1480: Meedoen aan het suikerfeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

1480: Meedoen aan het suikerfeest

Berichtdoor TheEdge » 15 nov 2004 11:22

Vragensteller schreef:Vraag 1480: Tijdens mijn werk in een wijk waar veel allochtonen wonen kom ik regelmatig in aanraking met moslims. Nu is de tijd van de Ramadan en nadert het suikerfeest. Veel moslims nodigen dan gasten uit om te komen eten. Hoe moet je hier mee omgaan, zeker ook als de contacten met o.a moslims van belang zijn voor je dagelijkse werkzaamheden?

Ds. H. Paul schreef:Antwoord: Het suikerfeest lijkt me een religieus getint feest. Het deelnemen aan dit feest kan mijns inziens niet anders dan met een positieve houding ten opzichte van dit feest. Het lijkt me voor een christen niet mogelijk deze instelling te hebben terwijl men de godsdienstige handeling die er achter ligt niet accepteert.

Ofwel: de dominee vindt dat je als christen niet met het suikerfeest mee mag doen omdat dat een religieuze uiting is, gewijd aan een god waar christenen niks van moeten hebben.

Nou vraag ik me af: Paulus zegt in 1 Korinthiers 8 dat je best offervlees mag eten dat aan een afgod gewijd is. Een christen gelooft immers dat er geen andere god is dan de Ene.

Het suikerfeest is een bedankfeestje voor Allah, waar flink op gegeten wordt. Een christen gelooft niet in Allah, en kan dus rustig met zijn islamitische buren van het feestmaal genieten.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 nov 2004 12:10

Ik ben het wel met jou eens, The Edge. Ik vind jouw uitleg meer spreken van naastenliefde dan dat van Ds. Paul. Ten tweede heeft hij totaal geen bijbelse onderbouwing.

Daarnaast denk ik dat het een grove belediging is voor de mensen die het suikerfeest vieren. Over het algemeen zijn dat zeer gastvrije mensen. Daar zouden wij nog wat van kunnen leren. Oosterse mensen zijn vreselijk gastvrij, in Nederland gaat de koektrommel na 1 koekje dicht, daar moet je blijven totdat je alle koekjes op hebt.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 12:54

Ik ben eens in een gezin geweest aan het kramen precies tijdens de vastentijd en het suikerfeest. Kon moeilijk zeggen dat ik er niet van at.
Omdat de kraamvrouw net bevallen was hoefde ze niet te vasten.
Maar ik hoefde ook niet te koken dat deed haar man.
En wat kreeg ik daar een hoeveelheid voorgeschoteld!!!
En het suikerfeest, wat een zoete dingen waren daar, en hoe moeilijk was het om er af te blijven! Maar goed, ik heb overal wel van geproefd.
En gewoon meegegeten met de mensen die wel mochten eten.
Ook gewoon moslim eten.
We hebben hele fijne gesprekken gehad over de verschillen tussen hun en ons. En moet zeggen dat we er achter kwamen dat die er helemaal niet zo veel zijn.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 nov 2004 08:52

Ds. Paul komt maandag met een waardevolle aanvulling.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 nov 2004 09:19

Gaaf.
:-)

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 17 nov 2004 14:06

Hmmm,....
Ik vind dit een errug lastige vraag.
En het antwoord nog lastiger.

Paulus zegt namelijk ook dat als je er iemand mee voor het hoofd stoot je het zeker niet moet doen.
Wat mij daarover ooit weleens staat op de volgende website:
http://messiaans.christenpagina.nl/messiaans-studies.htm

Volgens mij staat het onder de kopjes spijswetten.

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben om te eten.
Onze God is groter dan hun god.
Maar wat voor boodschap zendt je daarmee uit?
Kijk stoot je je buurman/vrouw voor het hoofd, ok, dan zou ik gewoon meeeten.
Maar mogelijk dat mijn buurman/vrouw weet dat ik Christen ben en niet geloof in Allah, niet geloof in de Ramadan, niet geloof in al dat soort dingen, dan geef ik door te eten wel een ietwat andere boodschap af.

Ik vind het moeilijk om daar zonder nuanceringen zomaar antwoord op te geven.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 nov 2004 14:44

Rafaëlla schreef:Kijk stoot je je buurman/vrouw voor het hoofd, ok, dan zou ik gewoon meeeten.

Je bedoelt dat je ze voor het hoofd stoot als je niet mee-eet, neem ik aan? ;-)

Maar mogelijk dat mijn buurman/vrouw weet dat ik Christen ben en niet geloof in Allah, niet geloof in de Ramadan, niet geloof in al dat soort dingen, dan geef ik door te eten wel een ietwat andere boodschap af.

Wat geef je dan voor boodschap af, denk je? Volgens mij nog steeds niets dan goeds. In elk geval geen schadelijker boodschap dan als je moslimbuurman had gedacht dat je helemaal een ongelovige was.

Overigens wel okee dat je die nuancering in je stukje aanbracht dat je je mede-christenen niet in verwarring moet brengen door bij een moslim te gaan eten. Dat stukje had ik inderdaad in mijn verhaal niet meegenomen. Ik vermoed ook dat die predikant daar volgende week nog wat op gaat zeggen. Ik heb namelijk mijn vraag over antwoord 1480 ook aan die predikant gesteld.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 nov 2004 14:50

Rafaëlla schreef:Wat mij daarover ooit weleens staat op de volgende website:
http://messiaans.christenpagina.nl/messiaans-studies.htm

Je bedoelt waarschijnlijk deze link op die site:
http://messiaans.christenpagina.nl/Studies-werner/37e-Bijbelstudie-5-over-de-spijswetten.htm

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 18 nov 2004 19:38

Hallo The Edge,

Yes dat was de link die ik bedoelde.
Heb je ze allemaal doorgelezen? :mrgreen:

En ja je geeft er een iets andere draai aan dan ik bedoelde maar het klopt wel ongeveer.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 nov 2004 19:55

Ik heb me er even niet verder in verdiept, maar bedoelt Paulus werkelijk vlees dat op dat moment aan een god is gewijd of bedoelt hij dit in het algemeen, namelijk voor Christenen die in een samenleving leven waarin bijvoorbeeld de koe heilig is, dat ze koeienvlees gewoon kunnen eten en zich niet hoeven/moeten aanpassen aan een goddeloos gebruik?

In dat laatste geval mag je dus wel suiker eten, en zijn Paulus' woorden niet een argument in deze discussie.

Mijn vraag is dus of Paulus bedoelt dat je daadwerkelijk best met allerlei heidense gebruiken mee kunt doen.
Dan zouden Paulus' woorden namelijk in meer situaties van toepassing kunnen zijn.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 18 nov 2004 20:25

Hallo Night,

Werner Stauder legt in zijn bijbelstudie uit dat Paulus leefde in een tijd waarin hij zelf de wet hield.
Hij was een jood en hield zich automatisch aan de joodse wetten, hij kwam ook in de synagoge en onderwees de joodse wetten, zo werd hij ook gekend door de mensen.
Voor zijn bekering geloofde hij niet dat Jezus de Messias was maar wel dat de Messias nog moest gaan komen.
Offervlees, geofferd aan andere goden kon geen kwaad om te eten in zijn optiek, tenzij,....je daarmee andere mensen verleidde.
Als je gaat kijken naar de tijd waarin Paulus leefde, en welke goden er aanbaden werden dan is het niet echt raar dat Paulus dit zo zegt.
Maar Paulus zelf at volgens de studies van Werner Stauder, zelf geen ONREIN vlees.

Zelf geloof ik dat ik op twee manieren een boodschap kan uitdragen.
Ik kan de liefde van Christus in alles wat ik doe uitdragen, en Zijn raad vragen bij alles wat ik doe.
Of ik kan de bijbel uitdragen.

In beide manieren ligt een valkuil.
De liefde van Christus uitdragen kan subjectief gebeuren.
De bijbel uitdragen kan zonder liefde gebeuren.

Ik ben er dan ook nog niet uit wat ik werkelijk zou doen als mijn buurvrouw mij zou uitnodigen voor het suikerfeest, waarschijnlijk ( mijzelf kennende) ben ik zo geinteresseerd hoe dat nu eigenlijk gevierd wordt en wil ik zo graag weten hoe deze mensen leven, dat ik wel binnen zou gaan en mee zou doen.

God Bless, Rafaëlla

Terug naar “Archief”