Moderator: Moderafo's
Riska schreef:joris schreef:mee eens, jas
En ook dat het belangrijk is dat iedereen dat op zijn eigen tempo en eigen manier doet. OM te kunnen vergeven moet je eerst de pijn goed kunnen vast pakken. Heilzame boeken op dit gebied is bijvoorbeeld' genezing van je identiteit' van Leane Peayne. En voor mannen is haar boek Crisis in mannelijkheid' geweldig heilzaam.
En zoiets kan je niet alleen.
Dat is precies wat ik eigenlijk bedoel. Er wordt te vaak gezegd: "vergeven moet", zonder te kijken naar de pijn van de ander. Het is nou eenmaal 'voorgeschreven...'
Ik denk dat het uiteindelijk, als de woede eruit is, zoals Jas ook schrijft, hoe die er was, de haat losgelaten kan worden. Maar dat zou best wel eens járen kunnen duren. Die tijd wordt ons gegund, want nogmaals: God vraagt geen onmogelijke dingen van ons.
Maar "de haat loslaten" - en dat is bij mij ooit ingeslagen als een bom en heeft mijn denken veranderd - is uiteindelijk zo ontzettend bevrijdend en dat is de enige reden waarom vergeving noodzakelijk is...
Die tijd is mij ook gegund geweest, óók door mijn predikant die nooit, maar dan ook nooit gezegd heeft, dat het nu eens tijd werd om tot vergeven te komen. We hebben er veel en vaak samen over gepraat, maar er was geen enkele druk - "op jouw tijd", werd gezegd. Dat heb ik als verwarmend en bevrijdend pastoraat ervaren...
Uit mijn betrokkenheid bij het onderwerp zal het jullie duidelijk zijn denk ik, dat ik - helaas - "ervaringsdeskundige" ben. Ik schreef over "de ander" etc. om er niet helemaal weer ingetrokken te worden, ( ik kan er vrij goed op een afstand naar kijken) maar ik wilde het wel een keer aan de orde stellen.
Riska
jas schreef:Riska schreef:Die tijd wordt ons gegund, want nogmaals: God vraagt geen onmogelijke dingen van ons.
En als wij nou eens geen jaren de tijd hebben om dit te bereiken? Ik leer nergens in de Bijbel dat wij een bepaalde tijd hebben om van onze zonden af te komen maar dat wij te allen tijde bereid moeten zijn om te sterven. Ik weet dus niet waar je dat vandaan haalt en ik vind het een onchristelijke en onbijbelse opmerking. Ik begrijp dat het om iemand gaat die je heel naast is. Maar jij tracht voortdurend het begrip voor de naaste te stellen boven wat God in Zijn Woord van ons eist. Ik denk niet dat dat goed is. Begrip is goed, moet er ook zijn, en medeleven is goed, moet er ook zijn, maar nooit kan of mag dit zover gaan dat het prevaleert boven Gods Woord. Dan ben je dus verkeerd bezig en je helpt die persoon er ook niet echt mee, want hulp tegen Gods Woord in, is geen echte hulp. Sorry, maar ik kan echt niet anders schrijven dan dit.
Joris schreef:ik denk dat je best dwingend mag zijn in het vertellen dat er vergeving moet zijn. Ik bedoel, anders zondig je immers zelf? mEnselijke pijn is niet een excuus om de situatie zo te houden als die is. Jezus ging ervoor aan het kruis, die heeft nog meer pijn geleden....(....)
En pastoraalwerkers doen mensen te kort als ze zeggen: doe maar rustig an.
Dat is iets anders dan opdringen. Met klem vertellen heeft altijd meer effect dan eits dwingends vertellen.
Een pastorale hulpverlener of christleijk hulpverlener moet de pijn van jou kunnen zien en aanpakken. JOu helpen die pijn vast te pakken, maar hij moet ook voor de 'wetten van God' opkomen en dus veelzijdig partijdig kunnen zijn. Ook de anderen moeten tot hun recht gaan komen. De taak van de hulpverlener is net: doodknuffelen en zeggen: ach wat doet het pijn. maar heel reeel moet hij zeggen: ja we zijn geschapen voor een andere wereld, hoe ver ben jij gerich top God in je leven?
Ik blijf erbij: vergeven moet niet. Jij noemt als voorbeeld Jezus. Dan zeg ik: (en dat bedoel ik buitengewoon serieus) "ik ben Jezus niet". Oftewel, ik ben een gewoon mens, met alle lek en gebrek. En God wéét dat. Daarom heeft Hij juist Zijn Zoon gegeven. En als er iets is waar Jezus tegen streed was het wetticisme. "Ik heb de wet vervuld", zei Hij. Nee, dat betekent niet dat ik er maar op los mag leven. Wel, zoals Jezus het zelf deed: iemand genezen op de sabbath, terwijl de wet zegt: "de sabbath, dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw.... "
God heeft gezien de pijn, God heeft gezien de ruïne die mijn vader in mijn leven heeft aangericht. Zou Hij dan niet vergeven als ik niet (direct) aan vergeven toekom? Zou ik dan geen tijd mogen hebben om de woede ruimte te geven en het grenzeloze verdriet?
Het onderschrift bij alles wat ik schrijf is: "Omdat Gij het zijt, groter dan ons hart, Die mij heeft gezien eer ik werd geboren! En dat is iets dat ik met heel mijn hart geloof.
Marnix schreef:Ik bid dat God je helpt met het verwerken... en ook met het vergeven!
Riska schreef:Ja Jas, het was een naaste, wat heet, het was de mens van wie ik totaal afhankelijk was.
Riska schreef:Ik blijf erbij: vergeven moet niet.
Joris schreef:Weet je ,
voor geloven is LEF nodig.
Jas schreef:Nogmaals, ik kan het niet genoeg benadrukken, ik vind het vreselijk voor je en zou je misschien liever gelijk geven, maar dat kan niet. En eigenlijk maak je je leed nog zwaarder door niet te vergeven. Vergeef en leg de wraak bij God. Niemand, laat dat je tot troost zijn, ontloopt zijn gerechte straf en Zijn toorn over de zonde, zeker ook over zulke, is groot.
Riska schreef:Joris schreef:Weet je ,
voor geloven is LEF nodig.
Me dunkt voor het niet goed lezen en je buitengewoon harde en liefdeloze reactie ook.
Ben ik toch blij dat God barmhartig en liefdevol is...Jas schreef:Nogmaals, ik kan het niet genoeg benadrukken, ik vind het vreselijk voor je en zou je misschien liever gelijk geven, maar dat kan niet. En eigenlijk maak je je leed nog zwaarder door niet te vergeven. Vergeef en leg de wraak bij God. Niemand, laat dat je tot troost zijn, ontloopt zijn gerechte straf en Zijn toorn over de zonde, zeker ook over zulke, is groot.
Als je goed gelezen hebt weet je, dat ik gezegd heb dat ik mijn vader vergeven heb... Hoeveel strijd het ook gekost heeft, maar ik heb "de haat kunnen loslaten"... Al heel lang gelukkig...
Riska
Jas schreef:Nou daar ben ik heel blij om. En ik vind het ontegenzeglijk dapper dat je dit alles hier durfde zeggen. Dat alleen al is een bewijs dat je in de verwerking ervan zeer ver gevorderd bent. Als ik in mn reactie naar je liefdeloos overgekomen ben, moet ik je daar vergeving voor vragen. Het is echter nooit mn bedoeling geweest, maar ik heb trachten te zoeken naar een manier om ook de Bijbelse boodschap niet te kort te doen. Ik leef met je mee.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten