Oproep tot een heilige oorlog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Theo de Koning

Oproep tot een heilige oorlog

Berichtdoor Theo de Koning » 12 nov 2004 22:43

We horen met de regelmaat van de klok dat in moslim-kringen wordt opgeroepen tot een heilige oorlog. Maar moeten wij dat ondertussen ook niet gaan doen?
Ik bedoel het dan op een positief-bijbelse manier. Wij hebben daar twee grote wapens voor in deze strijd. Allereerst het wapen van het gebed. En daarnaast wordt het tijd dat wij een oorlog van liefde beginnen.

Dat houdt in dat we onze andersdenkende naaste respecteren als mens, hen/haar onze liefde geven zoals wij dat hebben te doen in navolging van Christus.

Dat betekent niet dat we het geloof van een ander moeten respecteren. Dan zouden we Christus mijns inziens verloochenen. Als we zeggen dat een ander recht heeft om te geloven wat hij wil, gaan we verkeerd. Dan doen we Christus onrecht aan. Alleen onze Drieënige God heeft het recht om gelooft te worden.

Cisca

Re: Oproep tot een heilige oorlog

Berichtdoor Cisca » 12 nov 2004 22:56

Theo de Koning schreef:...

Dat houdt in dat we onze andersdenkende naaste respecteren als mens, hen/haar onze liefde geven zoals wij dat hebben te doen in navolging van Christus.

...

:mrgreen: Fijn dat ik als mens gezien wordt :mrgreen: , sorry hoor, je bedoelt het echt goed, dat geloof ik direct, maar het staat wel erg grappig, tenslotte zijn we allemaal mensen hè :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 11:18

Op zich heb je gelijk Theo... maar die strijd (als het goed is is het strijd, geen oorlog) wordt in nederland ook al gevoerd.... Maar iedereen die zich bij dat leger (of noem het liever een vredesmacht) wil aansluiten is van harte welkom!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2004 12:30

die strijd wordt zeker gevoerd ja. http://www.thecall.nlbijvoorbeeld. hele opwekkingsbundels zijn gebasseerd op deze strijd.
En de strijd is overal daar waar je tegenwerking van satan ervaart. Als het koninrkijk van God een koninrkijk is van vrede, gerechtigheid en blijdschap zoals in cor staat, dan is alles wat daar niet onder valt het strijdveld.

Oudvader
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Oudvader » 14 nov 2004 22:48

Mensen,

Ik geloof eerlijk gezegd niet in zo'n oorlog. Laten we eens eerlijk zijn, de hedendaagse mens zit hier heus niet op te wachten. Ik denk dat de moderne mens wel doorheeft dat de bijbel verstandelijk niet kloppend te maken is en dat alleen inbeeldingsvermogen, hetgeen de ongelovigen niet is bijgebracht in een onchristelijke opvoeding, een waar geloof kan doen ontstaan. Ik zeg niet dat ongelovigen niet bekeerd worden maar de Bijbel is niet het boek wat serieus genomen kan worden door hen. Het is immers als een boek vol sprookjes voor hen. En dat kan ik ook begrijpen, waarom zou het waar zijn immers?

Ik denk daarom dat we het vooral moeten verwachten van evangelischen, zij snijden immers het gevoel aan. En van de vrijzinnigen die de godsdienst in een reeler kader hebben geplaatst.

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 00:03

huu?
begrijp ik je goed? moet ik dit serieus nemen?
wil toch ff. respect vragen voor al mijn mede-refowebbers en de oprechte intentie waarmee geprobeerd wordt te leven naar het voorbeeld van jezus. in alle oprechtheid en tekortkomingen. dankzij de bijbel dat op dit refoweb naar ik vermoed in een hoog vaandel staat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 01:30

Oudvader schreef:Mensen,

Ik geloof eerlijk gezegd niet in zo'n oorlog. Laten we eens eerlijk zijn, de hedendaagse mens zit hier heus niet op te wachten. Ik denk dat de moderne mens wel doorheeft dat de bijbel verstandelijk niet kloppend te maken is en dat alleen inbeeldingsvermogen, hetgeen de ongelovigen niet is bijgebracht in een onchristelijke opvoeding, een waar geloof kan doen ontstaan. Ik zeg niet dat ongelovigen niet bekeerd worden maar de Bijbel is niet het boek wat serieus genomen kan worden door hen. Het is immers als een boek vol sprookjes voor hen. En dat kan ik ook begrijpen, waarom zou het waar zijn immers?

Ik denk daarom dat we het vooral moeten verwachten van evangelischen, zij snijden immers het gevoel aan. En van de vrijzinnigen die de godsdienst in een reeler kader hebben geplaatst.

Dat zouden de oudvaders niet zo gezegd hebben.. 8)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 nov 2004 15:13

Die opmerking wilde ik net maken. :)

Ik weet ook niet of ik in die strijd geloof, maar de reden die jij (oudvader) hier aandraagt is natuurlijk niet echt sterk.
Een oudvader zou toch moeten weten dat gevoel welliswaar belangrijk is maar zeker niet het enige in een geloof.
Daarbij vind ik je heel erg denigrerend ten opzichte van niet-gelovigen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2004 15:34

De enige opdracht is: heb je naaste lief!
Niet door geweld, toen Jezus op aarde was Israel bezet, hij onderwerpte zich aan de vijand.

wat ik zelf een heel mooi stukje vindt in de bijbel hierover is het volgende:

13 Erken omwille van de Heer het gezag van de bestuurders die door de mensen zijn aangesteld: van de keizer, de hoogste autoriteit, 14 en van de gouverneurs, die hij heeft afgevaardigd om misdadigers te straffen en om te belonen wie het goede doen. 15 God wil namelijk dat u door het goede te doen onwetende dwazen de mond snoert. 16 Leef als vrije mensen, en verschuil u niet achter uw vrijheid om u te misdragen, maar handel als dienaren van God. 17 Houd iedereen in ere, heb uw broeders en zusters lief, heb ontzag voor God en eerbiedig de keizer.

21 Want hiertoe zijt gij geroepen, daar ook Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden; 22 die geen zonde gedaan heeft en in wiens mond geen bedrog is gevonden; 23 die, als Hij gescholden werd, niet terugschold en als Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem, die rechtvaardig oordeelt;

laten we in gewoon in liefde Jezus volgen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 00:53

Die naastenliefde vertaalt zich als het goed is dan ook in evangelisatie, Gods evangelie aan hem/haar willen uitleggen...

Wat dat betreft denk ik dat de traditionele kerken zich wel eens flink achter de oren mogen krabben... Ik geloof zeker dat mensen daar willen leven naar Gods beeld en zich aan Zijn opdracht willen houden... maar wat doen ze voor ongelovigen en randkerkelijken? Hoeveel ongelovigen komen er naar een kerkdienst? Dat heeft niet met de inhoud te maken want evangelische kerken, jeugddiensten etc. blijken wel meer ongelovigen te kunnen trekken... waarom komen ze dan niet naar traditionele kerkdiensten? Kan dat ook iets met vormen te maken hebben? En waarom zijn er in traditionele kerken veel meer kerkverlaters dan mensen die er van buitenaf bijkomen? Ik vind dat dat niet te maken heeft met het feit dat mensen Gods Woord niet willen horen... want dat Woord klinkt ook in bijvoorbeeld evangelische kerken en jeugdkerken.

Het is ook een bijbelse opdracht om hen het evangelie aan de wereld te vertellen... Gevoel is een onderdeel dat allicht onderbelicht is... maar het belangrijkste zit hem denk ik in de vraag hoe je het evangelie brengt... begrijpelijk of niet?

Wie hier neemt zijn ongelovige kennissen makkelijk mee naar de kerk? Ik heb het wel eens gedaan maar ze begrijpen er vaak maar heel weinig van...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Oproep tot een heilige oorlog

Berichtdoor groenrondballetje » 16 nov 2004 09:17

Theo de Koning schreef:We horen met de regelmaat van de klok dat in moslim-kringen wordt opgeroepen tot een heilige oorlog. Maar moeten wij dat ondertussen ook niet gaan doen?
Ik bedoel het dan op een positief-bijbelse manier. Wij hebben daar twee grote wapens voor in deze strijd. Allereerst het wapen van het gebed. En daarnaast wordt het tijd dat wij een oorlog van liefde beginnen.
Dat betekent niet dat we het geloof van een ander moeten respecteren. Dan zouden we Christus mijns inziens verloochenen. Als we zeggen dat een ander recht heeft om te geloven wat hij wil, gaan we verkeerd. Dan doen we Christus onrecht aan. Alleen onze Drieënige God heeft het recht om gelooft te worden.

zie ook Heilige oorlog http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=8356
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Terug naar “Archief”