avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 16:28

Pucca schreef:
We zullen bij Jezus wederkomst zien wie er gelijk heeft. Ik zie naar die dag uit.

Ik zal me je harde woorden niet aantrekken en je er ook niet op aankijken aangezien ze uit onkunde en onwetendheid gesproken zijn.

please!!! Zoiets heeft geen zin.. Het gaat niet om jouw gelijk ofzo toch??!!
Probeer te kijken naar wat wij als christenen voor een overeenkomsten hebben, niet naar de stomme verschilletjes... Wees één in dat waar we één in KUNNEN zijn!!!

Ik wil het wel... maar ik ben bang dat Jas moeilijk één kan zijn met iemand waarvan hij denkt dat hij, als hij zo doorgaat in de hel belandt... Daarom wilde ik hem graag vertellen dat ik daar niet belandt omdat ik ben verlost door Jezus.

Ik voel me één met Jas omdat we beiden dezelfde Verlosser hebben... ik ben alleen banmg dat dat gevoel niet wederzijds is omdat ik blijkbaar niet verlost ben door Hem... in hetbelang van die eenheid wilde ik hem wijzen op het feit dat ik dat wel mag zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 02 nov 2004 22:57

Israel heeft geen uitzonderingspositie meer... sinds Pinksteren.

Dan mijn beste Marnix, als dat waar is wat jij zegt, maak jij van God een leugenachtige God. De plaats waar God gaat wonen, blijft in Jeruzalem. Israel blijft Zijn volk. Het verbond dat God sloot met Israel voor eeuwig.
Echter door dat wij Jezus hebben aangenomen zijn wij nu ook uit Abraham. Dit is iets heel anders. Ezechiel is denk ik ook duidelijk hierin.

Dus de vervangings theorie klopt niet.

grtjss
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 23:37

yezz schreef:

Dan mijn beste Marnix, als dat waar is wat jij zegt, maak jij van God een leugenachtige God. De plaats waar God gaat wonen, blijft in Jeruzalem. Israel blijft Zijn volk. Het verbond dat God sloot met Israel voor eeuwig.
Echter door dat wij Jezus hebben aangenomen zijn wij nu ook uit Abraham. Dit is iets heel anders. Ezechiel is denk ik ook duidelijk hierin.

grtjss

Ja, zo denk ik er ook over, veel oudvaders uit de Reformatie ook trouwens. O.a. van W. à Brakel is bekend dat hij een Zionist was.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 nov 2004 23:40

jas schreef:O.a. van W. à Brakel is bekend dat hij een Zionist was.

En ik altijd maar denken dat het Zionisme pas in de 19e eeuw bedacht is door ene Theodoor Herzl..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 nov 2004 02:03

Aragorn schreef:
jas schreef:O.a. van W. à Brakel is bekend dat hij een Zionist was.

En ik altijd maar denken dat het Zionisme pas in de 19e eeuw bedacht is door ene Theodoor Herzl..

Nee dat is echt zo hoor. Misschien bestond de term pas later, maar de theorie waar de term voor staat bestaat al veel langer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 02:14

En wat is dan de verdienste of bijdrage van Herzl?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 nov 2004 08:59

Aragorn schreef:En wat is dan de verdienste of bijdrage van Herzl?

was Herzl niet de vader van het modern zionisme? dus degene die één en ander handen en voeten gaf? maar ideeën over een staat Israel waren er al veel langer, hoewel niet zo uitgewerkt. Ik zie het ongeveer zo dat Herzl de vlag bedacht die de lading dekt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2004 12:26

yezz schreef:

grtjss

Volgens mij komt er een nieuw Jeruzalem.... dit is anders dan het Jeruzalem van het oude verbond. Als het nog om het oude Jeruzalem zou gaan, waarom staat daar dan geen tempel meer? Maar Jezus geeft aan dat er een tijd komt dat God niet meer vanaf een vaste plaats aanbeden wordt....

Wat Paulus volgens mij schrijft is dat Jeruzalem en Israel geen uitzonderingspositie meer hebben. Niet Israel is een apart gezet volk meer... maar iedereen die door Jezus verlost is, daarin is geen ongelijkheid meer tussen Jood en niet-Jood. Iedereen die in Jezus als Verlosser gelooft zal behouden, wie dat niet doet zal verloren gaan... Een Jood moet dit net zo goed geloven om behouden te worden als een niet-Jood, dus waar ligt dan het verschil?

Het volk van God bestaat nu uit mensen uit de hele wereld, alle oprechte gelovigen samen zijn nu het Israel, Gods volk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 13:23

Ik dacht dat het hier over avondmaal ging. Maar blijkbaar gaat het er over of Israël Gods volk nog is en over de vervangingstheorie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 01:04

Leuk zijspoortje he... kwamen we op naar aanleiding van je tekst uit Jesaja, ik vond het wel interessant om te bekijken of dat hier in dit onderwerp wel of niet van toepassing was.. belangrijk ook want als die tekst inderdaad ook voor ons geldt zitten er als er 10 mensen aan het avondmaal zitten er nog 8 of 9 teveel :)

Overigens gaan we allemaal hier al een aantal pagina's lang over allerlei onderwerpen off-topic.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 06 nov 2004 20:11

Ja, geen mens is uitzichzelf volmaakt! Jood en niet-Jood, gelovig en niet gelovig.
Het is trouwens niet voor het eerst dat Israel zonder Tempel en zonder offers zit. Tussen de eerste en tweede Tempel-periode in de periode van ballingschap. Toen was er ook geen offer in de Tempel, want die was verwoest, toch zag De Barmhartige toen ook naar Israel om. Hij luisterde naar het gebed van Daniel (Dan.9) en stelde een termijn voor verzoening: 70 jaar (Jer.29:10; Zach.1:12-17; 2 Kr.26:31). Psalm 79 is ook in die periode geschreven dat J’roesjalajjim in puin lag inclusief de Tempel, was het vertrouwen van de Kohaniem (priesters) dan te vergeefs en niet uit de Geest G-ds toen zei baden:
Help ons, o God onze onze redding! terwille van de eer van Uw Naam; en verlos ons, en doe verzoening over onze zonden, om Uws Naams wil. (Ps.79:9)
Daniel 9:24:
Zeventig weken zijn bestemd over uw volk, en over uw heilige stad, om de overtreding te sluiten, en om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen, en om het gezicht, en de profeet te verzegelen, en om de Heiligheid der Heiligheden te zalven.
De belofte van herstel staat vele malen vermeld, ondanks ontbreken van slacht- en spijsoffer in de Tempel, dit alles is reeds lang voorzegd!:
Want de kinderen Israels zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim. Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken HASJEM, hun G-d, en Dawied, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot HASJEM en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen. (Hos.3:4)!!!!!!!
Waarom doet Hij het dan, als er geen slachtoffer gebracht zal worden ter verzoening in de Tempel?:
Maar Ik verschoonde om Mijn heilige Naam, die het huis Israels ontheiligde onder de volkeren, waarheen zij gekomen waren. Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heer HASJEM: Ik doe het niet om uwentwil, u huis Israels! maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de volkeren, waarheen u gekomen bent. Want Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die onder de volkeren ontheiligd is, die u in het midden van hen ontheiligd hebt; en de volkeren zullen weten, dat Ik HASJEM ben, spreekt de Heer HASJEM, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn. Want Ik zal u uit de volkeren halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. (Ezechiel 36:21-24)!!!!!!!
Lees Psalm nu 79 nog eens. Tot de dag van vandaag staat in bepaalde gebeden in de Machzoriem (gebedenboeken der hoogtij dagen) en de Sidoer de frase verwerkt: "Doe het omwille van Uw Heilige Naam", als er gesmeekt wordt om verzoening en genade.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 nov 2004 13:09

Mensen,

ik ga even wat posten over het onderwerp: het avondmaal:

Stel: je ben reformatorisch opgegroeid, en je hebt altijd in een erg rechtse gergem gekerkt. Op gegeven moment ga je meer zien van hoe God is, en zijn beloftes, en kom je tot geloof. Je gaat andere kerken bezoeken, Hervormd, evangelisch enz. Tot je bij een baptisten gemeente aankomt. Je knippert wat met je ogen, maar zingt lekker mee. Je vind het een goede kerk, waar God en Zijn woord centraal staat, maar je twijfelt of je hier bij wilt horen. Het is tenslotte toch behoorlijk anders dan je meegekregen hebt in je opvoeding.
Je komt er nog een keertje, en nog een keertje, en je voelt je redelijk op je gemak, ookal ken je er geen kip. Dan ben je er weer, en blijkt het Avondmaal te zijn. Gasten zijn welkom aan de tafel des Heeren zo word er verteld, als je mee wilt doen, moet je opstaan, je voorstellen en zeggen wie de Heere Jezus is.
En nu komt de vraag: Wat zou jij doen in deze situatie. (Je bent tot geloof gekomen, maar hebt geen beleidenis oid gedaan)?

(mijn antwoord komt later, eerst mogen jullie even)

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 07 nov 2004 13:27

Acire schreef:En nu komt de vraag: Wat zou jij doen in deze situatie. (Je bent tot geloof gekomen, maar hebt geen beleidenis oid gedaan)?
(mijn antwoord komt later, eerst mogen jullie even)

Als je het echt als een gewetensbezwaar ziet dat het baptistengemeente anders is da'n ''wat je meegekregen hebt'''dan moet je daar eerst maar eens mee aan het worstelen gaan. Of dat werkelijk zo'n big issue moet zijn. Laat je opvoeding of verleden niet alles bepalen. Ik denk dat dit bezwaar voornamelijk een rol speelt bij mensen die bang zijn dat ze anderen kwetsen door keuzes te maken die misschien onverwacht zijn of niet in de lijn van de ''gewoonte'' liggen. Nou als dat zo zou zijn, dan was ik geen christen geweest. :| Gelukkig plantte God iets anders in mijn hart.

En daarmee kom ik op het volgende: Ik zie het Avondmaal ook als een soort belijdenis. ''God uit mijzelf ben ik tot niets in staat. Maar door Christus kon U de Heer van mijn leven worden.'' En dat dan te gedenken in het avondmaal. Het punt dat je (nog) geen belijdenis hebt gedaan in een kerk zou ik niet zo hoog opnemen.

Na een hele worsteling met het Avondmaal heb ik besloten dat ik geen Avondsmaal viering meer zal weigeren. (De uitzonderingen daargelaten waar het geen Avondmaal maar iets anders, iets eccesiefs is, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.) God Roept!

Succes, EQ.

Misschien is dit topic een betere plek om de discussie te houden?

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 09 nov 2004 19:32

Maar nu wil ik wel even weten hoe Acire er zelf over denkt!
EQ.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 nov 2004 00:39

Allereerst bedankt voor je antwoord!!

Hier komt de mijne..

Ik zat dus in die situatie, duh :D en ik heb het niet gedaan! Ik heb gebeden: God wilt u mijn keuze leiden, en toen de tijd gegeven werd voor gasten om me voor te stellen voelde ik me niet gedrongen oid om op te staan. Dus ben ik blijven zitten, en heb zonder brood en wijn Jezus dood herdacht!

Ik weet gewoon niet welke kerkelijke koers ik wil gaan varen: evangelisch reformatorisch weet ik veel, en daarom durf ik het gewoon niet goed. Ik ben een soort bang dat ik er spijt van zal krijgen als ik het doe. Dat ik het impulsief doe, en dat ik later denk: dat had je niet moeten doen. Je had moeten wachten oid. De volgende keer gaan kan altijd. Een keer terugspoelen niet!

Mijn opvoeding laat ik zeker niet alles bepalen, haha, dan was ik niet eens bij die baptisten geweest :mrgreen: (ik ben dus ook niet bang mensen te kwetsen met mijn keus, ik was trouwens helemaal alleen)

Kortom, ik denk dat ik er nog niet helemaal rijp voor ben. ik wil eerst die gemeente een beetje leren kennen, en ik wil eigenlijk ook weten welke koers God wil dat ik ga varen!!

Maar bedankt iig voorhet meedenken!!

Greetz
Acire

Terug naar “Archief”