Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 29 okt 2004 19:08

Bookman schreef:Wie ben jij om te constateren dat er geen volmaakte kerken zijn? Als je dat meent dan moet je dus gebreken in de kerk zien. En blijkbaar kan je het niet hebben dat een ander de gebreken in de kerken noemt. En het is niet "MIJN LEER" Het enige leer dat ik heb zit aan mijn jas.

Schreef ik nou dat ik *constateerde* dat er geen volmaakte kerken zijn?
Of schreef ik dat ik me afvroeg of er wel volmaakte kerken zijn?
Toch even goed lezen?

Ik merk dat je steeds bozer wordt; je schrijft nu al dat ik "het niet kan hebben" dat een ander gebreken in de kerken noemt. Ik kan veel hebben hoor; alleen houd ik niet zo van misquotes. Ik laat het hierbij; veel succes met de reformatie in de ger gem.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 okt 2004 23:46

Brion schreef:
Bookman schreef:Wie ben jij om te constateren dat er geen volmaakte kerken zijn? Als je dat meent dan moet je dus gebreken in de kerk zien. En blijkbaar kan je het niet hebben dat een ander de gebreken in de kerken noemt. En het is niet "MIJN LEER" Het enige leer dat ik heb zit aan mijn jas.

Schreef ik nou dat ik *constateerde* dat er geen volmaakte kerken zijn?
Of schreef ik dat ik me afvroeg of er wel volmaakte kerken zijn?
Toch even goed lezen?

Ik merk dat je steeds bozer wordt; je schrijft nu al dat ik "het niet kan hebben" dat een ander gebreken in de kerken noemt. Ik kan veel hebben hoor; alleen houd ik niet zo van misquotes. Ik laat het hierbij; veel succes met de reformatie in de ger gem.

Ik ben helemaal niet boos. Alleen zie ik het verschil niet waarom jij wel onvolmaaktheden mag constateren en ik niet. En of je veel kan hebben? Mwa, ik heb het nog niet gelezen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2004 23:53

Bookman schreef: DE GERGEM IS DE VOLMAAKTE KERK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nou goed?
Waag het niet om te zeggen dat het niet waar is..... :cry:

Bij deze. :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 30 okt 2004 00:06

Ik lees even mee, maar ik denk dat Bookman niet helemaal begrijpt wat de vraag is aan hem:

waarom niet naar een andere kerk? Er zijn toch zat kerken die erop wijzen dat de verlossing in Jezus ligt? Dat wat jij schetst is een typische 'zwartekousenkerk'-dogma, ik zou zeggen, kies een wat meer 'halleluja-kerk' :)

(ik schets het even wat zwart-witter voor de duidelijkheid, en het is niet mijn bedoeling iemand of welke kerk dan ook aan te vallen)

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 30 okt 2004 13:40

Bookman schreef:Ik bedoel dat ik nu zo'n beetje elke zondag aan moet horen dat het mogelijk is om levendgemaakt te zijn buiten Christus om. 'Missende mensen' worden zalig gesproken. Rechtvaardiging is de hoogste trap in de genade. Als je éé'n miljoenste puntje van Christus kent dan is genoeg.
Meer is niet nodig. Je kunt wedergeboren zijn, zonder gerechtvaardigd te zijn. God heeft de mens in de eeuwigheid al gerechtvaardigd.
ENZ.ENZ.ENZ. ( Tot hier de kerkelijke dwalingen)

Is dat de officiele leer van de GerGem? Dat kan ik haast niet geloven!
Wat wordt er precies met rechtvaardiging bedoeld? Heb deze term al talloze keren gehoord, maar ik dacht dat levendmaking en rechtvaardiging zeg maar hetzelfde is. Rechtvaardiging: je schuld wordt vergeven. Levendmaking (wedergeboorte): van geestelijk dood, naar geestelijk levend, de Heilige Geest komt in je wonen, maar dat gebeurt op hetzelfde tijdstip als de rechtvaardigmaking. (of is rechtvaardiging iets anders dan rechtvaardigmaking?) Zoiets heb ik de leer van de GerGem in mn hoofd zitten.
Dat in de preken vaak bepaalde accenten gelegd worden, die in de leer niet speciaal benadrukt worden, dat is denk ik wel waar. Maar dat is meer zo gegroeid in de tijd, niet de officiele de leer... :?:

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 01 nov 2004 12:50

waarom niet naar een andere kerk? Er zijn toch zat kerken die erop wijzen dat de verlossing in Jezus ligt? Dat wat jij schetst is een typische 'zwartekousenkerk'-dogma, ik zou zeggen, kies een wat meer 'halleluja-kerk'

Dit vroeg ik me ook af. Bezoek je ook wel eens diensten van andere kerken, Bookman? En in hoeverre speelt het mee dat je kinderen hebt? Ik kan me voorstellen dat je juist dan erg zorgen maakt dat ze (in jouw ogen) verkeerde dingen leren.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 01 nov 2004 14:07

Ik geloof niet dat er volmaakte kerken zijn. Het is en blijft mensenwerk en de leer die 'bedacht' wordt is óók mensenwerk. Al dan niet geïnspireerd. De verkondiging van het Woord: óók mensenwerk. Kortom: de eerste volmaakte kerk moet ik nog tegenkomen. Als het van mensen afhangt komt ie er zeker niet. Ik geloof één heilige algemene Kerk. Dat is de volmaakte Kerk.
Geloof je nou dat er alleen gergemmers of hervormden zalig worden? Er worden zondaren zalig, om niet.

Overigens zul je niet altijd in de kerk horen wat je wilt horen. (Zoals Paulus zegt: Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus. Gal. 1 : 10).

Ik (ver)oordeel thuislezers niet. Laat iedereen in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd zijn. Wanneer God in harten gaat werken maakt het niet uit of je in de kerk zit of thuislezer bent.

Toch vraag ik me nog wel af hoe thuislezers omgaan met het Heilig Avondmaal, waar zielen gespijzigd en gelaafd worden. Gaat men dan wel naar een kerk? Of viert men het Heilig Avondmaal helemaal niet? Weet iemand dat?
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:15

Brion schreef:
Bookman schreef:Ik bedoel dat ik nu zo'n beetje elke zondag aan moet horen dat het mogelijk is om levendgemaakt te zijn buiten Christus om. 'Missende mensen' worden zalig gesproken.

Ik kan me maar niet voorstellen dat er voor jou geen enkele kerk te vinden is, waar je kunt horen wat jij wilt. Keus genoeg toch? Of zou je toch een wel zeer exclusieve opvatting hebben? Is er werkelijk geen kerk die leert dat het niet mogelijk is om "levendgemaakt te zijn buiten Christus om"?

Stel nu eens dat ik hier beweer dat Paradigit, Vobis, Computerland, Dynabyte, MyCom, Dell, en Dixons allemaal pruts-winkels zijn, met een slechte service, belachelijk hoge prijzen, en ze allemaal gammele rommel in hun nieuwe computers stoppen. En ik daarom heb besloten om zèlf een computer te gaan bouwen, met allemaal los gekochte onderdelen, tot en met de snoertjes en schroefjes toe. Wat voor indruk zou jij dan van mij hebben?

Dat je wel heel veel verstand van computers moet hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:23

Bookman schreef:Ik bedoel dat ik nu zo'n beetje elke zondag aan moet horen dat het mogelijk is om levendgemaakt te zijn buiten Christus om. 'Missende mensen' worden zalig gesproken. Rechtvaardiging is de hoogste trap in de genade. Als je éé'n miljoenste puntje van Christus kent dan is genoeg.
Meer is niet nodig. Je kunt wedergeboren zijn, zonder gerechtvaardigd te zijn. God heeft de mens in de eeuwigheid al gerechtvaardigd.

Dit kan je niet menen! Dit is niet de leer die in de Ger Gem gebracht wordt. Als dit geleerd wordt, is dat idd een dwaalleer, en mag dit wat mij betreft de noemer Ger Gem niet meer dragen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:28

PeterD schreef:

Dit kan je niet menen! Dit is niet de leer die in de Ger Gem gebracht wordt. Als dit geleerd wordt, is dat idd een dwaalleer, en mag dit wat mij betreft de noemer Ger Gem niet meer dragen!

Ja, dat zegt hij toch ook, dat het een dwaalleer is? Maar het is wel zo hoor. Breek me de b niet open.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:40

jas schreef:
PeterD schreef:

Ja, dat zegt hij toch ook, dat het een dwaalleer is? Maar het is wel zo hoor. Breek me de b niet open.

Ben blij dat ik er nog geen last van hem hier!!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 22:24

PeterD schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:

Ben blij dat ik er nog geen last van hem hier!!!
Heel goed opletten hoor, remonstrantse leringen zijn vaak heel subtiel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 nov 2004 12:57

Wat is er mis met het remonstrantisme? Ik bemerk verkettering van deze mensen, en allerlei zaken worden maar onder de noemer remonstrant geplaatst.

Ik geloof in een vrije wil en de zelfverantwoordelijkheid van de mens om voor God te kiezen.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 06 nov 2004 17:21

Sabra schreef:Ik geloof in een vrije wil en de zelfverantwoordelijkheid van de mens om voor God te kiezen.

Dat geloof ik niet.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 nov 2004 22:05

Sabra schreef:Wat is er mis met het remonstrantisme? Ik bemerk verkettering van deze mensen, en allerlei zaken worden maar onder de noemer remonstrant geplaatst.

Ik geloof in een vrije wil en de zelfverantwoordelijkheid van de mens om voor God te kiezen.
Wat er mis is met remonstrantisme?
De wil van God om mensen zalig te maken wordt afhankelijk gemaakt van de wil van mensen om te geloven. De zaligheid is niet zeker. Men kan de genade van God weer even gemakkelijk kwijtraken als dat men ze gekregen heeft. Dat alle mensen, gelovigen en ongelovigen in genade ontvangen zijn en de zaligheid in Christus verkregen hebben en dat sommigen die zaligheid behouden door te geloven, en andere die zaligheid kwijtraken door niet te geloven. Geloof en gehoorzaamheid aan God is een voorwaarde die aan de verkiezing voorafgaat. Hier is dus gewoon alles mis mee.

Terug naar “Archief”