just_mary schreef:jas schreef:just_mary schreef:Ook kun je geloven zonder hiervoor vervolgd te worden. Dit is een ontzettend grote gift van God waar je niet dankbaar genoeg voor kunt zijn, maar deze gift maakt mensen juist snel lui en ondankbaar.
Heb je je wel eens serieus afgevraagd hoe dat komt, dat je hier in vrijheid kunt geloven, en of dat werkelijk een grote gift van God is?
Hebben wij al niet zoveel concessies aan de wereld gedaan, dat we voor de wereld en de duivel al lang geen bedreiging meer vormen? Als we nu eens alles zo nauw namen als het in de Bijbel stond, zouden we dan nog zo'n makkelijk leven hebben denk je? Of maken we onszelf wijs dat het nou eenmaal niet anders kan omdat we onszelf anders buiten de maatschappij plaatsen, blablablablabla?
Ja ja, dat is het em juist denk ik.
Nee, dat is het em juist niet.
Je mag zeggen: ik geloof ik God, in de Bijbel. Daar mag ik vrijuit over spreken, op school, in de trein, met onchristelijke vrienden enz. Ik mag zeggen waar ik voor en tegen ben.
De SGP mag bestaan, deze mag haar visie uitdragen in de tweede kamer, ook al is er veel commentaar op.
Ik hoef niet onder te duiken omdat ik in God geloof en in de Bijbel, dat ik dat als enige waarheid zie. Ik word niet gemarteld vanwege mijn geloof.
Vroeger zag men de Christenen als bedreiging, bijv. in de tijd van de Romeinen. Toen dienden de mensen veel goden, om de goden tevreden te houden moest je offeren ed. De Christenen dienden echter maar 1 god en offerden/baden alleen tot deze God. Als er dan iets ergs gebeurde werd het op de Christenen gestoken, zij hadden de goden niet geofferd waardoor deze boos waren en allerlei rampen lieten gebeuren.
Nergens zie je dat in het 'gewone' leven deze christenen anders waren, wel in die zin dat ze zich aan de tien geboden hielden, maar voor de rest waren ze actief in alle lagen van de bevolking. En bovendien, wat kan het je buurman schelen of jij wel of niet overspel pleegt (naar het bordeel gaat), wel of niet naar de disco gaat, wel of niet bios, wel of niet vloekt. Dat is geen reden om deze buurman te vervolgen. Toen niet, en nu nog niet. Alleen op religieus terrein waren deze mensen anders, definitief anders. En daarom werden ze vervolgd. Omdat ze in God geloofden als enige God, Bijbel als de waarheid zagen boven alle andere waarheden.
Soms lijkt het inderdaad wel of de waarheid van de Bijbel vervangen is door de waarheid van de dogma's...