(Wanneer)Mag je de ander veroordelen tot de hel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 23:37

Rafaëlla schreef:Als ik antwoord ga geven op de vraag die gesteld is en dus terug ga ontopic, dan zou ik zeggen dat je niemand mag veroordelen naar de hel.
Want het oordeel is immers aan God?

De bijbel spreekt zich daar duidelijk over uit.
Oordeelt niet opdat ge niet geoordeelt wordt, want met de maat waarmede ge meet zult ge worden gemeten.

De bijbel schrijft ook:
"Heb God lief boven alles en het tweede gebod hieraan gelijk, heb u naaste lief als uzelf."

Als we deze teksten neerleggen naast de vraag waarmee de topic begint,.dan is die vraagstelling al bijzonder moeilijk te beantwoorden, of misschien ook niet?

God Bless, Rafaëlla

Het is niet zo moeilijk, want je gaat te gemakkelijk voorbij aan het "Heb God lief boven alles". Je stelt eigenlijk dat alleen de naaste belangrijk is en dat je daar dus niet over mag oordelen. Doe je dan het eerste deel van het gebod niet te kort, of is dat in onze tijd niet meer geldig? Dus iedereen mag maar over God zeggen wat hij of zij wil? Ok, dan weet ik dat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 04 nov 2004 23:38

De topic titel lezend, ga ik voor nooit/nee
Verder snap ik niet zo goed dat je daar lang over kunt bomen, maar das wsl mijn beperking. :?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 23:46

"Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitter!......Daarom, gelijk de tong des vuurs den stoppel verteert, en het kaf door de vlam verdaan wordt, alzo zal hun wortel als een uittering wezen; en hun bloem zal als stof opvaren; omdat zij verwerpen de wet des Heeren der heirscharen, en de rede des Heiligen van Israël versmaden". Jes. 5:20 en 24.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 23:47

Andre schreef:De topic titel lezend, ga ik voor nooit/nee
Verder snap ik niet zo goed dat je daar lang over kunt bomen, maar das wsl mijn beperking. :?

Of de onze.. :D

Maar als we daar toch over klaar zijn kunnen we wel verder gaan met de almacht/determinisme/etc. discussie van de vorige pagina, da's veel interessanter. :wink:

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 00:52

Ik heb net een hele tijd met Jialikelly over dit topic staan discussieren enzo en toen kwam ik op een gegeven moment op het volgende uit:

Jas, jij beschuldigt collateral ervan de antichrist te zijn. Zou het niet zo kunnen zijn dat er ook mensen zouden zijn die het op een gegeven moment omgekeerd gaan zien? En begrijp me goed, met wat ik ga zeggen beschuldig ik niemand, ik zeg alleen maar iets wat mensen eventueel zouden kunnen denken.
Zouden er dus geen mensen zijn die het omgekeerd zien. Die op een gegeven moment niet collateral, maar jou als de antichrist gaan zien? Ik bedoel; de antichrist zal zich vertonen als een engel des lichts. Door iemand anders te beschuldigen zou je de verdenking van jezelf af kunnen zetten. De topics die je opent zaaien op een of andere manier tweestrijd, maken mensen aan het twijfelen etc.

Nogmaals, ik beschuldig je niet.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 01:09

Johanne schreef:Ik heb net een hele tijd met Jialikelly over dit topic staan discussieren enzo en toen kwam ik op een gegeven moment op het volgende uit:

Jas, jij beschuldigt collateral ervan de antichrist te zijn. Zou het niet zo kunnen zijn dat er ook mensen zouden zijn die het op een gegeven moment omgekeerd gaan zien? En begrijp me goed, met wat ik ga zeggen beschuldig ik niemand, ik zeg alleen maar iets wat mensen eventueel zouden kunnen denken.
Zouden er dus geen mensen zijn die het omgekeerd zien. Die op een gegeven moment niet collateral, maar jou als de antichrist gaan zien? Ik bedoel; de antichrist zal zich vertonen als een engel des lichts. Door iemand anders te beschuldigen zou je de verdenking van jezelf af kunnen zetten. De topics die je opent zaaien op een of andere manier tweestrijd, maken mensen aan het twijfelen etc.

Nogmaals, ik beschuldig je niet.

Je moet de dingen toetsen aan de Bijbel. Ik heb al eerder gezegd dat ik daaraan gehouden wil worden. Ik heb hiervoor al uitgebreid vanuit de Bijbel aangetoond wat de leer van de antichrist is. Er is hier weinig of geen kennis van de Waarheid, sorry, maar ik kan niet anders concluderen. Dat mijn topics mensen aan het twijfelen brengen, weet je hoe dat komt? Omdat ze in de kerk Gods Recht niet meer horen verkondigen. Het klinkt ze daarom vreemd in de oren. Als ik zeg dat ik Gods Recht liefheb, denk je dat ik dan de duivel ben? Denk je dat de duivel Gods Recht liefheeft. Nee, beste Johanne, want hij weet wat dat Recht voor hem inhoudt, nl. dat hij voor eeuwig in de hel zal branden. Het is hier overwegend lief zijn voor elkaar, maar er wordt dan toch op een aantal puntjes aan Gods Recht voorbijgegaan. Hier heeft men de mensen meer lief dan God, en als dat zo is, dan is daar de waarheid niet. Maar goed, ik zal tot mijn laatste snik trachten Gods Waarheid te verdedigen, als duivel of als mens, dat maakt me niet uit. Jij mag het zeggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 01:14

Jas, je bedoelt je eigen waarheid... niet die van God.

Als je die zou willen verdedigen zou je mensen niet met woorden de hel in praten maar ze proberen daar uit te praten.

Je doet alsof het lot van al die mensen die Jezus niet erkennen als Zoon van God al vast staat... terwijl Jezus de opdracht geeft om ieder die Hem niet kent of erkent als Gods Zoon toto Zijn discipelen te maken.

Dit baseer ik ook op de bijbel en ik hoop dat je dit dus ook serieus wil nemen.

God wil je gebruiken om mensen het evangelie te laten horen... niet om ze te vertellen dat ze in de hel belanden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 01:26

jas schreef:Er is hier weinig of geen kennis van de Waarheid, sorry, maar ik kan niet anders concluderen.

Dit betwijfel ik ten zeerste. En daarbij vraag ik me af, bedoel je je eigen waarheid, of Gods waarheid?

jas schreef:Dat mijn topics mensen aan het twijfelen brengen, weet je hoe dat komt? Omdat ze in de kerk Gods Recht niet meer horen verkondigen. Het klinkt ze daarom vreemd in de oren.

Daarmee wilde jij dus zeggen dat jij de enige bent die Gods Recht kent..? Mag ik zeggen dat ik er erg aan twijfel of jij Gods Recht wel helemaal kent. Als je het helemaal zou kennen zou het niet in je hoofd opkomen om zomaar iemand naar de hel te verwijzen.

jas schreef:Als ik zeg dat ik Gods Recht liefheb, denk je dat ik dan de duivel ben? Denk je dat de duivel Gods Recht liefheeft.

De Antichrist zal wel komen als een engel des lichts. Dus hij zal tenminste doen alsof hij Gods Recht liefheeft.

En daarbij, als je Gods Recht liefhebt, dan kan je het toch niet over je hart verkrijgen om mensen naar de hel te verwijzen? Hebt uw naaste lief als uzelf staat er in de bijbel; veel van die teksten zijn al zo vaak aangevoerd in deze discussie.

jas schreef:Maar goed, ik zal tot mijn laatste snik trachten Gods Waarheid te verdedigen, als duivel of als mens, dat maakt me niet uit. Jij mag het zeggen.

Nogmaals ik beschuldig niemand ervan duivel te zijn, dus ook jou niet.

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 01:30

Marnix schreef:Jas, je bedoelt je eigen waarheid... niet die van God.

Als je die zou willen verdedigen zou je mensen niet met woorden de hel in praten maar ze proberen daar uit te praten.

Je doet alsof het lot van al die mensen die Jezus niet erkennen als Zoon van God al vast staat... terwijl Jezus de opdracht geeft om ieder die Hem niet kent of erkent als Gods Zoon toto Zijn discipelen te maken.

God wil je gebruiken om mensen het evangelie te laten horen... niet om ze te vertellen dat ze in de hel belanden.

Dat zeg ik ook tegen niemand, behalve tegen Collateral. Er is hier geen liefde voor het Woord van God. Het is allemaal vanuit het vlees geredeneerd. Nu gaat het echt niet om mij hoor Marnix, maar ik heb tot nu toe nog niemand gehoord die, zelfs niet op zachtzinnige wijze, met Collateral heeft afgerekend. Steeds is het maar van: "hoe denk je dan hier over, hoe denk je dan daarover? Maar wie zegt nou eens tegen hem: Collateral, wat jij brengt is een leer uit de hel. Dan hoef je nog niets over de persoon zelf te zeggen, alleen over zijn leer. Maar zelfs dat gebeurt niet. Het zal allemaal wel hoor. Het zal mijn tijd wel duren. Ik wacht op de wederkomst van mijn Zaligmaker en zie Hem vol verlangen en met blijdschap tegemoet.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 01:35

jas schreef:
Marnix schreef:Jas, je bedoelt je eigen waarheid... niet die van God.

Dat zeg ik ook tegen niemand, behalve tegen Collateral. Er is hier geen liefde voor het Woord van God. Het is allemaal vanuit het vlees geredeneerd. Nu gaat het echt niet om mij hoor Marnix, maar ik heb tot nu toe nog niemand gehoord die, zelfs niet op zachtzinnige wijze, met Collateral heeft afgerekend. Steeds is het maar van: "hoe denk je dan hier over, hoe denk je dan daarover? Maar wie zegt nou eens tegen hem: Collateral, wat jij brengt is een leer uit de hel. Dan hoef je nog niets over de persoon zelf te zeggen, alleen over zijn leer. Maar zelfs dat gebeurt niet. Het zal allemaal wel hoor. Het zal mijn tijd wel duren. Ik wacht op de wederkomst van mijn Zaligmaker en zie Hem vol verlangen en met blijdschap tegemoet.

Jas, luister. Collateral gelooft niet. Er zijn veel meer ongelovigen op dit forum, in Nederland, op de wereld etc. Veel van die mensen hebben dus geen liefde voor het woord van God etc. Reken jij al die mensen op deze manier af, door ze ervan te beschuldigen dat ze de duivel zijn etc.?
Het lijkt me beter dat je die mensen een kans geeft iets over het Christendom te weten te komen, ze de tijd ervoor te geven om God misschien te leren kennen etc.
Denk je dat er ooit nog een Christen bij zou komen, als we alle ongelovigen op zo'n manier behandelen?
Nogmaals hebt uw naaste lief. Als uw ongelovige naaste zoiets leest over het Christendom, dan wil je toch al meteen geen Christen meer worden? Ze worden gewoon meteen veroordeeld door jou.

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 02:30

Johanne schreef:
Jas, luister. Collateral gelooft niet. Er zijn veel meer ongelovigen op dit forum, in Nederland, op de wereld etc. Veel van die mensen hebben dus geen liefde voor het woord van God etc. Reken jij al die mensen op deze manier af, door ze ervan te beschuldigen dat ze de duivel zijn etc.?
Het lijkt me beter dat je die mensen een kans geeft iets over het Christendom te weten te komen, ze de tijd ervoor te geven om God misschien te leren kennen etc.
Denk je dat er ooit nog een Christen bij zou komen, als we alle ongelovigen op zo'n manier behandelen?
Nogmaals hebt uw naaste lief. Als uw ongelovige naaste zoiets leest over het Christendom, dan wil je toch al meteen geen Christen meer worden? Ze worden gewoon meteen veroordeeld door jou.

1. Ik weet dat er veel ongelovigen zijn op de wereld. Maar die komen niet hier hun goddeloze ideëen verkondigen.
2.Alle uitverkorenen zullen eens zalig worden. Als de laatste is toegebracht is er voor God geen reden meer de wereld te laten voortduren. Het feit of er nog Christenen bij komen hangt dus niet af van het feit hoe wij de ongelovigen behandelen.
Goddeloze leringen moeten scherp veroordeeld worden. Ik heb Collateral meerdere malen het verkeerde van zijn denkwijze voorgehouden. 3.Bovendien is hij helemaal niet onwetend, want hij komt uit een streng christelijk gezin.
4. De liefde, zoals jullie die betrachten heeft nog nooit één ware gelovige opgeleverd en zal dat ook nooit doen. Want die zgn. liefde is een liefde die niet uit God is. Waarom niet? Omdat het een liefde is buiten Gods Recht om. Die liefde, die stijft mensen in hun verkeerde denken, die voedt hun met het waanidee van de "christelijke" tolerantie, die laat hen toe zich stevig vast te zetten in het zadel van de eigengerechtigheid, de voortspinsels van het brein onder invloed van de vorst der duisternis. Maar er is geen ontdekkend Licht van boven, geen werking van de Heilige Geest die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Je liefde naar Collateral zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid minder oprechte uitwerking hebben dan mijn zeer veroordelende toon. Als Collateral van hetgeen ik gezegd heb misschien nog een heilige ongerustheid zou kunnen krijgen, dan wordt dat door jullie "liefdevolle" lees: liefdeloze (want het is niet uit God) houding meteen de grond in gestampt en geef je voeding aan de bodem waar Collateral toch al zo stevig in zat. Petrus zei minder schokkende dingen dan Collateral gezegd heeft, maar de Heere noemde hem: satanas. En zei, "ga weg achter Mij".
Collateral is niet dom. Hij zal misschien hier zeggen, tja, die andere mensen waren erg aardig tegen me. Maar in zn binnenste weet hij dat Jas de enige geweest is hier die open en eerlijk tegen hem geweest is. En beste Johanne, dat zal ik ook blijven. Dit is mijn roeping van God, de zuivere Waarheid brengen, doch niet buiten het Recht om. En dan kan het uiteindelijk gebeuren, dat wat we lezen in Ps. 85:11; "De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen". Een prachtige preek is hierover van de Erskines. Zou je echt eens moeten lezen.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 02:47

Ik zal morgen verder inhoudelijk op je post ingaan, maar ik wil nu alvast een ding zeggen.

jas schreef:Alle uitverkorenen zullen eens zalig worden. Als de laatste is toegebracht is er voor God geen reden meer de wereld te laten voortduren. Het feit of er nog Christenen bij komen hangt dus niet af van het feit hoe wij de ongelovigen behandelen.

Het is wel onze taak om zoveel mensen het evangelie bij te brengen en het liefst aan zoveel mogelijk mensen. Het is de bedoeling dat wij dit met liefde doen.
Als wij ons op zo'n manier als jij doet opstellen tegen ongelovigen dan komt het geloof in God niet echt positief over lijkt me.
Dus het lijkt mij wel degelijk van belang hoe wij de ongelovigen behandelen.

-Narnia-

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 05 nov 2004 05:06

Impulsieve reactie op dit topic (het is een citaat uit 1 Kor.13 :D ):

1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 07:28

Ik ben toch blij dat we buiten God nog iemand hebben die Hem wil helpen met het oordelen van de mensheid. Is oprecht een hele opluchting. Had altijd al gedacht dat Hij dat nooit alleen zou kunnen. Want zeg nu zelf: hoe zou Hij heel de mensheid kunnen oordelen terwijl het er ondertussen miljarden zijn? Nee, het is wel goed dat hij daarvoor Jas aangewezen heeft om Hem erbij te helpen..........

Of: Zou God het toch zonder jas kunnen??????
En heeft hij voor jas alleen maar de opdracht om God EN de naaste lief te hebben. Hem te eren door te laten zien aan de ongelovige tomassen hoe groot God is? En die ongelovige tomassen misschien nog eens en nog eens en nog eens de wonden te laten zien in de zij van Jezus Christus.
Misschien zou het maar zo kunnen dat God wil dat jas een licht in de wereld is wat schijnt voor hen die in het donker zijn. Zoiets als lokkertje. Weet je wel zo een ding wat schijnt en vliegen aantrekt?
Zou ook maar zo kunnen.......

Alleen lijkt het dat jas het nog niet weet wat hij zou moeten kiezen.. :(

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 05 nov 2004 08:05

1 Een lied Hammaaloth van David. Ziet, hoe goed en hoe liefelijk is het, dat broeders ook samenwonen.
2 Het is, gelijk de kostelijke olie op het hoofd, nederdalende op den baard, den baard van Aaron, die nederdaalt tot op den zoom zijner klederen.
3 Het is gelijk de dauw van Hermon, en die nederdaalt op de bergen van Sion, want de HEERE gebiedt aldaar den zegen* en het leven tot in der eeuwigheid.

*aldaar den zegen
Te weten, waar broeders in enigheid bij elkander leven. Zie Ps. 133:1.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Voor de rest, Jas, ik heb respect voor je. Ik denk niet dat je iemand zomaar tot zulke dingen uit mag maken. Niet op een forum iig. Ik vind het hier vaak ook veel te makkelijk gaan en het is goed dat Jas daar op wijst. Ik heb wel eens mijn pc uitgezet omdat ik dingen las hier op het forum waar ik bang van was dat ik ze zou gaan geloven. En nu weet ik ook wel dat er hier zijn die niet refo zijn of 'op zoek naar de waarheid' of hoe je het ook noemen wilt, en hun mening dumpen, een stevige verdediging van de waarheid (zoals uitgeled wordt in de HC, Dort en NGB) is heel goed.

Terug naar “Archief”