afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 18:13

parsifal schreef:
jas schreef:Ja, want toen Hij aan het kruis hing, heeft Zijn goddelijke natuur Hem verlaten. Hij heeft als mens geleden, niet als God.

Is dat zo?

Ja parsifal, dat is zo. God kan niet lijden. Slechts de mens kan lijden a.g.v. de zonde. De mensheid van Jezus droeg de zonden van de uitverkorenen, ja is Zelf tot zonde gemaakt. Het is echter ondenkbaar dat de Godheid gemeenschap zou hebben gehad met de zonde. Dus het kan niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 18:43

waarom wordt er dan gezegt dat Jezus ook God moest zijn omdat Hij naar Zijn mensheid de zonde niet had kunnen dragen? in feite had dus oook een zondeloos mens kunnen lijden voor de zonde?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 19:00

jas schreef:
parsifal schreef:
jas schreef:Ja, want toen Hij aan het kruis hing, heeft Zijn goddelijke natuur Hem verlaten. Hij heeft als mens geleden, niet als God.

Is dat zo?

Ja parsifal, dat is zo. God kan niet lijden. Slechts de mens kan lijden a.g.v. de zonde. De mensheid van Jezus droeg de zonden van de uitverkorenen, ja is Zelf tot zonde gemaakt. Het is echter ondenkbaar dat de Godheid gemeenschap zou hebben gehad met de zonde. Dus het kan niet.

Hij had ook geen gemeenschap met de zonde, maar alleen met de gevolgen ervan: de toorn Gods.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 nov 2004 19:41

jas schreef:Ja parsifal, dat is zo. God kan niet lijden. Slechts de mens kan lijden a.g.v. de zonde. De mensheid van Jezus droeg de zonden van de uitverkorenen, ja is Zelf tot zonde gemaakt. Het is echter ondenkbaar dat de Godheid gemeenschap zou hebben gehad met de zonde. Dus het kan niet.

Ik ben niet overtuigd, maar goed daar kunnen we in een ander topic over verder gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 19:43

jouw topic over de twee naturen parsifal?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 20:28

Yael schreef:waarom wordt er dan gezegt dat Jezus ook God moest zijn omdat Hij naar Zijn mensheid de zonde niet had kunnen dragen? in feite had dus oook een zondeloos mens kunnen lijden voor de zonde?

Nee want de Godheid ondersteunde de mensheid. Niet alleen tijdens het lijden, maar ook bijv. gedurende de vele verzoekingen die de satan gepleegd heeft. Hij moest ook God zijn en was ook God. Ik wil alleen maar zeggen dat de 2 naturen niet in elkaar gevloeid zijn, niet samengesmolten zijn, zoals Alex Leusink dat zei.
En Jezus roept Zelf aan het kruis, "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten".

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 21:48

maar Jezus eigen Godheid verliet Hem toch niet? De Vader verliet Hem toch?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 nov 2004 22:15

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=8281&highlight=

Dit topic gaat weer verder over het afbeelden van de Heere Jezus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 22:16

Yael schreef:maar Jezus eigen Godheid verliet Hem toch niet? De Vader verliet Hem toch?

Er is geen verschil tussen de Godheid van Christus en de Godheid van de Vader, en de Godheid van de Heilige Geest. Er is slechts één God, bestaande uit 3 personen. Dat is niet hetzelfde als de Godheid opdelen in 3 gelijke delen. Wij kunnen hier met ons verstand niet bij en er over gaan redeneren werkt slechts allerlei ongodzalige denkbeelden en haalt slechts oude dwalingen uit de kast, die al lang weerlegd zijn, maar telkens weer de kop opsteken.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 04 nov 2004 22:18

jas schreef:
parsifal schreef:

Is dat zo?

Ik ben het ditmaal van harte met je eens, jas,

Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten (Ps.22:2)

Waarom verliet HASJEM Hem?:
uw misdaden (awonnothechem) maken een scheiding tussen u en tussen uw G-d, en uw zonden (chat[owthechem) verbergen Het Aangezicht van u, dat Hij niet hoort (Jes.59:2)
Dit was door onze zonden!:
verbrijzeld vanwege onze misdaden (awwonnothenoe) . . . omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in de dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden (chet') gedragen heeft (Jes.53:5,12)

Toda rabba! [Hoe kunnen wij het ooit ten diepste beseffen, en onze dankbaarheid kan niet groot genoeg zijn!]

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 22:22

Taytelbaum schreef:
jas schreef:
parsifal schreef:

Is dat zo?

Ik ben het ditmaal van harte met je eens, jas,

Mijn God, mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten (Ps.22:2)

Waarom verliet HASJEM Hem?:
uw misdaden (awonnothechem) maken een scheiding tussen u en tussen uw G-d, en uw zonden (chat[owthechem) verbergen Het Aangezicht van u, dat Hij niet hoort (Jes.59:2)
Dit was door onze zonden!:
verbrijzeld vanwege onze misdaden (awwonnothenoe) . . . omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in de dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden (chet') gedragen heeft (Jes.53:5,12)

Toda rabba! [Hoe kunnen wij het ooit ten diepste beseffen, en onze dankbaarheid kan niet groot genoeg zijn!]

Sam

Thanks man. :)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 nov 2004 11:04

jas schreef:
alex leusink schreef:
jas schreef:
alex leusink schreef:
Yael schreef:Hoe bedoel je dat? Jezus is toch mens geworden? Als je Jezus afbeeld zoals Hij hier op aarde was beeld je Zijn menselijke natuur uit niet Zijn goddelijke. Mi heeft God Jezus Zelf een verheven positie gegeven: er is geen andere Naam onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden. :wink:
Maar in de Godheid is natuurlijk eenheid: Hoor Israel de Heere onze God de Heere is een. En alleen Jezus is mens geworden niet de Vader of de Heilige Geest. :wink:

Ondanks dat Jezus mens was, was Hij ook waarachtig God, twee verschillende naturen die door elkaar heen gevlochten waren.

Dat klopt niet wat je zegt hoor Alex. Zijn naturen zijn niet door elkaar heengevlochten, maar bestonden naast elkaar.

Bewijs: Dat Jezus' mesnelijke gedaante de enorme lijdensweg kon ondergaan, was omdat Zijn Godheid het ondersteunde, dus niet naast, maar in elkaar.
Alex, ondersteuning is niet gelijk aan cohesie.
Integendeel zou ik bijna zeggen. Je vergist je echt, en dat wordt in jouw kerk ook niet zo geleerd. De naturen van Christus zijn nooit samengesmolten. Daardoor kon Hij ook naar Zijn menselijke natuur zeggen dat Hij niet wist wanneer het einde van de wereld zou aanbreken. Hoewel Hij dat naar Zijn Godheid uiteraard wel wist. Zie je dat je bewijs niet klopt?

Ehh, jas, je verdraaid mijn woorden, ik zei dat de twee naturen door elkaar heengevlochten waren, das heel wat anders dan samengesmolten!!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 13:04

alex leusink schreef:
jas schreef:
alex leusink schreef:
jas schreef:
alex leusink schreef:
Yael schreef:Hoe bedoel je dat? Jezus is toch mens geworden? Als je Jezus afbeeld zoals Hij hier op aarde was beeld je Zijn menselijke natuur uit niet Zijn goddelijke. Mi heeft God Jezus Zelf een verheven positie gegeven: er is geen andere Naam onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden. :wink:
Maar in de Godheid is natuurlijk eenheid: Hoor Israel de Heere onze God de Heere is een. En alleen Jezus is mens geworden niet de Vader of de Heilige Geest. :wink:

Ondanks dat Jezus mens was, was Hij ook waarachtig God, twee verschillende naturen die door elkaar heen gevlochten waren.

Dat klopt niet wat je zegt hoor Alex. Zijn naturen zijn niet door elkaar heengevlochten, maar bestonden naast elkaar.

Bewijs: Dat Jezus' mesnelijke gedaante de enorme lijdensweg kon ondergaan, was omdat Zijn Godheid het ondersteunde, dus niet naast, maar in elkaar.
Alex, ondersteuning is niet gelijk aan cohesie.
Integendeel zou ik bijna zeggen. Je vergist je echt, en dat wordt in jouw kerk ook niet zo geleerd. De naturen van Christus zijn nooit samengesmolten. Daardoor kon Hij ook naar Zijn menselijke natuur zeggen dat Hij niet wist wanneer het einde van de wereld zou aanbreken. Hoewel Hij dat naar Zijn Godheid uiteraard wel wist. Zie je dat je bewijs niet klopt?

Ehh, jas, je verdraaid mijn woorden, ik zei dat de twee naturen door elkaar heengevlochten waren, das heel wat anders dan samengesmolten!!!!
Sorry als dat zo is, maar ik zie het verschil niet. Het waren 2 afzonderlijke naturen, verenigd in de Persoon van Christus. Lees Calvijn er maar op na, of andere rechtzinnige theologen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 nov 2004 14:46

jas schreef:Huh, dat heb ik niet geschreven hoor. Van mij mogen ze wél afbeeldingen van Jezus maken. Hoe meer hoe liever zelfs. Hoe bekender Jezus wordt op aarde hoe beter het is. Dat het nog mag dienen tot uitbreiding van Zijn koninkrijk.

Beter lezen. Mijn eerste zinnetje is een reactie op jouw quote-overschot. Mijn tweede reactie is op J1.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 nov 2004 09:30

johannes1 schreef:de 10 geboden verbiedt ons dat. gij zult u geen gesneden beeld maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, enz.

dus ook geen plaatje van Jezus

Dus dat geldt voor alle afbeeldingen van doden ...
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Terug naar “Archief”