afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 14:08

johannes1 schreef:1. Jezus heeft in Zijn menselijke natuur hier rondgelopen op aarde, maar ik heb elders al aangegeven dat ik niet denk dat je de 2 naturen los van elkaar kan zien.

En ik heb al een paar keer aangegeven dat je dat, fysiek gezien, wel los van elkaar kan zien, ja zelfs geen andere mogelijkheid hebt. Zoals mijn geest ook niet afgebeeld kan worden, terwijl een (goede) tekening van mijn lichaam mijn geest niet ontkent of er een onjuist beeld van schetst.

2. gij zult u geen gesneden beeld maken: hier wordt niet verboden een beeld te maken voor burgelijk gebruik, maar in dit gebod wordt verboden een beeld op te richten voor godsdienstig gebruik of dat te aanbidden. lees het antwoord maar van de url die net ergens gegeven werd

Dat klopt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 14:10

johannes1 schreef:
Johannes1 zegt hier in zijn reactie ook niks op, ik hoor alleen telkens hetzelfde argument (2e gebod) maar op al die vragen die naar aanleiding daarvan ontstaan komt geen antwoord:

1. Hoe zit het met het feit dat Jezus mens was en er ook zo uitzag (Hij had gestalte noch luister, Jesaja 53)

2. Hoe zit het met de rest van het tweede gebod? Je kan niet zeggen: Gij zult u geen gesneden beeld maken van iets wat boven in de hemel is... als je dat als argument gebruikt en daarom zegt: Je mag geen beeld maken want dat staat daar... dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat er ook staat: U zult geen gesneden beeld maken van wat op aarde of onder de aarde is. Dan zijn alle tekeningen en foto's fout.

Dat is niet het geval. In het tweede gebod verbied God het vereren van, het knielen voor beelden zonder uitzondering... in de hemel/lucht, op aarde en onder de aarde, kortom alles. In dit gebod wordt niet het maken van afbeeldingen afgekeurd maar het knielen voor beelden...

Dit gebod verbiedt niet het afbeelden van God maar het knielen voor een afbeelding. Dit wil niet zeggen dat we Hem dus gerust kunnen afbeelden, omdat we nooit een realistisch beeld van God kunnen maken... Van Jezus kon dat wel.

Kortom, het tweede gebod is geen argument om geen afbeelding van Jezus te mogen maken.

Graag een reactie daarop.

1. Jezus heeft in Zijn menselijke natuur hier rondgelopen op aarde, maar ik heb elders al aangegeven dat ik niet denk dat je de 2 naturen los van elkaar kan zien.

2. gij zult u geen gesneden beeld maken: hier wordt niet verboden een beeld te maken voor burgelijk gebruik, maar in dit gebod wordt verboden een beeld op te richten voor godsdienstig gebruik of dat te aanbidden. lees het antwoord maar van de url die net ergens gegeven werd

1. Hoezo niet? Jezus was God en mens... maar als jij in die tijd leefde en Hem tegen was gekomen, wat zou je dan aan Hem gezien hebben? Zou je op het eerste gezicht denken:

- Dat is de Zoon van God? Die persoon is goddelijk?
- Dat is een mens
- Die is mens en tegelijk ook God?

Je had het tweede gedacht. Hij zag er niet anders uit dan andere mensen, Hij zag eruit als een mens. Zijn goddelijkheid zat hem niet in Zijn uiterlijk. Je kon niet aan Hem zien dat Hij God was, anders had iedereen in Hem geloofd.

Waarom kun je Hem dan niet tekenen als mens... en mag je andere mensen wel tekenen als Hij er niet bijzonder uitzag, anders uitzag?

2. Precies. Jw mag God niet afbeelden om daarvoor te knielen, en datzelfde geldt voor beelden van andere schepselen... je mag ze niet vereren. Kortom, het gebod zegt niet dat je niet mag afbeelden maar dat je niet afbeeldingen mag vereren. Ik concludeer hieruit dat je dus beelden van mensen mag maken, of foto's, schilderijen etc... maar dat je er niet voor mag knielen. Voor Jezus geldt hetzelfde omdat Hij er als gewoon mens uitzag... voor God gaat dit niet op omdat Hij niet af te beelden is door mensen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 14:11

het punt is dat ik de 2 naturen niet los van elkaar kan zien, omdat ik weet dat ze 1 zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 14:25

johannes1 schreef:het punt is dat ik de 2 naturen niet los van elkaar kan zien, omdat ik weet dat ze 1 zijn.

En waarom klopt mijn argument bovenaan deze pagina niet volgens jou? Ik geloof ook dat ze 1 zijn, maar dat was aan de buitenkant niet te zien en we zouden toevoegen aan de schrift als we denken dat het wel zo was.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 nov 2004 14:27

johannes1 schreef:1. Jezus heeft in Zijn menselijke natuur hier rondgelopen op aarde, maar ik heb elders al aangegeven dat ik niet denk dat je de 2 naturen los van elkaar kan zien.

Als je een tekening maakt van de menselijke natuur van Jezus (misschien beter te zeggen Jezus als mens), en je plaatst dat in een kinderbijbel, valt dat volgens jou onder het bij 2 genoemde godsdienstig gebruik?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 14:34

johannes1 schreef:het punt is dat ik de 2 naturen niet los van elkaar kan zien, omdat ik weet dat ze 1 zijn.

Kom nou eens met een onderbouwing... Ik denk dat je de 2 naturen niet van elkaar kan scheiden, net als jij. Maar ik geef hierboven juist aan dat Jezus er echt als mens uitzag, Hij zag er niet uit als God toen Hij op aarde rondliep. Reageer daar dan op, met deze reactie kan ik niks... Het gaat om Jezus uiterlijk, Hij zag er uit als mens.

Wat heeft je reaktie dan te maken met het feit dat je Hem niet zou mogen afbeelden? Maak het nou eens concreet, wat zou er dan verkeerd gaan? Niet dat je de 2 naturen van elkaar scheidt... want je tekent alleen het uiterlijk en dat was bij Jezus menselijk. Nogmaals, de goddelijkheid zat in Zijn innerlijk, niet in hoe Hij er uit zag. En dat teken je toch? Dan laat je toch niet iets achterwege als je dat doet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 14:55

Hoe zie je dat bij de kruisiging? Werd God gekruisigd? Stierf God? Was God dood ????

Volgens mij moet je soms de 2 naturen van Jezus los van elkaar zien :!:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

sela

Berichtdoor sela » 10 nov 2004 14:59

wat is een beeld? en wat is van enige gelijkenis? dat kan ook in woorden. ofwel: of het nu een schilderij, tekening of de bijbel [woorden] is, het zijn allemaal beelden van god.
sela denkt dat het gebod gaat over het niet vereren hiervan.
inderdaad, ook niet de sv.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 15:22

aragorn schreef:En waarom klopt mijn argument bovenaan deze pagina niet volgens jou? Ik geloof ook dat ze 1 zijn, maar dat was aan de buitenkant niet te zien en we zouden toevoegen aan de schrift als we denken dat het wel zo was.

maar we weten het nu wel.

peterD schreef:Als je een tekening maakt van de menselijke natuur van Jezus (misschien beter te zeggen Jezus als mens), en je plaatst dat in een kinderbijbel, valt dat volgens jou onder het bij 2 genoemde godsdienstig gebruik?

hoe wil je het anders noemen?

marnix schreef:Kom nou eens met een onderbouwing... Ik denk dat je de 2 naturen niet van elkaar kan scheiden, net als jij. Maar ik geef hierboven juist aan dat Jezus er echt als mens uitzag, Hij zag er niet uit als God toen Hij op aarde rondliep. Reageer daar dan op, met deze reactie kan ik niks... Het gaat om Jezus uiterlijk, Hij zag er uit als mens.

heb jij Jezus gezien, hebben de tekenaars Jezus gezien? nee, dat hebben beide niet gezien. dus kan je al een vals beeld geven door Hem te tekenen. ik vind gewoon dat je geen beeld mag maken van een Goddelijk Persoon
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 16:15

johannes1 schreef:
aragorn schreef:En waarom klopt mijn argument bovenaan deze pagina niet volgens jou? Ik geloof ook dat ze 1 zijn, maar dat was aan de buitenkant niet te zien en we zouden toevoegen aan de schrift als we denken dat het wel zo was.

Jep. Weet je het van Jezus niet dan? Of zou je het niet van Hem geweten hebben als je ooit plaatjes van Hem gezien zou hebben?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 16:23

johannes1 schreef:

peterD schreef:Als je een tekening maakt van de menselijke natuur van Jezus (misschien beter te zeggen Jezus als mens), en je plaatst dat in een kinderbijbel, valt dat volgens jou onder het bij 2 genoemde godsdienstig gebruik?

hoe wil je het anders noemen?

marnix schreef:Kom nou eens met een onderbouwing... Ik denk dat je de 2 naturen niet van elkaar kan scheiden, net als jij. Maar ik geef hierboven juist aan dat Jezus er echt als mens uitzag, Hij zag er niet uit als God toen Hij op aarde rondliep. Reageer daar dan op, met deze reactie kan ik niks... Het gaat om Jezus uiterlijk, Hij zag er uit als mens.

heb jij Jezus gezien, hebben de tekenaars Jezus gezien? nee, dat hebben beide niet gezien. dus kan je al een vals beeld geven door Hem te tekenen. ik vind gewoon dat je geen beeld mag maken van een Goddelijk Persoon

Dan moeten we niet alleen die prenten maar alle bijbelse prenten, schilderijen etc. vernietigen, aangezien Rembrandt ook niet wist hoe die bijbelse figuren die hij schilderde er uit zag.

Iedereen snapt dat het om een tekening gaat en dat Jezus er niet precies zo uit heeft gezien... dus ik vind dat geen probleem.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 16:37

de twee naturen zijn niet 1, daarmee suggereer je dat ze met elkaar vermengt zijn en dat is niet zo, ze zijn onvermengt. Jezus is God en mens niet godmens.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 10 nov 2004 16:58

Yael schreef:

de twee naturen zijn niet 1, daarmee suggereer je dat ze met elkaar vermengt zijn en dat is niet zo, ze zijn onvermengt. Jezus is God en mens niet godmens.

En toch ondersteunde Jezus' godheid Zijn mensheid...
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 17:00

alex leusink schreef:
Yael schreef:

En dus mag je Hem niet afbeelden?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 10 nov 2004 17:02

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:
Yael schreef:

En dus mag je Hem niet afbeelden?

Ik vind dat je Hem niet afbeelden mag, maar niet om die reden, maar meer omdat er een vermenselijkt beeld ontstaat van Hem, terwijl Hij zonder zonden was, zonder kwade bedoelingen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”