Moderator: Moderafo's
Maja de Bij schreef:Zullen we eens een lijstje gaan aanleggen van zinloze bijbelteksten? Wie begint?
Maja de Bij schreef:Marnix schreef: Zo kan ik het ook wel, ik kies de 10 mooiste bijbelboeken uit, maak daar een bijbeltje van.... leg hem op mijn nachtkastje en zeg: Ieder schriftwoord is door God ingegeven en het gaat hier om mijn bijbeltje
Hallo, wakker worden, zijn we er nog?
Ik selecteer niet uit de bijbel, jij doet dat, door teksten te willen schrappen! Ik zeg en vind juist dat je de Bijbel volledig moet aanvaarden zoals je hem aangereikt hebt gekregen.
De discussie of bepaalde bijbelboeken wel of niet Gods Woord zijn, kun je beter ergens anders voeren.
caprice schreef:En daarom sloegen ze die maar om zich heen als jas?
Ik ben de draad kwijt.
Als er inderdaad dit soort teksten in de bijbel staan -wat ik ten zeerste betwijfel- dan lijkt het me zinvol dat die in beeld komen.
Het is de vraag of hier ook de deuterocanonieke boeken bij hoorden, omdat er reden is te veronderstellen dat de afronding van de canon van het OT al vóór Christus heeft plaatsgevonden.
Bovendien had Paulus waarschijnlijk niet de Septuagint in de vorm die wij nu hebben. En Paulus kende natuurlijk de Hebreeuwse bijbel.
Het is dus onterecht te beweren dat Paulus de deuterocanonieke boeken als geïnspireerd beschouwde, te meer daar het nog maar de vraag is of hij boeken die zó jong waren en waarvan sommigen alleen in het Grieks bestonden, als 'de schrift' beschouwde.
In de Tweede plaats kan worden opgemerkt, dat de vroege evangeliën al heel snel, zo niet gelijk, een hoge status kregen. Zij bevatten de woorden van Christus, Gods eigen Zoon!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten