Lezing Vreugdenhil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Lezing Vreugdenhil

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 10:46

Ik heb de lezing van Vreugdenhil gedownload en beluisterd. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Zijn er mensen die ditzelfde hebben gedaan? Hoe denken jullie erover.

Zijn standpunten over muziek, daar kan ik mij wel enigszins in vinden. Wat mij echter opviel is dat hij zijn Roomse schoonvader een plek in de hel heeft toebedacht en daar schrok ik erg van omdat hij vertelde dat dit een biddende man was.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 31 okt 2004 14:53

Ik heb hetzelfde als jij gedaan, downloaden en luisteren. Over die schoonvader, een plek in de hel? dat heb ik echt gemist!! Wanneer zegt ie dat dan?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 16:08

Bij de discussie, ik weet niet meer precies bij welk nummer. Het gaat in ieder geval over de vraag of zijn vrouw nog Rooms-Katholiek is.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 31 okt 2004 17:30

waar kan je dat ergens downloaden?
mm ow ik zie het al :D... http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=382049
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 10:23

Ik vind zijn mening over muziek verwerpelijk en schokkend en alles behalve realistisch. Schandalig vind ik het. Dat hij zijn schoonvader zo veroordeelt vind ik ook weer heerlijk tekenend. Ik vind het schandalig!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 11:05

Dat hij zegt dat er onbewuste beïnvloeding plaatsvind door het luisteren van muziek is in mijn ogen niet onrealistisch.

Het probleem vind ik echter dat hij wordt uitgeroepen of een zichzelf uitroept tot een persoon die blijkbaar over alles weet wat God vindt. Het gaat in de lezing vaker niet over muziek, maar over allerlei andere zaken; kleding, sport, etc.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2004 11:10

Wat betreft beinvloeding heeft hij gelijk. Maar zijn manier waarop: jakkes. Daarbij vind ik niet dat meneer de waarheid in pacht heeft, hijzelf wel schijnt...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 12:04

Sabra schreef:Het probleem vind ik echter dat hij wordt uitgeroepen of een zichzelf uitroept tot een persoon die blijkbaar over alles weet wat God vindt. Het gaat in de lezing vaker niet over muziek, maar over allerlei andere zaken; kleding, sport, etc.

Dat is idd uitermate ergerlijk. Omdat hij toevallig zelf in de muziek heeft gezeten zou alles wat hij zegt waar zijn en als ervaringsdeskundige zou hij meer recht van spreken hebben dan wie dan ook.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 12:12

Dat hij mag oordelen over muziek lijkt mij niet verkeerd. Hij is muzikant geweest en weet dus veel van muziek. Maar hij moet zich dan wel beperken tot de muziek en zichzelf niet uitroepen tot deskundige op elk gebied.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 12:56

Sabra schreef:Dat hij mag oordelen over muziek lijkt mij niet verkeerd. Hij is muzikant geweest en weet dus veel van muziek. Maar hij moet zich dan wel beperken tot de muziek en zichzelf niet uitroepen tot deskundige op elk gebied.

O, hij mag best oordelen, alleen zijn verhaal is niet het einde van alle tegenspraak. En zo wordt het soms wel gepresenteerd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 nov 2004 13:30

Zeker niet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij totaal geen autoriteit zou hebben. Ik vind dat hij wel degelijk punten aansnijdt die wellicht onderschat worden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 nov 2004 14:40

En hij overschat z'n eigen boodschap dus daarmee doet hij zijn eigen punten tekort. Hij heeft in zoverre een punt dat muziek en teksten gevaarlijk KUNNEN zijn. Maar hij draaft door en z'n argumenten zijn niet sterk. Daarbij gebruikt hij dingen die heel persoonlijk zijn (voor iedereen anders liggen) als feit.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 nov 2004 15:17

Ik ben dat met jou eens, maar om iemand af te schrijven en geen enkele autoriteit toe te kennen omdat velen vinden dat hij te extreme standpunten inneemt getuigt niet echt van realisme.

Net als voor veel andere dingen geldt hier mijns inziens dat hetgeen jij doet in overeenstemming moet zijn met je geweten. Als jij aan God kunt verantwoorden dat jij bepaalde muziek of bepaalde radiostations beluisterd, dan is er niemand die jou kan veroordelen.

Vreugdenhil geeft mijns inziens slechts een kader aan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 nov 2004 16:00

Ik ben het met Sabra eens dat hij wel enige autoriteit heeft wegens zijn verleden. Maar hij doet wel meer dan een kader aangeven; hij laat het oordeel niet aan God over.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 nov 2004 00:24

De beste heer Vreugdenhil is vanuit de wereld getrokken door God tot het geloof. Da's fijn, zeker weten! Maar hij slaat een beetje door in zijn denken, zoals je dat wel vaker tegenkomt. Iemand vertelde hem eens dat hij naar film van Charlie Chaplin keek. Zijn reactie: "De heer Chaplin gilt nu in de hel om genade, en jij moet daar om lachen?" Ik vind dat te zot voor woorden. Dat oordeel is niet aan de mensen! En daarbij: Of Chaplin christen was of niet: Je kunt toch wel om dingen van niet-christenen lachen...? Zijn mening kun je respecteren, maar ik vind hem te extreem worden de laatste tijd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”