Mens: geneigd tot alle kwaad????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 nov 2004 12:38

joepie schreef:Je moet dus zorgen dat als die boze geesten weg zijn het niet leeg achterblijft. Zodra de verkeerde geest ook maar een gaatje ziet komt hij binnen en neemt er nog meer mee dan er waren.

Dat ben ik met je eens.
Ik geloof echter niet dat G.ds Geest zich laat wegjagen door een onreine geest. Als Hij met Zijn werk in je begonnen is, laat Hij je niet meer los.
(Voorlopig hou ik het daar op :) )
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 12:48

Cathy schreef:
joepie schreef:Je moet dus zorgen dat als die boze geesten weg zijn het niet leeg achterblijft. Zodra de verkeerde geest ook maar een gaatje ziet komt hij binnen en neemt er nog meer mee dan er waren.

Dat ben ik met je eens.
Ik geloof echter niet dat G.ds Geest zich laat wegjagen door een onreine geest. Als Hij met Zijn werk in je begonnen is, laat Hij je niet meer los.
(Voorlopig hou ik het daar op :) )

Dat zou betekenen dat je lekker op je louweren kan gaan rusten en vanaf het moment dat de Geest Gods in je woont de duivel geen grip meer heeft in je leven. En dat is helaas niet waar.
Als jij de Geest dooft dan komen er dus gewoon weer verkeerde geesten wonen. Je moet wel zorgen dat je huis ook bewoonbaar blijft voor de Geest Gods.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 nov 2004 13:09

joepie schreef:
Dat zou betekenen dat je lekker op je louweren kan gaan rusten en vanaf het moment dat de Geest Gods in je woont de duivel geen grip meer heeft in je leven. En dat is helaas niet waar.
Als jij de Geest dooft dan komen er dus gewoon weer verkeerde geesten wonen. Je moet wel zorgen dat je huis ook bewoonbaar blijft voor de Geest Gods.

Op je louweren rusten als G.ds Geest in je woont........dat klopt al niet met elkaar. Een contradictio in terminis zogezegd.
Je komt wel een rust over je, ja. Maar misschien bedoel je dat wel?
En de duivel heeft idd geen grip, al blijft hij verwoede pogingen doen.
En dat bewoonbaar blijven....daar helpt de Geest je bij. Kan ik zelf ook al niet :(

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 18:18

Cathy schreef:
joepie schreef:

Op je louweren rusten als G.ds Geest in je woont........dat klopt al niet met elkaar. Een contradictio in terminis zogezegd.
En dat bewoonbaar blijven....daar helpt de Geest je bij. Kan ik zelf ook al niet :(

Let maar op dat je niet inslaapt.........
Want het is net als met een huis, als je daarin woont kun je zeggen dat je klaar bent, maar je zal toch moeten zorgen dat het huis onderhouden wordt en het niet vuil wordt. En dat wordt het maar zo...want de duivel waard rond als een briesende leeuw ziende wie hij kan verslinden.
Dat de Geest in je woont is geen garantie dat de duivel dus geen grip meer op je heeft. Dat vraagt elke dag grote schoonmaak en opruimen wat je aan verkeerds hebt gedaan. Elke dag weer op nieuw vraagt dag bekering.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 03 nov 2004 22:05

joepie schreef:
Cathy schreef:
joepie schreef:

Let maar op dat je niet inslaapt.........
Want het is net als met een huis, als je daarin woont kun je zeggen dat je klaar bent, maar je zal toch moeten zorgen dat het huis onderhouden wordt en het niet vuil wordt. En dat wordt het maar zo...want de duivel waard rond als een briesende leeuw ziende wie hij kan verslinden.
Dat de Geest in je woont is geen garantie dat de duivel dus geen grip meer op je heeft. Dat vraagt elke dag grote schoonmaak en opruimen wat je aan verkeerds hebt gedaan. Elke dag weer op nieuw vraagt dag bekering.

Dat is zeker waar...
Maar, ook ik denk dat als de Heilige Geest in je woont dat Hij dan nooit meer uit je weggaat. Hij helpt je bij het strijden tegen de zonden, tegen de duivel die steeds weer op de loer ligt en ook tegen het feit dat je lekker op luieren gaat rusten. Volgens mij maakt de Geest je juist actief. Heel actief in het vechten tegen foute gedachten, woorden en daden en in het uitdragen van je Christenzijn naar andere mensen toe.
Dat is de troost voor mij in het geloof. Dat ik het niet zelf hoef te doen, maar dat de Heilige Geest me helpt. Want als ik het zelf zou moeten doen, dan zou er niks van terecht komen. :oops:

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 22:19

Hebreën 6: 4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.

Dus wel degelijk kan dat.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 nov 2004 11:27

joepie schreef:Let maar op dat je niet inslaapt.........

k'Zal er op letten :wink:
Hebreën 6: 4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.

Hier zijn de meningen ook over verdeeld. Ergens anders postte ik al eens:
De uitleg die ik er over hoorde was deze:
Het deelachtig zijn ààn de Heilige Geest is niet hetzelfde als de inwoning van de HG.

Heb nu even zitten zoeken naar dat woord 'verlicht'. Welke betekenis heeft dat.
Voor zover ik kan vinden m.b.v. Strong heeft het (photizo)de betekenis van
'algemeen G.ddelijk Licht' zoals b.v. in Joh 1:9 waarin het G.ddelijk Licht ieder mens verlicht. Ef 1:18 de wens voor 'verlichte ogen van het verstand' en Openb 18:1 waar de aarde wordt verlicht met Zijn heerlijkheid.
Aan de andere kant; het 'opnieuw tot bekering' brengen wijst op een 2e keer.
Het woord wat daar wordt gebruikt 'anakainizo' komt verder nergens voor.

Wie kan 'licht' brengen in deze duisternis? :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 23:29

joepie schreef:Hebreën 6: 4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.

Hier worden niet de ware gelovigen mee bedoelt. Immers, daarvan wordt gezegd; "Niemand kan ze uit Mijn hand rukken". Hier worden schijngelovigen mee bedoeld, die voor een tijd een soort verlichting hebben gekend, de zuivere waarheid hebben gezien en verstandelijk aanvaard, maar daarna tegen betere weten in zich daarvan hebben afgekeerd en zelfs zich hebben tegengekeerd en bestreden hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 nov 2004 15:27

Hoe denken jullie in dit kader over Salomo?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 nov 2004 22:22

Collateral schreef:Hoe denken jullie in dit kader over Salomo?

Salomo deed op het laatst van zijn leven zeer verkeerde dingen. Salomo was een uitverkorenen, waarvan de Heere zegt dat niemand ze uit Zijn hand rukken kan. Ook David is verschillende malen in zeer grote zonden gevallen terwijl hij toch de man naar Gods hart genoemd wordt. We kunnen echter van Salomo lezen dat hij weliswaar naar het vlees de wereld voor een tijd gediend heeft, maar dat hij toch ook wel degelijk een vernieuwde geest heeft ontvangen die niet zondigen kan. Dat Salomo nog tot inkeer is gekomen mag blijken uit het boek Prediker waarin hij terugkijkt op zijn leven. Bovendien kunnen we in Gods Woord lezen wat de Heere Zelf over Salomo zegt in 1 kron. 22:10; "Die (Salomo) zal Mijn Naam een huis bouwen, en die zal Mij tot een zoon zijn, en Ik hem tot een Vader; en Ik zal den troon zijns rijks over Israël bestigen tot in eeuwigheid".

joepie

Berichtdoor joepie » 06 nov 2004 22:34

jas schreef:
joepie schreef:Hebreën 6: 4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.

Hier worden niet de ware gelovigen mee bedoelt. Immers, daarvan wordt gezegd; "Niemand kan ze uit Mijn hand rukken". Hier worden schijngelovigen mee bedoeld, die voor een tijd een soort verlichting hebben gekend, de zuivere waarheid hebben gezien en verstandelijk aanvaard, maar daarna tegen betere weten in zich daarvan hebben afgekeerd en zelfs zich hebben tegengekeerd en bestreden hebben.

Ik vind het altijd knap hoe jij dingen kunt lezen die er niet staan.
Er staat toch echt dat ze deel hebben gekregen, en het gesmaakt hebben.
Dat zou dus niet zo zijn volgens jou. Want het waren schijngelovigen.
Denk je dat er dan zou staan dat ze deel hebben gekregen?
Als iets je deel is, dan deel je het. Dus je deelt je lichaam met de Geest. Die woont dan in je.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 nov 2004 23:38

joepie schreef:
jas schreef:

Ik vind het altijd knap hoe jij dingen kunt lezen die er niet staan.
Er staat toch echt dat ze deel hebben gekregen, en het gesmaakt hebben.
Dat zou dus niet zo zijn volgens jou. Want het waren schijngelovigen.
Denk je dat er dan zou staan dat ze deel hebben gekregen?
Als iets je deel is, dan deel je het. Dus je deelt je lichaam met de Geest. Die woont dan in je.

Beste Joepie, de Heere zegt duidelijk in Zijn Woord dat er geen afval der heiligen is. Daarom wordt hier niet letterlijk bedoeld de ware gelovigen. Je stelling is ongereformeerd en zal door je eigen club ook niet gesteund worden. Je zegt dat je het knap vindt dat ik dingen kan lezen die er niet staan. Ik denk, dat jij dingen niet leest, die er wel staan. Als je wat nader onderzoek doet naar dit tekstgedeelte en vergelijkt met andere teksten, zul je zien wat de strekking ervan is. Ik laat dan maar even de kanttekenaars aan het woord, die in elk geval veel meer gestudeerd hebben dan ik en met authoriteit kunnen spreken. Je gaat dus niet tegen mij in, maar tegen godzalige mensen die zeer verlicht geweest zijn door de Heilige Geest. In elk geval, mijn opvatting is niet zo afwijkend en op zich staand als jij vermoedt. Dit is hun verklaring: "
het is onmogelijk,
Namelijk ten aanzien van Gods rechtvaardig oordeel over zulke ondankbare mensen, naar de verklaring die Christus zelf gedaan heeft van degenen die tegen den Heiligen Geest zondigen, Matth. 12:31,32; gelijk de volgende verzen ook aantonen dat hier, gelijk ook hierna, Hebr. 10:26, van die zonde wordt gesproken. Waarom de apostel Johannes, 1 Joh. 5:16, gebiedt, dat men voor zulken niet zal bidden. Zie dergelijke wijze van spreken Joh. 12:39,40.

die eens verlicht geweest zijn,
Namelijk in het verstand door de prediking des Evangelies.

de hemelse gave gesmaakt hebben,
Dat is, het geloof, hetwelk hier gezegd wordt, dat zij gesmaakt hebben, niet omdat zij het in zijn rechte wezen immer zouden ontvangen hebben, maar omdat zij een klein begin en gelijkenis of schijn daarvan gevoeld hebben, gelijk het woord smaken ook tegen innemen gesteld wordt, Matth. 27:34; welk smaken Christus in de gelijkenis van den zaaier, Matth. 13:20,21, noemt een ontvangen des woords met blijdschap; hetwelk nochtans geen wortel, dat is, geen recht vertrouwen op Christus heeft, en geen behoorlijke vruchten in volstandigheid geeft, dewijl het op steenachtige aarde, dat is, in een hart, dat niet behoorlijk voor God is vernederd, noch bereid, gevallen is. En dat dit hier ook de mening is, blijkt uit Hebr. 6:7 en elders, waar deze vergeleken worden met aarde, die den regen niet indrinkt, en derhalve in plaats van goed kruid, doornen en distelen voortbrengt.

des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, Dat is, enige gaven des Heiligen Geestes, die God in de eerste Kerk den discipelen mededeelde. Zie hiervan 1 Cor. 12:14.

het goede woord Gods, Dat is, de beloften des evangelies, waar dezen ook enigen smaak van ontvangen hebben, gelijk van het woord van Johannes den Doper in sommige Joden gezegd wordt, Joh. 5:35, dat zij in zijn licht zich voor een korten tijd hebben willen verheugen.

de krachten der toekomende eeuw,
Dit kan geschikt van de krachten des eeuwigen levens verstaan worden, waarvan deze mensen ook somwijlen een kleinen smaak hebben, doordien zij dit woord met blijdschap ontvangen, en zich in de beloften van hetzelve een tijdlang verheugen, gelijk hiervoor Hebr. 6:4 is aangewezen; en het woord smaken komt hiermede wel overeen."

Ik zal op refoweb niets meer schrijven waaruit zou kunnen afgeleid worden dat ik enige pretentie heb de waarheid in pacht te hebben, maar zal zoveel mogelijk onwaarheden weerleggen met bewijs van andere, meer geleerde mensen, met veel meer licht bedeeld dan ik. Zodat degene die daar tegen in gaat, niet tegen mij ingaat, maar tegen degene wiens weerleggingen van dwalingen ik gebruik. Want ik word moe van het zinloos geredeneer hier, ik wil geen aanleiding zijn tot zinloze twisten, en heb dus liever dat degene die denken tegen mij te vechten zich maar meteen openbaren als zijnde vechters tegen de waarheid zelf.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 nov 2004 08:50

Jas: één ding; KOM NIET TELKENS AAN MET MIJN EIGEN CLUB GEZEUR!!
Wordt er gek van!
Mijn geloof is niet mijn "clubgeloof"
Ik ben niet een schaap wat volgzaam achter de hele meute aan loopt.
Ik denk zelf en lees zelf de Bijbel.
Dus hou daar mee op, alsjeblieft.

En die zogenaamde geleerde mensen zijn dus blijkbaar mijn eigen club mensen?
Ik geloof niet in zogenaamde geleerde. En neem zeker niet alles aan wat zij menen te mogen lezen en uitleggen van de Bijbel.
Zo volg ik die "geleerde"ook niet in het vrouwen kiesrecht, en in diverse liturgische vernieuwingen, en in diverse uitspraken van de laatste synode.
Dus bij deze: Ik lees de Bijbel en gebruik gerust wel wat diverse uitleggers er over zeggen, maar blijf nog steeds zelfstandig denken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 nov 2004 12:09

joepie schreef:Jas: één ding; KOM NIET TELKENS AAN MET MIJN EIGEN CLUB GEZEUR!!
Wordt er gek van!
Mijn geloof is niet mijn "clubgeloof"
Ik ben niet een schaap wat volgzaam achter de hele meute aan loopt.
Ik denk zelf en lees zelf de Bijbel.
Dus hou daar mee op, alsjeblieft.

En die zogenaamde geleerde mensen zijn dus blijkbaar mijn eigen club mensen?
Ik geloof niet in zogenaamde geleerde. En neem zeker niet alles aan wat zij menen te mogen lezen en uitleggen van de Bijbel.
Zo volg ik die "geleerde"ook niet in het vrouwen kiesrecht, en in diverse liturgische vernieuwingen, en in diverse uitspraken van de laatste synode.
Dus bij deze: Ik lees de Bijbel en gebruik gerust wel wat diverse uitleggers er over zeggen, maar blijf nog steeds zelfstandig denken.

Nou, dan geloof je het toch niet? Dan ben ik over dit onderwerp met jou klaar. Mooi toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2004 12:23

Mooi he.... weer een zorg minder....

Want ik word moe van het zinloos geredeneer hier, ik wil geen aanleiding zijn tot zinloze twisten, en heb dus liever dat degene die denken tegen mij te vechten zich maar meteen openbaren als zijnde vechters tegen de waarheid zelf.

Wie zich tegen Jas verzet verzet zich tegen de waarheid zelf.... wat een zelfingenomenheid... het heeft idd weinig zin om zo met jou te praten aangezien jij al volmaakt gelooft, de leer tot in de puntjes feilloos kent... kortom, wat heeft een daloog met jou voor zin, het zou alleen maar éénrichtingsverkeer worden.... Jij probeert de rest te overtuigen, en zelf weet je alles al dus waarom zou je naar anderen luisteren...

Succes met je levenswerk, oh grote voorvechter van en strijder voor de enige waarheid. Dat we allen toch mogen worden als jij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”