het NBV toets topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: het NBV toets topic

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 09:38

caprice schreef:
hijwel schreef:het is denk ik goed om de NBV te toetsen of het een goede vertaling is, en of God ons deze nieuwe vertaling heeft gegeven. Vandaar het toets topic.

We kunnen ook even wachten totdat de GBS een kritisch document t.o.v. de NBV uitgegeven heeft. :wink:

Of weet iemand of dat ze al zover zijn?

Als dat er komt zou het me verbazen als die NBV niet in zijn totaliteit verworpen zou worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 10:07

@ Hijwel: Ik kan Oud-Grieks lezen, moet wel weer een klein beetje oefenen. Als iemand weet waar ik een stukje NT in het Oud-Grieks kan vinden, houd ik mij van harte aanbevolen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 10:23

Waarom die haat tegen de NBV van vooral de orthodox-gereformeerden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 10:39

Sabra schreef:Waarom die haat tegen de NBV van vooral de orthodox-gereformeerden?

Omdat God er in niet aan Zijn Eer komt. M.a.w. ik mis God erin. En iets waarin God niet is, is niets.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 10:42

Dat is louter jouw persoonlijke ervaring. Ik doe dat namelijk wel, en wie ben jij om mij dat te ontzeggen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 10:50

Sabra schreef:Dat is louter jouw persoonlijke ervaring. Ik doe dat namelijk wel, en wie ben jij om mij dat te ontzeggen.

Ik kan je niets ontzeggen wat er niet in zit. :(

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 10:56

Dat is jouw persoonlijke mening. Jij bent voor mij absoluut geen autoriteit op dit gebied.

Ik snap niet dat men de NBV ziet als iets dat niet van God komt. Wees juist blij dat er een vertaling is die in onze taal geschreven is. Ik zie daar Gods leiding in, net zo als ik God in de NBV zie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 11:08

jas schreef:
Sabra schreef:Waarom die haat tegen de NBV van vooral de orthodox-gereformeerden?

Omdat God er in niet aan Zijn Eer komt. M.a.w. ik mis God erin. En iets waarin God niet is, is niets.

Ik heb de naam God toch wel een flink aantal keren zien staan hoor. Heb je de hele NBV al uit?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 11:15

Ik ben momenteel bij Exodus 15.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 11:16

Ik begin toch stilaan blij te zijn dat ik niet alleen de SV hoef te lezen. Dat is namelijk niet de enige vertaling die van God is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 13:12

Optimatus schreef:
jas schreef:

Ik heb de naam God toch wel een flink aantal keren zien staan hoor. Heb je de hele NBV al uit?

De Naam van God komt niet alleen in de Bijbel voor hoor. In de kroeg heb ik hem vroeger ook vaak horen noemen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 nov 2004 13:17

jas schreef:

Aangezien dit het toets-topic is heb je hier een uitgelezen kans om je bewering aan de hand van fout vertaalde teksten te staven. :wink:

Overigens ook van de zotte dat wij als amateurs hier even een bijbelvertaling waar tien jaar aan gewerkt is zouden gaan toetsen en goed- dan wel afkeuren.

André

Berichtdoor André » 08 nov 2004 13:19

Aragorn schreef:Overigens ook van de zotte dat wij als amateurs hier even een bijbelvertaling waar tien jaar aan gewerkt is zouden gaan toetsen en goed- dan wel afkeuren.

Dat bedoel ik maar.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 13:35

Aragorn schreef:
jas schreef:

Aangezien dit het toets-topic is heb je hier een uitgelezen kans om je bewering aan de hand van fout vertaalde teksten te staven. :wink:

Overigens ook van de zotte dat wij als amateurs hier even een bijbelvertaling waar tien jaar aan gewerkt is zouden gaan toetsen en goed- dan wel afkeuren.

Amateur betekent liefhebber Aragorn. En ja, dat ben ik van harte. En ja, Gods Geest leidt ons in de Waarheid en dan onderscheiden we de geesten of ze uit God zijn. Los daarvan, is het een ronduit belachelijke stelling dat we geen kritiek zouden mogen hebben op het werk van 'wijze' mannen. Jij bent nog roomser dan het Rome van 400 jaar geleden. Hadden die niet ongeveer zo'n zelfde idee daarover? En waren ook de discipelen niet eenvoudige vissers die het beter wisten dan de schriftgeleerden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 13:42

Hierbij verklaar ik Aragorn tot visser en Jas tot schriftgeleerde. :mrgreen:

Terug naar “Archief”