Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 11:16

joepie schreef:Gelezen en nog steeds zie ik geen verschil met de gewone moslim vrouw en SGP vrouw. Waar jullie over oordelen zijn extremen. Maar die heb je ook onder de SGP mannen.
Maar de plaats van de vrouw bij de moslim is dezelfde als bij de sgp vrouwen. Ook daar zeggen zij dat ze het doen op grond van hun koran.

Dat laatste is misschien waar, maar ik heb het idee dat er in de koran andere dingen over vrouwen staan dan in de bijbel. En er is dus wel degelijk een verschil. In de bijbel staat bijvoorbeeld nergens dat je je vrouw een corrigerende tik mag geven, hetgeen bij de koran wel het geval schijnt te zijn.

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 11:24

en in onze kringen is uithuwelijken ook niet gebruikelijk.

desalniettemin weet ik dat de onderwerpen die in de film van theo behandeld worden wel degelijk in onze kringen aanbod komen. en onze neiging naar fundamentalisme kan hier aan ten grondslag liggen. zoals bijvoorbeeld de vrouw die onderdanig moet zijn aan de man.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 11:36

Tabitha schreef:
joepie schreef:Gelezen en nog steeds zie ik geen verschil met de gewone moslim vrouw en SGP vrouw. Waar jullie over oordelen zijn extremen. Maar die heb je ook onder de SGP mannen.
Maar de plaats van de vrouw bij de moslim is dezelfde als bij de sgp vrouwen. Ook daar zeggen zij dat ze het doen op grond van hun koran.

Heb je inmiddels ook al de film van Theo van Gogh gezien en hanteer je dan not de vergelijking? :|

De film van theo van Gogh zal ik nooit kijken!!!!
Waar hij het over heeft zijn dus gewoon extremen, dat zijn ook degene die hem vermoord hebben.
Maar ben in diverse moslim gezinnen geweest om te kramen en daar gaat het net zo toe als bij de gewonen sgp gezinnen. Ook daar komen extremen voor.
Maar ik moet zelfs zeggen dat de vrouwen die ik meegemaakt heb bij de moslim gezinnen door hun man op handen werden gedragen. En dat de mannen ook niet te beroerd waren om hun vrouw te helpen en te onlasten. En dat waren gewoon gezinnen waar de vrouw met een hoofddoekje op liep.
Terwijl ik ook wel bij zwaar gereformeerde gezinnen kwam en daar meemaakte dat de man gewoon de kraamkamer niet inkwam. En al de kraamdagen op zolder sliep en zijn vrouw de baby en de rest liet doen.
Want dat was tenslotte haar taak.
Dus wat is nu het verschil?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 14:37

joepie schreef:Dus wat is nu het verschil?

Er zijn hierboven al een aantal punten genoemd. Bovendien zijn de gevallen die jij aanhaalt ook extremen en uitzonderingen; ik geloof dat in z'n algemeenheid de positie van de vrouw in de SGP duidelijk anders is dan die van de vrouw in de Islam (mede dankzij de Verlichting).

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 15:07

Je bedoelt dat het bij de SGP slechter is?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 15:09

joepie schreef:Je bedoelt dat het bij de SGP slechter is?

Nee. Nogmaals, lees het begin van het topic als je je afvraagt wat verschillen zijn.

Bovendien is de SGP een politieke partij en geen religie, dus vergelijking is sowieso een beetje krom.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 nov 2004 15:14

Mariamagdalena schreef:Ik geloof niet dat mensen hun hele leven het altijd met alles met elkaar eens zijn.
Je kunt wel overleggen, maar 1 moet op bepaalde momenten de eindbeslissing doen.
Vaak is dat de vrouw.
Bij mij gelukkig niet.
Ik wil geen softe man die geen beslissingen kan nemen.
Een man met een schortje om en een dweil in zijn hand.
Gelukkig heeft mijn man charisma en een eigen karakter met verantwoordelijkheidsgevoel.
Brede schouders ook.
Het type wat gehaat wordt door feministes.
Een man met de broek aan.

Yes! Een echte vrouw :wink:

Uuhm, ik dweil de kamer ook wel eens voor mijn vrouw. En de douche maak ik ook schoon, want daar heeft zij een hekel aan. En brede schouders heb ik ook al niet :(

Zonder gekheid: misschien dat de moslims qua omgang met hun vrouwen hier in Nederland aardig zijn geëmancipeerd, in het Midden-Oosten is dat echter volslagen anders. Ik heb familie in Jemen. Zij proberen daar zendingswerk te verrichten. Het is werkelijk niet fraai wat je te zien krijgt als je in de boezem van de islam kunt kijken. En die boezem gaat pas open in de binnenlanden van bijvoorbeeld Jemen... Elke vergelijking tussen vrouwen in de islam en vrouwen uit SGP-kringen gaat mank. Alleen extremen zijn wellicht te vergelijken, en gelukkig zijn extremen niet de standaard.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 15:25

Aragorn schreef:
joepie schreef:Je bedoelt dat het bij de SGP slechter is?

Nee. Nogmaals, lees het begin van het topic als je je afvraagt wat verschillen zijn.

Bovendien is de SGP een politieke partij en geen religie, dus vergelijking is sowieso een beetje krom.

Nee dat is waar. Maar ik ging er vanuit dat het ging over de achterban van de SGP.
Maar laten we wel wezen: De vrouwen van de achterban van de SGP moeten in een rok, een hoed op, achter het aanrecht, niet buitenshuis werken, vooral veel kinderen krijgen.
Hetzelfd kun je dus toepassen op de moslim vrouwen in ons land.
Dus ik zie het verschil niet.

En Pieter, helaas voor jou, maar bent geen echte man! :mrgreen:

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 15:32

beste pieter,

hm.. een autoriteit erbij halen heeft altijd effect. wat dat betreft zouden we het dan trouwens ook kunnen hebben over de christenen in ik noem maar wat, uganda.

maar goed... terug naar onze welvaartsdiscussie..

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 nov 2004 15:34

joepie schreef:Maar laten we wel wezen: De vrouwen van de achterban van de SGP moeten in een rok, een hoed op, achter het aanrecht, niet buitenshuis werken, vooral veel kinderen krijgen.

Meen je dit nu echt, of is dit slecht geslaagd sarcasme?

Want wat je hier zegt, slaat werkelijk nergens op.
Dat van rok en hoed heeft totaal niets met de SGP te maken, maar met de manier waarop een groot deel van de reformatorische christenen de Bijbel interpreteren.
En dat van aanrecht, niet werken en veel kinderen krijgen is al zeker 15 jaar achterhaald.

Als dit jouw beeld van de SGP-achterban is, zegt dat meer over jouzelf dan over die achterban. Helaas, je slaat de plank volkomen mis en je gebruikt een stereotyp dat de Telegraaf en D66 ook graag bezigen. Volkomen achterhaald.

joepie schreef:En Pieter, helaas voor jou, maar bent geen echte man! :mrgreen:

8)
Mijn vrouw laat weten erg blij te zijn met een geëmanicpeerde man...

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 15 nov 2004 17:01

joepie schreef:
Nee dat is waar. Maar ik ging er vanuit dat het ging over de achterban van de SGP.
Maar laten we wel wezen: De vrouwen van de achterban van de SGP moeten in een rok, een hoed op, achter het aanrecht, niet buitenshuis werken, vooral veel kinderen krijgen.
Hetzelfd kun je dus toepassen op de moslim vrouwen in ons land.
Dus ik zie het verschil niet.

En Pieter, helaas voor jou, maar bent geen echte man! :mrgreen:

sorry Joepie volgens mij ben je nu een beetje uit je nek aan het zwammen. Tegenwoordig werkt er een heel groot deel van de vrouwen uit de SGP achterban buitenshuis en een standaard groot gezin is tegenwoordig ook echt niet meer vanzelfsprekend.

jou reactie lijkt erg veel op de reactie zoals onkerkelijken tegen christenen aankijken oftewel vol met vooroordelen.

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 17:13

nu ja.. nu ja.. zowel de ene als de andere reactie zal enige grond hebben, of niet?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2004 17:40

Pieter schreef:Mijn vrouw laat weten erg blij te zijn met een geëmanicpeerde man...

Toch jammer dat jouw vrouw dat laat weten en niet zelf komt vertellen :P
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 nov 2004 17:43

Optimatus schreef:Toch jammer dat jouw vrouw dat laat weten en niet zelf komt vertellen :P

Zeer ad rem, haha! :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 17:45

sela schreef:nu ja.. nu ja.. zowel de ene als de andere reactie zal enige grond hebben, of niet?

Idd, enige grond.. in dit geval echter te weinig om je de uitspraken te kunnen permitteren. :)

Terug naar “Archief”