Paulus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:04

PeterD schreef:
jas schreef:Maar ja, ik ben niet goed snik denken ze hier.

Moeten we even een uithuil topic voor je aanmaken Jas? :lol: :wink:

Mariamagdalena schreef:Nou, dan zijn we samen niet goed snik :wink:

Weet je wat, maken we er gelijk nog één voor MM :wink:

Nee valt wel mee peter. Misschien maak ik me soms wel te druk, maar het is een innerlijke gedrevenheid die ik niet kan stoppen. Kan ik te enthousiast zijn om een Bijbelse leer te verkondigen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:11

jas schreef:Nee valt wel mee peter. Misschien maak ik me soms wel te druk, maar het is een innerlijke gedrevenheid die ik niet kan stoppen. Kan ik te enthousiast zijn om een Bijbelse leer te verkondigen?

Enthousiasme is goed jas, maar serieus, pas op dat je uit liefde vermaan en dat het niet gaat om eigen eer.
Eerlijk gezegd heb ik dat idee wel eens bij jou. Daarom denk ik dat je wat vaker tot 10 moet tellen voor je reageer. Volgens mij lees je iets wat je niet aanstaat, je nekharen gaan rechtovereind staan, en geef een ram op de quote-knop, en tikt de vonken uit je toetsenbord.

Dat lijkt me niet de juiste houding...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:21

PeterD schreef:
jas schreef:Nee valt wel mee peter. Misschien maak ik me soms wel te druk, maar het is een innerlijke gedrevenheid die ik niet kan stoppen. Kan ik te enthousiast zijn om een Bijbelse leer te verkondigen?

Enthousiasme is goed jas, maar serieus, pas op dat je uit liefde vermaan en dat het niet gaat om eigen eer.
Eerlijk gezegd heb ik dat idee wel eens bij jou. Daarom denk ik dat je wat vaker tot 10 moet tellen voor je reageer. Volgens mij lees je iets wat je niet aanstaat, je nekharen gaan rechtovereind staan, en geef een ram op de quote-knop, en tikt de vonken uit je toetsenbord.

Nee, maar eigen eer interesseert me geen lor hoor. En ook ik vergis me wel eens in iets niet goed lezen. Maar vaak is er daarvoor al zoveel tegen me geschreven, dat de toon al gezet is. Ik zal beter opletten want ik vind het erg als dat weer aanleiding geeft tot twist.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:25

jas schreef:
PeterD schreef:

Nee, maar eigen eer interesseert me geen lor hoor. En ook ik vergis me wel eens in iets niet goed lezen. Maar vaak is er daarvoor al zoveel tegen me geschreven, dat de toon al gezet is. Ik zal beter opletten want ik vind het erg als dat weer aanleiding geeft tot twist.

Ok, en om weer on-topic te worden, Paulus zou er ook blij mee zijn als er wat minder twist zou zijn onder de gelovigen :lol:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2004 23:11

Ik vind de strekking van Paulus' brieven zeer waardevol, maar niet letterlijk te kopieëren in deze tijd. Hij vertoont - zoals elke schrijver - cultuurgebonden opvattingen over de positie van man en vrouw die ik niet deel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 23:15

Optimatus schreef:Ik vind de strekking van Paulus' brieven zeer waardevol, maar niet letterlijk te kopieëren in deze tijd. Hij vertoont - zoals elke schrijver - cultuurgebonden opvattingen over de positie van man en vrouw die ik niet deel.

Ik deel ze niet naar het vlees, maar aanvaard ze wel als gelovige. Vanuit mijn visie op de Schrift zijn de brieven het Woord van God.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2004 23:17

Ik weet nooit zo goed wat ik precies met de Bijbel aanmoet. Er staan soms heel onduidelijke dingen in en soms ook dingen die ik niet kan aanvaarden. De vier Evangeliën staan echter boven elke twijfel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 23:22

Optimatus schreef:Ik weet nooit zo goed wat ik precies met de Bijbel aanmoet. Er staan soms heel onduidelijke dingen in en soms ook dingen die ik niet kan aanvaarden. De vier Evangeliën staan echter boven elke twijfel.
Waarom die wel dan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2004 23:45

Omdat Christus daar in optreedt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 nov 2004 00:18

Optimatus schreef:Omdat Christus daar in optreedt.

Aha, maar Christus is ook het Woord. En Paulus is toch wel een echte Jezusprediker. Bovendien, treedt Christus ook nog persoonlijk op in Hand. 7:55; "Maar hij, (Stefanus) vol zijnde des Heiligen Geestes, en de ogen houdende naar den hemel, zag de heerlijkheid Gods, en Jezus, staande ter rechterhand Gods."
En in Hand. 9:4; "En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. enz. ".

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 06 nov 2004 15:22

Paulus treedt in naam van Christus op!

Ik vind dat wij heel veel uit de brieven van Paulus kunnen leren.
Iig staan er zat dingen in, die ons aan het nadenken zetten. Hij was een kritisch man, die duidelijk (en met liefde voor de medemens) voor zijn mening uitkwam.

nogmaals, ik vind zijn brieven zeer leerzaam!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 nov 2004 20:24

Mijn visie hierop is dat de Bijbel Gods Woord BEVAT, maar dat het niet van de eerste hoofdletter tot de laatste punt Gods woord IS. Tenslotte worden er genoeg vijanden van God gequote in de Bijbel die toch echt niet Gods Woord prediken. En zo geloof ik ook dat alle Bijbelschrijvers beperkt waren door hun cultuurgebondenheid en persoonlijke visie. Dat de Heilige Geest desondanks door die brieven en boeken heen werkt en er Gods boodschap ingelegd heeft staat voor mij buiten kijf.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 20:54

Socrates schreef:Mijn visie hierop is dat de Bijbel Gods Woord BEVAT, maar dat het niet van de eerste hoofdletter tot de laatste punt Gods woord IS. Tenslotte worden er genoeg vijanden van God gequote in de Bijbel die toch echt niet Gods Woord prediken. En zo geloof ik ook dat alle Bijbelschrijvers beperkt waren door hun cultuurgebondenheid en persoonlijke visie. Dat de Heilige Geest desondanks door die brieven en boeken heen werkt en er Gods boodschap ingelegd heeft staat voor mij buiten kijf.

Ik denk dat het een grote fout van de moderne theologie geweest is om de idee van "niet de Bijbel is Gods Woord, maar Gods Woord is in de Bijbel", te lanceren. Nog groter fout is het geweest van de kerken deze theorie over te nemen en a.h.w. tot geloofsleer te maken. Het ongeloof in de Bijbel is nu dus eigenlijk een dogma geworden. Bizar. De gevolgen ervan zijn duidelijk. Nooit eerder is de secularisatie in zo'n rap tempo voortgeschreden als in onze tijd, de kerken stromen leeg, God interesseert de mensen niet meer, ze hebben geen boodschap meer aan de kerk, ze zoeken het in zichzelf of in afgodendienst zoals spirituele bewustwordingstrainingen die door de satan zelf uitgevonden zijn. Boedhisme, Hindoeisme, magnetisme, New Age, en wat al niet meer. De kerk van vandaag is een sterfhuisconstructie die op instorten staat. Ik denk dat God vandaag of morgen met alles van ons de vloer aanveegt, dat doen wij immers ook met de dingen van God?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 nov 2004 21:05

Ik denk dat als je alle tegenstrijdigheden en onvolkomenheden uit de Bijbel naast elkaar legt je niet anders kan concluderen dat er een hoop menselijke 'ruis' rondom Gods woord in de Bijbel geschreven is.

Waarom zou God zichzelf tegenspreken? Waarom zou hij bijvoorbeeld het leven van Jezus in vier verschillende onvolkomen en elkaar soms tegensprekende evangeliën neerschrijven als hij ook één volkomen verhaal kan schrijven? Het menselijke stempel drukt zwaar op de Bijbel, en ik ben ervan overtuigd dat God hier een bedoeling mee heeft, maar dat neemt voor mij niet weg dat de Bijbel mensenwerk is, en geen dictaat.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 08 nov 2004 21:31

Maar Jas,

Dat is alle eeuwen al zo geweest.
Voordat de kerk ontstond zoals wij hem kennen, ging het volk ook in afgodendienst.
Was er ook sprake van vermenging.
Mensen blijven op zoek, omdat ze geschapen zijn om God te aanbidden.
Alleen daarin vinden ze volkomenheid en innerlijke rust.

Maar ik wil je complimenteren over je toon.
Eerlijk gezegd ben ik pas een paar dagen aktief op dit forum en las de eerste dagen alleen maar berichten van en tegen jou.
In je laatste postings op dit subforum en het algemeen forum bemerk ik een lichte verandering.
Je bent gedreven en ik lees dat je grote liefde hebt voor onze schepper.
Dat is wat ons verbindt.
Je toon is nu iets prettiger leesbaar :wink: .
Mijn complimenten daarvoor.

Nu weer on-topic.
Paulus is ook heden ten dage nog steeds een inspirerend voorbeeld voor vele Christenen. Zo ook voor mij.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Terug naar “Archief”