2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 17:10

pkn.
liberaal, dwz. geloof zonder instituut zoals een kerk.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 nov 2004 17:19

Dat vind ik zo gek nog niet...

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 19:12

Je hoefd maar te lezen wat er gebeurde als mensen zich gingen mengen met volken die de afgoden dienden, en wat God daarmee deed, om te weten hoe God erover denkt.
En je kunt inderdaad de Bijbel naar je hand willen uitleggen, maar zo duidelijk als Hij hierover is, kun je moeilijk om heen. Of nee, gemakkelijk.

Er is inderdaad in de kerken een houding gekomen dat niemand zich ook maar iets laat gezeggen vanuit de Bijbel. We weten zelf wel wat mag en niet mag, daar hebben anderen niets mee te maken. En iedereen mag de Bijbel interpreteren zoals je zelf goed denkt. Laat vooral niemand zeggen dat je iets doet wat niet naar Gods wil is.
De zogenaamde splinter en balk komen dan voorbij, en eigen verantwoordelijkheid, jou interpretatie en de mijne, en wat er al niet verzonnen wordt.
Jammer, want op die manier zijn we inderdaad niet meer onze broeders hoeder, en dat niet omdat we het niet willen, hoeden, maar omdat de ander niet gehoed wil worden.

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 15 nov 2004 21:42

Ik denk dat als je twee verschillende geloven bij elkaar hebt dat het dan heel moeilijk zal worden in het huwelijk.
In het begin accepteer je misschien veel dingen maar je heb wel meningsverschillen (meestal wel) dat is lijkt mij ook moeilijk bij het opvoeden van kinderen, wat voor geloof leer je ze nou aan?

André

Berichtdoor André » 15 nov 2004 22:35

Mooi praktisch voorbeeld Liezel, ik weet het antwoord iig niet.
Het wordt wsl niet een consequente opvoeding qua geloofs zaken denk ik.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 nov 2004 23:01

daarom is het belangrijk om samen voor een geloof te kiezen, als dat niet gaat kan je beter uit elkaar gaan. (ongeacht welk geloof je samen kiest )

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 nov 2004 23:26

Spons schreef:daarom is het belangrijk om samen voor een geloof te kiezen, als dat niet gaat kan je beter uit elkaar gaan. (ongeacht welk geloof je samen kiest )

Hoe kun je geloof nou kiezen? Volgens mij geloof je iets of geloof je het niet, afhankelijk van hoeverre je de persoon/bron vertrouwt die de boodschap doorgeeft.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

André

Berichtdoor André » 15 nov 2004 23:52

Tabitha schreef:
Spons schreef:daarom is het belangrijk om samen voor een geloof te kiezen, als dat niet gaat kan je beter uit elkaar gaan. (ongeacht welk geloof je samen kiest )

Hoe kun je geloof nou kiezen? Volgens mij geloof je iets of geloof je het niet, afhankelijk van hoeverre je de persoon/bron vertrouwt die de boodschap doorgeeft.

Het ging er over dat je 1 "boodschap" qua geloofsleven naar je evt. kinderen hebt Tabitha.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 nov 2004 02:51

Hm. Het gaat niet goed met me vandaag, ik ben het nu ook al met Joepie eens, de tweede discussie waarin ik me aan de conservatieve kant schaar 8) :D Ik wil zelf dat God het belangrijkste is in mijn leven, dan zou het jammer zijn als ik juist dat niet met mijn vriendin kon delen. Dat is toch logisch? Ik kan dat alleen niet voor een ander bepalen; als je alleen in naam christen bent, zal het geloof van je partner niet zo'n grote rol voor je spelen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

sela

Berichtdoor sela » 16 nov 2004 09:42

joepie schreef:Je hoeft maar te lezen wat er gebeurde als mensen zich gingen mengen met volken die de afgoden dienden, en wat God daarmee deed, om te weten hoe God erover denkt.
En je kunt inderdaad de Bijbel naar je hand willen uitleggen, maar zo duidelijk als Hij hierover is, kun je moeilijk om heen. Of nee, gemakkelijk.[...]

als je partner veranderd qua geloofinzichten in de loop van de relatie?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 nov 2004 12:11

hmm dus als iemand toevallig twijfelt over zijn kerkgemeenten en toevallig iemand anders vindt van een andere gemeenten dan kan dat niet samengaan ?

Mijn vrouw komt uit de GG en is nu hervormd conventioneel, en we hebben samen gezegd van het wordt één kerk waar we naar toe gaan. zijn eerst naar de bonds kant gegaan maar in de plaats waar we nu wonen ligt die erg tegen de GG kant aan en dat wilden we allebei niet dus kwamen we toch terecht op hervormd conventioneel waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

gingen overigens wel om en om naar elkaars kerk toe om te zien wat wij alle twee precies wilden en praatte daar veel over. We zijn nu heel gelukkig en blij in onze kerk en voelen ons er goed thuis. dus ons kind wordt in één geloof opgevoed.

als je als twee verschillende kerkgangers het huwelijk in gaat lijkt me dat overigens wel zeer lastig. zoiets moet je dan ook proberen te voorkomen door samen goed na te denken over wat men precies wil.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 nov 2004 13:17

sela schreef:
joepie schreef:Je hoeft maar te lezen wat er gebeurde als mensen zich gingen mengen met volken die de afgoden dienden, en wat God daarmee deed, om te weten hoe God erover denkt.
En je kunt inderdaad de Bijbel naar je hand willen uitleggen, maar zo duidelijk als Hij hierover is, kun je moeilijk om heen. Of nee, gemakkelijk.[...]

Ja: ALS. Weet je wat mijn moeder dan altijd zei: AlS is verbrande turf.
Beetje flauw, sorry. :wink:

Maar daar kun je ook achter komen door eerst een gewoon kontakt met de ander te hebben zonder dat daar een liefdes relatie bij is. Je kunt heel goed dat direct naar voren brengen dat het voor jou een struikelblok is. Dus dat je niets met hem/haar kunt hebben omdat jij geloofd en die ander niet. Als die ander dan bereid is om eerst eens te bezien of het geloof ook voor hem/haar weg gelegd is, dan kun je altijd nog zien.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 nov 2004 13:41

... overigens doel ik gelovig vs. ongelovig of verschillend gelovig, niet op 2 varianten van eenzelfde geloof.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 16 nov 2004 15:15

joepie schreef:
sela schreef:

Ja: ALS. Weet je wat mijn moeder dan altijd zei: AlS is verbrande turf.
Beetje flauw, sorry. :wink:

Maar daar kun je ook achter komen door eerst een gewoon kontakt met de ander te hebben zonder dat daar een liefdes relatie bij is. Je kunt heel goed dat direct naar voren brengen dat het voor jou een struikelblok is. Dus dat je niets met hem/haar kunt hebben omdat jij geloofd en die ander niet. Als die ander dan bereid is om eerst eens te bezien of het geloof ook voor hem/haar weg gelegd is, dan kun je altijd nog zien.

Als je een naar een eerdere post kijkt kan je lezen kan je zien dat dat bij Sela na een paar jaar huwelijk pas gebeurd is. Dus het is geen ALS meer, het is zo. Geen kans dus om erachter te komen voor er een liefdesrelatie is, want die is er. Wat nu?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 16 nov 2004 15:28

Vraag:
in Corinthiërs staat dat wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, hij niet van haar mag scheiden en wanneer een gelovige vrouw een ongelovige man heeft zij niet van hem mag scheiden. Beide ongelovigen behoren door hun huwelijk God toe. Tevens staat er nog van: wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u zou uw vrouw toch kunnen redden.

Het gaat hier om mensen die al een huwelijk met elkaar zijn aangegaan.
Blijkbaar staat de betekenis van het huwelijk hier boven alles en wordt de relatie met een ongelovige een soort van getolereerd.
Waarom mag het hier dan wel? Waarom als het zo'n zwaarwegend iets is en het zo'n risco voor de gelovige zou zijn geeft God geen toestemming om te scheiden? Is dit een soort van gedoogbeleid? En let ook eens op de laatste toevoeging (1 Cor. 7:16)

Terug naar “Archief”