Lezing Vreugdenhil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 21:38

Maarten schreef:
Aragorn schreef:Misschien heeft hij daar ook wel gelijk in, maar dan zou ik het om willen draaien: niet van de duivel = van God.
Dat vind ik interessant. Dire Straits is in jouw optiek neutraal. Laat ik zeggen: het is godloos (dus niet goddeloos, dat is weer iets anders). Is het voor God? Het is in ieder geval niet tegen God. (Of wel?)

Wie voor Mij niet is, die is tegen Mij?

Ik kom er even niet uit.

Nouja, neutraal is natuurlijk niets of niemand, maar in het opzicht 'God of satan' denk ik wel. In principe doen ze in de teksten geen uitspraak over God, en komen er geen anti-goddelijke dingen in voor. Een christen zonder evangelisatiemotief zou het in principe ook geschreven kunnen hebben.
Het is godloos omdat God buiten beschouwing gelaten wordt, maar niet tegen God. De gave van Mark Knopfler om mooie muziek te maken zie ik als algemene genade van God.

Er staat trouwens "wie voor Mij niet is", en niet "wat voor Mij niet is", dat verheldert misschien ook een en ander.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 nov 2004 22:00

Sabra schreef:
Maarten schreef:En hoe weet je nu dat jouw geweten het bij het rechte eind heeft? (zie ook post van hijwel)

Mijn geweten hoeft het niet bij het rechte eind te hebben, maar ik moet aan God verantwoording afleggen van mijn gedrag. Gedrag wat tegen het geweten ingaat is dus lastig te verantwoorden. Daarnaast wordt het geweten gevormd door o.a. de bijbel en interactie tussen God en de mens.
Klinkt allemaal best geloofwaardig, maar toch ook vrijblijvend, alsof je het niet kunt helpen dat je geweten nu eenmaal niet verder in overeenstemming met de Bijbel is gevormd.
The one thing you can give and still keep is your word.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 nov 2004 22:04

Aragorn schreef:Er staat trouwens "wie voor Mij niet is", en niet "wat voor Mij niet is", dat verheldert misschien ook een en ander.
Ik doe een poging om wat verder te denken.

Mark Knopfler heeft een gave van maken van mooie muziek. Dat is algemene genade, zeker. Uit de interviewtjes die ik van hem op het net heb gelezen blijkt dat uiteindelijk zijn leven opgaat in de muziek. Dat zou je toch kunnen zeggen dat hij de hem gegeven algemene genade met een verkeerde gerichtheid gebruikt?

Misschien trek ik de lijn wat te scherp door, maar dan hoor ik het vast wel van je.
The one thing you can give and still keep is your word.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 22:09

Aragorn schreef:
jas schreef:God kan met de minste zonde geen gemeenschap hebben Aragorn. Je kunt met die muziek niet voor Hem verschijnen. Vreugdenhil zegt niet zomaar wat, hij levert het bewijs er bij. Het valt gewoon niet goed te praten, ook niet door jou, of zelfs niet door jou, doorstrepen wat niet gewenst is.

Nou, doe maar ook niet door jou, anders wordt ik ook weer gekwalificeerd als de ultieme goedprater.. 8)

Mijn probleem met Vreugdenhil is dat hij op onverantwoorde wijze generaliseert. Uiteraard is er slechte muziek, maar dat wil niet zeggen dat alle muziek slecht is. Ik mag o.a. graag luisteren naar U2 of Dire Straits, en Jezus mag van mij meeluisteren.
Verder kun je wel merken dat hij het meent en dat hij echt bewogen is met het lot van de jeugd en dat is mooi. Maar dat wil niet zeggen dat hij in alles onbetwist gelijk heeft.

Jammer overigens dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn posting.

beste aragorn, ik heb gereageerd op je posting. Ik kan niets inbrengen tegen muziek waar geen foute teksten in zitten. O, ik begrijp nu waarom je dit zegt. Ik heb gereageerd op de posting van Maarten, maar heb gemeend dat die van jou daarmee ook beantwoord was. Sorry voor het misverstand. Nog een keer specifiek voor jou dan. Dat nummer van U2, daar is niks op tegen. Wat Vreugdenhil volgens mij ook niet bedoelt hoor, dat alle pop of rock fout is. Hij geeft alleen aan, dat veel groepen of zangers soms wel één nummer hebben wat goed is, maar dat dit dan weer niet afzonderlijk te koop is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 22:12

Maarten schreef:
Aragorn schreef:Er staat trouwens "wie voor Mij niet is", en niet "wat voor Mij niet is", dat verheldert misschien ook een en ander.
Ik doe een poging om wat verder te denken.

Mark Knopfler heeft een gave van maken van mooie muziek. Dat is algemene genade, zeker. Uit de interviewtjes die ik van hem op het net heb gelezen blijkt dat uiteindelijk zijn leven opgaat in de muziek. Dat zou je toch kunnen zeggen dat hij de hem gegeven algemene genade met een verkeerde gerichtheid gebruikt?

Misschien trek ik de lijn wat te scherp door, maar dan hoor ik het vast wel van je.

Hm, ik had juist de indruk dat hij juist ook kan genieten van de gewone dingen in het leven en vooral de laatste tijd muziek als een mooie hobby ziet oid (dat kwam iig naar voren in het laatste interview dat ik van hem las, na zijn motorongeluk). Maar goed, laten we even stellen dat hij het wel zo zou zijn, dan nog ben ik niet degene om daarover te oordelen en al helemaal niet om op grond daarvan het product wat hij maakt te veroordelen. De muziek is goed, en als de betreffende muzikant zijn gave niet in het juiste perspectief weet te plaatsen is dat niet het probleem van mij als luisteraar toch?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 09 nov 2004 22:51

about Vreugdenhil schreef:De beste heer Vreugdenhil is vanuit de wereld getrokken door God tot het geloof. Da's fijn, zeker weten! Maar hij slaat een beetje door in zijn denken, zoals je dat wel vaker tegenkomt. Iemand vertelde hem eens dat hij naar film van Charlie Chaplin keek. Zijn reactie: "De heer Chaplin gilt nu in de hel om genade, en jij moet daar om lachen?" Ik vind dat te zot voor woorden. Dat oordeel is niet aan de mensen! En daarbij: Of Chaplin christen was of niet: Je kunt toch wel om dingen van niet-christenen lachen...? Zijn mening kun je respecteren, maar ik vind hem te extreem worden de laatste tijd.

hm, deze discussie heb ik even niet gevolg en zie daar een heleboel pagina's leesvoer. Ik grijp dus even een stuk terug.

W.b. chaplin . . . bovenstaande reactie van Vreugdenhil vind ik getuigen van onvermogen in beoordeling. Chaplin heeft met zijn zelf geregiseerde films altijd zeer actuele statements gemaakt waar wij veel van kunnen leren. Denk aan "the great dictator" (over Hitler) en "Modern times" (tegen het kapitalismne). Deze films vond ik briljant en grappig.

Ik was een tijdje terug bij kunstcafe 'dwaze zaken' waar ik deze twee films met een groepje mensen hen bekeken. Ze brachten veel stof teweeg. Als ik ze tot mij door laat dringen dan hebben zijn films zelfs een bittere nasmaak vanwege de realistische waarde.

In ieder geval wordt ik door dit soort uitspraken van mensen als vreugdenhil een beetje moe . . . klakkeloos waardevol cultureel erfgoed met geschiedniswaarde naar de hel verwijzen. Zo ga je niet om met de maatschappij.

peace, Scape

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 23:01

Inderdaad. Bij ons op school werd Modern Times bij het behandelen van de Scientific Management-beweging ook nog relevant geacht. :wink:

Terug naar “Archief”