jas schreef:En uiteindelijk zullen het de verworpenen zijn die niet tot geloof komen. Echter, het is allemaal wel waar wat je schrijft, maar theologisch zou ik wel eens willen dat je wat dieper gaat. Je zegt bijv. het geloof is een gave wat bewerkt wordt door de H.G. Wordt het geloof alleen bewerkt of is het geloof ook gewerkt door de H.G. En wat ik ook graag van jou wil weten is, of God een aantal mensen van eeuwigheid verworpen heeft op grond van hun door Hem voorzien ongeloof.
DAt is dus mijn probleem, hoe kan je van mij verlangen dat ik daar een antwoord op kan geven. Hoeveel ik er ook over nadenk, ik weet het niet. Hoe kunnen wij kleine mensjes nou voor 100% weten wat God die al in eeuwigheid zijn gedachten over alles laten gaan, besloten heeft over de aarde en al wat daar in is, zolang de bijbel dat voor ons verborgen houdt, op enkele teksten na die op verschillende manieren te bezien zijn.
Natuurlijk moet je niet wat oppervlakkig geloven, en dogmatiek moet er zijn om de onderlingen verbanden van de bijbel te begrijpen.
Maar wat mijn angst is, wat ik vaak zie, dat men vanuit die dogmatiek God gaat proberen te begrijpen en doorgronden. Vooral wanneer je op terrein komt waarvan ik mij afvraag of wij mensen dat ooit in woorden kunnen weergeven en begrijpen: zoals uitverkiezing en Gods eeuwige beslissingen. Het gevaar is als je dat toch doet dat je een hele theoretische God, een Christus in de letter, maar geen Levende CHristus krijgt.
Daarom, God heeft Zich aan ons in Jezus geopenbaart...maar sommige mensen lijken naar mijn idee meer Gods wegen te willen begrijpen in boeken van dogma en kerkleer (hoe goed ook dat ze er zijn) dan te kijken naar Jezus, wat Hij zei en deed.
Ik weet niet of God mensen al bij voorbaat verworpen heeft en met die wetenschap de aarde is gaan schapen (ik denk in ieder geval dat Hij het wel voorziet, wie Hem wel en niet zullen aannemen) Ik wil me er ook niet in verdiepen.
WAt mij wel aangaat is wat God tegen ons spreekt:
woorden die voor ons bestemd zijn, zoals:
2 Petrus 3 schreef:
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
- Dat Hij geen lust heeft in onze dood, maar eerder dat wij leven.
- Bekeert u...en wordt behouden.
- Zoek Mij en leef!
- Zoekt en u zal vinden, klopt en u zal opengedaan worden....
En zo nog zo veel meer teksten, waarin God ons oproept.
Hij vraagt ons Hem te zoeken, nergens vraagt Hij ons om uit te pluizen hoe, wie en waarom Hij verloren laat gaan. Hoe de uitverkiezing in zijn werk is gegaan. De vraag is zelfs of onze filosofien en theorien daarover uiteindelijk wel blijken te kloppen in het licht van Gods gedachten die zoveel hoger zijn dan onze gedachten.
In discussies als deze begrijp ik waarom de bijbel zo spreekt over ''geloven als een kind'' want hunner is het koninkrijk der hemelen.