Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 09 nov 2004 14:59

caprice schreef:
Hemoglobius Francke schreef:De Heidelberger:

Vr.20. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij a, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen b.
a Mt 7:14 Mt 22:14 b Mr 16:16 Joh 1:12 Joh 3:16,18,36 Jes 53:11 Ps 2:12 Ro 3:22 Ro 11:20 Heb 4:3 Heb 5:9 Heb 10:39 Heb 11:6

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

Het aannemen kan dus pas als je het ware geloof hebt!

Inderdaad, maar onderschrijf je dan ook de leer dat het evangelie alleen aan de uitverkorenen mag worden gepreekt?

Nee, want dat is heel wat anders. Evangelie predik je. Dat een ieder zalig moet worden, is wat anders dan genade aanbieden.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 09 nov 2004 15:17

Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.

Genade aanbieden is anders dan prediken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 15:20

ahuibers schreef:Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.

En wat voor zin heeft prediken als je niks aan te bieden hebt?

caprice

Berichtdoor caprice » 09 nov 2004 15:22

'Predik het evangelie'

In die prediking wordt het evangelie toch voorgesteld aan alle hoorders, en wordt hen toch ook nog het borgwerk van Christus aangeboden om nog uit enkel uit genade met God verzoend te mogen worden? Iemand die er geen behoefte aan heeft, die doet (hoe erg dat ook is) niets met dat aanbod, maar ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk meer of dus het evangelie alléén aan de uitverkorenen aangeboden mag worden, of aan alle hoorders. (Vanzelf vanuit een evenwichtige prediking van wet én evangelie, want het ontbreken van één van de twee is geen zuivere prediking.)

Dus blijft de vraag...

caprice

Berichtdoor caprice » 09 nov 2004 15:22

Aragorn schreef:

En wat voor zin heeft prediken als je niks aan te bieden hebt?

Precies. Dan kun je de kerken wel sluiten.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 nov 2004 15:24

Hemoglobius Francke schreef:
caprice schreef:
Hemoglobius Francke schreef:De Heidelberger:

Vr.20. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij a, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen b.
a Mt 7:14 Mt 22:14 b Mr 16:16 Joh 1:12 Joh 3:16,18,36 Jes 53:11 Ps 2:12 Ro 3:22 Ro 11:20 Heb 4:3 Heb 5:9 Heb 10:39 Heb 11:6

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

Het aannemen kan dus pas als je het ware geloof hebt!

Inderdaad, maar onderschrijf je dan ook de leer dat het evangelie alleen aan de uitverkorenen mag worden gepreekt?

Nee, want dat is heel wat anders. Evangelie predik je. Dat een ieder zalig moet worden, is wat anders dan genade aanbieden.

Genade zit toch in dat evangelie? Dat is het evangelie toch? Er mag gewezen worden op Christus, maar die genade kan uiteindelijk alleen door God gegeven worden.

Mag ik je eens een andere vraag stellen:

Wat versta je onder het aanbod der genade?

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 09 nov 2004 15:27

En wat voor zin heeft het om iets aan te bieden wat je toch niet kunt aannemen?

Je moet het wel zien op de manier van voorstellen, niet op de manier van aannemen. Het moet als het ware tentoongesteld worden wat het is, maar net zoals je aan een zwerver zonder geld geen rolls royce kunt verkopen, zo kun je ook aan iemand die het niet aan kan nemen niet genade aanbieden. Wel voorstellen, niet aannemen.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 nov 2004 15:29

Hemoglobius Francke schreef:En wat voor zin heeft het om iets aan te bieden wat je toch niet kunt aannemen?

Je moet het wel zien op de manier van voorstellen, niet op de manier van aannemen. Het moet als het ware tentoongesteld worden wat het is, maar net zoals je aan een zwerver zonder geld geen rolls royce kunt verkopen, zo kun je ook aan iemand die het niet aan kan nemen niet genade aanbieden. Wel voorstellen, niet aannemen.

Als je het zo zegt, denk ik dat je moet zeggen dat alleen God die genade maar aan kan bieden. Geen enkel mens kan dat.

Juist voor Gods aangezicht kan een zondaar niets overhouden van zichzelf. Alles moet er af.

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 09 nov 2004 15:42

caprice schreef:
Hemoglobius Francke schreef:En wat voor zin heeft het om iets aan te bieden wat je toch niet kunt aannemen?

Als je het zo zegt, denk ik dat je moet zeggen dat alleen God die genade maar aan kan bieden. Geen enkel mens kan dat.

Juist voor Gods aangezicht kan een zondaar niets overhouden van zichzelf. Alles moet er af.

God kan ook alleen maar de genade aanbieden. Daarom moet de dominee het ook doen vanuit God. En God biedt het aan aan de uitverkorenen.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 nov 2004 15:45

Hemoglobius Francke schreef:
caprice schreef:

God kan ook alleen maar de genade aanbieden. Daarom moet de dominee het ook doen vanuit God. En God biedt het aan aan de uitverkorenen.

Een dominee kan het ook niet aanbieden, hoor. Ik denk dat God het aan iedere hoorder aanbiedt, aan iedereen die gedoopt is, maar alléén de uitverkorenen doen er wat mee door de genadewerkingen van Gods Geest. Zij die niet uitverkoren zijn verwerpen het evangelie, het aanbod van genade.

Maar kun je nog even aangeven wat je verstaat onder het aanbod der genade?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 15:45

Jezus liet zich in Zijn preken iig niet beperken door een eventuele zin-vraag.

En als je het dan toch op zinvolheid wilt gooien: wat voor zin heeft het om een zwerver een rolls royce voor te stellen en erbij te vertellen dat hij die niet kan kopen, maar rijke mensen wel? Stupid..

caprice

Berichtdoor caprice » 09 nov 2004 15:48

Komt die genade dan niet later openbaar? 'Kiest dan heden wie gij dienen zult...'. Als iemand de onberouwelijke keuze mag doen door Goddelijke genade, dan kan het zo zijn dat hij het zelf nog niet ziet dat het genade is. Een pasgeborene in de genade ziet dat vaak nog niet. Voor zo iemand is ook Christus vaak nog verborgen, en niet geopenbaard.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2004 16:02

Dat begrijp ik niet helemaal caprice, Jezus openbaart Zich toch aan zo iemand?

caprice

Berichtdoor caprice » 09 nov 2004 16:05

Yael schreef:Dat begrijp ik niet helemaal caprice, Jezus openbaart Zich toch aan zo iemand?

Ja, dat gaat Hij doen, maar gaat daar dan geen voorbereidend en plaatsmakend werk aan vooraf?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 nov 2004 16:12

caprice schreef:
Yael schreef:Dat begrijp ik niet helemaal caprice, Jezus openbaart Zich toch aan zo iemand?

Ja, dat gaat Hij doen, maar gaat daar dan geen voorbereidend en plaatsmakend werk aan vooraf?

dat lijkt mij wel eigelijk, maar niet waardigmakend, maar dat zeg je ook niet. :wink: maar misschien verschilt dat ook wel per persoon? God is daar vrij in lijkt me, maar gaat iedergeval altijd om Jezus Christus te kennen als je Verlosser.

Terug naar “Archief”