Tja, dat kan je niet meer aan Paulus vragen.
Maar we gaan er van uit dat wat in de bijbel staat waar is.
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Tja, wat dat "om der engelen wil" betekent is me een raadsel... Maar ik kan me niet voorstellen dat de engelen het niet kunnen aanzien en het schandelig vinden als een vrouw zonder hoed op bid...
En ik kan me best voorstellen dat vrouwen niet graag een hoedje + rok dragen naar de kerk... dat van die rok staat overigens sowieso nergens in de bijbel dus als je daar op wordt aangekeken in je eigen gemeente en het belachelijk vinden dat je geen rok draagt kan ik me wel voorstellen dat ze een andere kerk zoeken...
Ik blijf er bij dat het iets cultuurgebondens is... Paulus zegt zelf: Zeg eerlijk, het kan toch gewoon niet dat een vrouw zonder hoedje op bidt? Ik heb het idee dat dat niet voor ons geldt want ik kan die vraag niet met "inderdaad" beantwoorden.
En tijden veranderen en God gaat mee... het is in deze tijd niet raar om als vrouw zonder hoedje en met broek aan naar de kerk te gaan, ik geloof niet dat God dat soort mensen niet serieus neemt en hun kleding verwerpt.
In die tijd was het blijkbaar wel raar en ook voor sommige mensen in de kerk aanstootgevend om dat soort kleding te dragen. (misschien wel omdat in die tijd er veel hoeren tot geloof kwamen... hoeren hadden vaak kort haar of helemaal geen haar en konden jaloers zijn op het lange haar van een ander)
Het om der engelen wil denk ik niet zeggen dat de engelen het willen omdat ze zelf niet er tegen kunnen dat vrouwen zonder hoofddeksel bidden... maar dat ze door God worden ingezet om mensen te helpen en te doen wat goed voor ze is... dat wil dus niet zeggen dat het niet cultuurgebonden is.
Gods regels zijn wel degelijk met een bedoeling... Blijkbaar was dat toen het geval.
Tot slot nog even de NBV-vertaling (vooral vers 16 is wel interessant)
2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
alex leusink schreef:Kijk even naar de tijd waarin het bedekken van het hoofd nagelaten werd, dat is begonnen na de tweede wereldoorlog. Het liep samen met de enorme secularisatie. Voor de Tweede Wereldoorlog was het bijna gewoon dat je de straat opging met een hoofddeksel, christelijk of niet, dus toen was onze samenleving er nog van doortrokken.
En er zit natuurlijk ook een stuk traditie in, maar ik vind het toch een vorm van eerbied, een hoofddeksel. Het is ook een stuk verootmoediging, als het hart er ook in is uiteraard.
Mogelijk moeten we niet proberen om te blijven schaven, want we zijn bezig met z'n allen om een rijke nederlandse christelijke traditie weg te gooien met z'n allen. Alleen daarom al is het jammer!
BertV schreef:Tijdens een vacantie hier in ons landje gingen wij daar naar de kerk. Alle dames in rok en met hoed en hebben wij eerst maar eens gevraagd of wij in onze vacantie kleding naar binnen mochten. Het mocht maar wij zaten wel 'te koop'.
Dan lees ik in de bijdragen hierboven van: 'Paulus zegt' en 'volgens Paulus". Nergens staat er van 'Jezus zegt' of 'volgens Jezus'. Is het wel allemaal Jezus bedoeling van wat Paulus wil. Het staat in de bijbel zegt men dan, maar toch luister ik liever naar Jezus woorden.
BertV.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten