Jezus zijn kruisdood echt een voorbestemming?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Jezus zijn kruisdood echt een voorbestemming?

Berichtdoor Fly29 » 09 okt 2004 20:47

Hoi allemaal,

Waar ik al een paar weken over liep te denken,maar ook naar een overtuiging liep te zoeken. Was Jezus zijn kruisdood werkelijk een voorbestemming? Moest Jezus werkelijk de kruisdood sterven?

Na veel denken kwam ik wel tot die conclusie. De belofte dat we na de dood zullen opstaan om tot Zijn Heerlijkheid te mogen leven zie je hierin wel bevestigd. Maar ik voel me hiermee wel een moordenaar terwijl ik dit Hem helemaal niet wil toewensen. Sterker nog waarom zou ik Jezus, die zonder enkele zonde geleefd heeft, ter dood brengen zonder enig schuld? Het bracht heel wat weerstand in me op. Mijn gedachtegang ging op deze manier. God stuurde Zijn enig geboren Zoon naar de aarde. We laten de discussie hoe het mogelijk was even buiten beschouwing. Uit dit gebaar zie ik hoe goed God het met ons voor had. Zijn Zoon die in een menselijke vorm, dus zichtbaar voor ons, naar de aarde kwam. Uit de verhalen die van Jezus zijn verteld kon ik ook zien dat God ons doormiddel van Zijn Zoon ons de weg weer wilde laten zien welke God voor ons had bedoeld. We moesten weer leren hoe een "volmaakt"leven zou moeten zijn. Een leven zoals die voor de zondeval in het paradijs was. Jezus liet ons zien hoe we de 10 geboden moesten leven, hoe ons leven zo ingewikkeld was geworden door de vele wetten die er waren gekomen. Geloof, Hoop en Liefde leerde Jezus ons. Heel simpel. Maar wij wisten/weten niet goed meer hoe Liefde werkelijk is. Dat kan ook niet omdat we van Adam en Eva afstammen en dus ook hun genen hebben mee gekregen die dit leven zo hebben gemaakt. Dat Jezus zijn dood een bestemming was wil ik geloven maar ik denk eerder dat het eigelijk te voorspellen was. Immers wij weten vanuit het beginsel best wel hoe we leven moeten maar doen dat dikwijls helemaal niet. Ik ervaar nu ook hoeveel pijn God moet hebben gehad toen Jezus daar aan het kruis hing. Ik zie ook dat God echt pijn moet hebben gehad. Jezus riep om zijn Vader(waarom heeft gij mij verlaten?) zou God toen zich even hebben terug getrokken? Even helemaal alleen willen zijn omdat wij mensen nog steeds niet wilde luisteren, Zijn poging weer had gefaald? Ik zie ook dat tekenen van de aardbeving, het scheuren van het kleed in de tempel en de zonsverduistering wel eens Gods woede zouden kunnen zijn. Hij liet zijn macht heel direct zien. Toch weet ik wel dat ik blij mag zijn dat God ons de kans weer heeft gegeven en dat Jezus voor ons wil zijn opdat we gered mogen worden. Als ik dit zo denk dan voel ik me nog wel een moordenaar maar weet ook dat ik persoonlijk niet wilde dat Jezus hiervoor moest boeten. Voor mij best wel moeilijk om te aanvaarden dat het zo moest gaan. Verheugend is dat Jezus zei: kom tot mij en u zal gered worden. Jezus wilde de opdracht van Zijn Vader doen en heeft die uitgevoerd. Een fijn idee dat we tot Jezus mogen komen en daar onze zondelast mogen achterlaten. Door deze verlichting is er voor ons weer hoop gekomen. Door te erkennen dat God het goede met ons voor heeft en wij zoveel mogelijk ons best mogen doen, zal God door Jezus heen ons terug nemen. Voor God zijn geen enkele zonden verborgen maar wanneer je eerlijk en oprecht deze belijd dan zal God een barmhartige vol met liefde zijnde Vader voor je willen zijn. als ik dit zo lees wat ik heb neer geschreven, dan ben ik blij dat ik een christen mag zijn.

Met vriendelijke groet,

Fly29

het zal hier en daar wel een beetje rommelig staan. Ben ook niet zo'n hele goede redenaar. :D

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 okt 2004 21:32

ik heb niet je hele verhaal gelezen ( doe ik nog wel een keertje), maar ik wil je even wijzen op de HC, misschien dat het je verder helpt. Mij heeft het in ieder geval wel geholpen ( nadat ik er een preek over gehoord heb).

Moest Jezus werkelijk de kruisdood sterven?

ik wil je verwijzen naar zondag 15 van de Heidelberger cathechismus, vraag en antwoord 39.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 09 okt 2004 22:56

Fly29, ik kan je gedachtengang aardig volgen en ik herken bepaalde gedachten ook bij mezelf. Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen antwoord op de vraag waarom Jezus riep: 'mijn God, mijn God, waarom verlaat gij mij?'

De mensen die Jezus kruisigden, wisten op dat moment niet dat ze dat deden voor hun eigen zonden. Lees 1 Kor. 1 en 2 maar eens. Misschien kom je verder met 1 Kor 2:8.

"Welke (wijsheid, i.e. kennis over Jezus' lijden en sterven en de bedoeling daarachter) niemand van de oversten van de wereld gekend heeft; want als zij haar gekend hadden, zo zouden zij den Heere der heerlijkheid niet gekruist hebben."

Verder zitten er meer aspecten aan Jezus' kruisdood dan alleen de zwaarste straf uit die tijd:
* Jezus was ook de grote hogepriester die zichzelf voor ons offerde. (Joodse lijn, lees ook Hebreeën)
* In de ogen van de Joden had Jezus godslastering gepleegd en daarop stond in die tijd de doodstraf. Toch blijft het inderdaad een mysterie.

Het zijn maar wat gedachten van mij... hopelijk helpt het je verder.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 09 okt 2004 23:45

Is het niet zo dat wij allen Jezus inderdaad liever kruisigen avnuti onszelf bekeken? Wie wil zich nu afhankelijk opstellen van God? We willen allemaal toch liever zelf ons leven leiden? Maar gelukkig is God de Vader ons nabij met Zijn Geest, welke Jezus, Gods Zoon, voor ons verworven heeft, om ons deelgenoot te maken van het (her)nieuw(d)e leven vanuit God. Daardoor zijn wij in staat om onze schuld tegenover God te belijden en daardoor merken we hoe pijn het onszelf doet als we beseffen dat wij er mede verantwoordelijk voor zijn dat Jezus de kruisdood heeft moeten ondergaan.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2004 12:03

Tja ik kan het wel voorstellen... Ik denk dat het verschil maakt of je zegt dat je medeverantwoordelijk bent aan Christus kruisiging of dat je zegt: Als ik in die tijd had geleefd had ik aan de kruisiging meegedaan...

Er waren in die tijd namelijk ook mensen die niet wilden dat Hij gekruisigd zou worden... vrouwen die om Hem huilden, discipelen die bij het kruis stonden... volgelingen van Jezus... Ze deden niet mee.... en toch hing Hij daar ook voor hen en waren ze dus ook medeverantwoordelijk, ondanks dat ze niet wilden dat Hij zou sterven...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 okt 2004 11:12

caesar schreef:Fly29, ik kan je gedachtengang aardig volgen en ik herken bepaalde gedachten ook bij mezelf. Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen antwoord op de vraag waarom Jezus riep: 'mijn God, mijn God, waarom verlaat gij mij?'

Ik denk dat Hij dat zei omdat God Hem verlaten had. :wink: En dat dat dus ook een onderdeel van het lijden is, en misschien wel van het ergste soort: totale verlatenheid, eenzaamheid en vertwijfeling.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 11 okt 2004 17:22

Hmm.. Dat voelde goed aan.. Ik ervaar dat het goed was dat Jezus voor ons stierf.. Dat Hij zich opofferde voor ons, daar heb ik een diep ontzag voor! Ik had ook liever gehad dat het niet hoefde. Want in mijn oprechtheid en rechtvaardigheid, verdiende Hij deze dood niet. Maar het staat wel symbool voor een wederopstanding. Een wetenschap dat we na de dood niet volledig dood hoeven te zijn. Daarvoor moeten we wel Jezus aanvaarden en daarmede ook God toelaten in ons hart. Dat wil ik graag en zoveel mogelijk als het mij lukt. Want mens blijf ik van vlees. De geest vernieuwd dagelijks.

Bedankt voor de antwoorden en gegroet,

Fly29

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 11 okt 2004 18:19

Hoi Fly,

Misschien heb je ook iets aan de volgende profetie van Jesaja over de knecht des Heren.

Jesaja 53

1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. 3 Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.
4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.
5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. 6 Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen. 7 Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.
8 Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. 9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest. 10 Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. 11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen. 12 Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft.

Deze profetie werd zo'n 700 jaar voordat Jezus leefde geopenbaard.
Ja , ik denk dus zeker dat Jezus deze profetie moest vervullen.

David ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 nov 2004 23:14

Marnix schreef:Tja ik kan het wel voorstellen... Ik denk dat het verschil maakt of je zegt dat je medeverantwoordelijk bent aan Christus kruisiging of dat je zegt: Als ik in die tijd had geleefd had ik aan de kruisiging meegedaan...

Er waren in die tijd namelijk ook mensen die niet wilden dat Hij gekruisigd zou worden... vrouwen die om Hem huilden, discipelen die bij het kruis stonden... volgelingen van Jezus... Ze deden niet mee.... en toch hing Hij daar ook voor hen en waren ze dus ook medeverantwoordelijk, ondanks dat ze niet wilden dat Hij zou sterven...

We zijn medeverantwoordelijk in directe zin. Het was nl. om onze zonden dat Christus zo moest lijden. Dat gevoel zal toch ingeleefd moeten worden; schuldig gesteld aan Zijn lijden en dood, wat een genade is het dan toch die een mens te beurt valt, als hij dit beseft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2004 00:17

Dat zei ik toch ook?

We zijn verantwoordelijk omdat Hij voor onze zonden stierf.

Het is dus onze schuld....

Hoewel we er niet bij waren kruisigden we hem wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 00:24

Marnix schreef:Dat zei ik toch ook?

Ja, daarom geef ik je toch ook gelijk?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 nov 2004 13:06

Er zijn genoeg teksten die op het lijden en sterven van Jezus wijzen. Hij het echte offer. Toch kom ik niet uit de gelijkenis die beschreven is in Matth. 21 over de boze dienstknechten in de wijngaard. 'Ten laatste zond hij zijn zoon, die zullen ze wel ontzien'. Maar nee die doden ze. Dit gaat over de Heere Jezus. Hoe moeten we dit dan uitleggen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 13:19

Fly29 schreef:Waar ik al een paar weken over liep te denken,maar ook naar een overtuiging liep te zoeken. Was Jezus zijn kruisdood werkelijk een voorbestemming? Moest Jezus werkelijk de kruisdood sterven?

Ja, Jezus was voorbestemd tot Zijn lijden. Hij móest de kruisdood sterven.
Daarvan lezen we wat Hij Zelf zegt in Luk.24:25-26; "En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben! Moest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan?"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 01:08

jas schreef:
Marnix schreef:Dat zei ik toch ook?

Ja, daarom geef ik je toch ook gelijk?

Sorry ik was bijna vergeten dat we het soms ook nog met elkaar eens kunnen zijn ;)

En Fly, ik denk dat de kruisdood wel zo bestemd was... dat Jezus niet ook net zo goed gestenigd had kunnen worden... Denk aan Jesaja 53, het doorboord... was bij steniging niet gebeurd...

Daarnaaast was de kruisdood de ergste dood voor een jood, God had namelijk gezegd in de bijbel: Vervloekt is een ieder die aan een paal hangt. Daarnaast is het ook symbolisch veelzeggend:

Jezus hing tussen hemel en aarde. De aarde wilde hem niet...... en de hemel wilde Hem niet meer.

André

Berichtdoor André » 05 nov 2004 01:17

Volgens mij is dit juist een lijn die goed te volgen is door de hele Bijbel heen.
En inderdaad Jesaja is een hele duidelijke

Terug naar “Archief”