Besef...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Besef...

Berichtdoor rpdingemanse » 06 feb 2003 21:44

[quote="parkiet"]Hoi!

Ik heb als ik 's avonds om vergeving vraag, heel vaak het gevoel dat ik niet weet wat ik die dag eigenlijk heb fout gedaan. Ik ken een aantal dingen van mijzelf, die ik vaak doe, en waar ik erg van baal, maar als ik heel eerlijk mag zijn, ik voel mezelf alleen echt schuldig als ik net iets heb gedaan waarvan ik weet dat het fout was. Dan schaam ik me, en weet ik dat ik shculdig ben. Hebben jullie tips?

*parkiet*[/quote]

jij schrijft hier iets heel bekends: als we zondigen voelen we dat op dat ogenblik ook het meest, omdat ons geweten spreekt. misschien helpt dit: bid dan gelijk om vergeving! mij help het!!! je gebed 'savons is dan misschien wat korten, maar je rij dankpunten langer! en ook je lofprijzing en aanbidding zal dan hoogstwaarschijnlijk dat bidpuntje wel weer compenseren (haha)

succes ermee. God help en vergeeft op het gebed!!!
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 07 feb 2003 08:58

Met tot Christus te gaan beken je tegelijkertijd:
1. Dat je een zaligmaker nodig hebt, dus dat je jezelf niet kunt redden.
2. Dat je gelooft dat in Jezus de redding is.
3. Dat je begeert verlost te worden van zonde.

Dus is zondekennis idd alleen het MIDDEL.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 07 feb 2003 10:20

kootje schreef:Met tot Christus te gaan beken je tegelijkertijd:
1. Dat je een zaligmaker nodig hebt, dus dat je jezelf niet kunt redden.
2. Dat je gelooft dat in Jezus de redding is.
3. Dat je begeert verlost te worden van zonde.

Dus is zondekennis idd alleen het MIDDEL.

ik wil wel even benadrukken dat we het hier over twee verschillende dingen hebben: allereerst heb jij het hier in de drie genoemde punten over de Wedergeboorte/bekering (even bij elkaar genomen) en de daarbij horende verlossing van je ZONDE (enkelvoud). deze zonde is 'het God kwijt zijn' het 'uitlandig zijn'. dit is dus de questie van 'zondige natuur' en 'ik ben zondaar'. maar hier in deze topic hebben we het volgens mij over de dagelijkse en dadelijke ZONDEN (meervoud). in de eerste categorie zijn wij zondaar voor God, maar kennen wij onze preciese concrete zonden nog niet, of niet helemaal. maar de tweede categorie (heiligmaking) ziet steeds meer zonden boven komen drijven. en vraagt vergeving daarvoor. verschil duidelijk?

de mens wordt wel eens vergeleken met een huis met kamers. iedere kamer wordt bezet door zonden. bij bekering worden deze kamers gereigigd. maar bij de heiligmaking worden alle stoffige bezemkastjes en gesloten kluisjes ook van de zonden gereinigd. dit komt doordat wij door de Heiligheid van de Heilige Geest, onze zonden niet meet tov God kunnen zien. wij vragen om vergeving. toch?
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 10 feb 2003 11:17

Helemaal eens.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Besef...

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 18:46

parkiet schreef:Hoi!

Ik heb als ik 's avonds om vergeving vraag, heel vaak het gevoel dat ik niet weet wat ik die dag eigenlijk heb fout gedaan. Ik ken een aantal dingen van mijzelf, die ik vaak doe, en waar ik erg van baal, maar als ik heel eerlijk mag zijn, ik voel mezelf alleen echt schuldig als ik net iets heb gedaan waarvan ik weet dat het fout was. Dan schaam ik me, en weet ik dat ik shculdig ben. Hebben jullie tips?

*parkiet*

daar heb ik dus ook last van.. dan bid ik : wilt U mijn zonden vergeven, maar dat vind ik zo algemeen, en dan denk ik, wat heb ik fout gedaan vandaag en dan weet ik het eigenlijk niet meer...

jij schrijft hier iets heel bekends: als we zondigen voelen we dat op dat ogenblik ook het meest, omdat ons geweten spreekt. misschien helpt dit: bid dan gelijk om vergeving! mij help het!!! je gebed 'savons is dan misschien wat korten, maar je rij dankpunten langer! en ook je lofprijzing en aanbidding zal dan hoogstwaarschijnlijk dat bidpuntje wel weer compenseren

dat is een goede tip!! ik zal het eens proberen... !!!

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 21:05

Vraag dan of God je je zonden wil laten zien.

Volgens mij hoef je niet perse te vragen om vergeving van zonden. Je mag Jezus bedanken dat Hij de relatie met God heeft goedgemaakt aan het kruis.

Dank God als je geen bewuste zonden hebt gedaan.

Terug naar “Archief”