Vrijheid van meningsuiting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 nov 2004 14:49

IK denk dat Optimatus wat dit betreft gelijk heeft. Neemt overigens niet weg dat in Nederland de wet het kader is en niet de bijbel, zoals de bijbel voor christenen het kader is/zou moeten zijn.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 nov 2004 13:19

Als we er in Nederland vanuit gaan dat een ieder mag zeggen wat hij of zij wil (waar ik het niet mee eens ben) dan hebben we het hier over de heer van Gogh. Waarom mag dan een Iman niet zeggen dat homo's erger zijn dan varkens? De vrijheid van meningsuiting geldt dan ook voor de uitspraken van extreme (zijn er wel gewone?) Imans.

sela

Berichtdoor sela » 05 nov 2004 14:33

maar er zijn ook weer grenzen misschien, zoals 'het mag niet aanzetten tot haat'?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 14:48

Optimatus schreef:Als Van Gogh mag roepen dat Abu Jaja de pooier van de profeet is (hetgeen ik betwijfel, want Mohammed is al een paar eeuwen dood en runde geen bordeel), dan mag ik ook roepen dat Sharon de pooier van Jaweh is (hetgeen ik overigens ook betwijfel, want Sharon is premier van Israël hetgeen een geheel andere functie is dan bordeelhouder).

|:)| :lol: |:)|

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 nov 2004 15:14

Optimatus, wat ik stuitend vind als je het over JWHW hebt van Sharon heb je het wel over onze God. Dat bedoel ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2004 20:14

Het is ook maar een voorbeeld. Ik zeg alleen dat het gezegd mag worden. Ik zal een dergelijke uitspraak ook nooit steunen, alleen ontzeg ik niemand het recht dergelijke uitspraken te doen.

Tenzij we het eens gaan hebben over een beperking van de vrijheid van meningsuiting.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

the undutchable
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor the undutchable » 02 jan 2005 21:41

van Gogh heeft ook godslasterende taal uitgesproken over de christenen
en wij christenen hebben hem toch ook niet vermoord
en als ik zeg sharon is een varken is dat gewoon mijn mening
net zoals ze roepen in een voetbalstadion dat de scheidsrechter een *censuur* is dit kan nog wel door de beugel ,maar je moet niet iemands geloof gaan lasteren ,want als je niet geloofd kun je wel makkelijk praten
maar ieder vind zijn geloof het ware geloof dus moet een ieder respect tonen voor elkanders geloof.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 03 jan 2005 20:46

Hm, in de oudejaarsconference van Lebbis en Jansen kwam dit punt ook aan bod. Lebbis zij zoiets als, je mag wel alles zeggen, maar is het ook verstandig om alles te zeggen? Als je bepaalde dingen over de Islam en Mohammed zegt kun je er vanuit gaan dat een gekke Moslim extremist je een paar kogels door het lijf wil jagen.

Aardig dat dit bij Lebbis en Jansen vandaan kwam ...
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Vrijheid van meningsuiting

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jan 2005 23:04

Optimatus schreef:
Is de vrijheid van meningsuiting in jullie ogen onbegrensd? Of is er wel een bepaalde grens waaraan men zich dient te houden? Waar ligt die grens dan?

Er zijn wel degelijk grenzen .
Je kunt niet alles zeggen, anders doe je mensen pijn.
En dat is niet leuk

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 jan 2005 23:22

waarnemer schreef:Als we er in Nederland vanuit gaan dat een ieder mag zeggen wat hij of zij wil (waar ik het niet mee eens ben) dan hebben we het hier over de heer van Gogh. Waarom mag dan een Iman niet zeggen dat homo's erger zijn dan varkens? De vrijheid van meningsuiting geldt dan ook voor de uitspraken van extreme (zijn er wel gewone?) Imans.

Van Gogh was een voorvechter van vrijheid van meningsuiting tot in het extreme. We moeten dus niet vergeten dat hij geen enkel bezwaar maakte dàt die uitspraken zijn gedaan. (hij bestreed natuurlijk wel wàt er gezegd is, o.a. over homo's en varkens)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 04 jan 2005 01:07

Wanneer is iets een mening en wanneer is het alleen maar bedoeld om mensen te kwetsen?

Je mag alles zeggen, maar moet je ook alles zeggen? Soms is het beter even te wachten, even na te denken voor je wat zegt. (Dat is moeilijk ik weet het)

Vrijheid van meningsuiting is een mooi ding. Maar dat wil niet zeggen dat je alles zomaar kan en moet zeggen. Je kan kritiek krijgen op je uitspraken en de ander heeft net zo veel recht die mening te verkondigen. Het is niet erg om van mening te veranderen of je woorden terug te nemen.

Wat Van Gogh deed was mensen neersabelen met woorden, maar tegen kritiek kon hij niet. Pim Fortuyn was hier misschien nog wel een treffender voorbeeld van. Wel dingen roepen, maar als het er op aankwam geen gehoor geven.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2005 09:24

Ik herinner me nog hoe Rosenmöller Fortuyn in Rotterdam hardhandig onderuit haalde en dat Fortuyn zich vervolgens als een klein kind gedroeg. Net een kleuter die geen zuurtje kreeg.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 09:53

Tijdens dat TV debat? toen ging hij er ook een keer vantussen, het watje...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 04 jan 2005 10:36

Toen was z'n vader net overleden, wees blij dattie er nog zat ...
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 10:39

Nee, dat was toen Paul Rosemuller een opmerking maakte over een politiek aangelegenheid waar hij geen weerwoord op had... Maar het zou kunnen dat zijn pa toen net overleden was...

Ik vind het jammer dat juist Pim vermoord werd...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”