Hemel & hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 18:01

surfer schreef:misschien is er in de hel juist geen afleiding meer.
Waardoor mensen gedwongen worden over hun werkelijke toestand na te denken, en is dat onderdeel van de pijn. 'de worm die niet sterft en het vuur dat niet uitgeblust wordt.

Dan zie je het als een soort straf... maar 'nadenken' vind ik weer zo'n goede eigenschap die eigenlijk in de hemel bij God zou thuishoren. En God is niet aanwezig in de hel... lastig, want ergens hoop ik inderdaad dat er een bepaalde bewustzijn is zodat mensen nog kunnen kiezen.

Trouwens, er zijn mensen die zeggen dat er verschillende lagen in de hel zijn (Dante, Rooms-Katholiscisme). Hoe denken jullie daarover?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 feb 2003 18:06

Dan zie je het als een soort straf...
Nee, niet per se. De mogelijkheid is er niet meer, en dat kun je als straf ervaren. Dat wel. Maar ik zie straf trouwens heel anders als het nemen van wraak.

En God is niet aanwezig in de hel...
ik weet dat niet precies, heb je daar aanwijzingen uit de Bijbel voor? Ik kan wel dit vinden:

Psalmen 139 8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.

lastig, want ergens hoop ik inderdaad dat er een bepaalde bewustzijn is zodat mensen nog kunnen kiezen.
Ik denk dat.

Trouwens, er zijn mensen die zeggen dat er verschillende lagen in de hel zijn (Dante, Rooms-Katholiscisme). Hoe denken jullie daarover?
die graden zouden dan afhankelijk kunnen zijn van je eigen geestestoestand.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 feb 2003 18:18

dit is trouwens ook een merkwaardige tekst:

Numeri 16:33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.

dit kan uitgelegd worden als zou de hel een fysieke plek zijn ergens diep in de aarde.
Laatst gewijzigd door surfer op 03 feb 2003 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 18:20

Ter correctie... in psalm 139 staat niet hel maar dodenrijk (sheol). Christus is ook niet nedergedaald ter helle, maar nedergedaald in het dodenrijk (ook correct volgens nieuwe testament), een geloofsbelijdenis ten spijt. In nieuwtestamentische taal wordt de hel voornamelijk genoemd als de straf op het anti-Christus zijn -> ofwel de tweede dood.

Ik denk ook dat God niets liever wil dan de mens weer de keuze te geven om terug bij Hem te komen. Maar doet de mens dat ook? Ik ben erg bang dat ze voor eeuwig niet meer willen kiezen. En dan komen die begeerten weer om de hoek kijken. De mens zit zo in zijn begeerten dat hij er dan niet meer vanaf kan komen (denk aan psychopaten). Er zit wel een grote waarheid, ben ik bang, in de tekst:

Heden indien gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet maar laat u leiden.

Tijd om nu te kiezen!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 18:21

surfer schreef:dit is trouwens ook een merkwaardige tekst:

33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.

dit kan uitgelegd worden als zou de hel een fysieke plek zijn ergens diep in de aarde.

Daar zou ik ook zo 1, 2, 3 geen raad mee weten. Ga ik thuis even opzoeken.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 18:22

Komt toch uit Numeri?
Laatst gewijzigd door Thedudehimself op 03 feb 2003 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 feb 2003 18:23

sorry, staat in Numeri 16

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 04 feb 2003 12:43

pas gehoord van een man die zei in de hel geweest te zijn, maar day hij terug gestuurd was om ons te waarschuwen, dus zoiets wat bij lazarus en de rijke man niet gebeurde.
Opvallend was dat hij in de hel geen vuur tegenkwam, het was gewoon een heel nare plaats omdat de liefde ontbrak. En het ergste was dat er geen God aanwezig was om mensen aan banden te leggen. Ik geloof niet dat die persoon daar echt geweest is, die hiernaar binnen treedt zal nooit meer naar buiten komen..
Declare this an Emergency...

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 04 feb 2003 13:25

Natuurlijk is dat onzin. In de bijbel staat iets van (idd bij Lazarus) het terugsturen van iemand uit de hemel zou geen zin hebben. Ze hebben de bijbel...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 feb 2003 14:09

persoonlijk kan ik me hel wel goed voorstellen.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 04 feb 2003 20:24

dit is trouwens ook een merkwaardige tekst:

Quote:
Numeri 16:33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunner was, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.

dit kan uitgelegd worden als zou de hel een fysieke plek zijn ergens diep in de aarde

In de grondtekst staat niet helle maar dodenrijk (sheol).
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 feb 2003 12:05

hel vervangen door dodenrijk lost in deze tekst niks op.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 06 feb 2003 15:15

surfer schreef:
hel vervangen door dodenrijk lost in deze tekst niks op.

Daar ben ik het niet echt mee eens. Het is jammer dat er huidig zo weinig onderscheid is tussen die twee begrippen (zie ook mijn eerdere reply). Hierdoor ontstaat er veel begripsverwarring. Sheol betekent dodenrijk. Het rijk waar de doden naar toe gaan als ze sterven. Voor de dood en opstanding van christus ging iedereen hiernaartoe (behalve waarschijnlijk Henoch en Elia) of je nu met de intensie leefde om de wet te houden of niet. Met de dood van Christus daalde Hij neer in het dodenrijk om de gevangenen vrij te kopen (staat o.a. in de brieven van Paulus en in de Petrusbrieven). De mensen in het dodenrijk die de wet hielden nam Hij mee in heerlijkheid. Op deze manier overwon Christus de dood voor ons.
Lazarus was ook niet in de hemel maar in dat deel van het dodenrijk waar de rechtvaardigen zich bevonden. De laatste uitspraken wijzen ook op Jezus Christus!!! Hij kwam wel terug uit de doden om h0et evangelie te verkondigen en toch geloofden ze niet! (Waarschuwing

De hel neemt een totaal andere plaats in in de bijbel. Het is een toekomstige plaats van straf waar de mensen zullen zijn die zich afgezet hebben tegen het Lam van God (zie openbaringen). Dus echt wel een fundamenteel verschil.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 06 feb 2003 15:23

Ik sluit me bij de laatste posting van Thedudehimself aan.
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 feb 2003 16:01

ze gingen dus levend naar het dodenrijk? Dat wordt dan wel een rare vertaling, want dat doen we allemaal. Als je niet leeft kun je niet dood gaan.

Dat betekent volgens jullie dus ook dat de Statenvertaling niet klopt? De vertalers moeten toch echt wel het verschil tussen hel en dodenrijk geweten hebben. En toch vertalen ze het zo.

Terug naar “Archief”