Nu ik zie heel veel bijzondere gaven bij ons in de gemeente.
Dus ik begrijp niet waar het verschil in zit en wat je dus eigenlijk bedoelt.
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Ho vergeet niet dat je ook nog de gave van het uitleggen van tongentaal hebt en dat het dan wel degelijk ook voor de gemeente opbouwend kan zijn. (als iemand in tongen spreekt moet iemand anders het ook uitleggen in de gemeente zegt Paulus)
Joepie, beetje flauw, ik doelde even op de gaven tongentaal, gebedsgenezing, uitdrijven van demonen... die vind je in onze kerken nauwelijks terug.
Tongetaal is niets anders dan de taal spreken die een ander kan verstaan die jou taal niet spreekt. Als je goed het verhaal leest van de uitstorting van de Heilige Geest dan kun je dat daaruit ook opmaken.
En de uitleg die ik daarbij gaf is dus inderdaad dat je in het frans, engels, russisch, roemeens e.d. het evangelie kunt verder brengen. Dat is gewoon tongetaal niet het gebrabbel en klanken waar je over hoort in Evangelische gemeentes.
Daarom zei ik dat het goed is om je eerst eens te verdiepen wat nu eigenlijk tongetaal is.
Is trouwens een heel mooi boekje over:Meer dan genoeg!
Daarin kun je dus lezen dat er meer dan genoeg gaven van de Geest zijn.
Zou zeggen lees het eens
joepie schreef:Marnix schreef:Ho vergeet niet dat je ook nog de gave van het uitleggen van tongentaal hebt en dat het dan wel degelijk ook voor de gemeente opbouwend kan zijn. (als iemand in tongen spreekt moet iemand anders het ook uitleggen in de gemeente zegt Paulus)
Joepie, beetje flauw, ik doelde even op de gaven tongentaal, gebedsgenezing, uitdrijven van demonen... die vind je in onze kerken nauwelijks terug.
Dat jij het flauw vind wil al zeggen dat je in ieder geval die gaven die wel degelijk aanwezig zijn niet wilt zien.
Want ik bedoelde het dus niet flauw.
Tongetaal is niets anders dan de taal spreken die een ander kan verstaan die jou taal niet spreekt. Als je goed het verhaal leest van de uitstorting van de Heilige Geest dan kun je dat daaruit ook opmaken.
En de uitleg die ik daarbij gaf is dus inderdaad dat je in het frans, engels, russisch, roemeens e.d. het evangelie kunt verder brengen. Dat is gewoon tongetaal niet het gebrabbel en klanken waar je over hoort in Evangelische gemeentes.
Daarom zei ik dat het goed is om je eerst eens te verdiepen wat nu eigenlijk tongetaal is.
Is trouwens een heel mooi boekje over:Meer dan genoeg!
Daarin kun je dus lezen dat er meer dan genoeg gaven van de Geest zijn.
Zou zeggen lees het eens.
En gebedsgenezing? Heb je dat in jou gemeente nog nooit meegemaakt?
Ik dus regelmatig. Er wordt regelmatig voorbede gedaan voor zieken uit onze gemeente, en die zieken worden ook regelmatig beter.
Dus geen gebedsgenezing? Inderdaad beter om je heen kijken en niet zo vast zitten aan de zogenaamde spectaculaire gebedsgenezingen waarvan nog maar de vraag is of ze wel uit God zijn.
joepie schreef:En zou het niet zo zijn als de Geest inderdaad aanwezig is bij die zgn. gebedsgenezers en mensen die zeggen dat je eerst in tongen gesproken moet hebben om te weten of de Geest in je is, dat dan toch zeker ook die gaven van de Geest aan wezig zou moeten zijn? Dus ik trek zeer in twijfel dat de gaven waar jij over spreekt wel echt van de Geest zijn.
Zou zeggen: Lees het boek.
Ook in evangelische kring zijn er al diverse voorgangers die dit zeggen
Dat jij toevallig engels kunt wil zeggen dat je dat geleerd hebt, en die gave (om dat te leren) heb je wel degelijk gekregen. Zo moest er toch eerst iemand zijn die ging vertalen wat de woorden betekenden die de mensen die engels spraken in het nederlands betekende
yezz schreef:Joepie zegt:Zou zeggen: Lees het boek.
Ook in evangelische kring zijn er al diverse voorgangers die dit zeggen
Beste Joepie
Dit is niet helemaal waar.. Het boek is geen bijbel. Het is een parafase. Al een uitleg. Je mag het boek dan ook dan niet zo lezen. Het is een goed middel om mensen met het evangelie te brengen in spreektaal. Je kan het niet gebruiken om studie uit te doen. Dat wordt door alle evangelische en naar mijn weten ook reformatorische voorgangers afgeraden. Als je wil studeren pak dan andere vertalingen erbij.. Je kan beter het GNbijbel pakken dan het boek.
Ik geloof zeker wel dat de Geest in reformatorische gemeentes werkt. Alleen hoe jij in tongenspreken uitlegt..vind ik een aparte manier. In handelingen2 waren het eenvoudige vissers die in vreemde talen spraken. Talen die ze nooit geleerd hadden en niet spraken. Het waren geen Paulussen die een intellectueel was. Als jij in de gemeente gaat bidden en je spreekt plotseling Mandarijns(vanuit gaan dat je dat niet spreekt, dat is in vreemde talen)
Nogmaals het woord dat gebruikt wordt in het NT is glossalia..Ofwel een uitting van taal, lied of klanken die de spreker niet begrijpt, maar door de HG gegeven zijn en die onderworpen zijn aan de wil en controle van de spreker. Dit is niet ik ga in het engels bidden of zingen omdat ik de taal machtig ben. Ik vind dat je talent en gave door elkaar heen haalt.Dat jij toevallig engels kunt wil zeggen dat je dat geleerd hebt, en die gave (om dat te leren) heb je wel degelijk gekregen. Zo moest er toch eerst iemand zijn die ging vertalen wat de woorden betekenden die de mensen die engels spraken in het nederlands betekende
![]()
Dan spreken de nederlanders vele tongen..de engelsen heel wat minder in tongen en hebben de engelse tong. Dit heeft niets met gave te maken.
![]()
de gave van genezing.. dat er voorbede gedaan wordt is nog niet de gave van genezing. Maar het past meer gave van bidden en geloof. De gave van genezing is zoals Jezus zei: Sta op en wandel. Wat ook beschreven staat in handelingen 3:6-8 waar Petrus het zelfde zei Uit naam van Jezus Christus.. Sta op en Wandel en ondmiddelijk kwam er kracht in de enkels.
En nogmaals ik weet zeker dat de Geest in de Ref.gemeente werkt..
maar ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de gave van genezing en tongen. Nu begrijp ik best dat jij het er niet met mij eens bent.. Maar zou je het willen aantonen waar ik fout ben.![]()
Wat jij als "gewauwel"versta, moet in jouw ogen nl satanisch zijn. Want wat niet uit de Geest Gods komt, komt uit een de andere geest. Als wij(evang chr) bidden in tongen maken wij satan groot.(zo moet ik dan wel denken) En als je satan groot maakt, heb je nl de Geest van God niet...........en vul maar verder in.![]()
En dan ben ik eigenlijk lid van een satanische gemeente..
(maar dat kan je toch ook niet bedoelen???)
tot zo ver
grtjssss
Ik heb het niet over Het Boek, maar over het boek : Meer dan genoeg.
En dat kan ik hier natuurlijk wel helemaal gaan overschrijven, maar dat is me echt te veel werk
Het hoefd helemaal niet per definitie dan satanisch te zijn omdat het niet uit de Geest is. Kan gerust ook gewoon een soort van graag willen dat je iets kan en dan maar iets doet wat anderen dan ook doen. Er gebeuren tenslotte ook vele dingen die niet uit de Geest zijn maar zeker niet satanisch zijn.
En ik spreek eigenlijk maar twee tongen en dat is dus nederlands en engels. Want tongen spreken betekend niets anders dan een andere taal spreken
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten