Wicca, hekserij, duivel en dat soort enge dingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 nov 2004 10:15

Mariamagdalena schreef:Heel goed!
Als je van Jezus bent, ben je altijd beschermd!
Ik dacht dat iedereen dat al wist die Christen is?
Niet dus ?

God heeft eens een weddenschap gehad met de Duivel, of de Duivel iemand van zijn geloof kon helpen, dat lukte toen niet bij Job, toch heb je geen een of ander onzichtbaar force-schild om je heen...

Ik geloof in God als en hogere macht, die heel erg veel in de levensoep te brokkelen heeft, God bestuurd alles maar laat andere machten zijn gang ook gaan, zoals Satan en zijn demonen. God kan ook haten, en wraakgevoel hebben Hij is niet alleen en enkele liefde.

dat geloof ik tenminste, en dat niet alle geesten perce kwaad willen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 17 nov 2004 13:47

Prachtige belofte van de Heer.
Als ik voor je ben, wie is er tegen je?
Prachtige psalm ook psalm 139 Heer U doorgrond mij, bent voor mij achter mij naast en mij en om mij heen.

Daartegen over wil ik wel vragen waarom er ook in de bijbel staat dat je je geestelijke wapenuitrusting moet aantrekken?
En waarom er geschreven wordt dat we niet alleen te maken hebben met overheden en machten hier op aarde maar ook in de hemelse gewesten?

Ik wil zeggen dat je je leven er niet door moet laten beheersen, omdat we mogen weten dat de Heer met ons is, alle dagen van ons leven.
Tegelijkertijd leef ik in een gebroken wereld en ben zelf een gebroken mens.

God vraagt ons om waakzaam te blijven.

God haat de zonde maar heeft de zondaar lief.

Onlangs kreeg ik een mailtje van iemand die mij vertelde dat ze de waarheid eindelijk had gevonden.
Ja,..ze was heks geworden en voelde zich er prima bij, en nee ze ging absoluut geen soep koken van kindertjes, maar had wel tarotkaarten en deed ritueeltjes alvorens naar bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek te gaan.
Vrije wil ontkende ze niet.
Ze riep ook engelen aan, gelooft dat Jezus Christus een prachtig voorbeeld heeft gegeven maar dat er zoveel mensen zijn die dat deden en doen.
Ze gelooft dat de bijbel veel heeft weggelaten en heeft daar vele bewijzen voor.
Ze is bijzonder intelligent.
Wat mij vooral opviel in haar mail, was dat ze schreef:
Ik hoop dat jullie mij toch nog nemen zoals ik ben!
De toon in haar mail klonk verhard alsof zij zich wapende tegen onze afkeuring ( vrienden kregen dezelfde mail).
Alsof ze ergens diep van binnen heel graag onze goedkeuring juist zou willen krijgen.

Zelf ben ik niet zo angstig voor de invloed die zij in mijn leven zou kunnen hebben, maar ik heb twee kindjes onder mijn geestelijke bescherming staan, ontvankelijke, onbevangen kindjes.
Ik geloof dat het niet goed is om haar nog in mijn huis te ontvangen.
Niet omdat ik haar als mens nu niet meer liefheb, als wel om de geestelijke entiteiten die zij meebrengt en waar mijn kinderen ontvankelijk voor zouden kunnen zijn.

De evangelien vermelden duiveluitdrijvingen en Jezus zelf zegt later dat zijn volgelingen hetzelfde zullen kunnen in Zijn Naam.

Alletwee de uitersten zijn denk ik niet goed.
Je ogen sluiten voor demonen en new-age, etc is niet goed.
Doorslaan in het andere uiterste en er doodsbang voor worden is ook niet goed.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 nov 2004 13:49

Wat wil je zeggen? (In een paar regels.)

Raido: daar ben ik het mee eens. Hier op aarde is Satan machtig. Heel machtig.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 15:35

Collateral schreef:Ik geloof niet dat bij welke vorm van hypnose dan ook de geest wordt 'overgegeven'. Uittreding is heel wat anders dan hypnose; hypnose is slechts een mogelijke manier om uittreding te veroorzaken. En zelfs bij uittreding ben je zelf baas over je eigen geest. Je overwicht wordt dan wel bepaald door je 'diepste gedachten', en het is dan dus belangrijk dat die 'diepste gedachten' goed zijn, anders kan uittreding een enge ervaring zijn. Ook is het belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent als je uittreedt. Als je dat weet, lijkt uittreding me niet per definitie verkeerd of gevaarlijk.

Maar ik geloof ook in een hogere realiteit dan de realiteit zoals wij die kennen; een realiteit waar de ziel verblijft (en waar de ziel dus blijft als ons lichaam sterft). Er zijn mensen die door uittreding die realiteit hebben verkend, met mijns inziens opzienbarende resultaten.

Hm. Licht eens toe? Wat versta jij onder uittreding dan? volgens mij is er verschil tussen hypnose en uittreding, maar goed, ik heb er ook niet bijster veel verstand van :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 nov 2004 16:57

Gershwin schreef:
Collateral schreef:Ik geloof niet dat bij welke vorm van hypnose dan ook de geest wordt 'overgegeven'. Uittreding is heel wat anders dan hypnose; hypnose is slechts een mogelijke manier om uittreding te veroorzaken. En zelfs bij uittreding ben je zelf baas over je eigen geest. Je overwicht wordt dan wel bepaald door je 'diepste gedachten', en het is dan dus belangrijk dat die 'diepste gedachten' goed zijn, anders kan uittreding een enge ervaring zijn. Ook is het belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent als je uittreedt. Als je dat weet, lijkt uittreding me niet per definitie verkeerd of gevaarlijk.

Maar ik geloof ook in een hogere realiteit dan de realiteit zoals wij die kennen; een realiteit waar de ziel verblijft (en waar de ziel dus blijft als ons lichaam sterft). Er zijn mensen die door uittreding die realiteit hebben verkend, met mijns inziens opzienbarende resultaten.

Hm. Licht eens toe? Wat versta jij onder uittreding dan?

Dat de geest het lichaam verlaat. Je kunt dan 'overal' heen met je geest, terwijl je lichaam blijft waar het is. Zie bijv. hier voor meer info.

volgens mij is er verschil tussen hypnose en uittreding

Inderdaad, maar dat had ik al gezegd. ;)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 21:13

Hehe :D ja, maar waarom breng je hypnose in verband met uittreding dan?

Overigens, n.a.v. de link, ik vind gidsen ook uiterst dubieus, dat had ik volgens mij al ergens anders gezegd 8)

Goodbye.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 nov 2004 22:49

Gershwin schreef:Hehe :D ja, maar waarom breng je hypnose in verband met uittreding dan?

Net 'boven' jou had meschianza het over 'hypnose waarbij de geest uittreedt. Vandaar. :)

Overigens, n.a.v. de link, ik vind gidsen ook uiterst dubieus, dat had ik volgens mij al ergens anders gezegd 8)

Mja. Ik weet niet veel van gidsen, maar ik sta er niet argwanend tegenover. Wat betreft spirituele zaken ben ik, om het maar eens metaforisch uit te drukken, de tegenpool van de boer die niet eet wat hij niet kent; wel wil ik graag zekerheid dat het eten niet giftig is. :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2004 04:05

Dat maakt een heleboel helderder. Ik heb zelf nogal afgebakende ideeën over wat de juiste visie op geloof en God is (tenminste: ik neem vooral over wat ik uit de bijbel op denk te kunnen maken), en heb vanuit dat standpunt niet veel behoefte aan m.i. dubieuze geleidegeesten, die heb ik al ingekaderd :D

Goodbye.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 nov 2004 08:59

That's our difference; ik probeer door de bijbel heen te kijken. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2004 18:55

Ik ben in therapie geweest en mijn therapeute was bevoegd hypnose-therapeute. Ze heeft het bij mij nooit toegepast. We hebben het er wel over gehad.
Ze werd kwaad als ze dacht aan TV-charlatans ( haar woorden) die mensen onder hypnose dingen laten doen waarvoor ze zich later zouden generen. "Het klopt niet", zei ze, "want je schakelt de wil niet uit". Daarom ook was het bij mij niet zinvol: ik wilde sommige dingen niet - of juist wel - toelaten. Hypnose kán, mits heel zorgvuldig en deskundig toegepast, mensen helpen een stuk verder te komen als bv. iets uit het verleden hun functioneren vertroebelt of belemmert...

Maar het geheel is behoorlijk afgeweken van waaruit Optimatus begon: Dat wij een schild hebben om ons heen.
Natuurlijk, dat vraagt geloof en geloof waait je niet aan, dwz. misschien wel (ik hoor sommigen zeggen: "ho, ho, de Geest waait waarheen Hij wil"), maar geloof is net als een relatie: je moet eraan werken. Per slot is geloof het hebben van een relatie met God.
En als wij daaraan werken, door gebed, Bijbellezen, stil worden voor God, dan geldt Psalm 121:5-8 (NBV)
"De HEER is je wachter,
De HEER is de schaduw
aan je rechterhand
Overdag kan de zon je niet steken
bij nacht de maan je niet schaden

De HEER behoedt je voor alle kwaad,
Hij waakt over je leven
de HEER houdt de wacht
over je gaan en je komen
van nu tot in eeuwigheid"

Dan zoek je bepaalde dingen gewoon niet op, zoals glaasje draaien en dan weet je dat je absoluut veilig bent, want: Hij laat niet los het werk dat Zijn hand begon....

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 nov 2004 02:15

Gershwin schreef:Dat maakt een heleboel helderder. Ik heb zelf nogal afgebakende ideeën over wat de juiste visie op geloof en God is (tenminste: ik neem vooral over wat ik uit de bijbel op denk te kunnen maken), en heb vanuit dat standpunt niet veel behoefte aan m.i. dubieuze geleidegeesten, die heb ik al ingekaderd :D

Volledig mee eens. De Bijbel moet je lezen zonder er een vergrootglas (leerregels, cathegismussen, pauselijke doctrines, kanttekeningen en weet ik veel wat nog meer) op te leggen.

Dat leest een stuk helderder.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 nov 2004 13:26

Om even terug te komen op de duiveluitdrijvingen die Rafaella beschreef:
Nu gebeurt dat nog.
In evangelische kringen worden nogsteeds, door mensen die daar voor opgeleidt zijn, demonen uitgedreven.
Met een groepje doen ze dat in de Naam van Jezus Christus.
Alleen ben ik van mening, dat ze vaak te ver gaan.
Zo weet ik een voorbeeld van een klein jongetje die heel veel nachtmerries had.
Toen gingen ze bij dat kind met een groep grote mensen demonen uitdrijven.
Het kind werd helemaal hysterisch, en volgens hun, een bewijs dat de demon uitgedreven was. Ook omdat hij daarna nooit meer klaagde over die enge dromen.

Nou, sorry hoor, maar dat vind ik te ver gaan.
Logisch klaagt hij nu niet meer over zijn enge dromen.
Hij is gewoon bang dat ze dat weer met hem gaan doen.
Ik vind dat die gemeente sekte achtige dingen heeft, zoals dit.
De sfeer vind ik er ook een beetje donker en koud. En er worden ALLEEN liederen van Johannes de Heer gezongen (wat ik ook zo tuttig vind)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 nov 2004 13:55

Wat zul je onze kerk dan tuttig vinden, wij zingen alleen Psalmen :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 19 nov 2004 15:15

Huh :? Heb ik het over duiveluitdrijvingen gehad?

Ben me van geen kwaad bewust 8) .

Vlg mij heb ik alleen een rijtje gegeven toch?? :?:

:roll: Nou ja, ik word ook alweer een dagje ouder.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 nov 2004 15:55

Ik bedoel dit, wat je schreef:

De evangelien vermelden duiveluitdrijvingen en Jezus zelf zegt later dat zijn volgelingen hetzelfde zullen kunnen in Zijn Naam

Kijk maar goed tussen je tkst, daar staat die regel, ik heb het ff gecopieert.

Terug naar “Archief”