verder leven als 1-oudergezin in de refowereld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joan36
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

verder leven als 1-oudergezin in de refowereld

Berichtdoor joan36 » 17 nov 2004 12:13

Graag zou ik door middel van dit forum eens van gedachten wisselen met andere 1-oudergezinnen. Natuurlijk mogen anderen ook reageren.
Hoe is het nu voor jou om als 1-oudergezin te fungeren in een reformatorische/christelijke wereld.
Is je sociale omgeving veranderd? Hoe combineer je de zorg voor je gezin met je sociale leven. Hoe ga je op vakantie. Weet je christelijke organisaties die voor deze doelgroep iets organiseren?

Zelf behoor ik al lange tijd tot bovenstaande groep. Voor ik hier meer over mezelf vertel, wacht ik eerst af of er mensen zijn die met mij hierover van gedachten willen wisselen.

Ik ben benieuwd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2004 12:23

1 - oudergezin: dat kan zijn:
1. gescheiden?
2. weduwnaar/weduwe?

Daarin maakt volgens mij ook wel wat verschil? of dat ook niet?

joan36
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor joan36 » 17 nov 2004 12:29

Ik ben benieuwd of dat verschil maakt. Waarschijnlijk voor de buiten wereld wel. En ook of je moet verwerken dat je partner overleden is, of je verlaten bent.
Functioneel vraag ik me af of het altijd verschil uitmaakt.
Je staat er alleen of gedeeltelijk alleen voor!

Zelf ben ik overigens al lange tijd gescheiden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2004 12:32

gescheiden of weduwe/weduwnaar. Volgens mij maakt dat in bepaalde opzichen wel verschil!

Als iemand gescheiden is (als ik het verkeerd heb moet je het maar zeggen) en er is sprake van dat de kinderen zoveel dagen bij de vader is en zoveel dagen bij de moeder is. (ook qua vakantieperiode's).

Als weduwe/weduwnaar heb je niet dat de kinderen een aantal dagen weg zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2004 12:37

Ik zelf kom niet uit een 1-oudergezin! Maar een vriendin van mij komt wel uit een 1-ouder gezin. Haar vader is een relatie aan gegaan met een andere vrouw (20 jaar jonger).

Dit hele gebeuren is toen ontstaan toen mijn vriendin een jaar of 15/16 was. Het was voor mij heel apart dat zoiets gebeurde! Ook voor mijn vriendin. Zij miste een vader waarop zij terug kan vallen. Die was er niet.
(niet in een gezinsvorm).

Verder weet ik niet zoveel wat ik erover moet zeggen.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Re: verder leven als 1-oudergezin in de refowereld

Berichtdoor Rafaëlla » 17 nov 2004 13:24

joan36 schreef:Graag zou ik door middel van dit forum eens van gedachten wisselen met andere 1-oudergezinnen. Natuurlijk mogen anderen ook reageren.
Hoe is het nu voor jou om als 1-oudergezin te fungeren in een reformatorische/christelijke wereld.
Is je sociale omgeving veranderd? Hoe combineer je de zorg voor je gezin met je sociale leven. Hoe ga je op vakantie. Weet je christelijke organisaties die voor deze doelgroep iets organiseren?

Zelf behoor ik al lange tijd tot bovenstaande groep. Voor ik hier meer over mezelf vertel, wacht ik eerst af of er mensen zijn die met mij hierover van gedachten willen wisselen.

Ik ben benieuwd.

Hoi Joan,

Pff moeilijk om dat in twee woorden samen te vatten.
Hoe is het om als éénoudergezin te fungeren? Ja moeilijk, anders, wennen.
Het combineren van mijn sociale leven en mijn gezin, loopt aardig hetzelfde als daarvoor.
Mijn kids zijn twee dagen per week bij hun vader, op onregelmatige basis en dat maakt dat ik die dagen en kan gebruiken voor werken en voor eens een dagje weg of uit met iemand ( bios of uit eten).
Organisaties die zich specifiek richten op éénoudergezinnen ken ik niet zo direct, heb ik me ook nog niet in verdiept.
In mijn directe omgeving heb ik vrij veel mensen die het leuk vinden om samen met de kinderen en mijzelf weg te gaan.

En hoe doe jij het?

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

joan36
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor joan36 » 17 nov 2004 14:08

Als antwoord op bovenstaande vraag hoe ik het doe?

Ik ben inmiddels al 8 jaar samen met mijn zoon. Samen hebben we wel een goed bestaan op kunnen bouwen. Maar ik realiseer me dat ik me echt helemaal in een gesettelde refo wereld bevind. Het blijft confronterend om altijd als 1-ouder in de gezinnen te staan. En af en toe merk je dat je je haast moet verantwoorden dat je gescheiden bent. En met het oog op de komende feestdagen begin ik er wel weer behoorlijk van te balen.
Er eens op uit trekken met vriendinnen is voor mij lastig. Ik heb al oppas nodig om te werken, dus laat staan om iets voor jezelf te hebben.
Mijn zoon is wel gemakkelijk en ik onderneem dus bijna alles met hem. Maar hij begint zo oook al zijn eigen vriendjes te krijgen waar hij mee afspreekt, dus wil vaak thuis zijn.
Het klinkt misschien een beetje klagerig, maar zois het niet bedoeld, ik ben erg blij met hem. Het is ook wel rustig dat mijn ex zich niet meer laat zien en in mijn geval ook wel beter, hoewel des te schrijndender voor mijn zoon.
Heb je tips. Ik zou mijn wereldje toch wel weer wat willen vergroten.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 17 nov 2004 14:14

Hihi Joan,

Ik zie dat je niet zover bij mij vandaan woont, R'dam en Den-Haag is bijna met de bus te doen.
Misschien moeten we maar eens iets afspreken?
Uit je verhaal maak ik op dat je in elk geval al een iets groter kind hebt.
De mijne zijn nog klein, maar wel jongens.
Laat maar weten als het je interesseert, liefst via pbtje dan maar.
:mrgreen:

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

joan36
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor joan36 » 17 nov 2004 22:45

En toen was het stil. Is er niemand meer die wil reageren op dit onderwerp?
I can't learn anything from you. I can't read it in a book, unless you want to talk about you, how you are.
I'm fascinated, i'm inn!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 17 nov 2004 23:00

jawel maar wou even kijken hoe het zich ontpopt en kijken wat ik neerzet, ik ga niet zomaar wat slap ouwehoeren als je me begrijpt

André

Berichtdoor André » 17 nov 2004 23:11

joan36 schreef:En toen was het stil. Is er niemand meer die wil reageren op dit onderwerp?

Ik ben je "doelgroep" niet echt omdat ik de andere "partij" van een 1 oudergezin ben.
Maar ik heb het geluk dat de kinderen in dezelfde stad wonen, zodat ze ook door de week eens kunnen langskomen.
En kunnen we als het nodig is op korte termijn ook samen dingen regelen als dat nodig is m.b.t. de kids.
Ja en over hoe er tegen je aan wordt gekeken is vind ik toch een beetje een probleem van de mensen zelf, want als je weinig mensen hebt die vragen hoe het met je is, moet je zelf aktie ondernemen en je sociale netwerk uitbreiden, en dat is niet altijd makkelijk, zoals je zelf al zegt.
Wel vind ik het jammer dat het gemiddelde gemeentelid wel een vooroordeel heeft over je, en vinden ze het ook moeilijk om zomaar is ff langs te komen.
En idd de sociale omgeving veranderd wel, omdat het voor je vrienden en kennissen van toen makkelijker is om met 1 van de 2 om te gaan dan met beiden, schijnt.
Verder heb ik zelf nog niet de gezondheid om (alleen) met de kinderen op vakantie te gaan.
Dus daar weet ik je niet zoveel over te vertellen.
En wat ik ook wel zeker weet is dat je kinderen er het meest last van hebben dat je gescheiden bent, en helaas wsl ook het langst.

Grtn André

joan36
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor joan36 » 18 nov 2004 21:45

Oke, als je aan de andere kant staat van een 1-oudergezin, leef je in feite toch ook verder als 1-ouder? Moest even nadenken wat je precies bedoelde.
Ik heb het idee dat er op refoweb weinig 1-oudergezinnen zijn, of gescheidenen????
I can't learn anything from you. I can't read it in a book, unless you want to talk about you, how you are.

I'm fascinated, i'm inn!

André

Berichtdoor André » 18 nov 2004 22:11

joan36 schreef:Oke, als je aan de andere kant staat van een 1-oudergezin, leef je in feite toch ook verder als 1-ouder? Moest even nadenken wat je precies bedoelde.
Ik heb het idee dat er op refoweb weinig 1-oudergezinnen zijn, of gescheidenen????

Ik bedoelde gewoon dat ik een vader ben en jij een moeder 8)
Hier kun je ook het 1 en ander lezen Joan
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7630

joan36
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor joan36 » 18 nov 2004 22:16

Ja , heb ik gelezen Andre, maar dat gaat meer over de kinderen. Natuurlijk zijn die de belangrijkste. Aan de andere kant moet de ouder ook verder kunnen. Dan gaat het met de kinderen ook beter.
En dat is wel eens moeilijk vind ik. Hoe vind je nu een evenwicht tussen tijd voor jezelf, werk/inkomsten, tijd voor je kind/gezin.

Ik vind het wel jammer dat er erg weinig reacties komen. Maar mogelijk zitten hier veel mensen die jonger zijn en het graag over andere dingen hebben, hetgeen ik ook kan begrijpen.

I'm fascinated, i'm inn!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 nov 2004 22:26

Ik vraag me nu eigenlijk bewust af of het werkelijk maar zo weinig voorkomt in de ref. gezindte.

Ik moet dan ook hard nadenken om in mn eigen omgeving iemand te bedenken die om wat voor reden dan ook een één oudergezin heeft moeten voortzetten.

Zouden er dan werkelijk zo weinig zijn?

Je opmerking wat betreft jongeren is wel terecht.
Al zouden we ook graag meer ouderen hier zien.
Wie weet..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”