Jas vergeten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Is het enkel een practische mededeling van Paulus?

Ja, en niet meer dan dat.
49
71%
Nee, het heeft ons meer te zeggen
20
29%

Totaal aantal stemmen: 69

Klaas
Kolonel
Kolonel

Jas vergeten

Berichtdoor Klaas » 12 nov 2004 14:48

In de discussie over de vraag of alle mensen behouden worden komen allerlei zaken voorbij. Zo kwam het gesprek onlangs op teksten als 1 Tim 4:13 "Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten." Ik stelde dat het hier om een praktishe mededeling van Paulus gaat. Jas stelde daarentegen:

Jas schreef:Alle dingen zijn uit God. Jij veronderstelt ten onrechte dat het om een praktische mededeling gaat. Als het geen nut had, zou het niet in de Bijbel staan.

Hoe denken jullie hierover?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Jas vergeten

Berichtdoor parsifal » 12 nov 2004 14:53

Klaas schreef:In de discussie over de vraag of alle mensen behouden worden komen allerlei zaken voorbij. Zo kwam het gesprek onlangs op teksten als 1 Tim 4:13 "Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten." Ik stelde dat het hier om een praktishe mededeling van Paulus gaat. Jas stelde daarentegen:

Jas schreef:Alle dingen zijn uit God. Jij veronderstelt ten onrechte dat het om een praktische mededeling gaat. Als het geen nut had, zou het niet in de Bijbel staan.

Klaas

volgens mij is dit een vrij sterke aanwijzing (ook volgens de methoden van het seculiere bijbelonderzoek) dat de lezer wist wie de schrijver was, en dat daarom deze brief echt van Paulus is. Verder denk ik inderdaad ook dat het een praktische mededeling is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 12 nov 2004 15:13

Leuke topicnaam gekozen... :P

Ik zeer benieuwd naar de nut volgens Jas....

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 nov 2004 15:39

Ik heb het persoonlijk ook altijd als een persoonlijke mededeling van Paulus gezien, zoiets van oja, dat is waar ook, neem ook even mn jas mee als je toch komt, die ligt nog bij jullie.

Overigens is het 2 Tim 4:13

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2004 17:53

Denk ook bijvoorbeeld aan:

Erastus is in Corinthe gebleven en ik heb Trofimus ziek in Milete achtergelaten.

Welke diepere leerzame betekenis schuilt hier achter?

Denk ook aan alle groeten die Paulus bijvoorbeeld brengt... het enige wat we daar van kunnen leren is dat we aan elkaar moeten denken :) Maar als alles wat in de bijbel zou staan leerzaam moest zijn hadden ze op 1 groet na de rest wel weg kunnen laten, dan was die les ons ook wel duidelijk geweest.

De bijbel als boek heeft ons veel te zeggen... maar er zijn hele complete brieven geplaatst. De inhoud van die brieven is bijzonder leerzaam... maar het is niet zo dat elke regel in die toen geschreven brief voor ons van toepassing is... het was alleen een beetje raar om elke zin die niet van toepassing was maar uit de brief te schrappen, de brief is gewoon in zijn geheel geplaatst, dat lijkt me ook niet zo raar. De meeste info is heel boeiend en leerzaam... sommige zinnen waren inderdaad vooral voor de mensen aan wie de brief van
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 12 nov 2004 18:39

inderdaad.

Ben het eens met de vorige posters dat het een praktische mededeling zou zijn.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 nov 2004 18:52

Hehe... de 10e die voor stemt. Tenzij iemand natuurlijk met goede argumenten komt waarom het een zinvolle mededeling zou zijn...

Volgens mij is het ongeveer de discussie tussen 'mechanische' en 'organische' inspiratie. Leuk om daar een boom over op te zetten, hoewel iedereen zo te zien voor organisch gaat.
Bomen zijn dan ook organisch :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 nov 2004 19:06

Marnix schreef:Denk ook bijvoorbeeld aan:

Erastus is in Corinthe gebleven en ik heb Trofimus ziek in Milete achtergelaten.

Welke diepere leerzame betekenis schuilt hier achter?

Voor die jas kan ik zo snel niets bedenken, maar dat van Trofimus vind ik juist inspirerend: hoe gaan mensen à la Jan Zijlstra daarmee om, die beweren dat Jezus iedereen direct wil genezen? Misschien wat vergezocht, maar zo heb ik die tekst eigenlijk wel opgevat. :)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 12 nov 2004 21:35

Klaas schreef:
In de discussie over de vraag of alle mensen behouden worden komen allerlei zaken voorbij. Zo kwam het gesprek onlangs op teksten als 1 Tim 4:13 "Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten." Ik stelde dat het hier om een praktishe mededeling van Paulus gaat. Jas stelde daarentegen:

Jas schreef:
Alle dingen zijn uit God. Jij veronderstelt ten onrechte dat het om een praktische mededeling gaat. Als het geen nut had, zou het niet in de Bijbel staan.

Klaas

Een gewone praktische mededeling? Eentje van huishoudelijke aard?
Ergens wel, maar wel 1 die nuttig is voor ons.

Paulus zit in de gevangenis.. Het is zijn laatste brief. Dus koud zal hij het wel krijgen.. (vandaar de mantel)Hij geeft aan dat Timotheus zijn boeken moet meenemen, zeker die van perkament. Eerder geeft Paulus aan dat 3:16 dat elke schrifttekst door God geinspireerd is...voor zijn taak berekend en voor goed doel volledig is toegerust.

Paulus weet dat hij gaat sterven, en hij wil denk ik ook daarin laten zien, dat hij blijft lezen en studeren tot zijn taak ten einde is. (Hij heeft Tim toch ook opgedragen te volharden in het lezen van de geschriften)Paulus geeft in de laatste versen aan, dat hij eenzaam is. ( vanaf 4vs 9) Hij is verlaten, alleen Lucas is nog bij hem. Dus naar mijn insziens, als Tim en Markus komen en weer weg zijn... Heeft kan Paulus ook nog troost en kracht halen uit de geschriften. (Daarbij is het ook fijn om te zien dat het tussen Paulus en Markus weer helemaal goed is gekomen.)
Dus bijeen genomen...Het zijn huishoudelijke mededelingen, maar wel een die belangrijk zijn, tot het einde van ons leven.

(dus ik ben het met jas eens)

Hehe... de 10e die voor stemt. Tenzij iemand natuurlijk met goede argumenten komt waarom het een zinvolle mededeling zou zijn...

argument goed bevonden?

:D
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 nov 2004 16:44

Ik denk dat het een praktische mededeling is. Maar geen doelloze mededeling. Omdat het ons idd iets verteld over de situatie.
Maar ik zou niet stellen dat er een hele theologische boodschap onderzit.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 13 nov 2004 17:15

Ik heb ja gestemd. Een vraagje voor degenen die Nee gestemd hebben. Als er een diepere betekenis achter zit, wat is de (diepere) boodschap dan?

FF hier gekeken: http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/2Tm4.htm

Hier staat over dit vers het volgende:

49) Breng den reismantel
Grieks phelonen. Lat. penulam; welke een mantel was, om in het reizen te gebruiken tegen regen en koude. Sommigen verstaan daardoor een koffertje, om boeken in te leggen.
Afbeelding

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 13 nov 2004 17:26

lees vorige posting van mij..

Bij een "diepere"betekenis.. hoef je niet te denken aan een "geheime"boodschap. En ik denk ook niet dat jas dat bedoeld.

Het is idd een mededeling van huishoudelijke aard, waar wij wel wat van zouden kunnen leren. (ik wel in ieder geval)

gr.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 17:39

Dus de les is dat je je jas niet moet laten liggen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 nov 2004 18:09

Ik plak even een reactie van jas uit het andere topic:
jas schreef:Als ik bedenk dat er staat "Al de Schrift is van God ingegeven" (2 Tim.3:16) dan vraag ik me toch af waarom God dan een eigenlijk voor ons onzinnige mededeling in de canon laat opnemen. Ik ben er van overtuigd dat Gods bedoeling met de Schrift is, ons in alles wat daar staat ons de weg der zaligheid te leren. Ook met teksten die op het eerste oog slechts een mededelend karakter lijken te hebben.

Het is nu de vraag wat er hier door Paulus met "Schrift" bedoeld wordt. De tekst die jij noemt staat in dezelfde brief van Paulus aan Timotheus en het lijkt me sterk dat Paulus zijn eigen brief, met daarin die mededeling, als de Schrift zag. Hij had er waarschijnlijk geen idee van dat zijn brieven ooit nog eens in de canon opgenomen zouden worden en ze zijn iig niet met dat doel geschreven.. lijkt me.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 15 nov 2004 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 nov 2004 09:52

Marnix schreef:Dus de les is dat je je jas niet moet laten liggen?

Haha :lol: wijze les van Paulus!

Terug naar “Archief”