Hoe zit dat nou met die Nephilim?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Hoe zit dat nou met die Nephilim?

Berichtdoor Socrates » 12 nov 2004 01:33

Of hoe je dat ook al weer schrijft... wie waren ze nou precies, hoe kwamen ze er er wat moeten wij er mee?

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 12 nov 2004 09:41

uhm leg eens uit wat je bedoeld???

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nou met die Nephilim?

Berichtdoor menachem » 12 nov 2004 10:42

Socrates schreef:Of hoe je dat ook al weer schrijft... wie waren ze nou precies, hoe kwamen ze er en wat moeten wij er mee?

Tja, de nefiliem ("reuzen/de giganten", het betekent namelijk "gevallenen") van ergens rond Génesis 6 komen zich vermengen met de mensen waardoor het menselijk geslacht verziekt wordt.
Ik heb ooit een naar mijn mening aannemelijke uitleg gehoord, dat dezen gekomen waren om opzettelijk het menselijk geslacht te verzieken, omdat er in Génesis in het begin een impliciete belofte was gedaan om de redder als mens te laten komen. De komst van de nefiliem zou dan zijn om dit plan te verstoren.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 nov 2004 10:55

In het boek der rechtvaardigen kan men lezen dat het hier gaat om kinderen verwekt door engelen bij (menselijke) vrouwen. De klassieke opvatting is echter dat het zou gaan om de helden van die tijd, de sterkste, intelligentste, mooiste mensen.

Er is een groep mensen die denkt dat de verhalen uit de Griekse Mythologie gaan over deze groep mensen. In deze verhalen gaat het vaak over goden die naar de aarde afdalen en gemeenschap met mensen hebben waar vervolgens "halfgoden" uit geboren worden. Deze halfgoden, zoals achilles, waren reuzen met onmenselijke krachten...

Al met al denk ik dat we nergens zeker van kunnen zijn...

Dat deze nefilem er op uit waren te voorkomen dat de zaligmaker geboren zou worden lijkt me evident. Dit is de strategie van het gehele kwaad in het OT.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 12 nov 2004 11:09

Dan gaat het toch over Genesis 6:4?

In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 nov 2004 12:08

Hier nog een oud topic daarover:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=3132&

En Josh had ook een keer een grappige link gepost naar een site die alle mythologische halfgoden op grond van deze bijbeltekst verklaarde. Ik kan hem helaas zo snel niet vinden, maar het was een pagina van reformation.org

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 nov 2004 13:28

ik denk eigenlijk wel dat het engelen zijn! Reuzen (3 meter) krijg je toch niet zomaar door kruising van de nakomelingen van Adam. Volgens mij staat ergens in Judas 5 of 6 dat Engelen gehoereerd hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 nov 2004 14:03

Maar hoe kunnen engelen, die toch geen stoffelijk lichaam schijnen te hebben, nu afhoereren?

Zouden het niet gewoon Ajacieden geweest zijn? :mrgreen:

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 nov 2004 15:33

Aragorn schreef:Maar hoe kunnen engelen, die toch geen stoffelijk lichaam schijnen te hebben, nu afhoereren?

In Ezechiel 10 vers 12 hebben engelen wel degelijk een lichaam! Je bent veel te rooms Aragorn :mrgreen:

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 12 nov 2004 16:06

Henoch heeft dit uitvoerig beschreven. Tegenwoordig te lezen in het Nederlands op kena te lezen.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 16 nov 2004 18:39

Waarom word nefiliem vertaald met godenzonen of Gods zonen? Waarom niet met gevallenen, of gevallen engelen (of eventueel gevallen mensen)?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 19:59

reform schreef:
Aragorn schreef:Maar hoe kunnen engelen, die toch geen stoffelijk lichaam schijnen te hebben, nu afhoereren?

In Ezechiel 10 vers 12 hebben engelen wel degelijk een lichaam! Je bent veel te rooms Aragorn :mrgreen:

Oei.. laat Optimatus het niet horen.. :shock: Dat ik nog eens voor rooms versleten zou worden.. *huiver* :shock:

Maar in Ezechiel gaat het om een visioen, ik geloof wel dat ze een soort lichaam hebben, maar het blijven toch geesten? Als engelen rond ons kunnen zweven moet dat voor mensen toch onzichtbaar zijn?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 nov 2004 21:56

Als ik mijn bloinde hoofd dit lees trekt er toch enige glimlach over mijn gelaat, hoererende engelen, zijn dus duivelen btw... Er gaan ook verhalen over een plant die wortelen had die op kinderen leken, die waren verwekt als Satan zijn zaad op de aarde spoot, leuk mythologie, sagen ende legenden.

Dit staat in Judas : En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.

Niks over seksenden engelen... Het zijn gewoon reuzen, mensen van grote afmeting, de mensen waren toen groter, omdat de Ozonlaag dikker was, engelen hebben een geestelijk lichaam die zo heerlijk is dat een mens hun niet zien, ze zijn afschrikwekkend, *en zij vielen als dood aan hun voeten* ik vermoed/weet zeker dat een mens geen gemeenschap kan hebben met een geest of met een engel, ze zijn te heerlijk... sorry, dat kan er bij mij niet in...

*denk toch dat het die akelige ajacieden waren aragorn*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2004 15:05

Raido schreef:leuk mythologie, sagen ende legenden.

Alle mythologieën, sagen en legenden hebben een kern van waarheid. Ik vind het persoonlijk jammer dat als je de term mythologie zegt, mensen het al niet meer serieus nemen. Mi waren de oude volken niet gek. But that's me :P

Raido schreef:Dit staat in Judas : En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.

Niks over seksenden engelen...

Hangt ervan af hoe je het volgende vers leest:
6] En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.
7] Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.

In eerdere discussies hebben oa ik, Klaas en Cathy het hier al over gehad: slaat het 'op gelijke wijze als deze' op Sodom en Gomorra, of op de gevallen engelen in vers 6? Dat is in deze even de vraag.

Raido schreef:Het zijn gewoon reuzen, mensen van grote afmeting, de mensen waren toen groter, omdat de Ozonlaag dikker was

We hebben het ook over reuzen met 6 complete vingers en 6 tenen, 24 in totaal. Volgens discovery ( :lol: ) zijn er schedels van reuzen met dubbele rij tanden/kiezen gevonden. Etc.
Mogelijk dat het idd aan het klimaat lag, maar de geschriften geven mi een redelijk eenduidig antwoord. De volkerenmoorden die Israël in Kanaän moest houden worden ook iets logischer (vergeef me event. de woordkeuze) als de volkeren waren vervuild met het 'zaad van de slang' (Gen 3:15, in de meest letterlijke zin van het woord).

Raido schreef:ik vermoed/weet zeker dat een mens geen gemeenschap kan hebben met een geest of met een engel, ze zijn te heerlijk... sorry, dat kan er bij mij niet in...

Ik heb ooit een aflevering van Catherine gezien (talkshow ofzoiets) waarin een vrouw de intimiteit die zij had met de 1 of andere astrale engelenwezen gelijk stelde aan die bij sex. Ik weet er verder ook niet het fijne van, maar ik houd het gewoon in mn achterhoofd.
Mi is het niet onmogelijk, ook gezien de mannen van Sodom de gasten van Lot (engelen!!) naar buiten vroegen voor een verkrachting (!!) (Gen 19:5)

Eric.
..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 15:22

6] En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.
7] Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.
Van anale seks KUN je niet zwanger worden ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”