Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 15:48

smurfin schreef:
jas schreef:
Hemoglobius Francke schreef:
Ik ken de leer van de GGiN tot in den treure. Het is een remonstrantse leer waar een rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd wordt, a la Comrie. Dit is niet de leer van de theologen uit de reformatie en nadere reformatie. God werkt ook niet meer in die kerk want de Geest is daar letterlijk en figuurlijk uitgeblust.

dit kan je ook echt niet zeggen jas. hoe kan je bewijzen dat God daar niet meer werkt? dat is natuurlijk niet waar
volgens mij is dit topic niet bedoeld om elkaars kerken af te branden.. :cry:
Omdat God niet met Zijn Geest werkt waar een leugenleer gepreekt wordt. Bovendien, wijs me de resultaten maar aan. Nooit wordt er daar iemand bekeerd, nooit. En als het al eens gebeurd, wordt zo iemands geloof met de grond gelijk gemaakt en wordt iemand goed ingepeperd dat God alleen behagen heeft in sombere, zwartgallige, bekommerde zondaren, die Christus niet gevonden hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 nov 2004 16:12

jas schreef:
smurfin schreef:
jas schreef:
Ik ken de leer van de GGiN tot in den treure. Het is een remonstrantse leer waar een rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd wordt, a la Comrie. Dit is niet de leer van de theologen uit de reformatie en nadere reformatie. God werkt ook niet meer in die kerk want de Geest is daar letterlijk en figuurlijk uitgeblust.

dit kan je ook echt niet zeggen jas. hoe kan je bewijzen dat God daar niet meer werkt? dat is natuurlijk niet waar
volgens mij is dit topic niet bedoeld om elkaars kerken af te branden.. :cry:
Omdat God niet met Zijn Geest werkt waar een leugenleer gepreekt wordt. Bovendien, wijs me de resultaten maar aan. Nooit wordt er daar iemand bekeerd, nooit. En als het al eens gebeurd, wordt zo iemands geloof met de grond gelijk gemaakt en wordt iemand goed ingepeperd dat God alleen behagen heeft in sombere, zwartgallige, bekommerde zondaren, die Christus niet gevonden hebben.

Wie ik daar ook hoor spreken, altijd hoor ik wel weer van hunzelf de bekende uitrdukkingen:
Aaaaaaaaaaaaaaaaacccccccccccccccchhhhhhhhhhhhhhhhhh en dan komen we te zien dat de Heere niet meer werkt..................................

En dat is helaas geen geintje. Ze zeggen dus zelf dat de Heere niet meer werkt. Niet Jas of iemand anders.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Hemoglobius Francke

Berichtdoor Hemoglobius Francke » 08 nov 2004 16:37

Het scheppen van pure karikaturen daar is men alhier vrij goed in, moet ik iedereen nageven. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen aaaaaaaaccccccccccchhhhhhhhhhh roepen binnen de GgiN. Dus hetgeen wat Bookman vertelt, rust op ware onzin.

Dit is een duivelse leer hr. francke. Want de opdracht is om het evangelie te prediken aan allen. Wij kunnen immers nooit op Gods Rechterstoel gaan zitten en bepalen wie wel of niet uitverkoren is. Daarom zegt de Heere Jezus ook, dat het onkruid en het graan tezamen opgroeien, het onderscheid zal later vanzelf openbaar komen. Bovendien, prediking van het aanbod van genade, zal op de niet uitverkorenen nooit die zaligmakende uitwerking hebben die het op de uitverkorenen wel heeft. Daarom moet het sowieso aan allen gepredikt worden en hoeven wij dat onderscheid niet te maken, opdat degene die daardoor niet tot geloof komen, door hun ongeloof verloren zullen gaan.

Jas leeft vermoedelijk in een woedeaanval die zijn hele leven blijft duren. Te zien naar de reactie van deze persoon kunnen we niet anders concluderen dat deze persoon zelf het recht en de wijsheid meent te bezitten. Het beweren dat God niet meer werkt in de GgiN is een bewering die alleen gevoed wordt door boze, haatdragende gedachten. Mij wordt verweten dat ik nooit op Gods Rechterstoel kan gaan zitten, wat ik trouwens niet doe, maar dat even tussen haakjes, terwijl de ketel die het mij verwijt zelf verschrikkelijk zwart ziet. Als je durft te beweren dat Gods Geest niet meer werkt, zit je zelf op Gods Rechterstoel. Jij weet het dan zelfs beter dan God, want ik weet nog niet zo zeker of in de GgiN de Geest uitgeblust is.
De bewering dat de GgiN een remonstrantse leer is, is puur uit de lucht gegrepen. Het is een naam willen geven aan iets wat die naam niet betekent. Men is dan bezig met de verabsolutering van de naam. Men neemt remonstrantisme als iets bestaands en men stopt daar maar in, wat men denkt dat erin hoort. Voordat men zulke overhaaste dingen doet, moet men echter wel een behoorlijk redelijk onderbouwde mening hebben en niet een lege kreet roepen als: Het is een remonstrantse leer waar een rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd wordt, a la Comrie.
Het stellen dat het een duivelse leer is, zullen we waarschijnlijk als uw mening moeten interpreteren. Iets uitleggen als een duivelse leer, is iets waartoe u niet geroepen bent.
Ik heb in principe, op basis van het voorgaande, geen lust tot het discussiëren op inhoudelijke basis, aangezien ik eerst een gegronde argumentatie wil zien en geen luchtgebrul.

Dhr. Bookman wil ik verzoeken in het vervolg emotionele argumenten achterwege te laten. Deze behoren geen invloed te hebben op de discussie.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 17:07

Hemoglobius Francke schreef:Het scheppen van pure karikaturen daar is men alhier vrij goed in, moet ik iedereen nageven. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen aaaaaaaaccccccccccchhhhhhhhhhh roepen binnen de GgiN. Dus hetgeen wat Bookman vertelt, rust op ware onzin.

Jas leeft vermoedelijk in een woedeaanval die zijn hele leven blijft duren. Te zien naar de reactie van deze persoon kunnen we niet anders concluderen dat deze persoon zelf het recht en de wijsheid meent te bezitten.
Deze persoon weet niets van zichzelf dan datgene wat God ons in Zijn heilig Woord leert. En dat is niet de leer die in GGiN geleerd wordt.
Hemoglobius Francke schreef:Het beweren dat God niet meer werkt in de GgiN is een bewering die alleen gevoed wordt door boze, haatdragende gedachten. Mij wordt verweten dat ik nooit op Gods Rechterstoel kan gaan zitten, wat ik trouwens niet doe, maar dat even tussen haakjes, terwijl de ketel die het mij verwijt zelf verschrikkelijk zwart ziet. Als je durft te beweren dat Gods Geest niet meer werkt, zit je zelf op Gods Rechterstoel. Jij weet het dan zelfs beter dan God, want ik weet nog niet zo zeker of in de GgiN de Geest uitgeblust is.

Nee, ik haat de GGiN niet, ik haat elke leer die tegen Gods Waarheid ingaat. Je beweert dat je niet op Gods rechterstoel gaat zitten, maar dat doe je wel als je bij voorbaat vast moet stellen wie wel en wie niet uitverkoren zijn. Immers, aan wie biedt je dan je welgemeende genade aan. Te gek voor woorden eigenlijk, dat je genade aanbiedt aan mensen die de genade al hebben. Je moet Christus prediken aan degene die Hem nog niet hebben, die nog buiten Hem zijn. Je zegt nog niet zo zeker te weten of in de GGiN de Geest uitgeblust is. Je bent dus blijkbaar ook niet overtuigd van het tegendeel.
Hemoglobius Francke schreef:De bewering dat de GgiN een remonstrantse leer is, is puur uit de lucht gegrepen. Het is een naam willen geven aan iets wat die naam niet betekent. Men is dan bezig met de verabsolutering van de naam. Men neemt remonstrantisme als iets bestaands en men stopt daar maar in, wat men denkt dat erin hoort. Voordat men zulke overhaaste dingen doet, moet men echter wel een behoorlijk redelijk onderbouwde mening hebben en niet een lege kreet roepen als: Het is een remonstrantse leer waar een rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd wordt, a la Comrie.
Beste man of vrouw, ik heb niets anders dan Gods Woord en de Acta van de Nat. Synode van 1618-1619. Deze heb ik grondig bestudeerd aleer ik tot mijn beschuldiging kwam tegen de GGiN. Misschien zou u dat ook eens moeten doen, dan zou ook u tot de conclusie komen dat een aantal van de daarin vervatte stellingen van de Remonstranten onderdeel zijn van de leer van de GGiN. Ik kan u dat ook gemakkelijk aantonen hoor, alleen, misschien moet daarover een apart topic geopend worden.
Hemoglobius Francke schreef:Het stellen dat het een duivelse leer is, zullen we waarschijnlijk als uw mening moeten interpreteren. Iets uitleggen als een duivelse leer, is iets waartoe u niet geroepen bent.
Ik heb in principe, op basis van het voorgaande, geen lust tot het discussiëren op inhoudelijke basis, aangezien ik eerst een gegronde argumentatie wil zien en geen luchtgebrul.

Vriend, elke leer die niet uit God is, is uit de duivel. Of ken jij nog een derde partij? De mens kun je niet als 3e partij aanwijzen, want de mens in zijn natuurlijke staat schaart zich gewillig achter de duivel zodat die 2 geen 2 afzonderlijke, doch 1 partij vormen.
Er zijn verschillende dwalingen die ik zou kunnen aantonen, nl. de rechtvaardigmaking van eeuwigheid, de (on)zekerheid des geloofs, de zaligheid buiten Christus, de valse gronden, etc.
Waartoe ik geroepen ben, dat is niet aan u/jou om te bepalen. Ik ben geroepen om de Waarheid te verkondigen die in Christus is, en alles aan te tonen als dwaling wat daartegen strijdt.
Hemoglobius Francke schreef:Dhr. Bookman wil ik verzoeken in het vervolg emotionele argumenten achterwege te laten. Deze behoren geen invloed te hebben op de discussie.

Wat mij betreft zijn de bijdragen van Bookman zeer welkom. Hij toont goed aan wat het wezen, het hart is van de GGiN. Nl. gebakken lucht.
Laatst gewijzigd door jas op 08 nov 2004 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 nov 2004 18:07

Als je durft te beweren dat Gods Geest niet meer werkt, zit je zelf op Gods Rechterstoel. Jij weet het dan zelfs beter dan God, want ik weet nog niet zo zeker of in de GgiN de Geest uitgeblust is.

Nogmaals, dat zeggen ze zelf. Dan moet je een berichtje sturen naar de hoofredacteur van DWS, en dan ga jij eens fijn schrijven dat je ziet dat de Geest volop aan het werk is binnen de GGN. Tsjonge wat zal die man blij zijn. En je zegt dat je het zog niet zo zeker weet, ik concludeer daaruit dat je dus ook sterk twijfelt......... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 nov 2004 19:55

jas schreef:
Hemoglobius Francke schreef:Het scheppen van pure karikaturen daar is men alhier vrij goed in, moet ik iedereen nageven. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen aaaaaaaaccccccccccchhhhhhhhhhh roepen binnen de GgiN. Dus hetgeen wat Bookman vertelt, rust op ware onzin.

Jas leeft vermoedelijk in een woedeaanval die zijn hele leven blijft duren. Te zien naar de reactie van deze persoon kunnen we niet anders concluderen dat deze persoon zelf het recht en de wijsheid meent te bezitten.
Deze persoon weet niets van zichzelf dan datgene wat God ons in Zijn heilig Woord leert. En dat is niet de leer die in GGiN geleerd wordt.

Pardon?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 08 nov 2004 19:56

Sorry, nog n late reactie...
ik geloof zeker dat God óók in de GGinN werkt...echt niet alle mensen uit die kerk ontkennen dat...Als je dat zegt ben je aan het generaliseren...Ik weet zeker dat God ook in die kerk mensen bekeerd!!!!

Ben het er overigens absoluut niet mee eens dat het Evangelie alleen voor de uitverkorenen is, God heeft Zijn Woord aan iedereen gegeven...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 nov 2004 20:01

Jas en Bookman, één vriendelijk verzoek: denk asjeblieft éérst na voordat je dingen schrijft die je niet kunt aantonen. Ik nodig jullie allebei uit met Bijbelse argumenten tégen de GGiN te komen, want daar gaat dit topic toch naar toe. Helaas weet ik uit welke hoek jullie wind waait, graag ben ik bereid tegenargumenten aan te dragen. 'k Denk dat H. Francke dit eventueel ook wel wil doen... :wink:

'k Ben absoluut niet bang dat we het samen eens zullen worden, maar Bijbelse gronden tégen de GGiN: interessant! Dus kerels... kom maar op! :wink:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 08 nov 2004 20:04

Jongens, ik schaar daar tegelijktertijd de dames ook maar bij. Kan het een onsje minder. Jullie als gg en gginned of ex, dit kan toch zo niet.
Hier kunnen jullie beter over ophouden. Het mag fel en plagerig en uitdagend maar ik denk dat Jezus anders leerde. Hij weende over Jeruzalem. Iets van die houding als het kan.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 nov 2004 20:11

waarnemer schreef:Jongens, ik schaar daar tegelijktertijd de dames ook maar bij. Kan het een onsje minder. Jullie als gg en gginned of ex, dit kan toch zo niet.
Hier kunnen jullie beter over ophouden. Het mag fel en plagerig en uitdagend maar ik denk dat Jezus anders leerde. Hij weende over Jeruzalem. Iets van die houding als het kan.

:wink: Nee, na zulke postings wil ik ook de hele waarheid :wink: Als je ergens aan begint, maak het dan ook af en doe het goed :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 20:27

Loezje schreef:Jas en Bookman, één vriendelijk verzoek: denk asjeblieft éérst na voordat je dingen schrijft die je niet kunt aantonen. Ik nodig jullie allebei uit met Bijbelse argumenten tégen de GGiN te komen, want daar gaat dit topic toch naar toe. Helaas weet ik uit welke hoek jullie wind waait, graag ben ik bereid tegenargumenten aan te dragen. 'k Denk dat H. Francke dit eventueel ook wel wil doen... :wink:

'k Ben absoluut niet bang dat we het samen eens zullen worden, maar Bijbelse gronden tégen de GGiN: interessant! Dus kerels... kom maar op! :wink:

Ik wil vooropstellen dat ik niets heb tegen iemand persoonlijk, het gaat nu puur om leerstellingen. En dan moet men ook zo eerlijk zijn om beargumenteerd te reageren. Ik heb evenmin zin in hatelijkheden over en weer. We zitten hier idd niet om elkaar af te maken, het zou mooi zijn als we eens wat opbouwend werk konden verrichten. Allereerst nog dit. Iets wat ik in het algemeen tegen de GGiN heb, is de exclusiviteit die ze menen te hebben, nl. dat zij vinden dat ze qua leer de wettige voortzetting zijn van de Hervormde Kerk uit de tijd van de Reformatie. Dat door die bril gekeken wordt is duidelijk te merken uit het geschrijf van predikanten en prominenten in de Wachter Sions. Ik zal aantonen dat ze die wettige voortzetting van de H.K. niet zijn. Ik heb enkele stellingen die ik wil neerleggen en die essentieel zijn voor de leer zoals die gepreekt wordt in de GGiN. Ik begin met de eerste.
1. Onderdeel van de leer van de GGiN is de leer van de rechtvaardigmaking van eeuwigheid.
Graag reactie.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 nov 2004 20:30

ik ben ook benieuwd :D

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 08 nov 2004 21:25

Het is toch een open deur in trappen. Jullie weten toch allemaal wat de gginned leert. Jullie weten toch ook dat de leiding van de gg daar in grote lijnen mee instemt. Als ds. Moerkerken schrijft dat hij voor 98% het met de leer van dr. Steenblok eens is, dan is dat toch volkomen duidelijk.
Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben grootgebracht bij de prediking van ds. R. Kok, die om zijn vermeende dwaling op een nare wijze uit de gg is gezet. Zolang de gg geen mea culpa uitspreekt is verder discussie zinloos.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 23:14

Wat een haarkloverij zeg... Kunnen jullie je voorstellen dat de niet-christelijke buitenwereld dit ziet als zinloos gekweel over kleine verschillen en daardoor de kerken als een ruziënd stel kleuters ziet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 23:20

Mensen, dit is niet leuk wat jullie doen. Ik ben op de uitnodiging van Loezje ingegaan op een heel nette manier. Ik ben dus ook van plan om hierover echt inhoudelijk met betrokkenen te discussiëren. Ik reageer nu eenmalig op de opmerking over haarkloverijen etc, maar ik wil vooral de discussie zuiver houden. Graag verzoek ik dan ook degenen die over dit onderwerp niets zinnigs hebben toe te voegen ook niet te posten, omdat door allerlei randopmerkingen de discussie zal vertroebelen. Ik zal er dan ook hier niet meer reageren, maar wacht op reactie van Loezje, dhr. Francke of andere insiders uit GGiN. Sorry.

Terug naar “Archief”