Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 nov 2004 14:42

Sabra schreef:Als ik even nadenk moet ik erkennen dat ik extreme vergelijking trek, maar wat ik wilde aangeven is dat wij vooral niet de misstanden bij anderen moeten zoeken maar vooral bij ons zelf. En ook moeten nadenken over de dingen wij doen of juist nalaten te doen.

Maar ik blijf van mening dat de rol die door sommigen wordt toegekend aan vrouwen binnen de reformatorische kring voort komt uit soort van misplaatst superioriteitsgevoel van de man. Dat is althans mijn ervaring.

Als ik mensen hier gekwetst heb met mijn uitspraken, dan mijn oprechte excuses.

Excuses aanvaard.

Overigens geef je het zelf al aan:
"...de rol die door sommigen wordt toegekend aan vrouwen binnen de reformatorische kring"
Ik ontken niet dat er schrijnende uitwassen zijn waarin mannen hun positie t.o.v. de vrouw misbruiken met de Bijbel in de hand. Gruwelijk. Dit betreft echter uitzonderingen die nimmer als kenmerkend voor de complete orthodox-reformatorische gemeenschap mogen worden gezien.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 14:45

Op dit punt liggen Rome en Reformatie bijzonder dichtbij elkaar. Ook daar heb je vreemde en onverkwikkelijke excessen in de relatie tussen man en vrouw.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 nov 2004 15:05

@Pieter

Ik denk trouwens niet dat vrouwen per definitie beter zijn in de opvoeding van kinderen dan mannen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 nov 2004 15:20

Sabra schreef:@Pieter

Ik denk trouwens niet dat vrouwen per definitie beter zijn in de opvoeding van kinderen dan mannen.

Ik denk toch dat dit geld voor verreweg de meeste vrouwen. Uiteraard spreek ik dan niet over ontaarde moeders die nauwelijks meer naar hun kinderen omkijken.

Ik merk gewoon in de praktijk dat vrouwen een andere, meer fijnzinnige 'approach' hebben, meer gevoel, dan mannen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 17:00

Sabra schreef:Als ik even nadenk moet ik erkennen dat ik extreme vergelijking trek, maar wat ik wilde aangeven is dat wij vooral niet de misstanden bij anderen moeten zoeken maar vooral bij ons zelf. En ook moeten nadenken over de dingen wij doen of juist nalaten te doen.

Maar ik blijf van mening dat de rol die door sommigen wordt toegekend aan vrouwen binnen de reformatorische kring voort komt uit soort van misplaatst superioriteitsgevoel van de man. Dat is althans mijn ervaring.

Als ik mensen hier gekwetst heb met mijn uitspraken, dan mijn oprechte excuses.

Op deze manier geformuleerd kan ik me er wel in vinden. :wink: Er zijn zeker gevallen waarin de man een bepaalde theologie misbruikt om zijn vrouw te onderdrukken en dat is uiteraard fout. Maar ik haast me te zeggen dat dat an sich geen kenmerk is van orthodox gereformeerden, vrouwenmishandeling en achterstelling komt in alle lagen vd. samenleving voor (maar dan zonder theologisch excuus).

Overigens ben ik niet zo snel gekwetst, dus maak je geen zorgen. :D

sela

Berichtdoor sela » 04 nov 2004 17:14

in onze refowereld willen we - misschien terecht - niet te veel veranderen.. dat blijkt uit velerlij zaken.
is nederland reeds ontzuild, wij niet.
in deze maatschappelijke context kan het daarom bijna niet anders dat ook de emancipatie van vrouwen achter blijft en we dus wel degelijk bij een andere zuil - islam- aansluiting vinden.

sela

Berichtdoor sela » 04 nov 2004 17:20

te vaag? misschien is onderstaande verduidelijkend:
'je zult je vermenigvuldigen!' dat houdt de traditionele rolpatronen van 20-30 jaar geleden nog steeds in stand. tot op de dag van vandaag.
vroeg trouwen [omdat je niet mag samenwonen] en na een jaar - als er geen babies zijn - de dominee op bezoek krijgen die zegt dat het goed is om kinderen te baren...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 19:06

Toch denk ik, of men het nu wil of niet, de reformatorische zuil niet bestand is tegen 'de buitenwereld'. Dat lukte zo'n 15 jaar geleden nog wel, maar nu is toch duidelijk zichtbaar dat dit niet nog eens 15 jaar duurt.

sela

Berichtdoor sela » 05 nov 2004 09:40

dat denk ik ook ja, met alle informatie waar onze zuil ons niet langer voor kan afschermen is het bijna onontkomelijk dat we zelf onze mening gaan vormen..

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2004 12:28

Pieter schreef:Elders op dit forum stelt Sabra dat de positie van vrouwen in de islam en van vrouwen in de SGP-achterban vergelijkbaar zou zijn.

In beide subculturen wordt de vrouw volgens hem achtergesteld. Sabra noemt daarbij o.a. het vrouwenstandpunt van (een deel van) de SGP.

Ben je het hiermee (on)eens, en waarom?

Bij de SGP heeft het te maken met wat er in de brieven van Paulus staat.
Ze zeggen dit dus aan de hand van de bijbel
Ik vind het niet zo gek, ben het er wel mee eens.
Vrouwen in leidinggevende posities vind ik trouwens helemaal niks, omdat vrouwen onderhevig zijn aan maandstonden, dus hormonen, waardoor ze emotioneel en zo , dus niet altijd hetzelfde zijn.
Mannen zijn altijd hetzelfde.

Wat er in de Koran staat over vrouwen is totaal anders als wat Paulus schreef.

En ik vind niet dat wij Christenvrouwen achtergesteld worden.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 nov 2004 15:21

Hoe zit het dan met vrouwen boven de 50, dan zijn de maandstonden toch voorbij? Boven de 50 wordt je ook verstandiger. Het lijkt me goed dat vrouwen maar ook mannen boven de 50 leiding gaan geven. Eisenhouwer, Adenauer, en de Gaulle waren denk ik al 70 of 80 toen ze op het toppunt van hun macht waren. Geen gek idee.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2004 18:59

Ja, rond je 55ste dan is de overgang ongeveer achter de rug.
Maar of je hormoonhuishouding dan in orde is, vraag i mij af. Mijn moeder van 67 heeft nog steeds 1 keer per maand vreselijke hoofdpijn als eigenlijk haar periode zou moeten zijn.
Maar okee, neem een vrouw van 60.
Toch niet natuurlijk als een vrouw boven een man staat, vind ik, hoor.
Een vrouw kan best leiding geven, maar dan aan kinderen of andere vrouwen, maar niet aan mannen.
Dat is niet bijbels.
Ik ben het op dat punt met de SGP eens.
Maar ik dacht dat ze voor de doodstraf waren, dus dat vind ik niet te rijmen met Christenzijn. (gij zult niet doden ).
Dus ik stem geen SGP. (zowiezo al belachelijk dat vrouwen ook mogen stemmen, eigenlijk, maar als ik dat zeg dan krijg ik gelijk doodsbedrijgingen van feministisch Nederland, woedende potten achter mij aan gerend, met guns )

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 nov 2004 18:14

Dus ik stem geen SGP.

wat stem je dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 nov 2004 18:17

Ik stem wat mijn man zegt, en wat dat is, dat zeg ik niet, dat is prive.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 nov 2004 18:18

wat het ook is, de meeste andere partijen voeren abortus en euthanasie in hun programma, valt dat wel te rijmen met je Christenzijn?

(zomaar een vraag, misschien wel offtopic maar ja)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”