Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 18 nov 2004 20:24

Christa schreef:
Pieter schreef:
Christa schreef:Waarom is het dan zo typisch dat er wel steeds mensen aan worden genomen die uit andere kerkverbanden afkomstig zijn, meestal OGG of GGN en dan NIET de mensen die al jaren in de GG zitten? Kijk maar eens naar de laatste jaren. Dat zuig ik gewoon echt niet uit mn duim. Hoe kun je dat dan verklaren?

Is dat wel zo?

En dan nog, dominees ontwikkelen pas een eigen stijl zodra ze van de opleiding af zijn. Het is dus niet per definitie zo dat rechtse studenten na een aantal jaren preken nog zo rechts is.

IK heb het hier eigenlijk over het aannemen van studenten voor de theologische school. Ok, men mag dan een andere stijl van preken hebben, maar veel studenten die in de afgelopen jaren aangenomen zijn komen uit een ander kerkverband. Daar had ik gewoon zorgen over. En zo mijn vraagtekens bij. Want ik ken ook zoveel mensen die ook een roeping hebben om dominee te worden, maar die worden niet aangenomen op de theologische school. Terwijl zij een goede opleiding hebben (gehad) op de theologische universiteit in Apeldoorn. .... NOu ja... ik begrijp het gewoon niet zo goed. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Toch knap dat jij kan beoordelen of deze mensen een roeping hebben.
En het maakt namelijk niet uit wat voor vooropleidingen ze hebben gehad!
Ik snap het probleem niet helemaal, iemand wordt niet zomaar lid van een ander kerkverband, hij laat daar mee blijken dat er in zijn eigen
kerkverband iets is waar hij het niet mee eens is, en dat hij zich beter
thuis voelt in zijn nieuwe kerkverband.
En je moet ook niet gaan overdrijven met het aantal studenten die over zijn gekomen uit een ander kerkverband.
Op deze manier stop je ze wel heel snel in een hokje!!!!!!!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 18 nov 2004 20:38

Night schreef:
Christa schreef:IK heb het hier eigenlijk over het aannemen van studenten voor de theologische school. Ok, men mag dan een andere stijl van preken hebben, maar veel studenten die in de afgelopen jaren aangenomen zijn komen uit een ander kerkverband.

Wordt eens concreet, een lijstje. Percentages.
Ik hoor dit vaker noemen, maar ben zelf niet geheel op de hoogte van waar men precies vandaan komt.
Ik heb weleens het idee dat dit ook een van de dingen is die men zo makkelijk napraat van een ander om eigen gevoel een argument te geven. Maar die conclusie trek ik pas als ik gegevens heb.
Ik heb het vermoeden dat het wel meevalt.

Ik sluit me aan bij Night. De opmerking dat "veel studenten" afkomstig uit een ander kerkverband zijn aangenomen, daar kan ik niets mee. Ik zal zo'n opmerking al snel onder de noemer "kritiek op het curatorium" plaatsen, mede omdat datzelfde curatorium al zo vaak van alles en nog wat wordt verweten.

Welke studenten zijn het (naam), en uit welk kerkverband komen ze oorspronkelijk?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 20:59

wh schreef:Toch knap dat jij kan beoordelen of deze mensen een roeping hebben.

Toch knap dat het curatorium dat kan beoordelen..

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 nov 2004 08:26

Yael schreef:
tanteoranje schreef:... misschien leest Yael het blad niet :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: hoe weet u dat nou :P alleen de vragen rubriek aan ds Hoefnagel :wink: :oops:

WAAAAAAAAAAAAAAT en de prachtige artikelen van ds. Kieviet over de beloften laat je liggen?????????????????? Tsssssssssssssssssssssss en dat als rasechte CGK'er :mrgreen:

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 19 nov 2004 09:11

[quote="wh] Toch knap dat jij kan beoordelen of deze mensen een roeping hebben. [/quote]

Ik beoordelen? Ik neem aan dat je niet zomaar naar het curatorium gaat. Bovendien moet je nog eerst bij de kerkenraad komen. Dus die opmerking slaat gewoon nergens op. Ik weet gewoon van vier studenten die vorig jaar op het curatorium geweest zijn en niet aangenomen zijn. Die studeerden wel allemaal Theologie. Niet dat ik direct daar een verband leg, maar ik heb dan soms gewoon mn twijfels daarbij. Ik vind het gewoon pijnlijk dat zoveel mensen opgaan en zoweinig worden aangenomen. Kijk, tuurlijk begrijp ik dat je niet zomaar iedereen kan aannemen die verteld dat hij een roeping heeft.
Laatst gewijzigd door Christa op 19 nov 2004 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 nov 2004 09:18

Ben je zelf ook GG'er Christa?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 19 nov 2004 10:10

Christa schreef:Ik weet gewoon van vier studenten die vorig jaar op het curatorium geweest zijn en niet aangenomen zijn.

Ik kan in ieder geval de conclusie trekken wat jij onder "zoveel" verstaat. :)

Wat ik me overigens dan ook afvraag is waarom dat algemeen bekende zaken worden. Iedereen weet altijd overal vanaf. Bazuinen zij dit zelf rond? En wat willen we ermee bereiken door dit allemaal tot in de puntjes door te spitten?
Wat men ook vaak vergeet is dat er in den lande ook nog velen zijn die wel naar de kerkenraad zijn gegaan, maar daar al "gestand" zijn.

Die studeerden wel allemaal Theologie. Niet dat ik direct daar een verband leg, maar ik heb dan soms gewoon mn twijfels daarbij.

Waarbij? Niet bij hun studie neem ik aan. Sorry, ik drijf erg door, maar ik ben graag op de hoogte van de achterliggende gedachten. Het is me nog niet concreet genoeg.

Ik vind het gewoon pijnlijk dat zoveel mensen opgaan en zoweinig worden aangenomen. Kijk, tuurlijk begrijp ik dat je niet zomaar iedereen kan aannemen die verteld dat hij een roeping heeft.

Wat is "zoveel"?
Wat is er pijnlijk? Waarom is het pijnlijk? Pijnlijk voor hen? Pijnlijk voor de herderloze gemeenten? De gergem in het geheel?

Ik wroet wat door, maar daar heb ik een reden voor.
Ik kom de laatste tijd namelijk steeds meer mensen tegen die van alles tegen bepaalde zaken hebben, er van alles vanaf weten, maar als je doorvraagt houdt de wagen stil (Ik bedoel in geen geval jou, je gaf zelf al aan dat je het soms ook niet weet. Ik beweer oo kzeker niet dat je niet over deze zaken moet nadenken. Maar houd het wel bij feiten ).
Van die verjaardagspraat, laten we het niet over auto's hebben maar eens ons gergemmetje weer ff doorlichten...heb je dit al gehoord? Schandalig, verdrietig enz. Dit is tekort, dat is niet goed, daar zit het mis, zoveel aanbod, zo weinig afname, maar als ik dan doorvraag krijg ik of geen antwoord, is de info onvolledig of uit de 35e hand, of heeft men zelfs geen idee waar men het over heeft maar men zegt....
En het is wel aardig om leuk mee te praten, dat geeft wat impact, want iedereen vindt dat tenslotte in mijn kringetje.
Daar word ik weleens moe van. Daar kan ik niks mee.
Ik zie ook dingen waar ik overna denk. Maar dan niet omdat iedereen dat roept of omdat dat op dit moment mode is.
En ik wil, omdat het ingrijpende conclusies oplevert, mn mening niet baseren op van die vage verhalen en ideeen. Het levert me tot op heden nog niks concreets op.
Van elke aanmelder wordt de integriteit niet in twijfel getrokken (mag wat mij betreft ook niet), zeker niet als ze gestudeerd hebben. Van het curatorium des te meer, en wat mij betreft voetstoots. Personen worden behandeld en benoemd als dingen. Dat neigt wat mij betreft weleens naar stemmingmakerij waar je niks aan hebt. Wat niets oplevert. Er worden weleens dingen geroepen die men niet kan aantonen, roepen om te roepen.
Ik heb hier al eens vaker over gepost, op dezelfde wijze als nu, mn mening is dus gaandeweg de tijd waarin ik info heb proberen te verzamelen nog niet gewijzigd.

DUsjah...
Ik moest het weer even kwijt geloof ik. :)
Maar laten we allen proberen integer met deze zaken om te gaan. Objectief richting alle kanten.
Ik denk dat alleen dat wat oplevert.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 19 nov 2004 10:47

Zie pb.

Overige vragen kunnen via pb gesteld worden. NIet omdat ik mn mening niet in het openbaar wil verdedigen, maar het is naar mijn idee tamelijk offtopic.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 19 nov 2004 11:04

Inderdaad, we zijn off topic aan het worden.
Toch betreft het ook wel deels de verscheidenheid binnen de GG.
Wordt deze soms weleens kunstmatig of gewild in stand gehouden?
Mede door verschillen te blijven benadrukken?

(Op je PB ga ik zsm reageren)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 nov 2004 12:11

Night schreef:
Christa schreef:Ik weet gewoon van vier studenten die vorig jaar op het curatorium geweest zijn en niet aangenomen zijn.

Ik kan in ieder geval de conclusie trekken wat jij onder "zoveel" verstaat. :)

Nouja, als er 2 worden aangenomen is dat toch 200%.. :wink:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 19 nov 2004 20:16

Speedy schreef:
Yael schreef:

:mrgreen: :mrgreen: hoe weet u dat nou :P alleen de vragen rubriek aan ds Hoefnagel :wink: :oops:

WAAAAAAAAAAAAAAT en de prachtige artikelen van ds. Kieviet over de beloften laat je liggen?????????????????? Tsssssssssssssssssssssss en dat als rasechte CGK'er :mrgreen:

*schaamt zich ook diep :oops: *
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 nov 2004 20:34

Speedy schreef:
Yael schreef:

schandalig he :mrgreen:

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 19 nov 2004 20:49

Ik voel me op dit moment niet aangetrokken om met de off topic gaande CGK in gesprek te gaan :mrgreen:

Vertaald: nu weer on topic gaarne.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 20 nov 2004 17:28

Christa schreef:[quote="wh] Toch knap dat jij kan beoordelen of deze mensen een roeping hebben.

Ik beoordelen? Ik neem aan dat je niet zomaar naar het curatorium gaat. Bovendien moet je nog eerst bij de kerkenraad komen. Dus die opmerking slaat gewoon nergens op. Ik vind het gewoon pijnlijk dat zoveel mensen opgaan en zoweinig worden aangenomen. Kijk, tuurlijk begrijp ik dat je niet zomaar iedereen kan aannemen die verteld dat hij een roeping heeft.[/quote]

Dat mijn opmerking nergens opslaat vraag ik me af!!!

Maar ik HOOP dat mensen niet zomaar naar het curatorium gaan.

Ik vind het natuurlijk ook pijnlijk dat er mensen opgaan die niet
aangenomen KUNNEN worden. Maar laten we met dat gegeven het curatorium niet in twijfel gaan trekken!!!!!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 nov 2004 18:14

Maar de verscheidenheid binnen de gergem is nu zeker voel baar te merken. En dan heb ik het niet over uiterlijkheden (snelzingen, geen hoejde op tijdens eredienst, etc.) maar om de innerlijke dingen. Over de predeking. Als een gemeente vacant is komen er soms verschillende dominee's preken. En dan hoor je nog wel eens dominee's die je nog nooit gehoord heb.

Nu het volgende, (voor sommige nog niet eens een struikelblok) zondag 1 kwam dominee A (2 keer) bij ons preken. Hij preekte, ik weet niet meer waar het precies over ging :oops: , en Paulus kwam in zijn preek aan de orde. Hij (de dominee) vertelde dat Paulus zijn leven nog niet is/was omgekeerd toen God Hem stil zette met de woorden: Saul, Saul, wat vervolgd gij Mij.

Zondag 2 kwam dominee B (2 keer) bij ons preken. Hij preekte, ik weet niet meer waar het precies over ging :oops: , en Paulus kwam ook in zijn preek aan de orde. (nee het was niet de zelfde tekst en dezelfde preek) Hij (de dominee) vertelde dat Paulus op het moment dat hij werd stil gezegd door God met de woorden Saul, Saul, wat vervolgd gij MIJ?, dat zijn leven een omkeer kreeg. Dat Hij leerde zien dat hij verkeerd bezig was en dat er een God was die hem bekeren kon.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken waar ik op doel.

Maar ik zie hier wel duidelijk een verschil van interpretatie van de Bijbel?!?!?!!?!

Terug naar “Archief”