Creationisme versus evolutionisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 19:24

John B schreef:
Sabra schreef:
Optimatus schreef:Die rib kan toch juist Gods plan zijn geweest om de mens apart te zetten?

Overigens, even een vraag over het scheppingsverhaal. Adam en Eva zijn de eerste mensen en die krijgen drie jongens (Kaïn, Abel en Seth). Kaïn en Seth krijgen kinderen. Maar wie zijn hun vrouwen en waar komen zij vandaan? Ik zoek dat al jaren in de Bijbel, maar ik kom er niet uit. Wie o wie helpt?

In de bijbel staat alleen het verhaal van Adam en Eva. Ik denk dat God veel meer mensen heeft geschapen, alleen het verhaal van Adam en Eva heeft laten optekenen. Dat de kinderen van Adam en Eva elkaars man en vrouw werden geloof ik niet.

Bovendien staat er even verder dat Kaïn een teken kreeg opdat de andere mensen konden zien dat zij hem niet mochten doden. Dat is voor mij een bewijs dat alleen die mensen die in het paradijs woonden hun levensloop beschreven zagen in de bijbel.

Al zou het zo zijn dat er meer mensen geschapen waren. (Wat ik persoonlijk niet geloof) dan nog hebben wij daar niets mee. Adam is de voorvader van het hele huidige menselijke geslacht. In de bijbel staat dat er niemand is die goed doet, ook niet één. Dat komt omdat onze natuur vedorven is door de zonde en wij allen zijn in Adam inbegrepen.

Zouden er andere mensen geschapen zijn, dan zouden die hier dus niet op aarde zijn.

Dat is een waar woord en der aanneming waardig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 19:32

just_mary schreef:
Socrates schreef:Heeft God handen dan? God is toch een geest? (Ik bedoel maar: hoe letterlijk kan je alles nemen?)

Kan een geest geen handen hebben?

Stel dat de evolutie theorie waar is.
Hoe is er in het begin leven ontstaan?
Wanneer en hoe heeft God ingegrepen, wat moet ik me bij zo'n ingrijpen voorstellen?

Ja dit is dus een totaal verkeerde invalshoek. Stel dat...............
Er valt helemaal niks te stellen. God heeft in 6 dagen alles geschapen al beweert een leger van geleerden met alle bewijzen overal vandaan het tegendeel. Dat heet geloof in de Almachtige Schepper des hemels en er aarde. En dat stel-geredenaar brengt de mens in de afgrond.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 19:58

Invincible schreef:
Yael schreef:Beste Fly, zelf geloof ik niet dat we vanuit de mensaap of vanuit de aap voortkomen. ik geloof dat God de mens met Zijn eigen handen gemaakt heeft uit het stof der aarde volgens mij staat dat ook in de Bijbel.

Er zijn verschillende redenen om aan te nemen dat de 'scheppingen' van de mens in Genesis 1 en die in Genesis 2 verschillende waren. In Genesis 1 wordt de mens geschapen, in Genesis 2 wordt de mens geformeerd.
Daarnaast was de mens in Genesis 1 gemaakt om heerschappij te hebben over heel de aardbol inclusief de zee, terwijl de mens in Genesis 2 in een hof appart werd gezet met geen zee in de buurt. In Genesis 2:8 wordt ook duidelijk vermeld dat de geformeerde mens in de hof werd gezet.
In Genesis 1 worden alle vruchten van de bomen aan de mensen aangeboden, terwijl de boom van Kennis er al was voordat Eva bestond. Hier raak je een beetje in de klit als je ervanuitgaat dat de mensen in Genesis 1 Adam en Eva zijn (al wordt de Lillith-mythe hier interessant).
En zo zijn er nog heel veel meer dingen.

+Het vormen van de mens uit stof wil niet zeggen dat dat stof dus geen aapmens was. De aapmens was ook stof, wij zijn ook stof, bijna alles is stof :wink:

Sabra schreef:In de bijbel staat alleen het verhaal van Adam en Eva. Ik denk dat God veel meer mensen heeft geschapen, alleen het verhaal van Adam en Eva heeft laten optekenen. Dat de kinderen van Adam en Eva elkaars man en vrouw werden geloof ik niet.

Bovendien staat er even verder dat Kaïn een teken kreeg opdat de andere mensen konden zien dat zij hem niet mochten doden. Dat is voor mij een bewijs dat alleen die mensen die in het paradijs woonden hun levensloop beschreven zagen in de bijbel.

+ Dat Kaïn in Genesis 4:17 een stad ging bouwen. Een stad voor wie? Hij, zijn vrouw en een paar kinderen?

hahaha, vergis je niet hoor. We hebben het hier over een stad met ettelijke honderduizenden inwoners. Dat heeft te maken met de rekenkundige exponent. Door de hoge leeftijd die mensen toen bereikten, ervan uitgaande dat zo zo rond hun 40e hun eerste kind kregen kom je op dat getal. Laat staan als ze al op hun 20e vruchtbaar zouden zijn geweest, dus het is nog een voorzichtige berekening.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 nov 2004 21:07

Lastig te zeggen omdat we niets over Kaïns uiteindelijke leeftijd weten. Gegeven is dat Kaïn zich wel (met vrouw) redelijk terugtrok uit de 'samenleving' die zijn vader en moeder waren begonnen + dat Enos (kleinkind Adam) een verbod schijnt (Arabische overlevering) te hebben gegeven op het huwen met Kaïnieten + dat de bijbel suggereert dat de eerste zoon/kind pas werd geboren op een gemiddelde leeftijd van 100 jaar.
Maar wellicht heb je gelijk, zou ik eens moeten gaan berekenen :roll:
..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 23:26

Marnix schreef:En leg maar eens uit hoe het dan met de zondeval zit.... Gingen twee net uit het aapstadium geëvolueerde oermensen opeens de fout in omdat ze niet van een appel mochten eten of zo? Wel flauw want toen ze nog apen waren deden ze niets anders...

Huhh?? Dat waren toch bananen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 23:28

Invincible schreef:
Marnix schreef:Maar dan kunnen we de bijbel wel met een korreltje zou tgaan nemen...

Juist niet. Zo bestaan er helemaal geen 6 scheppingsdagen, maar hoogstens 3. Dat korreltje zout wat er door de eeuwen bijverzonnen is probeer ik er juist uit te filteren :wink:

En waar haal jij de wetenschap vandaan dat er 3 scheppingsdagen waren?
Dan had je toch ook een heel andere tijdsindeling gekregen? Weken van 4 dagen ofzo? Hebben ze wel eens geprobeerd, weken anders dan 7dagen, ik geloof in oostblok, maar werd groot fiasco.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 23:40

Invincible schreef:Er zijn verschillende redenen om aan te nemen dat de 'scheppingen' van de mens in Genesis 1 en die in Genesis 2 verschillende waren. In Genesis 1 wordt de mens geschapen, in Genesis 2 wordt de mens geformeerd.

Dat lijkt me niet echt tegenstrijdig. In Gen. 1 is meer een alg. kennisgeving op dit punt, terwijl Gen. 2 gedetailleerder informatie geeft.
Invincible schreef:Daarnaast was de mens in Genesis 1 gemaakt om heerschappij te hebben over heel de aardbol inclusief de zee, terwijl de mens in Genesis 2 in een hof appart werd gezet met geen zee in de buurt. In Genesis 2:8 wordt ook duidelijk vermeld dat de geformeerde mens in de hof werd gezet.

Hoe kom je daar nou bij? In Gen. 2: 10 staat: "En een rivier was voortgaande uit Eden, om dezen hof te bewateren; en werd van daar verdeeld, en werd tot vier hoofden".
Invincible schreef:In Genesis 1 worden alle vruchten van de bomen aan de mensen aangeboden, terwijl de boom van Kennis er al was voordat Eva bestond.

Dit is toch ook geen tegenstrijdigheid? In Gen. 1 wordt de alg. heerschappij over de schepping aan de mens toebedeeld. In Gen. 2 wordt het proefgebod genoemd, wat niet uitsluit dat dit er in Gen. 1 ook al was.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 nov 2004 12:12

Marnix schreef:En leg maar eens uit hoe het dan met de zondeval zit.... Gingen twee net uit het aapstadium geëvolueerde oermensen opeens de fout in omdat ze niet van een appel mochten eten of zo?

Ook de appel is er bijverzonnen. Op basis van Henoch 32 zou ik willen zeggen dat het eerder een tros druiven was.

jas schreef:En waar haal jij de wetenschap vandaan dat er 3 scheppingsdagen waren?
Dan had je toch ook een heel andere tijdsindeling gekregen? Weken van 4 dagen ofzo? Hebben ze wel eens geprobeerd, weken anders dan 7dagen, ik geloof in oostblok, maar werd groot fiasco.

Er waren 6 dagen waarop er iets ontstond, maar er waren (hoogstens) 3 dagen waarop werkelijk werd geschapen (iets uit niets).
Dat waren de 1ste*, 5de en 6de dag. Resp: de aarde/Hemel, de zeedieren/luchtdieren, de mensen.
Mijn stelling is dat dat juist de punten waren waar de wetenschap nog geen antwoord op heeft, nl: het allereerste ontstaan van iets uit niets (met daarna het onstaan van het universum als kettingreactie), het onstaan van het eerste leven (in de zee!) en het verschil tussen mens en dier, de 'missing link'.

*Afhankelijk van uitleg. Velen geloven dat de aarde+Hemel al voor de 1ste 'scheppingsdag' waren geschapen, en dat er tussen Gen 1:1 en :2 een tijdskloof zit (van mogelijk miljarden jaren). Dat maakt dat er in de 6 'scheppingsdagen' slechts 2 scheppingsmomenten waren.

jas schreef:
Invincible schreef:Er zijn verschillende redenen om aan te nemen dat de 'scheppingen' van de mens in Genesis 1 en die in Genesis 2 verschillende waren. In Genesis 1 wordt de mens geschapen, in Genesis 2 wordt de mens geformeerd.

Dat lijkt me niet echt tegenstrijdig. In Gen. 1 is meer een alg. kennisgeving op dit punt, terwijl Gen. 2 gedetailleerder informatie geeft.

Is idd niet meteen tegenstrijdig, maar uitgaand van de theorie is het een belangrijk verschil. Let wel op dat jouw uitleg dat de mensen uit Gen1 en Gen2 dezelfde zijn, ook maar een theorie/uitleg is (die wat problemen met zich meebrengen die deze theorie probeert op te lossen). Welliswaar de meest logische, maar toch :wink:

jas schreef:
Invincible schreef:Daarnaast was de mens in Genesis 1 gemaakt om heerschappij te hebben over heel de aardbol inclusief de zee, terwijl de mens in Genesis 2 in een hof appart werd gezet met geen zee in de buurt. In Genesis 2:8 wordt ook duidelijk vermeld dat de geformeerde mens in de hof werd gezet.

Hoe kom je daar nou bij? In Gen. 2: 10 staat: "En een rivier was voortgaande uit Eden, om dezen hof te bewateren; en werd van daar verdeeld, en werd tot vier hoofden".

Dat zijn rivieren, geen zeeën. Punt is: ze werden in een hof appart gezet, itt de opdracht in Genesis 1 om heel de aarde te onderwerpen en te vervullen.

jas schreef:
Invincible schreef:In Genesis 1 worden alle vruchten van de bomen aan de mensen aangeboden, terwijl de boom van Kennis er al was voordat Eva bestond.

Dit is toch ook geen tegenstrijdigheid? In Gen. 1 wordt de alg. heerschappij over de schepping aan de mens toebedeeld. In Gen. 2 wordt het proefgebod genoemd, wat niet uitsluit dat dit er in Gen. 1 ook al was.

Als dat gebod ook in Gen 1 bestond, had G.d nooit alle vruchten van alle bomen aangeboden. Lijkt me klontjes.
Aan Eva kon nooit alle vruchten van alle bomen zijn aangeboden, omdat gedurende haar gehele bestaan de boom van Kennis bestond.
En dus kan Eva niet 1 van de mensen van Gen 1 zijn.

Maar jij zegt hiermee indirect ook dat de boom van Kennis er al was op de 6de 'scheppingsdag', en dus voor de 7de, de rustdag, en dus al op het moment dat G.d zei dat alles zeer goed was?
Als de mensen in Gen1&2 dezelfde zijn, maakte de boom van Kennis deel uit van de zeer goede schepping. Ik geloof dat niet zo.

Eric :wink:
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 nov 2004 13:24

Invincible schreef:
Collateral schreef:
meschianza schreef:Ik begrijp ook niet, mocht de macro-evolutie wel hebben plaatsgevonden, waar en wanneer en hoe en in welk stadium de ziel in de mens kwam, wat ons onderscheidt van de dieren.

Dat is een heel interessante vraag!

Op grond van de grondtekst van de bijbel (OT) kan worden gesteld dat ook dieren een ziel hebben (net als mens: ziel/geest/lichaam). Het forum waar ik dit met Taytelbaum heb besproken is alleen eventjes uit de lucht, dus kan niet zo 123 een bijbeltekst geven.
Ik hoop hier later op terug te kunnen komen.

Bij deze:
Vergissing van mijn kant, we hebben destijds besproken of dieren een geest hebben.
Dat dieren een ziel hebben kun je bijv lezen in bijv Deut 12:
23] Alleen houdt vast, dat gij het bloed niet eet; want het bloed is de ziel [nephesh]; daarom zult gij de ziel met het vlees niet eten

Dat ze een geest hebben staat bijv in Prediker 3:
21] Who knoweth the spirit of man that goeth upward, and the spirit [ruwach] of the beast that goeth downward to the earth? [KJV] In de [STA] vertaald met 'adem'.

Maar!.. (voordat Klaas me in de haren vliegt :wink: ) nephesh kan meerdere dingen betekenen, dus echt waterdichte conclusies kun je niet trekken :mrgreen: al lijkt het mij gewoon duidelijk :P
..

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 09:43

Cavecracker schreef:
Socrates schreef:
Sabra schreef:Volgens mij is de evolutie wel bewezen. Vrijwel iedere diersoort evolueert, zo ook de mens.

Dat staat ook niet zo erg ter discussie denk ik, het gaat meer om 'the origin of species' oftewel waar komen we vandaan, oerknal of schepping?

Ik geloof zeker in de schepping. Maar sluit een 'schepping door oerknal' niet uit.

Ik denk dat wel degelijk ter discussie staat, dat de mens zou evolueren. Ik geloof daar niet in. De mens is ook geen diersoort. De mens is gemaakt als kroon op de schepping en is sindsdien als gevolg van de zonde slechts verder van zijn volmaaktheid afgeraakt. Als er ontwikkeling is geweest geloof ik in degeneratie, een algehele genetische aftakeling van Gods wonderlijke schepping, die nu smacht naar het herstel in de vorm van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Ik denk ook dat die veranderingen slechts plaats hebben gevonden binnen de soortgrenzen.

Wat geloof jij in een kleine God, die alleen maar dingen kan maken die aftakelen in de tijd (net zoals de dingen die de mens maakt).

Mijn geloof is in de God die dingen schept die beter kunnen worden ...
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 09:57

reform schreef:
Collateral schreef:
Marnix schreef:Uiteraard... dat is puur een christelijke visie... als je vanuit christelijk perspectief kijkt kun je zeggen dat we degenereren, wetenschappelijk gezien is dat niet juist, dan gaan we steeds meer kunnen... Niet zo raar dat niet-gelovigen de degeneratietheorie afwijzen.

Peter Scheele probeerde echter de indruk te wekken dat degeneratie wel degelijk wetenschappelijk te verantwoorden is...
Een wetenschappelijke theorie die wetenschappelijk niet juist is, lijkt me trouwens vrij zinloos :)

Ik denk dat er zowel sprake is van een evolutie als van een degeneratie.
Wat waren dan de kritiekpunten op de degeneratietheorie. Ben ik wel benieuwd naar

Eigenlijk deugt er vrijwel niets aan het boek, zie http://www.geocities.com/groenrondballe ... s_PS3.html
- De probleemstelling van Peter Scheele bevindt zich op een ander wetenschappelijk gebied (moreel van de mens) dan waar hij zijn gegevens presenteerd (biologie). Dit is bijvoorbaat vruchteloos.

- Evolutie wordt als een domme karikatuur van het toevalsproces neergezet door Peter Scheele, maar ook door bv Ronald Meester en Cees Dekker. Ik denk dat dit komt omdat ze weliswaar goed zijn in hun eigen vakgebied, maar geen van allen is bioloog, maar respectievelijk evangelist, wiskundige en natuurkundige. Als bioloog heb ik een stukje geschreven voor www.kennislink.nl over evolutie als de beste ontwerper: http://www.kennislink.nl/web/show?id=12 ... &cat=60360

Hetgeen overigens allemaal niet wegneemt dat ik ook wetenschappelijke bezwaren heb tegen de atheistische, materialistische uitleg van evolutie die vaak gebezigd wordt, zie Bijbel en onderwijs± http://home.planet.nl/~hoek0153/wetenschbezwaar.html

zie verder mijn website:
http://www.geocities.com/groenrondballe ... leven.html

en enkele punten staan ook elders
http://www.fsteeman.dds.nl/degeneratie/index.html
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 10 nov 2004 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 10:13

just_mary schreef:Mijn onderbouwing komt uit het boek: Oorsprong, Bijbel en wetenschap verenigt. Door Ariel Roth. Misschien een idee om het boek ook te lezen, want het is echt teveel om het allemaal te zeggen zeg maar. Dit eerste punt heeft betrekking op het probleem met het spontaan ontstaan van leven.

1. Ontstaan van leven niet te verklaren met de evolutietheorie
Problemen met:
Concentratie van de biopolymeren, deze zijn namelijk zeer instabiel en vallen zo uit elkaar. Zo zijn aminozuren wel te vormen, onder bepaalde condities, maar in diezelfde condities vallen DNA ketens uit elkaar.
Links- en rechtsdraaiende moleculen, organismen ontstaan met name uit linksdraaiende aminozuren. Dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat deze moleculen altijd 50-50 voorkomen.
Kans op spontane generatie is onwaarschijnlijk klein, en het onstaan van al de vreselijk ingewikkelde systemen ook. De tijd dat de aarde bestaat volgens de evolutietheorie is te kort om zulke ingewikkelde systemen door toeval te laten ontstaan (mbv wiskundige modellen berekend).
De kans dat een functioneel eiwit ontstaat van 100 aminozuren: 4,9 * 10^-191. En dan te bedenken dat het kleinste organisme bestaat uit 580 basen, coderend voor 482 genen!

Creationisten worden beschuldigd dat ze in wonderen geloven, maar het lijkt erop dat het geloof in spontane generatie van het leven zonder tussenkomst van een ontwerper een nog groter 'wonder' is.

Nobelprijswinnaar George Wald (evolutionist): 'Als je nadenkt over de omvang van dit karwei, moet je toegeven dat de spontane generatie van een levend wezen onmogelijk is. Toch geloof ik dat we hier zijn als gevolg van spontane generatie.'

Wetenschappelijk bewijs tegen chemische evolutie is zo duidelijk, dat er niet anders overblijft dan... het scheppingsmodel. :)

Met je bezwaren tegen chemische eolutie ben ik het eens, zie http://home.planet.nl/~hoek0153/wetenschbezwaar.html
Daar staan ook nog bezwaren tegen andere subdisciplines van evolutie.

Maar, Darwin sprak over biologische evolutie, evolutie van levende wezens, uitgaande van een geschapen levende cel (vanaf druk 2 door God geschapen). Hier tegen heb je met het verwerpen van chemische evolutie (dat idee stamt pas uit de jaren 50, naar de experimenten van Miller) geen argumenten geleverd.
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 10:17

meschianza schreef:Ik heb ook nooit echt aan het idee kunnen wennen dat mijn verre voorouders nog aan zeewier knabbelden.

Wat is lastiger om aan te wennen, het idee dat je verre voorouders niet bestonden en opeens wel, of dat elke generatie iets veranderd is.

meschianza schreef:Ik begrijp ook niet, mocht de macro-evolutie wel hebben plaatsgevonden, waar en wanneer en hoe en in welk stadium de ziel in de mens kwam, wat ons onderscheidt van de dieren.

Het stadium zal ergens tussen de mens en de chimpansee soorten liggen ... maar is lastig vast te stellen, want de ziel of geest (of hoe de mens naar Gods evenbeeld is gemaakt!) laat geen fossielen na ...
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 10 nov 2004 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 10:20

jas schreef:Ja dit is dus een totaal verkeerde invalshoek. Stel dat...............
Er valt helemaal niks te stellen. God heeft in 6 dagen alles geschapen al beweert een leger van geleerden met alle bewijzen overal vandaan het tegendeel. Dat heet geloof in de Almachtige Schepper des hemels en er aarde. En dat stel-geredenaar brengt de mens in de afgrond.

Het probleem met die 6 dagen is dat het Bijbels gezien onmogelijk 6 dagen kunnen zijn geweest zoals wij die vandaag de dag kennen, beginnend met zonsopgang en eindigend met zonsondergang. Immers, Genesis 1 zegt duidelijk dat pas halverwege die 6 dagen (dag 4) de zon e.d. zijn geschapen ....

........... over de verkeerde invalshoek gesproken ...........
John

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 14:27

groenrondballetje schreef:
jas schreef:Ja dit is dus een totaal verkeerde invalshoek. Stel dat...............

Het probleem met die 6 dagen is dat het Bijbels gezien onmogelijk 6 dagen kunnen zijn geweest zoals wij die vandaag de dag kennen, beginnend met zonsopgang en eindigend met zonsondergang. Immers, Genesis 1 zegt duidelijk dat pas halverwege die 6 dagen (dag 4) de zon e.d. zijn geschapen ....

........... over de verkeerde invalshoek gesproken ...........

Kan me niet schelen of ik het kan begrijpen of niet. Ik geloof het zoals het er staat. Ik hoef het niet te weten hoe het zit, om het te geloven.

Terug naar “Archief”