Lezing Vreugdenhil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 14:20

jas schreef:God kan met de minste zonde geen gemeenschap hebben Aragorn. Je kunt met die muziek niet voor Hem verschijnen. Vreugdenhil zegt niet zomaar wat, hij levert het bewijs er bij. Het valt gewoon niet goed te praten, ook niet door jou, of zelfs niet door jou, doorstrepen wat niet gewenst is.

Nou, doe maar ook niet door jou, anders wordt ik ook weer gekwalificeerd als de ultieme goedprater.. 8)

Mijn probleem met Vreugdenhil is dat hij op onverantwoorde wijze generaliseert. Uiteraard is er slechte muziek, maar dat wil niet zeggen dat alle muziek slecht is. Ik mag o.a. graag luisteren naar U2 of Dire Straits, en Jezus mag van mij meeluisteren.
Verder kun je wel merken dat hij het meent en dat hij echt bewogen is met het lot van de jeugd en dat is mooi. Maar dat wil niet zeggen dat hij in alles onbetwist gelijk heeft.

Jammer overigens dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn posting.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 nov 2004 17:47

Aragorn schreef:
Maarten schreef:Nu klinkt het een beetje als: "Hij kan dat wel vinden en misschien heeft hij ook wel een beetje gelijk, maar uiteindelijk weet ik het gewoon beter."

Precies. :wink:
nu nog een antwoord op mijn eerste vraag :wink:
The one thing you can give and still keep is your word.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 nov 2004 17:49

Het heeft niets met beter weten te maken, het heeft te maken met de verantwoording die jij moet afleggen aan God. Dat hoeft Vreugdenhil niet voor jou te doen, dat moet jezelf doen.

Als Aragorn stelt dat Jezus met hem mag meeluisteren, dan neem ik aan dat Aragorn precies bedoelt wat hij zegt, nl. dat het in overeenstemming met zijn geweten is. Wie is Vreugdenhil om dat te kunnen of willen ontkennen?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 nov 2004 18:00

Sabra schreef:Het heeft niets met beter weten te maken, het heeft te maken met de verantwoording die jij moet afleggen aan God. Dat hoeft Vreugdenhil niet voor jou te doen, dat moet jezelf doen.

Als Aragorn stelt dat Jezus met hem mag meeluisteren, dan neem ik aan dat Aragorn precies bedoelt wat hij zegt, nl. dat het in overeenstemming met zijn geweten is. Wie is Vreugdenhil om dat te kunnen of willen ontkennen?
Kan er iets objectiefs gezegd worden op grond van de Bijbel?

De maatstaf van het geweten is te vaag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 18:16

Maarten schreef:
Aragorn schreef:
Maarten schreef:Nu klinkt het een beetje als: "Hij kan dat wel vinden en misschien heeft hij ook wel een beetje gelijk, maar uiteindelijk weet ik het gewoon beter."

Precies. :wink:
nu nog een antwoord op mijn eerste vraag :wink:

Deze bedoel je?
Maarten schreef:Wat is onze eigen verantwoordelijkheid hierin eigenlijk? Worden wij niet gevraagd om op grond van de Bijbel zelf te oordelen? En moeten wij niet ook elkaar waarschuwen?

Zeker, we moeten op grond van de bijbel bepalen of iets goed is of niet en daar moet je geweten ook mee in overeenstemming zijn. En elkaar waarschuwen is ook niets mis mee, maar niet elke waarschuwing is terecht in de ogen van de gewaarschuwde. Zo wordt er gewaarschuwd tegen lange broeken voor vrouwen, de lichtzinnige SGP, orgels in de kerk, en wat dies meer zij. Het is dacht ik wel duidelijk dat die waarschuwingen niet bij iedereen bijval zullen vinden. :wink:

Sabra heeft mij inderdaad goed begrepen, dat is in overeenstemming met mijn geweten.

Op grond van de bijbel is denk ik wel iets objectiefs te zeggen, bijvoorbeeld dat er genoeg muziek is met verkeerde invloeden die je beter niet kunt luisteren dan wel. Maar de conclusies die Vreugdenhil trekt volgen niet direct uit de bijbel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 nov 2004 19:15

Maarten schreef:Kan er iets objectiefs gezegd worden op grond van de Bijbel?

De maatstaf van het geweten is te vaag.

helemaal mee eens! geweten is soms een vaag ding.
sommige mensen denken dat ze op zondag geen boek mogen lezen omdat hun geweten dat zegt. andere mensen denken dat ze sex mogen hebben met 2 vrouwen omdat het mag van hun geweten.

Maar je geweten mag geen maatstaf zijn. De bijbel, en God zelf moet je maatstaf zijn. Ons geweten moet gelijk worden met Zijn wil.

overigens, wil dat niet zeggen dat je niet naar je geweten moet luisteren. Maar je moet je geweten wel toetsen en laten veranderen door de bijbel en God!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 nov 2004 19:52

Aragorn schreef:Sabra heeft mij inderdaad goed begrepen, dat is in overeenstemming met mijn geweten.
En hoe weet je nu dat jouw geweten het bij het rechte eind heeft? (zie ook post van hijwel)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 20:01

Maarten schreef:
Aragorn schreef:Sabra heeft mij inderdaad goed begrepen, dat is in overeenstemming met mijn geweten.
En hoe weet je nu dat jouw geweten het bij het rechte eind heeft? (zie ook post van hijwel)

Zoals ik al zei moet je geweten in overeenstemming zijn met de bijbel, want je geweten an sich is niet betrouwbaar. Maar ook op grond van de bijbel zie ik geen kwaad in het beluisteren van de bands die ik noemde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 20:17

Aragorn schreef:
Maarten schreef:

Zoals ik al zei moet je geweten in overeenstemming zijn met de bijbel, want je geweten an sich is niet betrouwbaar. Maar ook op grond van de bijbel zie ik geen kwaad in het beluisteren van de bands die ik noemde.

Wat zijn de teksten in die muziek? Kun je eens één hier neerzetten? volledig dan wel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 20:22

Met plezier, al kunnen we dan misschien beter een teksten-toets-topic openen.. :wink:

U2 schreef:"Pride (In the Name of Love)"

One man come in the name of love
One man come and go
One man come he to justify
One man to overthrow

In the name of love
What more in the name of love
In the name of love

One man caught on a barbed wire fence
One man he resist
One man washed up on an empty beach
One man betrayed with a kiss

In the name of love
In the name of love

Early morning, April four
A shot rings out in the Memphis sky
Free at last, they took your life
They could not take your pride

In the name of love
In the name of love
In the name of love
In the name of love

Geweldig nummer! :D

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 nov 2004 20:31

jas schreef:
Aragorn schreef:
Maarten schreef:

Wat zijn de teksten in die muziek? Kun je eens één hier neerzetten? volledig dan wel.

alle(?) teksten van Dire Straits kun je hier vinden:

http://www.the-bug.net/index2.php?lang= ... &style=1#B

inhoud vind ik zeker acceptabel. Het gaat over het gewone leven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 nov 2004 20:39

Maarten schreef:
En hoe weet je nu dat jouw geweten het bij het rechte eind heeft? (zie ook post van hijwel)[/quote]

Mijn geweten hoeft het niet bij het rechte eind te hebben, maar ik moet aan God verantwoording afleggen van mijn gedrag. Gedrag wat tegen het geweten ingaat is dus lastig te verantwoorden. Daarnaast wordt het geweten gevormd door o.a. de bijbel en interactie tussen God en de mens.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 20:53

Maarten schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Maarten schreef:

alle(?) teksten van Dire Straits kun je hier vinden:

http://www.the-bug.net/index2.php?lang= ... &style=1#B

inhoud vind ik zeker acceptabel. Het gaat over het gewone leven.

Nou, als er niks mis is met de teks, kun je er volgens mij ook gewoon naar luisteren. Maar is dat ook niet wat Vreugdenhil zei? Hij noemde immers vooral liedjes of nummers waar foute teksten in voorkwamen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 21:19

jas schreef:Nou, als er niks mis is met de teks, kun je er volgens mij ook gewoon naar luisteren. Maar is dat ook niet wat Vreugdenhil zei? Hij noemde immers vooral liedjes of nummers waar foute teksten in voorkwamen?

Volgens mij ook. :) Ik dacht toch dat het betoog van Vreugdenhil er min of meer op neer kwam dat alle popmuziek (niet zo'n goede categorisatie, maar men begrijpt wel wat ik bedoel) fout is. Misschien, ALS er een tekst zou zijn waar niets mis mee is, zou dat wel kunnen, maar die mogelijkheid sluit hij bijna uit. En als de tekst niet fout is, dan is het de muziek wel (opzwepend, wereldgelijkvormig, enz.). Ook vindt hij dat muziek slechts van God of van de duivel kan zijn, neutrale muziek (zoals Dire Straits imo) bestaat niet.
Misschien heeft hij daar ook wel gelijk in, maar dan zou ik het om willen draaien: niet van de duivel = van God.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 nov 2004 21:31

Aragorn schreef:Misschien heeft hij daar ook wel gelijk in, maar dan zou ik het om willen draaien: niet van de duivel = van God.
Dat vind ik interessant. Dire Straits is in jouw optiek neutraal. Laat ik zeggen: het is godloos (dus niet goddeloos, dat is weer iets anders). Is het voor God? Het is in ieder geval niet tegen God. (Of wel?)

Wie voor Mij niet is, die is tegen Mij?

Ik kom er even niet uit.

Terug naar “Archief”