Ja, geen mens is uitzichzelf volmaakt! Jood en niet-Jood, gelovig en niet gelovig.
Het is trouwens niet voor het eerst dat Israel zonder Tempel en zonder offers zit. Tussen de eerste en tweede Tempel-periode in de periode van ballingschap. Toen was er ook geen offer in de Tempel, want die was verwoest, toch zag De Barmhartige toen ook naar Israel om. Hij luisterde naar het gebed van Daniel (Dan.9) en stelde een termijn voor verzoening: 70 jaar (Jer.29:10; Zach.1:12-17; 2 Kr.26:31). Psalm 79 is ook in die periode geschreven dat J’roesjalajjim in puin lag inclusief de Tempel, was het vertrouwen van de Kohaniem (priesters) dan te vergeefs en niet uit de Geest G-ds toen zei baden:
Help ons, o God onze onze redding! terwille van de eer van Uw Naam; en verlos ons, en doe verzoening over onze zonden, om Uws Naams wil. (Ps.79:9)
Daniel 9:24:
Zeventig weken zijn bestemd over uw volk, en over uw heilige stad, om de overtreding te sluiten, en om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen, en om het gezicht, en de profeet te verzegelen, en om de Heiligheid der Heiligheden te zalven.
De belofte van herstel staat vele malen vermeld, ondanks ontbreken van slacht- en spijsoffer in de Tempel, dit alles is reeds lang voorzegd!:
Want de kinderen Israels zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim. Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken HASJEM, hun G-d, en Dawied, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot HASJEM en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen. (Hos.3:4)!!!!!!!
Waarom doet Hij het dan, als er geen slachtoffer gebracht zal worden ter verzoening in de Tempel?:
Maar Ik verschoonde om Mijn heilige Naam, die het huis Israels ontheiligde onder de volkeren, waarheen zij gekomen waren. Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heer HASJEM: Ik doe het niet om uwentwil, u huis Israels! maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de volkeren, waarheen u gekomen bent. Want Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die onder de volkeren ontheiligd is, die u in het midden van hen ontheiligd hebt; en de volkeren zullen weten, dat Ik HASJEM ben, spreekt de Heer HASJEM, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn. Want Ik zal u uit de volkeren halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. (Ezechiel 36:21-24)!!!!!!!
Lees Psalm nu 79 nog eens. Tot de dag van vandaag staat in bepaalde gebeden in de Machzoriem (gebedenboeken der hoogtij dagen) en de Sidoer de frase verwerkt: "Doe het omwille van Uw Heilige Naam", als er gesmeekt wordt om verzoening en genade.
Sam