Harry Potter

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Harry Potter

Berichtdoor Stranger in this Place » 05 nov 2004 11:20

Hey,

beetje laat, maar ook ik heb Harry Potter ontdekt...in het begin vond ik het erg leuk en heel onschuldig, maar na drie boeken ben ik daar niet zo zeker van...wat denken jullie? kan een christen deze boeken lezen?

(waarschijnlijk is hier al eens over gepraat, maar ik ben hier echt lang niet geweest, tjonge)

HR
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost

www.mutemath.com

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 12:17

Is dat misschien ook niet zo doordat de boeken naarmate de serie vordert steeds gewelddadiger en occulter worden?

Dat heb ik iig ergens gelezen oid, verder ken ik boek noch film, dus ik ben alweer weg. :)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 13:53

Ik ben tegen Harry Potter. Ik vind, voor mezelf althans, dat ik ze als Christen niet kan lezen. Verder denk ik dat ieder dat voor zich moet weten, of je het voor jezelf kan verantwoorden.

Ik denk dat wij ons verre moeten houden van alles wat occult etc. is. Dus voor mij geldt dat ook voor Harry Potter.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 05 nov 2004 14:14

Ik heb ze allemaal gelezen. Wat ik er van vinden moet, tja. 't Lijkt me sowieso niet geschikt voor mensen jonger dan een jaar of vijftien, omdat je dan toch wel wat meer beïnvloed wordt dan wanneer je een enigszins stabiele mening hebt.

(Ik las ze zelf ook al voor ik vijftien was, maar ik las en lees alles wat ik tegenkom, dat is ook niet goed.)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 nov 2004 14:51

Is Harry Potter niet een beetje raar om te lezen omdat je al 22 bent?

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 05 nov 2004 16:02

Ik ben 25, en samen met een huisgenoot heb ik de eerste 5 boeken van de serie compleet.
Zolang je de boeken niet leest alsof het echt kan gebeuren, en het dus gewoon fictie is, vind ik ze erg leuk om te lezen, en ook onschuldig.

Er wordt niet gesproken over God of duivel, en ik zie het gewoon als een sprookje.

Zolang je fictie niet door elkaar haalt met de werkelijkheid is er geen probleem.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2004 16:38

Johanne schreef:Ik ben tegen Harry Potter. Ik vind, voor mezelf althans, dat ik ze als Christen niet kan lezen. Verder denk ik dat ieder dat voor zich moet weten, of je het voor jezelf kan verantwoorden.

Ik denk dat wij ons verre moeten houden van alles wat occult etc. is. Dus voor mij geldt dat ook voor Harry Potter.

Precies!
Daar ben ik het helemaal mee eens!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 05 nov 2004 16:57

Jeronimuz schreef:
Zolang je fictie niet door elkaar haalt met de werkelijkheid is er geen probleem.

Dat ben ik niet met je eens. Ook fictie beinvloedt je en dat heeft zijn weerslag op hoe jij de werkelijkheid ziet. Dat betekent niet dat je meteen achter ieder mens een heks gaat zien o.i.d., maar het kan wel invloed hebben op je wereldbeeld in het algemeen.
Ik heb de eerste twee delen gelezen en ben er mee gestopt. Het viel me op dat er in die boeken een soort fatale houding te vinden is. Je bent goed of slecht en er is geen verlossing mogelijk. Dat is bepaald niet een christelijk gedachtegoed!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 05 nov 2004 17:58

Lees je dan ook geen sprookjes?

Ieder voor zich persoonlijk hoor, maar ik zie er voor mijzelf geen kwaad in. Ik roep geen "Expelliarmus!" als ik een dirrigent zie werken!

Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Stranger in this Place » 06 nov 2004 11:18

ik vind het niet raar om harry potter te lezen ook al ben ik 22, kinderboeken zijn sowieso veel leuker dan boeken voor volwassenen.

ik vind het lastig om een besluit te nemen over het lezen omdat de meeste christenen in mijn omgeving het gewoon lezen en er geen kwaad in zien en het raar vinden als ik zeg dat ik het misschien niet verder wil lezen. maar mijn probleem is dat je langzamerhand meegesleurd wordt in een wereld waarin dingen die gebeuren toch wel tegen de bijbel ingaan. het is alleen lastig omdat veel christenen dit niet zo zien...

Ruth
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost

www.mutemath.com

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 06 nov 2004 14:19

Zelf heb alle 5 de boeken gelezen en heb daar ook geen moeite meegehad. Voor mij is het puur fictie, verder niks. En gewoon een leuk verhaal. En zelf heb ik niet het idee erdoor beïnvloed te worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 10:15

Ik heb de boeken met heel veel plezier gelezen. JK Rowling krijgt het voorelkaar om een prachtige nevenwereld op papier te zetten die heel geloofwaardig over komt. Zo wordt de lezer een spiegel voorgehouden: het goede wordt bedreigd door het kwade. Vrienschap, loyaliteit en opofferingsgezindheid zijn eigenschappen die er toe bij kunnen dragen dat het kwade wordt teruggedreven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2004 10:59

Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. De films zijn een beetje irritant... Kloppen ook niet helemaal... Ik houd er niet van persoonlijk...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 nov 2004 03:53

Persoonlijk vind ik Harry Potter veeeeeeeel te rechts; het hele sociale vangnet wordt afgebroken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 nov 2004 13:33

er is dus een duidelijk climax in de boeken, er is wel een goede en een kwade kant, net als in LOTR, maar in LOTR is de goede kant ook eerlijk, bedriegen ze elkaar niet en houden zich aan de wet, dit is in HP dus echt niet het geval, HP liegt alles aan elkaar, eerst is Hermelien een braaf meisje, maar in deel 3 dacht ik wordt dit wel anders ... tip ... lees het boek Harry Potter en de Bijbel...

Ik vind HP ook een verkrachting van de mooie mythologie, echt jammer is dat
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”