God bestuurt de zonden wel, maar werkt ze niet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

God bestuurt de zonden wel, maar werkt ze niet

Berichtdoor Shrike » 15 nov 2004 21:13

We moesten er deze week over nadenken (op belijdeniscat). Moeilijk te begrijpen, maar wel waar.
Laatst gewijzigd door Shrike op 15 nov 2004 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 21:16

Wat zijn je definities van 'besturen' en 'werken'?

liezel
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor liezel » 15 nov 2004 21:39

Eigenlijk weet ik niet precies wat je onder werken verstaat idd

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 15 nov 2004 21:44

Zo staan ze in het catboekje

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 nov 2004 23:08

Zo staan ze in het catboekje

Volgens mij volg je je opdracht nou niet goed op. Dit is het tegenovergestelde van 'er over nadenken'.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 23:10

Haha, dat klinkt idd wel erg gebrainwashed.. :mrgreen: Maar hij zal het ongetwijfeld wel niet zo bedoelen. :)

Ben eigenlijk nog steeds nieuwgierig naar de definities, of stonden die er niet bij in het catboekje?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 nov 2004 23:21

Straks krijgen we nog fundamenteel verschillende meningen over de exegese van het catboekje. :mrgreen:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 nov 2004 23:23

Bedoel je ermee te zeggen dat als zonde er zijn, God er ook gebruik van maakt en deze voor zijn doelen gebruikt??
Dat zou ik wel erg pragmatisch van God vinden.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 00:18

Tabitha schreef:Bedoel je ermee te zeggen dat als zonde er zijn, God er ook gebruik van maakt en deze voor zijn doelen gebruikt??
Dat zou ik wel erg pragmatisch van God vinden.

Oeioei.. als zelfs God pragmatisch wordt mag de SGP haar beleid ook weleens gaan herzien.. :shock: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 00:32

Hm misschien het volgende idee:

Israel deed wat kwaad was in Gods ogen...

De Israelieten worden door Babel in ballingschap gevoerd.

Dit is zonde van de Babyloniers... Maar tegelijk kondigt God ook aan dat Hij het volk op deze manier straft. God gebruikt dan de zonde van Babel wel als straf voor Israel toch?

Jezus werd gekruisigd. Dit was zonde... maar wel nodig voor Gods verlossingswerk.

Het zijn zonden van mensen, dat kun je niet goedpraten met: Tja maar het is toch Gods wil? Maar tegelijk voert God Zijn plan wel uit.

Zegt de cathechismus niet dat God het kwade laat meewerken ten goede? Ik ga maar eens kijken op welke bijbeltekst(en) dat gebaseerd is!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 00:33

Zoiets denk ik ook ja, Marnix. Daarom was ik ook benieuwd naar wat er precies met besturen bedoeld wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 00:58

Ik snap de verwarring... het woord besturen vind ik ook wat vreemd... een auto bestuur je... die doet wat je wil dat ie doet (meestal)

En het bestuur in een organisatie leidt de boel en is daar ook voor verantwoordelijk... wat ik aangeef komt mijns inziens niet echt overeen met dit woord... God regelt de zonde niet... als wij zonde doen doen we dat niet omdat God dat ergens voor wil gebruiken, hij gebruikt het ondanks dat Hij de zonde verafschuwt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 01:01

Inderdaad. Ik studeer dan wel Bestuurskunde, maar het vak "Zonden Besturen" heb ik nog niet gehad.. :mrgreen:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 nov 2004 03:02

Ik weet niet of God ze bestuurt, hoor... misschien buit Hij ze uit, 'keert Hij ze ten goede'? Dat lijkt me iets anders... God is i.m.o. zo geniaal (moet ook wel, dat zit in de definitie van God-zijn natuurlijk) dat Hij overal boven staat en alle trucjes van de vijand doorheeft en die in Zijn eigen voordeel gebruikt. Misschien een beetje een simplistisch beeld, maar niet geheel onrealistisch, lijkt me.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 16 nov 2004 14:08

naar mijn idee is het meer:

God bestuurd de zonden, maar werkt ze niet

dwz
Bestuurd:
God laat de zonden toe. God geeft de mens de mogenlijkheid om te kunnen zondigen. God laat de mens hier vrij in om te kiezen.

werkt ze niet:
God roept ons niet op om te zondigen. God laat ons niet zondigen; Hij zorgt er niet voor dat wij zonden doen. Dit doen wijzelf, en dit laat de duivel ons doen.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Terug naar “Archief”