SGP en scheiding Kerk - Staat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

agter

SGP en scheiding Kerk - Staat

Berichtdoor agter » 09 nov 2004 13:47

Veel mensen op dit forum stemmen SGP. Ik vraag me af hoe die mensen denken over de scheiding Kerk en Staat.
Van de SGP heb ik begrepen dat zij niet voor die scheiding zijn, het is tenslotten een Staatskundig Gereformeerde Partij... Een theocratie lijkt mij in de praktijk waarin wij nu eenmaal leven ook niet echt goed uitvoerbaar.

Ik zelf ben heel duidelijk voor de scheiding Kerk en Staat. Ik vind dat de overheid zich dan ook niet dient te bemoeien met wat mensen in hun prive-leven geloven. Wel dient de overheid kaders te scheppen waarin dit in vrijheid kan gebeuren en waarin het ene geloof niet voor het andere geloof getrokken wordt.

Wie wil reageren op het westerse begrip "Scheiding van Kerk en Staat"?

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 09 nov 2004 13:54

De overheid moet als het goed is volgens Gods Woord regeren, dan kan je niet om het 'samenvoegen' van kerk en staat heen.

agter

Berichtdoor agter » 09 nov 2004 14:04

Waarom?
Je weet dat er veel mensen in Nederland zijn die niet in dezelfde God geloven of misschien helemaal niet geloven. Op dit moment met onze democratie hebben zij een even grote stem als jij hebt bij verkiezingen.

Als je zegt dat de overheid wel volgens jouw "Gods Woord" moet regeren, ben je dan niet stiekem een voorstander van dictatoriaal regime, waarbij de macht niet gedeeld wordt.
Immers: Als de overheid Gods Woord als leidraad neemt, dan kun je de democratie wel afschaffen.

Leg dat eens uit als je wilt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 nov 2004 14:09

De overheid moet als het goed is volgens Gods Woord regeren, dan kan je niet om het 'samenvoegen' van kerk en staat heen.

Dat is niet juist. Je moet het koppel kerk en staat niet verwarren met het koppel geloof en politiek. Kerk en staat zijn 2 onderscheiden ambten: kerkleiders bepalen niet wat er in de staat gebeurd en de leiders van de staat bepalen niet wat er in de kerk gebeurt. De regering van de kerk is niet de regering van het land en vice versa.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2004 14:16

Als de SGP het voor het zeggen zou krijgen, zouden we een onwerkbare situatie krijgen: welke kerk wordt staatskerk? De HHK? De OGiN? De GG?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 09 nov 2004 14:18

Optimatus schreef:Als de SGP het voor het zeggen zou krijgen, zouden we een onwerkbare situatie krijgen: welke kerk wordt staatskerk? De HHK? De OGiN? De GG?

Ik denk niet de SGP een staatskerk zal aanwijzen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 nov 2004 14:18

Ik heb eerlijk gezegd nooit de indruk gehad dat de SGP naar 1 staatskerk toewilde.

Klaas

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 09 nov 2004 14:21

Idem. En de partij zal ook geen dictatuur voorstaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2004 14:22

Dan wordt het feest alleen maar groter: want ook tussen de reformatorische kerken zijn grotere en kleinere verschillen. Een theocratie wordt dan wel erg moeilijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 nov 2004 14:25

Afgezien van het feit dat een theocratie volgens mij geen haalbare kaart is sluit een pluriforme kerk een theocratie volgens mij niet uit. Of dacht je dat het volk Israël zo eensgezind was?

Klaas

agter

Berichtdoor agter » 09 nov 2004 14:26

Wat moet ik me dan voorstellen bij "Staatskundig Gereformeerd"? Wat bedoelen ze daar dan mee?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2004 14:30

Klaas schreef:Afgezien van het feit dat een theocratie volgens mij geen haalbare kaart is sluit een pluriforme kerk een theocratie volgens mij niet uit. Of dacht je dat het volk Israël zo eensgezind was?

Klaas

Een kerk moet een officiële lijn hebben waarop de staat kan navigeren. Anders wordt de staat een zooitje. Dus nee, een pluriforme kerk kan nooit staatskerk zijn.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 nov 2004 14:35

Ligt er een beetje aan hoe je theocratie opvat. Als je theocratie ziet als een staatsvorm waarbij de regering van de kerk en de regering van de staat samenvallen heb je gelijk. Als je theocratie ziet als een staatvorm waarbij God gezien wordt als leider van het land liggen de zaken iets anders. In zo'n situatie is een scheiding van kerk en staat mogelijk en m.i. ook een pluriforme kerk.

Van de andere kant... Ook onder de 1e invulling is een pluriforme kerk wellicht toch mogelijk. De regering zoals we die nu kennen is ook pluriform. Wellicht dat je zou kunnen regeren met een coalitie van kerken die het op hoofdlijnen met elkaar eens zijn?

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2004 14:40

Dan krijgen we dus coalitieonderhandelingen op synodaal niveau. Als je al ziet hoe lang het SoW-proces geduurd heeft, schiet dat dus in het geheel niet op.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 nov 2004 14:42

Ja maar da's een praktisch en geen principieel bezwaar ;-)

Klaas

Terug naar “Archief”