Leed Jezus ook als God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Leed Jezus ook als God?

Berichtdoor parsifal » 04 nov 2004 20:19

Uit een ander topic:

jas schreef:Ja parsifal, dat is zo. God kan niet lijden. Slechts de mens kan lijden a.g.v. de zonde. De mensheid van Jezus droeg de zonden van de uitverkorenen, ja is Zelf tot zonde gemaakt. Het is echter ondenkbaar dat de Godheid gemeenschap zou hebben gehad met de zonde. Dus het kan niet.

Zou je je nader kunnen verklaren?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 04 nov 2004 21:47

God kan niet lijden

Ergens begrijp ik de uitspraak wel.. en ben ik het mee eens, in fysieke zin.
als een(1) lid lijd, lijden alle leden mede, als een(1) lid eer ontvangt delen alle leden mee in de vreugde..

Christus is het hoofd van het lichaam.. en dat wil hier zeggen, dat ook Hij mee lijdt.
Niet in fysieke zin.. maar zeker wel in verdriet.. dus in deze zin.. En wij mensen doen vaak God verdriet. In die zin kan God wel lijden.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Leed Jezus ook als God?

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 23:22

parsifal schreef:Uit een ander topic:

jas schreef:Ja parsifal, dat is zo. God kan niet lijden. Slechts de mens kan lijden a.g.v. de zonde. De mensheid van Jezus droeg de zonden van de uitverkorenen, ja is Zelf tot zonde gemaakt. Het is echter ondenkbaar dat de Godheid gemeenschap zou hebben gehad met de zonde. Dus het kan niet.

Zou je je nader kunnen verklaren?

Dit antwoord was een verklaring. Moet ik ook de verklaring verklaren? Het is duidelijk dat God met de minste zonde geen gemeenschap kan hebben. Daarom was het noodzakelijk dat de Godheid tijdens het diepe lijden, waarin Christus tot zonde gemaakt werd, van Hem week.
Los daarvan echter, is het sowieso onmogelijk voor God om te lijden, tenzij Hij ophoudt God te zijn. Het lijden is een typisch gevolg van de zonde. God kan niet zondigen dus ook niet lijden. Lijden is inherent aan zonde.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 23:25

yezz schreef:
God kan niet lijden

Ergens begrijp ik de uitspraak wel.. en ben ik het mee eens, in fysieke zin.
als een(1) lid lijd, lijden alle leden mede, als een(1) lid eer ontvangt delen alle leden mee in de vreugde..

Christus is het hoofd van het lichaam.. en dat wil hier zeggen, dat ook Hij mee lijdt.
Niet in fysieke zin.. maar zeker wel in verdriet.. dus in deze zin.. En wij mensen doen vaak God verdriet. In die zin kan God wel lijden.

God is niet een emotioneel Wezen zoals wij ons dat voorstellen. Hij kan niet lijden omdat lijden een gevoelstoestand, een emotie teweeg brengt. God is volkomen in al Zijn eigenschappen, het is dan ook onmogelijk dat Hij die alle dingen bestuurt, dit doet door Zich te laten leiden door emotie. Ondenkbaar en niet zo gelukkige redenatie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 23:50

Ik quote mezelf maar even: :wink:

Aragorn schreef:

Hij had ook geen gemeenschap met de zonde, maar alleen met de gevolgen ervan: de toorn Gods.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 nov 2004 00:02

God kan niet lijden. Hij heeft geleden in Zijn menselijke natuur. Als de Heere Jezus die menselijke natuur niet had, had Hij niet kunnen betalen voor de zonden, omdat Hij ons in alles gelijk moest zijn, uitgenomen de zonden. Om die reden kunnen de engelen ook niet betalen voor onze zonden omdat zij geen lichaam hebben.

De Goddelijke natuur ondersteunde (dacht ik ergens gelezen te hebben) wel de menselijke natuur in het lijden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 00:04

Aragorn schreef:Ik quote mezelf maar even: :wink:

Aragorn schreef:

Hij had ook geen gemeenschap met de zonde, maar alleen met de gevolgen ervan: de toorn Gods.

Nee, want er staat dat Hij tot zonde gemaakt is. 2 Kor. 5; "Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem". Hij heeft dus niet alleen de zonde gedragen maar is Zelf zonde gemaakt. Hoe vreselijk moet dit geweest zijn voor Jezus, die Zelf nooit één enkele zonde gedaan heeft. En wat een scheiding moet dit teweeggebracht hebben tussen Hem en Zijn Vader.

André

Berichtdoor André » 05 nov 2004 00:04

God kan wel verdriet hebben, als kinderen van Hem, Hem de rug toekeren bijvoorbeeld, maar dat is niet de discussie?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 00:15

Andre schreef:God kan wel verdriet hebben, als kinderen van Hem, Hem de rug toekeren bijvoorbeeld, maar dat is niet de discussie?

Dat is niet verdriet in de betekenis zoals wij dat kennen. Zoals God ook geen spijt heeft van Zijn daden in de betekenis zoals wij dat kennen.

André

Berichtdoor André » 05 nov 2004 00:28

jas schreef:
Andre schreef:God kan wel verdriet hebben, als kinderen van Hem, Hem de rug toekeren bijvoorbeeld, maar dat is niet de discussie?

Dat is niet verdriet in de betekenis zoals wij dat kennen. Zoals God ook geen spijt heeft van Zijn daden in de betekenis zoals wij dat kennen.

Conclusie jij weet hoe God denkt?
Of jij weet dat mensen niet als God kunnen denken?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 00:33

jas schreef:

Dat vraag ik me af.. wij zijn wel naar Zijn beeld gemaakt en ik denk dat God evengoed emoties kent, waarschijnlijk nog veel dieper dan wij. Hoe kun je anders bijvoorbeeld zoveel liefde hebben?

Wat betreft de naturen en of het ene nu leed en het andere niet etc. denk ik dat het toch koffiedikkijken blijft. De bijbel doet er geen uitspraak over en wij kunnen niet anders dan een beetje filosoferen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 00:39

Andre schreef:
jas schreef:

Nee, en dat hoeft gelukkig ook niet. God openbaart Zich in Zijn Woord als de volmaakte God. Emotie betekent een verstoring van geestelijk evenwicht. Dat is dus bij God ondenkbaar, want het duidt op onvolmaaktheid. Dus heeft God geen emoties in de zin zoals wij die kennen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 00:40

Aragorn schreef:
jas schreef:

Dat vraag ik me af.. wij zijn wel naar Zijn beeld gemaakt en ik denk dat God evengoed emoties kent, waarschijnlijk nog veel dieper dan wij. Hoe kun je anders bijvoorbeeld zoveel liefde hebben?

Wat betreft de naturen en of het ene nu leed en het andere niet etc. denk ik dat het toch koffiedikkijken blijft. De bijbel doet er geen uitspraak over en wij kunnen niet anders dan een beetje filosoferen.

Nee, je kunt het analyseren dat het onmogelijk is. Ik had van jou wat meer moeite verwacht. Wat die emotie betreft, zie mijn post aan Andre.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 01:25

Jezus Godheid en mensheid waren niet te scheiden.... Jezus was Zijn hele leven God en mens... ook in zijn sterven.

Alleen God verliet Jezus wel op dat moment.... waardoor die intieme band tussen Vader en Zoon, die drieeenheid tijdelijk werd onderbroken.... dat neemt niet weg dat Jezus nog steeds God was.... Kijk maar naar wat Hij tegen de moordenaars zegt... als Hij op dat moment alleen mens was en geen God... had Hij dat nooit kunnen zeggen.

En Jezus lichaam was menselijk... maar Hij bleef Gods Zoon... het is niet zo dat puur Zijn lichaam leed... en Zijn ziel niet... integendeel, Jezus lichamelijke lijden was niks vergeleken met het geestelijke lijden waar Hij doorheen ging.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 05 nov 2004 01:34

jas schreef:
Andre schreef:
jas schreef:

Nee, en dat hoeft gelukkig ook niet. God openbaart Zich in Zijn Woord als de volmaakte God. Emotie betekent een verstoring van geestelijk evenwicht. Dat is dus bij God ondenkbaar, want het duidt op onvolmaaktheid. Dus heeft God geen emoties in de zin zoals wij die kennen.

Toch wel vreemd dan dat Jezus huilde bij het graf van Lazarus

Terug naar “Archief”