het NBV toets topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 15:38

Klaas schreef:Jas:
Omdat God er in niet aan Zijn Eer komt.

Daar zou ik niet zo bang voor zijn. Paulus zegt ergens dat als Jezus gepredikt wordt Hij God prijst. Ongeacht de motieven. Trouwens, wist jij onlangs niet te melden dat God ook door zondaren aan Zijn eer komt?

Ja hoor, dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat wij voortdurend God trachten van Zijn eer te beroven. Ook is het niet zo dat wij daardoor maar opzettelijk dingen moet schrijven waarmee wij niet de bedoeling hebben God te eren.

Jas:
M.a.w. ik mis God erin. En iets waarin God niet is, is niets. (...)Ik kan je niets ontzeggen wat er niet in zit.

Klaas schreef:En jij kunt, op basis van jouw subjectieve ervaring, een objectief oordeel geven? Zeg dan gewoon dat jij God niet in de NBV kunt vinden. Ik ben blij dat ik God in elke mij bekende vertaling kan vinden.

Klaas

Ik ben blij voor jou dat slechts jouw oordeel objectief tot stand is gekomen en dat je God in elke vertaling kan vinden. De vraag is echter, of Hij ons ook vindt in elke vertaling.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 15:39

Optimatus schreef:Geef eens een voorbeeld.

Als ik de SV lees, heb ik zoiets van "ik lees iets bijzonders, een heilig boek"
Dat heb ik bij de NBV niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 15:40

jas schreef:Ik ben blij voor jou dat slechts jouw oordeel objectief tot stand is gekomen en dat je God in elke vertaling kan vinden. De vraag is echter, of Hij ons ook vindt in elke vertaling.

Ik denk niet dat God afhankelijk is van een vertaling. Ik weet het eigenlijk wel zeker.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 15:42

meschianza schreef:Terwijl het volgens de meneer van Lindeberg de bijbelvertaling die het dichtst bij de SV komt , in het papiaments.

Ach ja, Lindenberg is ook niet meer wat het geweest is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 15:42

Optimatus schreef:Ik heb alle stukken van Bach, maar ik vind ze lang niet allemaal mooi, vaak teveel van hetzelfde.

En wat de Bijbel betreft: de Bijbel is Gods Woord. Als je de mensen van 2004 en later wilt bereiken, zul je dit Woord voor hen verstaanbaar moeten maken, anders is de drempel naar het geloof in Christus nodeloos hoog. Niet om de vorm, maar om de inhoud (hoewel ik wel van mooie vormen (liturgie) houd, maar da's weer een andere discussie).

De begrijpelijkheid mag nooit ten koste gaan van de inhoud. Bovendien, we zijn zo ontzettend slim vandaag de dag, we weten zoveel, we kunnen zoveel, maar een beetje moeite doen om God te leren kennen is er niet bij. We zouden beter eens toegeven dat we geen interesse hebben om God te leren kennen, dat we eigenlijk zeggen; "wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust".

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 15:44

PeterD schreef:
meschianza schreef:Terwijl het volgens de meneer van Lindeberg de bijbelvertaling die het dichtst bij de SV komt , in het papiaments.

Ach ja, Lindenberg is ook niet meer wat het geweest is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Misschien is het wel waar...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 15:45

Jas, als jij nu eens voor iedere posting die je zet:

ik vind, omdat.......

En niet zoals het nu doet,

Het is, omdat........

Jij hebt blijkbaar goede redenen om de NBV niet te gebruiken, anderen hebben wel degelijk goede redenen om de NBV wel te gebruiken. Wie ben jij om aan de redenen van de ander te twijfelen of om hun te ontzeggen dat God te vinden is in de NBV.

Ik sluit mij aan bij Optimatus, God is niet afhankelijk van een VERTALING!
Laatst gewijzigd door Sabra op 08 nov 2004 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 15:45

Optimatus schreef:
jas schreef:Ik ben blij voor jou dat slechts jouw oordeel objectief tot stand is gekomen en dat je God in elke vertaling kan vinden. De vraag is echter, of Hij ons ook vindt in elke vertaling.

Ik denk niet dat God afhankelijk is van een vertaling. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

Grappig dat je dat zegt. Want dat is helemaal juist, alleen, dezelfde stelling wordt m.b.t. de uitverkiezing fel bestreden. Nl. dat God in het zalig maken van zondaren niet afhankelijk is van de medewerking van de zondaar om te willen geloven. Dus of je argument gaat nu ook niet op, of je argument gaat ook op m.b.t. de zaligheid. Dan is dit de erkenning dat God soeverein is, van niets en niemand afhankelijk. Ik ben blij met jou.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 15:46

PeterD schreef:

Ik lees toch vooral een boek in een taal die geen mens meer spreekt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 15:47

Sabra schreef:Jas, als jij nu eens voor iedere posting die je zet:

ik vind, omdat.......

En niet zoals het nu doet,

Het is, omdat........

Ik ben het hier dus niet mee eens. Iedereen zegt hier zijn/haar mening, en hoeft echt niet iedere keer te zeggen dat het zijn/haar mening is.

Anders Sabra, had jij ook zo moeten beginnen: Jas, ik vind dat jij...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 15:49

Optimatus schreef:
PeterD schreef:

Ik lees toch vooral een boek in een taal die geen mens meer spreekt.

U bedoelt dat het u te moeilijk is om u een weinig in te spannen?
Laatst gewijzigd door PeterD op 08 nov 2004 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 15:49

Optimatus schreef:Laten we vooral niet verder kijken dan de SV van driehonderd jaar geleden. Immers, daarna is uitsluitend prut voortgebracht.

Hahaha, ik ben het alweer met je eens.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 15:49

Ik vind dat Jas altijd doet voorkomen of hetgeen hij zegt de enige waarheid is, en dat stoort mij enorm.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 15:50

Sabra schreef:Ik vind dat Jas altijd doet voorkomen of hetgeen hij zegt de enige waarheid is, en dat stoort mij enorm.

Ja ik weet dat je dat stoort. De waarheid gaat nl. regelrecht tegen ons vlees in. Ok, speciaal voor jou zal ik af en toe een leugentje inbakken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 15:51

jas schreef:
Sabra schreef:Ik vind dat Jas altijd doet voorkomen of hetgeen hij zegt de enige waarheid is, en dat stoort mij enorm.

Ja ik weet dat je dat stoort. De waarheid gaat nl. regelrecht tegen ons vlees in. Ok, speciaal voor jou zal ik af en toe een leugentje inbakken.

He wat is dit, betrap ik hier jas op een compromis?

Terug naar “Archief”