Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 nov 2004 17:45

Gershwin schreef:Gast! :shock: dat is voor het eerst dat ik op een taalfout gewezen wordt door een mede-forummer. Gelukkig is het vice-versa ook wel eens geschied :mrgreen: Ik schaam me diep. Post gewijzigd.

Inhoudelijk: het is niet Freudiaans te verklaren. Tenminste, ik ken er geen goede theorie over. Hoewel de combinatie 'zij' + 'gemeen' wel noopt tot verdere interpretatie... :)

Juist. Vooral in het licht van de dingen die in dit topic rondvliegen zou het antwoord gemakkelijk in die hoek kunnen liggen.. :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 nov 2004 17:52

Gershwin schreef: In dit opzicht zit de Islam dus dichter bij de Bijbel dan alle vrijzinnige, werkende en wannabe-zelfstandige vrouwen 8)

Tja, 'k heb gelukkig niet zoveel verstand van vrouwen dus ik kan onpartijdig reageren. Als ik zo naar dat gezever tussen MM en Joepie kijk bekruipt mij de gedachte van "Stel zo snel mogelijk de burka voor refo-vrouwen in, zet ze achter een aanrecht en laat ze mijlen ver weg van een pc blijven". :?
Laatst gewijzigd door Zareb op 14 nov 2004 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 nov 2004 21:58

Zareb schreef: Als ik zo naar dat gezever tussen MM en Joepie kijkt bekruipt mij de gedachte van "Stel zo snel mogelijk de burka voor refo-vrouwen aan, zet ze achter een aanrecht en laat ze mijlen ver weg van een pc blijven". :?

:lol: :lol: :lol: mee eens!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 nov 2004 23:11

Mariamagdalena schreef:
Zareb schreef: Als ik zo naar dat gezever tussen MM en Joepie kijkt bekruipt mij de gedachte van "Stel zo snel mogelijk de burka voor refo-vrouwen aan, zet ze achter een aanrecht en laat ze mijlen ver weg van een pc blijven". :?

:lol: :lol: :lol: mee eens!

Wegwezen dan! 8) :mrgreen:

sela

Berichtdoor sela » 14 nov 2004 09:59

Zareb schreef: [...] bekruipt mij de gedachte van "Stel zo snel mogelijk de burka voor refo-vrouwen in, zet ze achter een aanrecht en laat ze mijlen ver weg van een pc blijven". :?

tegen.
laten we elkaar doorgronden..

Ok. Stelling: de onderworpenheid van de vrouw wordt weliswaar soms te ver doorgevoerd, maar is in principe een bijbels gegeven, waar ook geëmancipeerde vrouwen mee zullen moeten leren leven, willen ze christelijk leven.

omdat er vele mannen zijn die dit op verkeerde wijze toepassen is het m.i. goed om er discussie over te voeren.
in hoeverre is dit bijbelse gegeven btw cultuur gebonden [van die tijd, toen geschreven]?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 nov 2004 23:29

Interessant. Het lijkt een eeuwig gebod te zijn hè, Paulus baseert het niet op de heersende verschillen in status, maar op 'scheppingsorde'; m.a.w., het is inherent aan de natuur van de mens...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

sela

Berichtdoor sela » 14 nov 2004 23:38

nu pleit ouweneel, onze wetenschapper, dat er een beperkte vorm van evolutie is binnen het scheppingsverhaal. betekent dat ook iets voor deze scheppingsorde dwz, de natuur van de mens?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 nov 2004 23:42

Als ik zie hoe adrem jouw reacties zijn, zou dat best wel eens kunnen :D
Maar ik denk dat dat alleen de verkeerde kant op zou werken: vrouwen die een sterke persoonlijkheid hebben, raken misschien wel minder snel getrouwd, omdat mannen altijd een onderdanige vrouw willen 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 01:55

Gershwin schreef:Als ik zie hoe adrem jouw reacties zijn, zou dat best wel eens kunnen :D
Maar ik denk dat dat alleen de verkeerde kant op zou werken: vrouwen die een sterke persoonlijkheid hebben, raken misschien wel minder snel getrouwd, omdat mannen altijd een onderdanige vrouw willen 8)

Hehe, inderdaad. Evolutionair gezien moet je dus uiteindelijk uitkomen op grote brede stoere mannen (wat de meeste vrouwen willen) en hulpbehoevende onderdanige vrouwen. Hoe verder de evolutie vordert hoe sterker deze stereotypen zich dan zullen aftekenen, ik vermoed bijna een exponentiele groei. 8) (Want minder stoere mannen zijn vaker homo en stoere vrouwen zijn minder populair bij mannen, dus deze genen zullen minder overlevingskans hebben)

Overigens voldoe ik noch aan die omschrijving van dat type mannen noch aan hun smaak wbt. vrouwen, dus over een miljoen jaar zijn er waarschijnlijk weinig Aragorntjes meer.. :mrgreen:

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 07:59

aragorn: :shock: dus in de toekomst zie je ook van buiten van welke gezindte mensen zijn. in de toekomst is de vergelijking met de islam dan eenvoudig te maken.

gershwin: hm.. misschien werkt het ook een andere kant op. aangezien de man van nature gericht is op voortplanting zal er toch iets voorzichtig evolueren in de richting van vrouwen zoals gershwin die karikaturiseert.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 08:14

Maar is die vergelijking nu terecht? Ik vind van wel. Je ziet dezelfde dingen bij moslim vrouwen als bij SGp vrouwen.
Maar als het onterecht is wat is dan eigenlijk het verschil?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 nov 2004 10:57

joepie schreef:Maar is die vergelijking nu terecht? Ik vind van wel. Je ziet dezelfde dingen bij moslim vrouwen als bij SGp vrouwen.

Kijk de film van Theo van GOgh over islam en vrouwenmishandeling maar eens, en durf dan nog eens te beweren dat je de vergelijking ziet.

Ik vraag me trouwens ook af hoe jij als niet-SGP-vrouw-zijnde zo goed weet dat de situatie toch wel erg vergelijkbaar is.
Ik denk dat ik SGP-vrouwen beter ken dan jij.
Laatst gewijzigd door Tabitha op 15 nov 2004 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 11:05

joepie schreef:Maar is die vergelijking nu terecht? Ik vind van wel. Je ziet dezelfde dingen bij moslim vrouwen als bij SGp vrouwen.

Anders lees je de eerste 2 a 3 pagina's van dit topic even..

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 11:14

Gelezen en nog steeds zie ik geen verschil met de gewone moslim vrouw en SGP vrouw. Waar jullie over oordelen zijn extremen. Maar die heb je ook onder de SGP mannen.
Maar de plaats van de vrouw bij de moslim is dezelfde als bij de sgp vrouwen. Ook daar zeggen zij dat ze het doen op grond van hun koran.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 nov 2004 11:16

joepie schreef:Gelezen en nog steeds zie ik geen verschil met de gewone moslim vrouw en SGP vrouw. Waar jullie over oordelen zijn extremen. Maar die heb je ook onder de SGP mannen.
Maar de plaats van de vrouw bij de moslim is dezelfde als bij de sgp vrouwen. Ook daar zeggen zij dat ze het doen op grond van hun koran.

Heb je inmiddels ook al de film van Theo van Gogh gezien en hanteer je dan not de vergelijking? :|
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Terug naar “Archief”