afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 22:12

johannes1 schreef:het Goddelijke mag je niet afbeelden, de mens wel, waarom zou je je op glad ijs begeven? Jezus was Goddelijke en mens, en om Zijn Goddelijke mogen we Hem niet afbeelden.

Tja, maar als Zijn Goddelijkheid niet in Zijn uiterlijk zit snap ik niet waarom het glad ijs is.

Als niemand hier antwoord kan geven op de vraag wat er in eerste oogopslag zichtbaar was van Zijn Goddelijkheid, kortom, waarin je Hem tekort doet als je Zijn uiterlijk afbeeldt als dat van een mens, begeven we ons volgens mij helemaal niet op glad ijs...

En Jezus beeldt God ook af op voor mensen begrijpelijke manieren, door het Vaderbeeld en gelijkenissen...

Ik zie het probleem niet en niemand heeft me dat hier goed uit kunnen leggen.

als je vraagt welke van de 2 naturen nu eigenlijk het belangrijkste is, is dat geen twijfel dat er 2 naturen zijn hoor, marnix. ik wil even een vraag stellen over je punt 2 als God nu over deze aarde had gelopen, dan had je Hem gezien, zou je dan een tekening van Hem mogen maken?

Ja... want dan hadden we Hem als mensen ook kunnen zien... Alleen God is God en geen mens... Hij heeft geen menselijk uiterlijk en is dus niet te tekenen... en zou ook niet op aarde rond kunnen lopen zoals Hij is... lees maar over Mozes die God wil zien en wat God daarover zegt... dan lijkt me dat duidelijk. Jezus was wel zichtbaar, juist omdat Hij als God juist een menselijke gedaante had aangenomen, er uit zag als mens dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 13:40

johannes1 schreef:
Yael schreef:de naturen zijn allebei even belangrijk dus niet 1 natuur steekt boven de ander uit mi.

God liep niet over de aarde. Jezus was God en mens dus, waarom nog lastiger gaan maken? als alleen God op aarde had gelopen had je dus geen afbeelding mogen maken, maar was er evengoed geen verlossing geweest.

dus van God mag je niet afbeelden, waarom wel de goddelijke Jezus? zou je als je God over aarde loopt niet denken dat het een mens is?

De goddelijke Jezus kun je op geen enkele manier afbeelden omdat je geen flauw idee hebt hoe de goddelijke Jezus eruit ziet. Dit geldt ook voor God. (Hoewel ik van mening blijf dat iedereen een abstract beeld van God heeft en dit ook uitbeeldt in de eigen gedachten. En ik vraag me ten zeerste af waarom je dat niet op papier of iets dergelijks zou mogen zeggen.)
De goddelijke Jezus is echter iets anders als de mens Jezus. Je beeldt in dat geval een mens af, want Hij was 'gewoon' mens. Echter, je kunt de goddelijkheid op geen enkele wijze realistisch afbeelden...

Dat moge toch wel duidelijk zijn? Ik snap echt je punt niet Johannis1. (En ik lees over het algemeen goed voordat ik post.)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 13:44

kurtyo schreef:De goddelijke Jezus kun je op geen enkele manier afbeelden omdat je geen flauw idee hebt hoe de goddelijke Jezus eruit ziet.

Dat is denk ik heel simpel: Hij ziet er niet uit. Iig niet voor mensen, want dat is in onze wereld/dimensie onzichtbaar.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 13:47

Ja, dat weet ik...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 nov 2004 13:56

Ik ben er sinds kort uit, je mag Jezus uitbeelden, waarom zou het niet mogen, omdat er staat, gij zult geen gesneden beeld maken? een beeld, gesneden is bedoeld als afgod, als je hem niet verafgod maar het gebruikt als uitleg van iets uit de bijbel, dan mag het...

Bij de RKK ging het fout ....
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 13:57

Raido schreef:Bij de RKK ging het fout ....

Wat dan?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 14:17

Het aanbidden van de beelden en Maria misschien?

Hoewel ik veel katholieken (rooms-katholieken welteverstaan) ken die hier helemaal niet achter staan. De zogenaamde charismatischen.. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 14:27

kurtyo schreef:Het aanbidden van de beelden en Maria misschien?

Hoewel ik veel katholieken (rooms-katholieken welteverstaan) ken die hier helemaal niet achter staan. De zogenaamde charismatischen.. :)

by the way, wat heb jij tegen bush?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 14:33

Beetje off-topic nietwaar? Wat heb jij voor Bush?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 14:38

kurtyo schreef:Beetje off-topic nietwaar? Wat heb jij voor Bush?

Nou zo off-topic is het niet, je profileert je nogal aardig als anti.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 nov 2004 14:39

Hij is christelijk!!! hoho ...

Ik ken ook veel RKK'ers die geen beelden aanbidden ;-) maar dat ging toen dus wel fout, ze deden het voor de leken, maar die gingen dus op de knietjes
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 14:40

Dus Bush is Jezus en die mag ik wel of niet afbeelden? :S

Beetje off-topic lijkt me een heel gerechtvaardigde uitspraak...

Ik ben absoluut niet voor Bush nee. Mijn avatar en onderschrift zijn ook enigszins een tegenreactie tegen alle pro-mensen hier...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 nov 2004 21:42

Dat moge toch wel duidelijk zijn? Ik snap echt je punt niet Johannis1. (En ik lees over het algemeen goed voordat ik post.)

je kan me naam niet eens goed lezen :D

ik zal de grammofoon maar weer opzetten, Jezus mag dan als mens rond hebben gelopen, maar blijft daarmee toch een Goddelijk Persoon. en ik vind dat je die niet mag afbeelden ook al heb je er in je gedachte wel een beeld van.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 nov 2004 21:45

:mrgreen: de discussie start weer opnieuw....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 23:56

Yael schreef::mrgreen: de discussie start weer opnieuw....

Mooi niet! :shock: Ik ben weg.. :D

Terug naar “Archief”