(Wanneer)Mag je de ander veroordelen tot de hel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 18:46

Collateral schreef:
Aragorn schreef:
Echter, de vraag is evengoed: hoe kan God vertoornd zijn geweest over gebeurtenissen die Hij vantevoren heeft zien aankomen? Hoe kan God berouw hebben gehad over het maken van de mens, zoals te lezen is in Genesis 6 vs. 5-6:
"5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart."

God heeft, zo is te lezen in de bijbel, meermalen berouw gehad. Berouw is (volgens de Van Dale) "spijt over iets dat men verkeerd heeft gedaan." Dat kan ik niet rijmen met het feit dat God de toekomst kent.

Hier komen we weer bij de kwestie van een eeuwig God en een tijdsgebonden mensheid/aarde. Enerzijds is er het dilemma wat jij noemt, maar anderzijds is het ook onvoorstelbaar dat een eeuwig God niet de gehele tijd overziet of voorziet. Vooral in het OT zien we God als actor in de tijd, die schijnbaar de toekomst niet voorziet. Hoe dat precies zit weet ik natuurlijk ook niet :) . Ik denk dat God dan in een soort 'tijdsmodus' stapt oid om op menselijk niveau te kunnen communiceren. Al zal dat wel een enorm bekrompen gedachte van mij zijn. :P

Ik zie het als een niet echt geloofwaardige en enigzins geforceerde uitweg, maar of je gedachte bekrompen is, daar oordeel ik niet over. :wink: Nee, serieus, ik heb jou hier nog niet op bekrompenheid kunnen betrappen. Maar voor mij is deze kwestie in ieder geval een (en zeker niet de enige) reden om de bijbel (in dit geval het O.T.) niet als soeverein te beschouwen. Het toont, vind ik, Gods zwakheid, en kan dus alleen maar een menselijke interpretatie van God zijn.

Dankje. :wink: Ik bedoelde met bekrompen overigens meer iets als 'menselijk/beperkt'. Maar, stel dat jij een eeuwig God zou zijn en je een tijdsgebonden werkelijkheid zou scheppen dan heb je dit probleem toch onvermijdelijk? Even afgezien van het causaliteiten/determinisme-verhaal zal het dan voor je schepselen altijd lastig zijn om jouw eeuwige acties te plaatsen in hun werkelijkheid. Hm, vaag.. nog een poging: het levert voor je schepselen per definitie vragen als ze jouw interventies en acties proberen te combineren met hun gedachten over jouw eeuwigheid. Nog steeds niet helemaal duidelijk uitgelegd geloof ik, maar mijn eigen positie als tijdgebonden schepsel werkt ook niet echt mee bij het begrijpen van deze materie. :wink:

Dit is inderdaad een treffend voorbeeld! Thomas - ik dacht dat hij zelfs gezien werd als de 'geestelijke tweelingbroer' (Didymus) van Jezus, maar dat weet ik niet zeker - geloofde het niet, ondanks dat hij Jezus' volgeling was en regelmatig hem hoorde spreken! Ik heb Jezus nog nooit in levenden lijve horen spreken, dus ik kan me niet voorstellen dat Jezus mij hier naar de hel zou verwijzen wegens mijn ongeloof.

Ik denk ook niet dat Hij je direct naar de hel zou verwijzen, maar aan de andere kant wordt de rijke man uit de gelijkenis met Lazarus wel verteld dat zijn broers het moeten doen met Mozes en de profeten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 18:51

jas schreef:Ik zoek niet mijzelf, maar het Koninkrijk Gods. En vriendelijk verzoek of je die laatste godslasterlijke zin uit je posting weg wilt halen, die ik hier niet heb weergegeven. Jij bent de zoveelste waartegen ik zeg, kom niet met losgerukte teksten, maar kom met gefundeerde weerlegging van mijn postings. Dat kun je niet zonder de Bijbel geweld aan te doen. Ik heb maar één Meester, dat is Christus Jezus. En al braak je al het geweld van de hel over me uit, het zal me niet deren.
Overigens, weet je wat godsdienstwaanzin is? Dat is letterlijk wat het woord zegt. Iemand die een waanzinnige godsdienst brengt, die niet naar de Schrift is. Zoiets als jij. Slangenvenijn.

Walgelijk! :shock:

1. Wat is er godslasterlijk aan een oproep tot gebed voor je medemens?
2. Wat is er ongefundeerd aan het op grond van de Schrift veroordelen van jouw hatelijke houding, die je ook nu weer tentoonspreidt jegens iemand je totaal niet kent?
3. Slangenvenijn merk ik niet in Acire's posting, wel in die van jou. Ik begin bijna te geloven dat satan hier inderdaad rondwaard, in de persoon van jas. Ga uit, gij satanas!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 18:56

Aragorn schreef:
jas schreef:Ik zoek niet mijzelf, maar het Koninkrijk Gods. En vriendelijk verzoek of je die laatste godslasterlijke zin uit je posting weg wilt halen, die ik hier niet heb weergegeven. Jij bent de zoveelste waartegen ik zeg, kom niet met losgerukte teksten, maar kom met gefundeerde weerlegging van mijn postings. Dat kun je niet zonder de Bijbel geweld aan te doen. Ik heb maar één Meester, dat is Christus Jezus. En al braak je al het geweld van de hel over me uit, het zal me niet deren.
Overigens, weet je wat godsdienstwaanzin is? Dat is letterlijk wat het woord zegt. Iemand die een waanzinnige godsdienst brengt, die niet naar de Schrift is. Zoiets als jij. Slangenvenijn.

Walgelijk! :shock:

1. Wat is er godslasterlijk aan een oproep tot gebed voor je medemens?
2. Wat is er ongefundeerd aan het op grond van de Schrift veroordelen van jouw hatelijke houding, die je ook nu weer tentoonspreidt jegens iemand je totaal niet kent?
3. Slangenvenijn merk ik niet in Acire's posting, wel in die van jou. Ik begin bijna te geloven dat satan hier inderdaad rondwaard, in de persoon van jas. Ga uit, gij satanas!

Je hoeft niet zo verontwaardigd te doen. Want als Acire iemand oproept om mij te aanbidden, dan vind ik dat walgelijk. Kots. Ik wil daar totaal maar dan ook totaal niets mee te maken hebben. Oproepen tot iemand anders dan God, dat is een werk van de slang. Dus richt je woede maar tegen degenen die tegen God en Zijn heilig Woord ingaan i.p.v. tegen mij. Nog steeds heeft niemand een gefundeerd antwoord tegen mij ingebracht. Want ik heb al gezegd dat ik dat zou aannemen. Jij bent nu echt walgelijk bezig door te doen alsof ik dat zinnetje van haar, wat ik met **** heb weergegeven maar over mn kant moet laten gaan. Ga toch knikkeren joh, of in je neus peuteren of zo iets.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 18:56

Ik denk dat godsdienstwaanzin is iemand die zo met het evangelie is bezig geweest dat hij/zij er gek van geworden is. En zich dingen gaat verbeelden die er niet zijn. Zoals b.v. God te zijn, of denken dat hij/zij precies weet wat God zou doen. Heb in de Psychiatrie gewerkt met iemand die het had. Had een theologie studie gedaan maar zo ver doorgeslagen dat hij dacht god te zijn.

Dus mensen, bid voor Jas, dat hij vervult mag worden met Gods liefde.
En bid voor Collateral dat hij Jezus mag gaan accepteren als zijn zaligmaker!

Maar ik begrijp met de beste wil van de wereld niet wat hier nu Godlasterlijk aan is? Zou die toch......?????

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 19:05

jas schreef:Je hoeft niet zo verontwaardigd te doen.

Ik vind van wel. Jij maakt iemand die schijnbaar meer van de bijbelse boodschap begrepen heeft dan jijzelf uit voor godslasterlijk, godsdienstwaanzinnig en vol slangenvenijn.

Want als Acire iemand oproept om mij te aanbidden, dan vind ik dat walgelijk. Kots. Ik wil daar totaal maar dan ook totaal niets mee te maken hebben. Oproepen tot iemand anders dan God, dat is een werk van de slang.

Als je even zou lezen had je je kots binnen kunnen houden. Ze roept totaal niet op om jou te aanbidden, maar om voor je te bidden. Je gaat nu echt te ver in het blaten over mensen die je totaal niet kent, dat meen ik serieus.

Ga toch knikkeren joh, of in je neus peuteren of zo iets.

Jammer.. :?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 19:07

Acire schreef:Nadat ik al 100 keer in deze topic ben geweest, ook even een reactie:
Ik kan niet anders dan concluderen dat Jas op z'n minst een flinke godsdienstwaanzin heeft opgelopen.

Laten we met z'n allen voor Hem bidden, dat hij niet is zoals in 1 Corinthe 13 staat:
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.

Ik vind zijn toonzetting en houding tegenover medechristenen/medemensen (marnix, collateral, aragorn, mesch, jialykelly of wie dan ook) niet lijken op: lankmoedig, goedertieren, handelt niet lichtvaardiglijk, niet opgeblazen, niet zichzelf zoekend enz.

Dus mensen, bid voor Jas, dat hij vervult mag worden met Gods liefde.
En bid voor Collateral dat hij Jezus mag gaan accepteren als zijn zaligmaker!

*hug*
Acire

Sorry, mijn laatste posting aan jou neem ik terug m.b.t. de laatste opmerking. Ik had iets in je posting niet goed gelezen. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn laatste opmerking juist daartegen gericht was, maar ik zie nu, dat dit onterecht was. Nogmaals sorry. Als het er wel gestaan had, was mijn opmerking nl. wel terecht geweest.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 19:59

jas schreef:Als het er wel gestaan had, was mijn opmerking nl. wel terecht geweest.

Maar het stond er niet...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:06

PeterD schreef:
jas schreef:Als het er wel gestaan had, was mijn opmerking nl. wel terecht geweest.

Maar het stond er niet...

Nee, en daarom trek ik dat ook in. Je mag het gerust nog een paar x zeggen hoor, dat het er niet stond. Dan weet ik het zeker. Het spijt me nogmaals dat ik zo fel reageerde op iets wat er niet stond. Maar ik zou het heel vreselijk hebben gevonden als het er wel stond.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 nov 2004 20:37

jas schreef:
Acire schreef:
jas schreef:Wel weet ik wie er niet komen. Staat nl. ook in de Bijbel.

Daar heb je geen gelijk in. Er staat in de Bijbel wel een profiel van wie er niet of wel in de hemel zullen komen, maar jij als mens kunt nooit weten welke personen dat zullen zijn. Gelukkig niet, we zouden ons grondig vergissen!!

"Die den Zoon heeft, die heft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet." 1 Joh.5:12
Dus diegenen die de Zoon niet hebben, komen niet in de hemel. Dat bedoel ik. Die personen zijn dat. Heb jj de Zoon?

Wat je nu zegt klopt idd, degenen die de zoon niet hebben komen niet in de hemel. Maar jij kunt niet aan iemand zien of ie de Zoon heeft of niet!!!
Daarom zul je dat aan die personen zelf moeten vragen, want alleen zijzelf kunnen dat weten.

En aangezien je aan mij vraagt of ik de Zoon heb, zal ik antwoorden:
Door genade alleen mag ik 'JA' antwoorden op je vraag!! Jezus is in mij, en ik in Hem. Door het geloof, wat God mij gegeven heeft!! Haleluja!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 nov 2004 20:42

Aragorn schreef:Ze roept totaal niet op om jou te aanbidden, maar om voor je te bidden.

Toch wordt er wel met een hoofdletter naar Jas verwezen :wink:

Acire schreef:Laten we met z'n allen voor Hem bidden, dat hij niet is zoals in 1 Corinthe 13 staat
..

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 nov 2004 20:45

Nou nou, is dat nu nodig mij uitmaken voor slangenvenijn? Is dat niet wat snel, je hebt pas een post van me gelezen :shock:

Tja, tis natuurlijk moeilijk te bepalen wat nu wel en wat nu geen losgerukte tekst is, dus laat ik dat maar liggen. Trouwens, mijn posting was trouwens niet eens voor jou bedoeld :D

En jou aanbidden was helemaal mijn plan niet!! Ik heb ook maar een Meester, en dat is Jezus, Gods Zoon, en Hem alleen wil ik aanbidden, niemand anders!!! Dus daar zijn we't dan overeens :D

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 22:22

Acire schreef:
En jou aanbidden was helemaal mijn plan niet!! Ik heb ook maar een Meester, en dat is Jezus, Gods Zoon, en Hem alleen wil ik aanbidden, niemand anders!!! Dus daar zijn we't dan overeens :D

Ja gelukkig wel, want ik schrok daar erg van. Nogmaals sorry.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 nov 2004 22:27

Invincible schreef:
Aragorn schreef:Ze roept totaal niet op om jou te aanbidden, maar om voor je te bidden.

Acire schreef:Laten we met z'n allen voor Hem bidden, dat hij niet is zoals in 1 Corinthe 13 staat

He, dat is een vertyping van me! Kheb het gelijk maar aangepast! ;)
Dank je wel!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 22:32

Acire schreef:
Invincible schreef:

Dank je wel!

Hahaha, ik trek gelijk mn excuses weer in :wink:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 nov 2004 22:46

jas schreef:
Acire schreef:
Invincible schreef:

Dank je wel!

Hahaha, ik trek gelijk mn excuses weer in :wink:

huh, ik mis het even? leg uit? :?: :roll:

Vind je trouwens nogsteeds dat ik slangenvenijn uitbraak?

Terug naar “Archief”