Waar ik al een paar weken over liep te denken,maar ook naar een overtuiging liep te zoeken. Was Jezus zijn kruisdood werkelijk een voorbestemming? Moest Jezus werkelijk de kruisdood sterven?
Na veel denken kwam ik wel tot die conclusie. De belofte dat we na de dood zullen opstaan om tot Zijn Heerlijkheid te mogen leven zie je hierin wel bevestigd. Maar ik voel me hiermee wel een moordenaar terwijl ik dit Hem helemaal niet wil toewensen. Sterker nog waarom zou ik Jezus, die zonder enkele zonde geleefd heeft, ter dood brengen zonder enig schuld? Het bracht heel wat weerstand in me op. Mijn gedachtegang ging op deze manier. God stuurde Zijn enig geboren Zoon naar de aarde. We laten de discussie hoe het mogelijk was even buiten beschouwing. Uit dit gebaar zie ik hoe goed God het met ons voor had. Zijn Zoon die in een menselijke vorm, dus zichtbaar voor ons, naar de aarde kwam. Uit de verhalen die van Jezus zijn verteld kon ik ook zien dat God ons doormiddel van Zijn Zoon ons de weg weer wilde laten zien welke God voor ons had bedoeld. We moesten weer leren hoe een "volmaakt"leven zou moeten zijn. Een leven zoals die voor de zondeval in het paradijs was. Jezus liet ons zien hoe we de 10 geboden moesten leven, hoe ons leven zo ingewikkeld was geworden door de vele wetten die er waren gekomen. Geloof, Hoop en Liefde leerde Jezus ons. Heel simpel. Maar wij wisten/weten niet goed meer hoe Liefde werkelijk is. Dat kan ook niet omdat we van Adam en Eva afstammen en dus ook hun genen hebben mee gekregen die dit leven zo hebben gemaakt. Dat Jezus zijn dood een bestemming was wil ik geloven maar ik denk eerder dat het eigelijk te voorspellen was. Immers wij weten vanuit het beginsel best wel hoe we leven moeten maar doen dat dikwijls helemaal niet. Ik ervaar nu ook hoeveel pijn God moet hebben gehad toen Jezus daar aan het kruis hing. Ik zie ook dat God echt pijn moet hebben gehad. Jezus riep om zijn Vader(waarom heeft gij mij verlaten?) zou God toen zich even hebben terug getrokken? Even helemaal alleen willen zijn omdat wij mensen nog steeds niet wilde luisteren, Zijn poging weer had gefaald? Ik zie ook dat tekenen van de aardbeving, het scheuren van het kleed in de tempel en de zonsverduistering wel eens Gods woede zouden kunnen zijn. Hij liet zijn macht heel direct zien. Toch weet ik wel dat ik blij mag zijn dat God ons de kans weer heeft gegeven en dat Jezus voor ons wil zijn opdat we gered mogen worden. Als ik dit zo denk dan voel ik me nog wel een moordenaar maar weet ook dat ik persoonlijk niet wilde dat Jezus hiervoor moest boeten. Voor mij best wel moeilijk om te aanvaarden dat het zo moest gaan. Verheugend is dat Jezus zei: kom tot mij en u zal gered worden. Jezus wilde de opdracht van Zijn Vader doen en heeft die uitgevoerd. Een fijn idee dat we tot Jezus mogen komen en daar onze zondelast mogen achterlaten. Door deze verlichting is er voor ons weer hoop gekomen. Door te erkennen dat God het goede met ons voor heeft en wij zoveel mogelijk ons best mogen doen, zal God door Jezus heen ons terug nemen. Voor God zijn geen enkele zonden verborgen maar wanneer je eerlijk en oprecht deze belijd dan zal God een barmhartige vol met liefde zijnde Vader voor je willen zijn. als ik dit zo lees wat ik heb neer geschreven, dan ben ik blij dat ik een christen mag zijn.
Met vriendelijke groet,
Fly29
het zal hier en daar wel een beetje rommelig staan. Ben ook niet zo'n hele goede redenaar.