Leed Jezus ook als God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2004 19:13

jas schreef:
Marnix schreef:Wat daar staat is voor mij onbegrijpelijk.

God heeft geen gemoedsaandoeningen... Maar Hij is wel boos, alleen noemen we dat zo omdat God het voor ons begrijpelijk wil maken?

Ik denk dat Gods gemoedsaandoeningen heel anders is dan bij mensen... en dat het inderdaad aan mensen wordt aangepast zodat we het begrijpen... maar dat wil niet zeggen dat God dus helemaal geen gemoedsaandoeningen heeft. Dan zou de bijbel niet waar zijn, er zou beweerd worden dat God boos is op zonden, dat God plezier heeft in mensen die Zijn wil doen... terwijl het Zijn hele gemoed niet beinvloed, het Hem koud laat dus.

Als de zonde en het doen van Gods wil Hem koud zou laten en de bijbel zou beweren dat dat niet zo is zou er iets niet kloppen.

Ik lees dit dan ook nergens in de bijbel en ben benieuwd hoe Calvijn dit wil beweren. Hij mag dan de bijbel goed gekend hebben, op dit punt geef ik Hem geen gelijk.

Beste Marnix, ik snap dat dit heel moeilijk te begrijpen is. Dat geldt niet alleen voor jou, maar voor elk mens. Toch hebben wijze mannen als Calvijn, (maar niet alleen hij), door zeer intensieve studie van Gods Woord, gemeend te moeten vaststellen dat God geen emoties heeft en die ook niet kan hebben. Dit klinkt ons in de oren als zou God daardoor een hard en kil Wezen zijn die niet met ons, Zijn schepselen, kan meevoelen. Dat is dus in het geheel een onjuiste conclusie van het voorgaande die voortkomt uit ons beperkt en verduisterd verstand als gevolg van onze val. Medeleven en medelijden wordt door ons geassocieerd met emoties. Echter wat zijn emoties? Emoties zijn eigenlijk, veelal kortdurende toestanden van verminderd bewustzijn, verminderd realiteitsbesef als gevolg van bijv. verdriet, boosheid, liefde, etc. Deze dingen zijn bij de mens nooit volkomen zuiver. Het klinkt misschien vreemd, maar bij de mens is verdriet, toorn, liefde of haat nooit volkomen, nooit volmaakt. Ze worden vertroebeld door emoties, bijzaken, achterliggende gedachtes. Emoties zijn dus niet toorn, boosheid, liefde of haat zelf, maar eigenlijk juist een gevolg daarvan, of een onzuiver "bijgevoel". Iets wat ons gevoel vertroebelt. Als van God gezegd wordt, dat Hij Liefde is, is dat Liefde in volmaakte vorm. Meer Liefde dan de Liefde van God kan niet. Het is één met heel Zijn Wezen. Het is zuiver, het is God Zelf. Maar dat geldt ook voor toorn, toorn over de zonde. Daarom kunnen wij ons niet voorstellen wat het geweest moet zijn voor Jezus om die Toorn van God in al Zijn volheid te voelen. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt en dat het stellen dat God geen emoties heeft, Hem niet tot een kil Wezen maakt. Want je zult toch ook wel moeten beamen dat niets Gods Wijsheid of Verstand kan beïnvloeden. Immers, Hij die de Wijsheid Zelf is, zou indien zijn Wijsheid vertroebelen zou door emoties, ook minder God worden en derhalve helemaal geen God meer zijn. Ik zou niet weten hoe ik het nog verder uit moet leggen. Het is ook niet goed denk ik, om al filosoferend God tot in het diepst van Zijn Wezen trachten te begrijpen. Als wij ook maar iets van God begrijpen, is dat vanuit een gelovige beschouwing op grond van Zijn Woord. Daar zullen we het in dit leven mee moeten doen.

Tja als je emotie zo uitlegt dan heb je gelijk... maar emotie is volgens mij gewoon gevoel... medelijden en medeleven noemen we ook emotie... Maar ik ben het op het verschil over de betekenis van het woord "emotie" na met je eens dan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 20:09

Marnix schreef:
Tja als je emotie zo uitlegt dan heb je gelijk... maar emotie is volgens mij gewoon gevoel... medelijden en medeleven noemen we ook emotie... Maar ik ben het op het verschil over de betekenis van het woord "emotie" na met je eens dan.

Zullen we het RD bellen voor een interview?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

pip
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pip » 05 dec 2004 21:50

Laten we toch eens ophouden de gemoedstoestand van iets te omschrijven waar we niet het flauwste benul van hebben hoe groot het wel niet is.
Er is niemand op deze aardkloot die mij de grootheid en de omvang van de Schepper kan omschrijven. Laten we dan niet praten in termen van, God lijdt of heeft verdriet. Dadelijk komt iemand die zegt God heeft zin in koffie.
We moeten niet onze menselijke zieligheid op God projecteren.
Jesus zei ook niet voor niets dat de liefde voor de andere en de opoffering van het eigen ego en het loslaten van het aardse de weg is naar de verlossing. Alleen in het contact met het eeuwige allesomvattende Licht zullen we voelen wat God uiteindelijk is. Maar ja...voordat we zover zijn???
vrede voor allen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 22:55

pip schreef:Laten we toch eens ophouden de gemoedstoestand van iets te omschrijven waar we niet het flauwste benul van hebben hoe groot het wel niet is.
Er is niemand op deze aardkloot die mij de grootheid en de omvang van de Schepper kan omschrijven. Laten we dan niet praten in termen van, God lijdt of heeft verdriet. Dadelijk komt iemand die zegt God heeft zin in koffie.
We moeten niet onze menselijke zieligheid op God projecteren.
Jesus zei ook niet voor niets dat de liefde voor de andere en de opoffering van het eigen ego en het loslaten van het aardse de weg is naar de verlossing. Alleen in het contact met het eeuwige allesomvattende Licht zullen we voelen wat God uiteindelijk is. Maar ja...voordat we zover zijn???

Wij moeten idd geen dingen over God schrijven die slechts op aanname berusten. Maar we mogen wel over Hem schrijven voorzover we van Hem op grond van de Schrift kennis kunnen nemen. Ik ben het echter geheel met je eens dat speculaties over God niet toelaatbaar zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 15:41

pip schreef:Laten we toch eens ophouden de gemoedstoestand van iets te omschrijven waar we niet het flauwste benul van hebben hoe groot het wel niet is.
Er is niemand op deze aardkloot die mij de grootheid en de omvang van de Schepper kan omschrijven. Laten we dan niet praten in termen van, God lijdt of heeft verdriet.

Nu speculeer je zelf ook al. Je zegt namelijk dat het geen juiste omschrijving is om te zeggen dat God lijdt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2004 16:07

God heeft de zonden op zich genomen. Een mens kon en kan dat niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 dec 2004 19:49

Sabra schreef:God heeft de zonden op zich genomen. Een mens kon en kan dat niet.

Jawel, maar niet zonder ondersteuning van de Godheid.
(zie mijn eerste bericht op blz. 1)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 22:32

caprice schreef:
Sabra schreef:God heeft de zonden op zich genomen. Een mens kon en kan dat niet.

Jawel, maar niet zonder ondersteuning van de Godheid.
(zie mijn eerste bericht op blz. 1)

Helemaal eens. Het is niet eens discutabel of een mens dat kon, maar dat een mens dat moest. De mens had immers gezondigd en daarom kon aan Gods gerechtigheid ook alleen maar door een mens voldaan worden.

pip
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pip » 20 dec 2004 23:23

Aragorn schreef:
Er is niemand op deze aardkloot die mij de grootheid en de omvang van de Schepper kan omschrijven. Laten we dan niet praten in termen van, God lijdt of heeft verdriet.

Nu speculeer je zelf ook al. Je zegt namelijk dat het geen juiste omschrijving is om te zeggen dat God lijdt.

Niet in de menselijke zin, bedoede ik.
Bovendien wil ik niet speculeren met het AL.
Veroordeel mijn oprechte reactie niet. Het is geen afkeuring van wat hiervoor door anderen te berde gebracht is maar meer een visie.
Laten we elkaar niet veroordelen maar eerder sterken in de schoonheid van een mooie gedachte.
vrede voor allen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 23:55

Dat klopt niet hoor Sabra, Jezus was één Persoon met 2 naturen, nl. een menselijke en een Goddelijke. De menselijke natuur heeft de zonden op zich genomen, niet de Goddelijke.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2004 00:04

pip schreef:
Aragorn schreef:

Niet in de menselijke zin, bedoede ik.
Bovendien wil ik niet speculeren met het AL.
Veroordeel mijn oprechte reactie niet. Het is geen afkeuring van wat hiervoor door anderen te berde gebracht is maar meer een visie.
Laten we elkaar niet veroordelen maar eerder sterken in de schoonheid van een mooie gedachte.

O, daar ben ik zeker ook voor in. :D Maar ik vind het ook leuk om in de discussie wat plaagstootjes uit te delen, dat heeft verder niks met veroordeling te maken.
En ik vindt een emotionele God eigenlijk best een mooie gedachte. :)

André

Berichtdoor André » 21 dec 2004 00:04

jas schreef:.........niet de Goddelijke.

Kun je dit ook een beetje aannemelijker maken, volgens mij is dit niet zo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2004 00:05

Andre schreef:

Omdat de mens gezondigd had, moest ook een mens de straf dragen. Ietsje aannemelijker zo? :wink:

André

Berichtdoor André » 21 dec 2004 00:13

Aragorn schreef:
Andre schreef:

Omdat de mens gezondigd had, moest ook een mens de straf dragen. Ietsje aannemelijker zo? :wink:

Nuh, God heeft de zonden doormiddel van Zijn Zoon op zich genomen, lees ik in Zondag 6

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 dec 2004 00:35

Andre schreef:
Aragorn schreef:
Andre schreef:

Nuh, God heeft de zonden doormiddel van Zijn Zoon op zich genomen, lees ik in Zondag 6

Maar dat lees je dan toch echt niet goed.
Vr. 16. Waarom moet Hij een waarachtig en rechtvaardig mens zijn?
antw. Omdat de rechtvaardigheid Gods vorderde, dat de menselijke natuur, die gezondigd had, voor de zonde betaalde; en dat een mens, zelf een zondaar zijnde, niet voor anderen kon betalen.

Vr. 17. Waarom moet Hij tezamen waarachtig God zijn?
Antw. Opdat Hij, uit kracht van Zijn Godheid de last van de toorn Gods aan Zijn mensheid dragen, en ons de gerechtigheid en het leven verwerven en wedergeven mocht.

Zonder Zijn Godheid had de mensheid die toorn Gods niet kunnen dragen. De Godheid was dus puur ondersteunend en niet Zelf lijdend.

Terug naar “Archief”