jas schreef:Die aantijging is niet zo loos als jij denkt. Ik hoef alleen maar de postings te lezen van Collateral om te weten dat daar niets van de Heilige Geest bij zit. Of denk jij dat de Heilige Geest, waarvan de Schrift zegt dat de Schrift door God is ingegeven, tegen Collateral zegt dat de Schrift niet waar is? Tja, in dat geval heb je gelijk.
1. Jou komt het oordeel niet toe. 2. Het gaat in deze discussie over een bijbelverhaal niet of iemand verlicht is met de Geest, maar of het verhaal aannemlijk dan wel onredelijk is. Het is dus onjuist om door te zeggen dat iemand niet verlicht is met de Geest niet op zijn argumenten in te gaan. 3. En hoe iemand met de bijbel omgaat kun je fijn vinden of niet, het staat buiten de feitelijke discussie.
Nu over de vijgenkwestie:
1. Bij dat geschiedkundig onderzoek zijn ook vragen te stellen. Wie een theorie heeft die wetenschappelijk onderbouwd is, kan terecht een andere visie hebben dan de gangbare schriftkritische wetenschap.
2. Uitlachen en vervolgen omwille van de leer is één (het is de Grieken een dwaasheid!); uitlachen omwille van de inconsistentie is twee. Het eerste is vooral het ongeloof in de boodschap, het tweede is het na het bestuderen als belachelijk verklaren. Paulus was een geleerde: als hij willens en wetens iets stoms aan het verkondigen was geslagen, had hij echt niet zoveel resultaat op zijn werk gehad.
3. Literatuur is niet gelijk aan waarheid. Maar als het die serieus pretendeert, zou het vreemd zijn als een lezer het boek heel anders zou opvatten.
4. Markus heeft een eigen stijl. Een aparte manier om een bepaalde constructie te maken mag hopelijk? Dat het hier toevallig enige ambiguïteit oplevert voor de (huidige!) lezer heeft twee redenen: 1. wij lezen de want-zin als een bijzin; het Grieks heeft een aparte zin. 2. 'want' dekt niet helemaal de lading van het Griekse verbindingswoord (namelijk is iets beter).
De NBV scheidt de zinnen dan ook met een ;, dat doen ze niet zomaar.
Verder vind ik het jammer dat er steeds gedreigd wordt met het helse vuur en zo. In een discussie over de waarheidsclaim dien je je daar verre van te houden, ook al is het je stelligste overtuiging.
Nu nog even een reactie op één na bovenstaande post:
1. Wat waar is is nooit volledig te bewijzen. Uiteindelijk zegt Z ik geloof A en X ik geloof B. Het is zinloos om hierover te discussieren. Als jij een openbaring van God wilt, zeg ik: lees de bijbel, maar dan zeg jij: daar geloof ik niet in. Een patstelling dus.
2. Gruwelen is niet per se een uiting van onmacht. God stelt zich kwetsbaar op: hij geeft de mens ruimte om er iets van te maken. Als ze dan terstond precies het tegovergestelde gaan doen aan wat goed voor ze is, gruwelt God, en kan hij toornig worden. Dit laatste is geen minderwaardige emotie. Er bestaat terechte toorn!
3. God zegent die hem vervolgen enz.??? Dat staat er niet. Het gaat dan over een christen die vervolgd wordt. Volgens mij kun je over dit onderwerp op grond van de bijbel twee dingen zeggen a. Uit liefde voor de mensen zoekt hij hun behoud b. Als zij dat weigeren wordt God toornig (tot uiting komend bij het oordeel).
Aan ons is niet het oordeel, ook niet over mensen die evident niet in hem geloven. Dat geldt ook voor Jas. Bovenstaande post is een emotionele uiting, die - nogmaals - weinig toevoegt aan de discussie.