Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 08:41

Optimatus schreef:Ik begrijp dat jij met hart en ziel aan de SV hangt, maar ik hang daar in het geheel niet aan - niet meer of minder dan aan welke andere serieuze vertaling.

Conclusie: Dus je hecht weinig waarde aan welke Bijbel dan ook?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 08:46

Even terugkomend op het jij/je/u/gij taalgebruik.

Als wij de koningin te spreken krijgen, zeggen we dan ook tegen haar: "Hoi, tof dat je even tijd voor me hebt, ik vind dat je een mooi hoedje op hebt."

Ik denk het niet. Waarom zouden wij dan tegen God, die toch zoveel groter en hoger is dan onze koningin wel jij en jou zeggen? Persoonlijk ben ik van mening dat dit een vervlakking van normen en waarden is, het bewust verkleinen van afstand tussen ondergeschikte en meerdere.

Jammer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2004 09:52

PeterD schreef:
Optimatus schreef:Ik begrijp dat jij met hart en ziel aan de SV hangt, maar ik hang daar in het geheel niet aan - niet meer of minder dan aan welke andere serieuze vertaling.

Conclusie: Dus je hecht weinig waarde aan welke Bijbel dan ook?

Ik hecht waarde aan goed vertaalde Bijbels. Veel waarde zelfs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 nov 2004 09:56

Als wij de koningin te spreken krijgen, zeggen we dan ook tegen haar: "Hoi, tof dat je even tijd voor me hebt, ik vind dat je een mooi hoedje op hebt."

Ik denk het niet. Waarom zouden wij dan tegen God, die toch zoveel groter en hoger is dan onze koningin wel jij en jou zeggen?

Volgens mij wordt in de NBV God niet getutoyeerd. God gebruikt zelf 'je' en 'jij' maar wordt volgens mij niet zo aangesproken.

Overigens spreken Duitsers God consequent met 'je' aan.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 10:01

Klaas schreef:

Ik denk het niet. Waarom zouden wij dan tegen God, die toch zoveel groter en hoger is dan onze koningin wel jij en jou zeggen?

Volgens mij wordt in de NBV God niet getutoyeerd. God gebruikt zelf 'je' en 'jij' maar wordt volgens mij niet zo aangesproken.

Klaas

Ik ben dat eigenlijk ook nog niet tegen gekomen, dus als het wel zo zou zijn, dan graag even de tekst waar dat zo gebeurd. Voor er beschuldigingen worden geplaatst en er een discussie ergens over wordt gehouden wat niet zo is.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 05 nov 2004 10:04

Uiteindelijk is God de enige die onze harten aanziet en onze oprechtheid.
Als ik een kind van de koningin ben zal ik haar niet aanspreken met mama?
Als de koningin mijn vriendin is zal ik haar dan aanspreken met Beatrix?

God is mijn schepper.
God is mijn vriend.
God is mijn koning.
God is mijn vader.
Gods is mijn alles.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 nov 2004 10:07

hm... volgens mij stond het topic over de NBV (en meerdere topics over vertalingen) toch echt in het subforum "bijbel". hier weer on-topic?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 10:08

joepie schreef:
Klaas schreef:

Klaas

Ik ben dat eigenlijk ook nog niet tegen gekomen, dus als het wel zo zou zijn, dan graag even de tekst waar dat zo gebeurd. Voor er beschuldigingen worden geplaatst en er een discussie ergens over wordt gehouden wat niet zo is.

Ik zeg niet dat dit in de NBV staat; ik reageerde op een aantal opmerkingen van een paar pagina's terug waaruit blijkt dat je makkelijk je of jou tegen God mag en kan zeggen.

Of ik heb het verkeerd begrepen... :?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 nov 2004 10:13

Of ik heb het verkeerd begrepen...

Ik denk het ;-)
Op zich is de manier waarop God wordt aangesproken een doorn in het oog van veel behoudende christenen (alles moet kapot!), maar het verband met de NBV is er volgens mij niet.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 17:09

PeterD schreef:Even terugkomend op het jij/je/u/gij taalgebruik.

Ik denk het niet. Waarom zouden wij dan tegen God, die toch zoveel groter en hoger is dan onze koningin wel jij en jou zeggen? Persoonlijk ben ik van mening dat dit een vervlakking van normen en waarden is, het bewust verkleinen van afstand tussen ondergeschikte en meerdere.

Jammer.

1. Het ging er om hoe God naar mensen komt, niet alleen voor hope we als mensen naar God toe gaan.

2. De koningin zou mij zeker niet met u aanspreken. En als ze op visite zou komen zou ze het denk ik helemaal niet fijn vinden als ik gemaakt deftig ga doen en ga proberen allemaal moeilijke woorden te gebruiken.

Het risico van "verheven" taal is dat je bij God niet jezelf bent... maar je anders voordoet dan je bent...

En ik denk dat je best tegen God mag zeggen dat je het tof vindt dat Hij je Vader wil zijn...

Ik heb trouwens nergens iemand zien concluderen dat je tegen God gewoon je en jouw kan zeggen. Dat lijkt me weer een stap te ver.... U zeggen doen we in nederland nog wel vaker tegen iemand die boven je staat... en zelfs al is dat niet zo, dan zou het bij God nog op zijn plaats zijn... Hij verdient respect....

Alleen zit respect hem niet in verheven taal en moeilijke oude woorden... dat heeft niets met respect te maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 19:40

Marnix schreef:2. De koningin zou mij zeker niet met u aanspreken. En als ze op visite zou komen zou ze het denk ik helemaal niet fijn vinden als ik gemaakt deftig ga doen en ga proberen allemaal moeilijke woorden te gebruiken.

Helaas heb je ongelijk. Zij spreekt je aan met "U" en mijnheer. Uit respect en beleefdheid.

Marnix schreef:Alleen zit respect hem niet in verheven taal en moeilijke oude woorden... dat heeft niets met respect te maken.

Hiermee ben ik het eens. Respect moet je uitstralen en tonen, en dat zit niet in moeilijke oude woorden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:02

PeterD schreef:
Marnix schreef:2. De koningin zou mij zeker niet met u aanspreken. En als ze op visite zou komen zou ze het denk ik helemaal niet fijn vinden als ik gemaakt deftig ga doen en ga proberen allemaal moeilijke woorden te gebruiken.

Helaas heb je ongelijk. Zij spreekt je aan met "U" en mijnheer. Uit respect en beleefdheid.

Marnix schreef:Alleen zit respect hem niet in verheven taal en moeilijke oude woorden... dat heeft niets met respect te maken.

Hiermee ben ik het eens. Respect moet je uitstralen en tonen, en dat zit niet in moeilijke oude woorden.

Er is maar één respect en dat is de vreze des Heeren. Daar moet respect op gestoeld zijn. Ik respecteer niets wat daarmee niet strookt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:08

jas schreef:Er is maar één respect en dat is de vreze des Heeren. Daar moet respect op gestoeld zijn. Ik respecteer niets wat daarmee niet strookt.

Ok, "Alles moet kapot". Dat gaan we doen ook dan :wink:

Dus jij respecteert de koningin niet?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 20:10

PeterD schreef:
jas schreef:Er is maar één respect en dat is de vreze des Heeren. Daar moet respect op gestoeld zijn. Ik respecteer niets wat daarmee niet strookt.

Voor zover de koningin dingen doet of zegt die tegen Gods Woord ingaan, respecteer ik haar niet nee. Ik mag de mensen niet liefhebben boven God, jij wel?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 20:14

jas schreef:
PeterD schreef:

Voor zover de koningin dingen doet of zegt die tegen Gods Woord ingaan, respecteer ik haar niet nee. Ik mag de mensen niet liefhebben boven God, jij wel?

Allereerst antwoord op je vraag: NEE dat mag niet.

Wedervraag: is liefhebben hetzelfde als respecteren dan? God roept ook op de overheid en allen die boven ons gesteld zijn te gehoorzamen.
Tenzij deze tegen Gods Woord en wil ingaat.
Moeten we dan ook geen respect meer hebben? Ik denk van wel, ze blijven immers ten alle tijde boven ons gesteld.

Terug naar “Archief”