Wijze en dwaze maagden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 04 feb 2003 15:45

Maar corne zijn vraag was of ik bang ben een dwaze maagd te blijken.
Nu daarop is het antwoord nee!

Veel wijze maagden, zijn vaak bang dwaze maagden te zijn. Veel dwaze maagden piekeren er nooit over of ze een dwaze maagd zijn, maar nemen aan en geloven dat altijd, dat ze een wijze maagd zijn en het niet zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2003 16:26

Deze wijze maagd niet.
Je blijft spreken in raadselen en denkt misschien dat mensen dat snappen. Maar helaas ik moest wel tien keer je stukje lezen en nog snap ik er niks van.
Je wil dus eigenlijk zeggen dat je jezelf iets inbeeld en dat later zal blijken dat het niet waar is? of zo?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2003 17:04

joepie, corne bedoelt dat het twijfelachtig is als je in je eigen beleving een 'wijze maagd' bent. Daar zitten inderdaad gevaren aan.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 04 feb 2003 17:17

Amen, surfer

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2003 17:38

Geloven is toch een Zeker Weten en een Vast vertrouwen waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God in Zijn woord geopenbaard heeft!
En als je dat geloof hebt ben je de wijze maagd, toch?
Eigenlijk bedoelen jullie dus dat je nooit zeker weet of je wel een kind van God bent. En dat je dat zeker niet mag zeggen want dan zal het waarschijnlijk wel niet zo zijn?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 04 feb 2003 17:44

Een voorbeeldje:
een kaper ziet aan de diepgang van een schip of er lading aan boord is.
hij zal zo'n schip gaan aanvallen.

Zo is dat bij het geloof ook. Het echte geloof wordt aangevallen door de duivel, de nabijkomende niet.

Als je hebreen 6:vanaf vers 4 leest, dan zie je dat er ook mensen zijn geweest die verlicht zijn geweest, enz.

Verder is het geloof niet altijd even sterk, dus men kan gaan twijfelen.
Verder als het geloof echt is, dan komt het wel goed.

Maar het draait er in het leven om dat je wedergeboren ben, Joh 3:3
Soms zondigt iemand zoveel dat hij gaat twijfelen of het begin wel uit God was.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 04 feb 2003 17:44

Joepie,

ik krijg het idee dat Corne inderdaad bedoelt te zeggen: Als iemand zegt een kind van God te zijn dan is dat twijfelachtig.

En dat is een treurige gedachte, want dan zou zekerheid iets kwalijks zijn...

ik weet niet waar, maar Paulus zegt eens iets als: Niets kan mij scheiden van de Liefde van Christus! Dood noch hel noch iets anders. Kijk, dat is een groot geloof!
En wanneer de discipelen twijfelen, dan verwijt de Heere Jezus dat!

Maar er is een andere kant, de mens moet zich wel beproeven of zijn/haar geloof echt is. Zie avondmaalsformulier.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 04 feb 2003 17:52

ik krijg het idee dat Corne inderdaad bedoelt te zeggen: Als iemand zegt een kind van God te zijn dan is dat twijfelachtig.

Dit is iets wat ik niet wil zeggen, maar er wordt tegenwoordig zoveel gezegd dat hij/zij een kind van God is, dat ik begin te kijken naar doctrine en levenswandel. Een kind van God is in zekere mate het beeld Gods gelijkvormig in kennis, gerechtigheid en heiligheid. En dit mis ik heel veel.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 04 feb 2003 17:59

Een kind van God is in zekere mate het beeld Gods gelijkvormig in kennis, gerechtigheid en heiligheid. En dit mis ik heel veel.

Als ik heel eerlijk ben: ik ook! Maar misschien wel anders dan jij.

Wanneer ik ergens lees dat het erg is om pro-milieu te zijn, dan :cry:
God heeft zo een mooie schepping gemaakt, het kan toch niet dat Zijn kinderen daar niet van willen genieten en voor willen zorgen?

En wat kennis betreft: Wij kunnen van God leren wat Hij zegt in de Bijbel. Dan moet het een verlangen zijn om Bijbels te zijn! Ook al gaat dat tegen vlees en bloed in!

Gerechtigheid: we moeten eerlijk zijn! En we moeten inzien dat wij als mens niet kunnen oordelen, omdat we, ook na de wedergeboorte, een oude mens meedragen, die niet rechtvaardig is. Dus moeten wij eerlijk en rechtvaardig proberen te zijn, met Gods hulp, en het oordeel maar aan de geheel Rechtvaardig overlaten.

Heiligheid: Wat is nu heiligheid? Ik wil hier woorden van Augustinus voor gebruiken: Heb God lief, en doe dan wat je wilt!

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2003 17:59

Over mijn levenswandel kun jij niet oordelen want die ken jij niet. En waarom zou je van mij dan niet aannemen dat ik die zekerheid heb zoals er staat in Romeinen 8: 31 : Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen?
Als God voor ons is, wie zal er tegen ons zijn?enz... En dan volgt in vers 38: Want ik ben er zeker van daat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 feb 2003 21:14

Want ik ben er zeker van daat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Prachtige tekst. Merk echter wel op dat het hier niet gaat om een 'groot geloof'. Het is niet de mate van het geloof die bepaalt of je van Gods liefde gescheiden kan worden. Het is Gods grote liefde die die scheiding onmogelijk maakt.

Als je Gods liefde hebt leren kennen, dan weet je dat het niet jouw geloof is, maar ten diepste Zijn liefde die je redt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2003 22:19

Precies Klaas, en dat moet je geloven.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 04 feb 2003 22:23

en geloven is juist zeker weten.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 feb 2003 23:53

HB: en geloven is juist zeker weten

Als je iets zeker weet hoef je het niet meer te geloven. Ik geloof niet dat jouw stelling me erg veel zegt.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2003 09:14

Klaas, ik heb dit niet van mijzelf maar uit de Bijbel.

Hebreeen 11, Het geloof nu is de ZEKERHEID der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet.

Terug naar “Archief”