Hoi Maarten,
Bendankt voor de toelichting.
Waar het mij omgaat is dat de uitspraak dat God wil dat alle mensen zalig worden, niet op zichzelf staat en niet geisoleerd kan worden van andere uitspraken en ook ervaringen uit de praktijk. De vraag is of uit die andere uitspraken en gebeurtenissen conclusies getrokken mogen worden.
Uiteraard mogen er conclusies getrokken. Waar ik de nadruk op leg is dat een getrokken conclusies niet strijdig mag zijn met een goede exegese. Er zijn best teksten aan te wijzen die niet eenduidig zijn. Voor zulke teksten kunnen andere gegevens de doorslag geven bij de exegese. Bij min of meer eenduidige teksten is het een ander verhaal. Ik stel de exegese dan ook boven onze conclusies.
Concreet:
Als God wil dat alle mensen behouden worden, maar er gaan toch mensen verloren, dan moeten we zeggen dat Hij dat wil,
Waar jij een komma zet zet ik even een punt. Ik denk dat we bij zo'n conclusie iig twee dingen moeten opmerken. Allereerst moeten we opmerken dat er verschil is tussen deze twee 'willen' in die zin dat de ene wil (God wil dat iedereen behouden wordt / niemand verloren gaat) rechtstreeks in de bijbel te vinden is. De tweede wil (het is Gods wil dat mensen verloren gaan) is een afgeleide wil. We leiden deze af uit verschillende bijbelse gegevens nl. dat er enerzijds mensen verloren gaan en anderzijds dat er niets buiten Gods wil om gebeurt.
Een tweede verschil is een inhoudelijk verschil. Op basis van teksten waar van God gezegd wordt dat Hij wil dat een ieder behouden wordt kun je zeggen dat het Gods vurige verlangen is dat mensen behouden worden. Datzelfde kun je niet zeggen van Gods wil inzake het verloren gaan van mensen. Het lijkt me niet bijbels om te zeggen dat het Gods vurige verlangen is om mensen verloren te laten gaan.
Dat is ook wat ik wilde uitdrukken door een parallel te trekken met de zonde. Mensen zondigen en omdat we weten dat niets buiten Gods wil om gebeurt moeten we concluderen dat het feit dat we zondigen binnen Gods wil past. Dat wil echter niet zeggen dat God wil dat we zondigen.
maar dat dit toch niet betekent dat het ook voor iedereen gebeurt. Nee, want ergens anders lezen we dat wij moeten geloven. Dus God wil dat alle mensen zalig zullen worden door in Hem te geloven. Ik lees dat het een genadige gave is van God dat mensen in Hem geloven. (Fil. 1:29). Dus dan wil God dat alle mensen zalig worden door in Hem te geloven en Hij zelf schenkt dat geloof uit genade. Aan wie?
Als je e.e.a. zo formuleert benadruk je m.i. slechts 1 kant van de bijbelse gegevens. Het geloof is een gave van God. Dat is waar. Maar wij hebben ook een eigen verantwoordelijk heid. Dat is de andere kant. Dat laatste is wat ik in jouw 'samenvatting' niet terug vindt. En dat is ook 1 van mijn bezwaren tegen de uitverkiezingsleer zoals die bv verwoord is in de DL. Natuurlijk wordt ontkent dat onze verantwoordelijkheid ontkent wordt maar in feite is dat natuurlijk wel het geval. Hoe onze verantwoordelijkheid zich verhoudt tot het feit dat het geloof een gave is wordt nergens uit de doeken gedaan. Praktisch gezien wordt ze gewoon geschrapt: God geeft sommigen wel geloof en anderen niet. Aan wie Hij dat geloof wel of niet geeft is niet van ons afhankelijk van onze verantwoordelijkheid.
Met zo'n visie kun je m.i. nooit overeind houden dat God niet wil dat er mensen verloren gaan. God geeft iemand wel of geen geloof. God wil wél of niet. Volgens mij is daar ook geen ruimte om een 'verborgen wil' in te voeren. Die ruimte is er wel als je ervan uitgaat dat God zijn wil via 'middelijke weg' realiseert. Je gaf als voorbeeld de verkondiging van het evangelie. God kiest, menselijke gesproken, voor een methode en die methode heeft zo z'n beperkingen. Je kunt de vraag stellen hoe dat dan zit met Gods wil om iedereen te redden en het accepteren van deze beperkte methode. Ik weet dat niet, maar in zo'n geval kun je je voorstellen dat er meer speelt dan wij kunnen doorgronden. Iets dergelijks kun je je ook voorstellen als je onze verantwoordelijkheid een echte rol laat spelen in het antwoord op de vraag hoe we behouden worden. Het gaat er dan niet direct om welke rol die verantwoordelijkheid dan precies speelt (die vraag komt daarna). Als het m.b.t. het geloof niet enkel gaat om het feit dat God al dan niet geeft maar onze verantwoordelijkheid daarin ook een rol speelt kun je m.i. volhouden dat God wil dat alle mensen zalig worden terwijl je erkent dat niet iedereen zalig wordt.
Klaas