Moderator: Moderafo's
joepie schreef:Maar tegen Petrus zegt Jezus zelf: Jij kleingelovige! Hij hoefde alleen maar te geloven dat hij het kon. En hij ging twijfelen en door die twijfel zakte hij door het water.
Dus hij (petrus) moest zelf geloven.
Klaas, je begrijpt me denk ik niet goed. Ik wil je helemaal nergens van beschuldigen.
Ik heb aangegeven waarom de oudvaders menen dat die tekst uit Hebr. niet slaat op echte gelovigen. Ik heb ook aangegeven dat ik de verklaringen die ze daarvoor geven geloof, omdat het tegendeel nl. blijkt uit andere teksten.
Nogmaals, jij mag geloven wat je wilt.
Ik blijf er bij dat hier de zonde tegen de HG beschreven werd en dat het niet ging om echte gelovigen die door Christus gerechtvaardigd waren.
Ik ben er heilig van overtuigd en heb het ook zelf zo meegemaakt, anders lag ik al op de bodem van de hel want ik heb God nooit, maar dan ook nooit opgezocht.
Hierover valt met mij verder niet te praten want het leidt van God af.
Wat betreft de onzekerheid des geloofs waar veel refo's in verkeren. Dat komt, omdat hetgeen daar geleerd wordt, niet reformatorisch is maar eveneens remonstrants. De oudvaders hebben geleerd dat elke gelovige zonder bijzondere openbaring van zijn uitverkiezing verzekerd kan zijn.
Nogmaals, ik begrijp best wat jij bedoelt, maar ik heb het tegendeel zo sterk aan den lijve ondervonden dat ik wellicht de zonde tegen de H.G. zou doen als ik dat zou ontkennen.
jas schreef:joepie schreef:Maar tegen Petrus zegt Jezus zelf: Jij kleingelovige! Hij hoefde alleen maar te geloven dat hij het kon. En hij ging twijfelen en door die twijfel zakte hij door het water.
Dus hij (petrus) moest zelf geloven.
ja, en?
TheKeimpe schreef:Marnix schreef:Snap je het idee? God geeft mensen keuzevrijheid. Hij pakt je vast en jij kunt hem vasthouden (geloof, bekeren) of Zijn hand loslaten (ongeloof, afkeren)
Als jij Gods vasthoudt kan niets je van Hem scheiden.
Gelukkig lees ik een andere geschiedenis in de Bijbel. De Heere Jezus zegt tegen Petrus: "IK heb gebeden, dat uw geloof niet ophoude." Met andere woorden, als Jezus niet voor Petrus had gebeden, dan had Petrus ten dode opgeschreven geweest.
En zo kun je meer voorbeelden lezen van gelovigen, die door God zijn vastgehouden, terwijl ze zelf vielen. Denk aan Jona en de vis, Abram in Egypte enz.
Hoewel hiermee niet de moeilijkheid in de tekst is opgelost, denk ik wel dat jouw redenering geen stand houdt, dat God jouw alleen vast houdt als jij Hem vasthoudt. Gelukkig:) anders vrees ik dat TK niet zo heel gelovig meer was...
Marnix schreef:
Liefde komt van 2 kanten
God houdt mensen vast.... maar niet tegen hun wil in. Dat zou zijn als iemand die van iemand anders houdt... terwijl die persoon er helemaal niets van moet hebben... dan is de band toch niet echt?
Marnix schreef:Jas, God maakte dat wel mogelijk, ik ben het er mee eens dat de mens vanuit zichzelf verloren zou gaan... Maar Gods invloed is niet het enige... God trekt de mens... daardoor kan de mens keuzes maken.... let wel op, een keuze voor... maar ook een keuze tegen. Het begint bij God, Hij maakt het mogelijk... maar dat wil niet zeggen dat je als mens niets kunt doen... God zorgt dat je Ja zegt of Nee... zo werkt het niet...
Daarom gaf ik als beeld ook niet iemand die Gods hand vastpakt.... Maar God die de hand van een mens vastpakt.... maar de mens kan wel loslaten.
God is liefde, doordat Hij ons liefheeft kunnen wij Hem liefhebben, zonder Zijn liefde zouden we dat niet doen... Maar liefde komt van 2 kanten en dat wil God ook hebben... Wij kunnen God de rug toekeren... Het is niet voor niets dat de bijbel zegt dat wie gelooft behouden zal worden... Dat vraagt om actie van de mens, als gevolg van Gods (hart in) actie.
Marnix schreef:Jas, God maakte dat wel mogelijk, ik ben het er mee eens dat de mens vanuit zichzelf verloren zou gaan...
Maar Gods invloed is niet het enige... God trekt de mens... daardoor kan de mens keuzes maken.... let wel op, een keuze voor... maar ook een keuze tegen. Het begint bij God, Hij maakt het mogelijk... maar dat wil niet zeggen dat je als mens niets kunt doen... God zorgt dat je Ja zegt of Nee... zo werkt het niet...
Daarom gaf ik als beeld ook niet iemand die Gods hand vastpakt.... Maar God die de hand van een mens vastpakt.... maar de mens kan wel loslaten.
God is liefde, doordat Hij ons liefheeft kunnen wij Hem liefhebben, zonder Zijn liefde zouden we dat niet doen... Maar liefde komt van 2 kanten en dat wil God ook hebben... Wij kunnen God de rug toekeren... Het is niet voor niets dat de bijbel zegt dat wie gelooft behouden zal worden... Dat vraagt om actie van de mens, als gevolg van Gods (hart in) actie.
jas schreef:Marnix schreef:Jas, God maakte dat wel mogelijk, ik ben het er mee eens dat de mens vanuit zichzelf verloren zou gaan... Maar Gods invloed is niet het enige... God trekt de mens... daardoor kan de mens keuzes maken.... let wel op, een keuze voor... maar ook een keuze tegen. Het begint bij God, Hij maakt het mogelijk... maar dat wil niet zeggen dat je als mens niets kunt doen... God zorgt dat je Ja zegt of Nee... zo werkt het niet...
Laat maar, je snapt het denk ik niet. Dit wordt steeds een herhaling van wat reeds eerder gezegd is. Wij kunnen Gods hand niet loslaten als Hij dat niet wil.
Marnix, de mens gaat niet vanuit zichzelf verloren, de mens IS vanuit zichzelf verloren. In zonde ontvangen en geboren. Daaruit komt voort dat wij dus "uit onszelf" geen keus voor God kunnen maken en niet zullen maken. Natuurlijk kunnen we in onze mensenlijke natuur proberen goed te doen, en als keurige christenen door het leven te gaan. Maar tot die zal Hij zeggen "Ga uit van Mij, Ik heb u nooit gekend."
Zo werkt het wel. "Zonder Mij kunt gij niets doen!
Daarom graag een bredere discussie over Hebr. 6:4-6; "Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken".
Marnix schreef:
Vanaf het moment dat je Jezus kent geldt het "zonder Mij kunt U niets doen" niet meer.... want je bent niet zonder Hem en je kunt dus wel dingen doen... Daar ligt dan gelijk ook een verantwoordelijkheid.
Als God een mens vastheeft en dat mens onder Gods toelating van Hem afdwaald, als was het tot aan de poorten van de hel, dan nog heeft Hij hem vast en zal Hem niet loslaten. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen. En dan mogen Gods kinderen zingen dat niets hun zal rukken uit Zijn hand. Niet uit hun eigen kracht, niet uit hun eigen keus. Maar omdat Hij ze vanaf de moederschoot gekend heeft.
Dat is geen vrijbrief om er op los te leven, zo van als het Zijn plan is dan zal het wel komen. Nee, want met elke zonde bedroeven wij Hem steeds meer. Lees de geschiedenis van Manasse maar eens.
De verloren zoon besloot op een gegeven moment terug te keren naar zijn vader. Dat verlangen had hij omdat hij wist dat hij het bij zijn vader goed had... door goed voor hem te zorgen had die vader er voor gezorgd dat dat verlangen terug kwam... maar hij ging wel terug. Het is een combinatie van invloed die God op je uitoefent... en het zetten van een stap... God speelt zeker de belangrijkste rol... maar hij geeft mensen verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om keuzes te maken.
yezz schreef:De vraag kan een bekeerde de verkeerde weg ingaan?
yezz schreef:Wat zegt Gods Woord erover?
1tes5:19 Sv zegt: Blust den Geest niet uit.
Christenen zijn gedoopt met Geest en vuur. Als je het vuur wil laten branden heb je zuurstof nodig en je moet er geen vuil opgooien wat het zuurstof ontneemt om te branden.
2tim17 zegt: Wat dwaaleraren vertellen, woekert voort als een gezwel
Ook Hymeneus en Filetus zijn van de waarheid afgedwaald, door te beweren dat de opstanding al heeft plaatsgevonden
Maw Hymeneus en Filetus hebben de waarheid gekent en zijn vervolgens de verkeerde weg ingegegaan.
yezz schreef:[i]math24:24: zegt dat vele valse profeten en christussen zouden opstaan, die grote tekenen en wonderen doen, die mogelijk ook de uitverkorenen zouden verleiden[i].
Dus de uitverkorenen zouden verleidt kunnen worden.
yezz schreef:Ook ef 4:14 spreekt hiervan...
yezz schreef:Ik las dat de Geest Gods over Bileam(num24:2)kwam over hem. Ik vind het geen goede vergelijking. God grijpt zelf in. Het laat de almacht van God zien. Bileam had zeer waarschijnlijk zelf een waarsprekende geest. Deze geest werd teniet gedaan door God.
yezz schreef:In samuel staat dat de Geest van God Saul verliet. David was ook bang dat God zijn Geest van hem zou nemen. Dus het kan zeker wel...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten