Vrijheid van meningsuiting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jille
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jille » 03 nov 2004 17:31

Ik vind dat vrijheid van meningsuiting een goed recht is, maar de vrijheid die Van Gogh had(om pittige collums te schrijven) is soms kwetsend of bedreigend anderen.
En ik vind het onterecht dat Van Gogh nu een vrijheidstrijder wordt genoemt. Hij was juist voor zijn eigen vrijheid, maar niet voor de vrijheid van een ander. Het liefst had hij religie afgeschaft. (Vrijheid van godsdienst dus)

Dat is ook iets wat ik sommige "liberalen" kwalijk neem. Ze zijn voor vrijheid van het individu, maar toch willen ze beperkingen als het gaat om keuze voor bijzondere scholen enz.

Wat is de definitie van vrijheid? Dat iedereen zeggen mag wat hij/zij denkt? Of stellen we grenzen van fatsoen?

Theo van Gogh was iemand die de grenzen van fatsoen opzocht. En beledigende taal dragen niet bij aan het publieke belang. Er zijn in Nederland toch genoeg manieren om je mening kenbaar te maken? Ik ben van mening dat hij niet vermoord was als hij in fatsoenlijke taal duidelijk maakte wat hij dacht. En niet alles wat je denkt kun je zeggen. Want dan hebben we zelf met je naaste familie slaande ruzie.

aan Sabra
Ik vind dat er binnen de nederlandse wet genoeg mogelijkheden zijn om dit soort incidenten tegen te gaan. Maar Van Gogh is telkens door de rechter vrijgesproken vanwege zijn bijdrage aan het publieke belang. En dat vind ik jammer, want dan kan iedereen als nog zeggen wat hij of zei denkt. ongeacht of het bedreigend of beledigend is.

De politieke partijen kunnen debatteren over de vrijheid, fatsoensgrenzen en integratie, Maar nu dit deze moord gebeurt is moet de discussie niet over deze moord alleen gaan maar over het geheel. Dus integratie, normen en waarden en vrijheid. Aan incidentenpolitiek hebben we niets.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 nov 2004 20:18

Sabra schreef:Ik ontken dat niet, maar in Nederland gelden enkel de grenzen van de wet. Binnen de grenzen van de wet is in principe alles toelaatbaar.

Dan zie ik dus geen enkel bezwaar de antisemitische teksten van Dr. Joseph Goebbels uit de modder te halen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 21:37

Ik weet niet of dat binnen de grenzen van de wet valt, Optimatus. En bovendien snap ik niet wat dat er mee te maken heeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 00:23

Als je mag zeggen wat je wilt, mag ik dus de teksten van Dr. Goebbels herhalen.

Dus Sharon en Netanjahoe zijn de pooiers van Jahwe. Als Van Gogh het over moslims mag zeggen, mag ik het ook over Joden zeggen.

Hoewel ik van een dergelijke vrijheid im Ernst liever geen gebruik maakt. Edoch, ik heb het recht te zeggen dat de joodse cultuur een perverse bloedlustige achterlijke cultuur is.

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 04 nov 2004 08:25

De vrijheid van meningsuiting is volgens mij niet helemaal onbegrensd. In bepaalde onderwerpen zoals het geloof moet er in iedere geval niet volledige vrijheid van menings uiting wezen. Een iedere mag weten wat vor geloof hij zij beoefent hier is dan ook wel volledige vrijheid van meningsuiting in. Anderen mogen ook wat zeggen over dat geloof, maar dat is dan iig wel begrenst, je moet wel respect op kunnen brengen voor iemand anders geloof!!!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 nov 2004 12:53

Optimatus, wat jij nu schrijft vind ik stuitend. Maar wees maar geen bang ik heb geen pistool.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 13:19

O, dus Van Gogh mag wel ongebreideld roepen dat Abu Jaja een pooier van Allah is, maar ik mag dat niet zeggen over Sharon?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 04 nov 2004 13:23

dat wordt hier niet gezegd Optimatus.
Volgens mij ben jij slim genoeg om te beseffen dat jouw 'voorbeelden' van hierboven door bezoekers van refoweb als stuitend worden ervaren en dat dat in mindere mate geldt voor een opmerking over Allah. Dat neemt niet weg dat ook dat laatste onnodig stuitend is, dus Van Gogh mocht dat (iig van mij) ook niet ongebreideld roepen...

Het beste is denk ik beide opmerkingen binnensmonds te houden...

sela

Berichtdoor sela » 04 nov 2004 13:29

wij refo's moeten ons misschien eerder identificeren met dader M.
ook wij zijn fundamentalistisch van opvatting.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 nov 2004 13:30

De uitspraken van Van Gogh zijn, welk effect hij dan ook wenste te sorteren, stuitend, beledigend en onnodig kwetsend.

Dat is geen vrijheid van meningsuiting meer, maar een duidelijke overschrijding van de fatsoensnormen.

Dat is mijn mening. Maar mijn buurman denkt daar heel anders over. Hij kon zich uitstekend vinden in de uitlatingen van Van Gogh.

Wie bepaalt dus waar de grens ligt? Wat voor de een acceptabel is, is voor de ander namelijk grensoverschrijdend.

Voor mij is het duidelijk: de norm is Gods Woord.

Helaas wordt die norm door 95% van de Nederlanders al lang niet meer geaccepteerd...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 nov 2004 13:57

Optimatus schreef:Als je mag zeggen wat je wilt, mag ik dus de teksten van Dr. Goebbels herhalen.

Dus Sharon en Netanjahoe zijn de pooiers van Jahwe. Als Van Gogh het over moslims mag zeggen, mag ik het ook over Joden zeggen.

Hoewel ik van een dergelijke vrijheid im Ernst liever geen gebruik maakt. Edoch, ik heb het recht te zeggen dat de joodse cultuur een perverse bloedlustige achterlijke cultuur is.

Wanneer iemand zich beroept op de vrijheid van meningsuiting kan ik niet anders bekennen dat dit eveneens toegestaan is. Hoe kwetsen ik deze teksten ook vind.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 13:58

Pieter schreef:De uitspraken van Van Gogh zijn, welk effect hij dan ook wenste te sorteren, stuitend, beledigend en onnodig kwetsend.

Dat is geen vrijheid van meningsuiting meer, maar een duidelijke overschrijding van de fatsoensnormen.

Het is een overschrijding van de fatoensnormen, maar het is wel degelijk vrijheid van meningsuiting. Een beknotte vrijheid is geen vrijheid. Dat is een contradictio in terminis.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 13:59

Sabra schreef:Wanneer iemand zich beroept op de vrijheid van meningsuiting kan ik niet anders bekennen dat dit eveneens toegestaan is. Hoe kwetsen ik deze teksten ook vind.

Eensch.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 nov 2004 14:01

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Als je mag zeggen wat je wilt, mag ik dus de teksten van Dr. Goebbels herhalen.

Wanneer iemand zich beroept op de vrijheid van meningsuiting kan ik niet anders bekennen dat dit eveneens toegestaan is. Hoe kwetsen ik deze teksten ook vind.

Juridisch gezien heb je absoluut gelijk. Maar dan kom je op hetzelfde uit: ons rechtssysteem is al lang niet meer gebaseerd op de norm van Gods Woord. En dus heeft vrijheid van meningsuiting binnen ons rechtsstelsel heel andere grenzen dan Gods Woord ons voorhoudt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 14:05

Ik probeer uitsluitend aan te geven dat de vrijheid van meningsuiting bepaalde consequenties inhoudt. Als Van Gogh mag roepen dat Abu Jaja de pooier van de profeet is (hetgeen ik betwijfel, want Mohammed is al een paar eeuwen dood en runde geen bordeel), dan mag ik ook roepen dat Sharon de pooier van Jaweh is (hetgeen ik overigens ook betwijfel, want Sharon is premier van Israël hetgeen een geheel andere functie is dan bordeelhouder).

Pieter haalde al even de fatsoensnormen aan. Ik sluit me daar van harte bij aan met een tegeltjeswijsheid: "Behandel je medemens zoals je zelf behandelt wilt worden" oftewel: "Heb je naaste lief als jezelve". Zo moeilijk kan dat niet zijn.

Lijkt mij. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.

Terug naar “Archief”