afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 nov 2004 09:44

groenrondballetje schreef:
johannes1 schreef:de 10 geboden verbiedt ons dat. gij zult u geen gesneden beeld maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, enz.

dus ook geen plaatje van Jezus

Dus dat geldt voor alle afbeeldingen van doden ...

Dus jij maakt ook geen foto's? Enne Johannes1, moet je dan niet razend snel je avator gaan veranderen?

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 10 nov 2004 10:08

Toevallig (?) staat er sinds maandag in de vragenrubriek een vraag hierover: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/warnaar3.html

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 10:44

PeterD schreef:
johannes1 schreef:de 10 geboden verbiedt ons dat. gij zult u geen gesneden beeld maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, enz.

Dus dat geldt voor alle afbeeldingen van doden :?: ...

Dus jij maakt ook geen foto's? Enne Johannes1, moet je dan niet razend snel je avator gaan veranderen?

Mijn opmerking is vragend bedoeld aan Johannes1 ....
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 nov 2004 10:49

Michel schreef:Toevallig (?) staat er sinds maandag in de vragenrubriek een vraag hierover: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/warnaar3.html

Wellicht door iemand hier gevraagd?

Overigens een citaat:
Ir. R.H. Warnaar schreef:In een boek met bijbelse verhalen en tekeningen kan dit ook opgelost worden door in een tekening alleen de contouren (vormen) van Zijn lichaam te tekenen.

Dat is natuurlijk weer klinklare onzin, en als je tegen bent, dan moet je dit ook niet willen. Wel consequent blijven dan he!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 10:59

Michel schreef:Toevallig (?) staat er sinds maandag in de vragenrubriek een vraag hierover: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/warnaar3.html

Ik vind dit antwoord onvolledig, omdat het voorbij gaat het gegeven dat Jezus ook 100% mens was (en niet alleen 100% God is). Dat Jezus 100% mens was is noodzakelijk om de kruisiging en de kruisdood te begrijpen. Het begrijpen van de mens aan het kruis die sterft en opstaat is voor mij een noodzakelijk onderdeel van het evanglie. :!:

De vraag is als je de Bijbel wilt vertellen in plaatjes vorm (effectieve manier van communicatie naar analfabeten, waaronder jonge kinderen) moet je dan Jezus in de afbeeldingen wit laten of naar islamtisch gebruik als een lichtflits afbeelden (geeft een opmerkelijke visie op de kruisiging, zo'n afbeelding van een lichtflits) :idea: . Of moet je het evangelie gewoon niet vertellen aan analfabeten ... :mrgreen:
:arrow: Daarom denk ik dat we de mens Jezus die op aarde rondliep mogen afbeelden.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 11:03

Hypocriet hoor, dat antwoord:

Moet je dan ook voor kleine kinderen geen afbeelding gebruiken? Ook naar hen toe kunnen we het beste vanaf jongs af aan uitleggen dat de Heere niet getekend mag worden en dat dat ook niet nodig is. In een boek met bijbelse verhalen en tekeningen kan dit ook opgelost worden door in een tekening alleen de contouren (vormen) van Zijn lichaam te tekenen. Als we de Heere Jezus persoonlijk kennen mogen, dan is dat door het geloof, zonder Hem fysiek te zien. Maar straks zullen we Hem mogen zien en dan zal Zijn Heerlijkheid en Grootheid zo veel groter en mooier blijken te zijn dan wij ons hier op aarde ooit hadden kunnen voorstellen.

Teken we alleen de contouren....

Bovendien behandelt dit helemaal niet het feit dat Jezus er gewoon als mens uit zag... Er wordt gezegd dat Hij veel groter en mooier blijkt te zijn dan we ons ooit hebben kunnen voorstellen. Dat klopt... maar er wordt voorbij gegaan aan het feit dat Jezus niet in die hoedanigheid op aarde rondliep.

Johannes1 zegt hier in zijn reactie ook niks op, ik hoor alleen telkens hetzelfde argument (2e gebod) maar op al die vragen die naar aanleiding daarvan ontstaan komt geen antwoord:

- Hoe zit het met het feit dat Jezus mens was en er ook zo uitzag (Hij had gestalte noch luister, Jesaja 53)

- Hoe zit het met de rest van het tweede gebod? Je kan niet zeggen: Gij zult u geen gesneden beeld maken van iets wat boven in de hemel is... als je dat als argument gebruikt en daarom zegt: Je mag geen beeld maken want dat staat daar... dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat er ook staat: U zult geen gesneden beeld maken van wat op aarde of onder de aarde is. Dan zijn alle tekeningen en foto's fout.

Dat is niet het geval. In het tweede gebod verbied God het vereren van, het knielen voor beelden zonder uitzondering... in de hemel/lucht, op aarde en onder de aarde, kortom alles. In dit gebod wordt niet het maken van afbeeldingen afgekeurd maar het knielen voor beelden...

Dit gebod verbiedt niet het afbeelden van God maar het knielen voor een afbeelding. Dit wil niet zeggen dat we Hem dus gerust kunnen afbeelden, omdat we nooit een realistisch beeld van God kunnen maken... Van Jezus kon dat wel.

Kortom, het tweede gebod is geen argument om geen afbeelding van Jezus te mogen maken.

Graag een reactie daarop.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 11:06

Beschrijft Johannes in Openbaring 1 niet zelf hoe Jezus eruit ziet in Zijn verheerlijkt lichaam? :wink:

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 10 nov 2004 12:50

Ik vind het opvallen dat Ir. R.H. Warnaar net als andere "bezwaarden" t.o.v. afbeelden van Jezus Christus, het op een verkeerde manier beargumenteerd met bijbeltext..
WEER wordt het gebod niet in zijn gehéél genoemd, maar alleen het stukje wat men toepast... Het gebod is véél groter meneer!!!
Ik dacht dat bijbelgetrouwheid ook te maken had met in de context lezen :?
Verblijd je in de Here!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 13:06

Ik zal hem maar even quoten:
dhr. Warnaar schreef:Vraag: Mag je de Heere Jezus ook afbeelden?

Antwoord: Beste vraagsteller,

Het tweede gebod geeft een heel duidelijk antwoord als het gaat om het maken van beelden, gelijkenissen of tekeningen van God: maakt u geen gelijkenis.., want ik de HEERE, uw God, ben een ijverig God... De Heidelbergse Catechismus (vr. 96 t/m 98) is daarom ook direct als zij aangeeft dat wij niet wijzer moeten zijn dan God door afbeeldingen als boeken voor de leken te gebruiken. Want de Heere wil ons door Zijn levende Woord onderwijzen! Het grote gevaar van het maken van een afbeelding is dat hetgene wat afgebeeld wordt altijd ONVOLLEDIG, ANDERS en BEPERKT is en daarom een leugenachtige weergave van God is. We maken Hem dan veel te menselijk. Hoe Hij echt is (Zijn grootheid, heiligheid, liefde, wijsheid, rechtvaardigheid, enz.) valt niet af te beelden! Geen van de bijbelheiligen heeft daarom ooit God echt kunnen zien. Het is helemaal niet erg (en ook niet gewenst) als we de Heere Jezus niet voor kunnen stellen. Hij wordt gekend aan Zijn woorden, aan Zijn daden en door het werk van Zijn Heilige Geest. Waardoor Hij Zijn kinderen een klein beetje op Hem laat lijken.

Moet je dan ook voor kleine kinderen geen afbeelding gebruiken? Ook naar hen toe kunnen we het beste vanaf jongs af aan uitleggen dat de Heere niet getekend mag worden en dat dat ook niet nodig is. In een boek met bijbelse verhalen en tekeningen kan dit ook opgelost worden door in een tekening alleen de contouren (vormen) van Zijn lichaam te tekenen. Als we de Heere Jezus persoonlijk kennen mogen, dan is dat door het geloof, zonder Hem fysiek te zien. Maar straks zullen we Hem mogen zien en dan zal Zijn Heerlijkheid en Grootheid zo veel groter en mooier blijken te zijn dan wij ons hier op aarde ooit hadden kunnen voorstellen.

Met vriendelijke groeten,

Ir. R. H. Warnaar

Inderdaad een antwoord dat voorbij gaat aan de bedoeling en de volledigheid van het tweede gebod. Ook het tekenen van contouren vind ik een laf compromis. Dat is een nog veel onvolmaaktere weergave, en what's the difference?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 13:54

PeterD schreef:

zeg ik niet dat je geen afbeelding mag maken van Jezus :idea:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 13:54

PeterD schreef:

Dus dat geldt voor alle afbeeldingen van doden :?: ...

Mijn opmerking is vragend bedoeld aan Johannes1 ....

lees reactie aan peterD
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 14:03

Johannes1 zegt hier in zijn reactie ook niks op, ik hoor alleen telkens hetzelfde argument (2e gebod) maar op al die vragen die naar aanleiding daarvan ontstaan komt geen antwoord:

1. Hoe zit het met het feit dat Jezus mens was en er ook zo uitzag (Hij had gestalte noch luister, Jesaja 53)

2. Hoe zit het met de rest van het tweede gebod? Je kan niet zeggen: Gij zult u geen gesneden beeld maken van iets wat boven in de hemel is... als je dat als argument gebruikt en daarom zegt: Je mag geen beeld maken want dat staat daar... dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat er ook staat: U zult geen gesneden beeld maken van wat op aarde of onder de aarde is. Dan zijn alle tekeningen en foto's fout.

Dat is niet het geval. In het tweede gebod verbied God het vereren van, het knielen voor beelden zonder uitzondering... in de hemel/lucht, op aarde en onder de aarde, kortom alles. In dit gebod wordt niet het maken van afbeeldingen afgekeurd maar het knielen voor beelden...

Dit gebod verbiedt niet het afbeelden van God maar het knielen voor een afbeelding. Dit wil niet zeggen dat we Hem dus gerust kunnen afbeelden, omdat we nooit een realistisch beeld van God kunnen maken... Van Jezus kon dat wel.

Kortom, het tweede gebod is geen argument om geen afbeelding van Jezus te mogen maken.

Graag een reactie daarop.

1. Jezus heeft in Zijn menselijke natuur hier rondgelopen op aarde, maar ik heb elders al aangegeven dat ik niet denk dat je de 2 naturen los van elkaar kan zien.

2. gij zult u geen gesneden beeld maken: hier wordt niet verboden een beeld te maken voor burgelijk gebruik, maar in dit gebod wordt verboden een beeld op te richten voor godsdienstig gebruik of dat te aanbidden. lees het antwoord maar van de url die net ergens gegeven werd

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 14:04

laat iedereen gewoon in deze zijn eigen mening/overtuiging hebben als de Bijbel geen sluitend antwoord geeft. 8)
Trouwens wie krijgt er geen beeld bij als Johannes in Openbaring, Jezus in Zijn verheerlijkt lichaam beschrijft?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 nov 2004 14:05

johannes1 schreef:
PeterD schreef:

zeg ik niet dat je geen afbeelding mag maken van Jezus :idea:

Johannes1, hoe zit dat dan, als jij wel foto's maakt van dingen die op en onder de aarde zijn, waarom dat deel van het 2e gebod dan wel en het andere niet? Het 2e gebod spreekt niet alleen over geen gesneden beeld maken van wat boven in de hemel is...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 14:06

lees mijn reactie op marnix even.

Terug naar “Archief”